Domov » Žurnál+ » Autor: Nikola Kokiová

Žurnál+

Umelec sa musí vedieť ohodnotiť

Nikola K. » Rady predajcom / 2015-04-13 10:27:33 /  9 komentárov / 108 lajkov

Človek tvorivý pretavuje svoje sny a túžby, všetky svoje pocity do výrobkov. Hrá sa s nimi, venuje im veľa času a do každého skryje aj kúsok seba. Človek prirodzene obdivuje niečo, čo je vyrobené rukami, nie strojom. A práve v dnešnej dobe sa ručná výroba veľmi cení. No podľa mnohých zákazníkov aj preceňuje. To, čo všetko sa skrýva za cenou výrobkov a ako prebieha proces sebaohodnocovania nám prezradia tri krásne a šikovné dámy, ktorých meno sa dnes skloňuje už kdekade. Ivana Zuzinová alias Ponio sa venuje výrobe ručne robenej kozmetiky, Jarka Würll Kocanová šije šaty, po ktorých túži nejedná slovenská (i svetová) nevesta a kvetové doplnky Mišky Gerhardovej, známej ako Magaela, ste mohli stretnúť i v uliciach.


Mnohí zákazníci vidia len produkt, no nevidia, čo je za ním. Je to naozaj len o nápadoch, tvorivosti, zhmotnených snoch, alebo je za tým aj kus odriekania?


Ivana Zuzinová (Ponio)
Za každým snom je vždy kus odriekania. Už len tým, že človek tvorivý nemá nad sebou žiadneho „šéfa“. Je veľmi ťažké naučiť sa šéfovať sám sebe, udržovať akúsi sebadisciplínu. Nie je tu nikto, kto by ma pokarhal, aj spätnú reakciu od zákazníkov si zlízne tvorca sám a nemôže sa na nikoho vyhovoriť. Samozrejme, odriekanie sa odráža v rôznych sférach, ale najčastejšie to súvisí s podnikaním ako takým. Ak ale chce človek tvoriť, musí sa s tým nejako popasovať, s voľnosťou prichádzajú aj povinnosti.


Jaroslava Würll Kocanová (Atelier de Couture)

Nenazvala by som to odriekanie, ale vnorenie sa do tvorby celým svojim ja. Ak sa mi niečo nepodarí na prvý pokus, skúšam to viackrát. Naposledy sa mi stalo, že zo štyroch metrov krajky, z ktorých mali byť dlhé šaty, vznikli krátke. Pri tvorení sa to stáva, pri ďalšom modely však už viem, kde bola chyba a snažím sa jej vyhnúť. Čiže dvakrát premýšľaj a raz strihaj u mňa určite neplatí.


Michaela Gerhardová (Magaela)
Pravdupovediac, je to hlavne o sebadisciplíne, odriekaní, neustálom plánovaní, tvorení. Často by som rada končila so svojou prácou po ôsmich hodinách, no naozaj sa to nedá. Vnímam to ako takú „malú“ daň za to, že robím to, čo ma baví.


Umelec sa musí vedieť ohodnotiť. Čo všetko je zohľadnené v cene tvojich produktov?


Ivana Zuzinová (Ponio)

Neoficiálna odpoveď: Ja neviem (smiech). My sme to na vysokej volali „bulharská konštanta“, ktorú keď si dosadíš do rovnice, ktorá ti nevychádza, tak výsledok je pomocou nej správny podľa zadania (úsmev).
Oficiálna odpoveď: Keď som minule počula, aká je oficiálna politika nadceňovania komerčných výrobkov, tak som si povedala, že v mojom prípade je to iba sen – pri bežnom navýšení, aké si dávajú komerčné firmy, by boli handmade výrobcovia a malí výrobcovia nepredajní. Cena materiálu je obvykle iba malá časť nákladov – veľkým žrútom času je pre nás samotné vybavenie a odoslanie objednávky, komunikácia so zákazníkmi, toto zaberie kolegyni celý deň. Okrem toho by mala byť v cene zahrnutá samotná výroba, vývoj, certifikovanie výrobkov, administratívne povinnosti. Moje večery strávené hľadaním nových surovín, ich objednávaním, testovaním rôznych variácií a receptúr ani nepočítam.


Jaroslava Würll Kocanová (Atelier de Couture)

V mojich šatách je zohľadnená náročnosť modelu, celková cena použitého materiálu, koľko času sa strávi pri tvorení. Teda nielen samotné šitie, ale aj proces prípravy. Niekedy sa dá porovnať aj ručná výšivka so strojovou, keď strojovo vyšívané stuhy hľadám aj mesiace, aby ma vzor naozaj oslovil. To samozrejme do ceny šiat nezapočítavam (úsmev). No stále tu ešte ostáva fakt, že umelec by sa aj chcel ohodnotiť, ale musí sa prispôsobiť trhu.


Michaela Gerhardová (Magaela)
Uf, tak pri tejto otázke budem asi obšírnejšia ako moje kolegyne, ale len preto, že veľa ľudí nemá ani poňatia, čo všetko sa skrýva za vyrobením spomínaných produktov, hlavne, keď sa tým človek snaží uživiť, a nie je to už len hobby.
Na začiatku sú to povinné formality, ktoré niečo stoja, napríklad živnosť obnáša odvody, ktoré musia byť zohľadnené v cene samotných produktov. Tiež potrebujete zakúpiť mnoho vecí, aby ste mohli začať vôbec tvoriť, mám na mysli základné vybavenie dielne, kancelárske a floristické potreby, tavnú pištoľ, foťák a jeho vybavenie, telekomunikačné zariadenia. A v neposlednom rade materiál a čas pre jeho vyhľadávanie.
Potom sú to také tie veci, do ktorých investujete síce dobrovoľne, ale sú nevyhnutné pre tvorbu, ako napríklad marketingové záležitosti – vytvorenie značky, loga, domény, platba za webovú stránku, vizitky, reklamné letáčiky, ozdobné balenie, bannery, reklama, fotky, darčeky k objednávke. Ďalej treba zohľadniť aj nájom, alebo energie za pracovný priestor (keď človek pracuje z domu, má prirodzene aj zvýšenú spotrebu na energie). Mnohí možno nevedia, ale aj predaj prostredníctvom stránok ako sú SaShE či Flér niečo stoja, treba platiť provízie z predaja.
A nakoniec i samotná prezentácia výrobkov niečo stojí. Ak chcete produkt predať, musíte ho prezentovať na úrovni, vzbudiť oň záujem, očariť. To vyžaduje fotenie produktov (individuálne fotenie obnáša odfotenie produktu, upravenie fotiek a nahranie na web, na skupinové fotenie novej kolekcie treba fotografa, modelky, vizážistku, hairstyling, oblečenie,...). Ďalej treba výrobky prezentovať na internete, každý produkt má svoj názov, svoj príbeh, popis, čo vyžaduje tiež nemalé množstvo času. A samozrejme, časovo náročná je aj komunikácia so zákazníkom.
Zrejme som sa moc rozrečnila, ale naozaj si cenu nevymýšľam podľa nálady, ale zohľadňujem v nej všetky uvedené faktory.


Aký je rozdiel medzi investíciou do výroby a cenou, ktorý za výrobok získaš? Dá sa pri umení vôbec hovoriť o zisku?


Ivana Zuzinová (Ponio)

V prvom roku – dvoch zrejme nie. Už len kvôli vyšším cenám za materiál v malom množstve. Hlavne si treba uvedomiť, že kúpiť 10 rovnakých kvietkov alebo kilo oleja vychádza malovýrobcu omnoho drahšie, ako keď veľká firma kupuje tieto výrobky na tony – a sú to minimálne desať až dvadsať násobky maloobchodných cien. Ja som bola na začiatku dlho v poriadnom mínuse a všetky zarobené peniažky išli späť do materiálu. Teraz už ale o zisku hovoriť môžem, ale skôr by som to nazvala šetrenie na ďalšie investície. Pretože tým, že sa mi firmička rozširuje, potrebujeme kúpiť aj nové vybavenie, nové nástroje, nový materiál a časom možno našetriť na nové priestory. Pokiaľ sa chce výrobca zlepšovať a pracovať na sebe, tak potrebuje mať financie aj na nové pokusy – a ja v mojom odvetví musím počítať s tým, že mnohé (dokonca väčšina) z týchto pokusov nevyjde.


Jaroslava Würll Kocanová (Atelier de Couture)

Investovať treba vkuse, rozumne, nemíňať na nástroje a stroje, ktorých funkcie využijem raz za jeden rok. Aj z mála sa dá vyrobiť veľa, treba mať len dobrý nápad. A vtedy sa vieme baviť aj o zisku.


Michaela Gerhardová (Magaela)
Hm, môžem si účtovať tak 10-50% z ceny produktu, pričom všetko záleží od náročnosti. Dôležitý je nápad, inšpirácia. Často sedím dlhé hodiny za PC, aby som odsledovala najnovšie trendy, blogy a to, po čom je dopyt, čo sa nosí...ďalej príde na rad samotná realizácia, najprv si treba všetko dobre premyslieť a potom nastupuje samotný proces tvorby, ktorý závisí od náročnosti produktu. Potom človek zistí, že na začiatku je to viac-menej o investícii a o tom, že to človeka baví. Takže my sme radi, že máme kde bývať, čo jesť, že sa máme radi, robíme radosť druhým a ostatné príde už samo (úsmev) .


Je tu jar, obdobie plné inšpirácie. Môžeme sa aj u teba tešiť na niečo špeciálne?


Ivana Zuzinová (Ponio)

Áno, aj u mňa je už jar, práve spúšťame predaj jarných vôní – Cukrová pivonka a Pomaranč a eukalyptus. Začiatkom mája by som chcela oficiálne uviesť do obehu môj pleťový vanilkovo-kokosový krém a okrem toho mám rozpracovaných niekoľko ďalších výrobkov. Divoko ich teraz testujeme na dobrovoľníkoch (úsmev).


Jaroslava Würll Kocanová (Atelier de Couture)

Dúfam, že áno, nechajme sa prekvapiť (úsmev). Nie veľmi rada si robím plány, niečo do toho príde a špeciálne už nie je viac špeciálne. Čo má prísť, príde.


Michaela Gerhardová (Magaela)
Jar je pre mňa najkrajšie ročné obdobie, aj keď každé má svoje čaro. Ja osobne milujem pocit „prebudenia“, znovuzrodenia, keď všetko akoby začína s novým štítom. Je mi to tak dané, a možno aj preto veľmi rada v tomto období tvorím. Jar je pre mňa osobne najtvorivejšie a najinšpiratívnejšie obdobie. Určite sa zákazníci môžu tešiť na plno pastelových kvietkov, zakvitnutých lúk, stromov a veľa iných kvietkovaných kúskov.

 

Komentáre

MattyURBANIC neviem prečo tu neni ziaden koment...ale toto by si malo prečítať vela ludi....ktorý túžia po handmade/značke ale za lacné peniaze... :-) aby pochopili prečo takéto vecicky MAJU SVOJU CENU a len ten, co si nevazi svoj čas....predáva prostredníctvom takýchto stránok veci POD CENU

2015-05-19 23:18:575x

EnaDesign Presne tak...

2015-05-24 07:07:591x

Nika18 Ďakujem slečny...v iných krajinách si ľudia vážia handame tvorbu a je pre nich pochopiteľné si zapýtať...u nás by chcel každý všetko zadarmo...a preto som sa rozhodla napísať tento článoček...aby si všetci uvedomili, koľko obety sa ukrýva v kráse vecičiek

2015-05-25 15:32:093x

xVAJCOZRUTx Pravdu máš, diefčica. Ja hodnotím za 1,-€ za obrázčok. :-) Až do vypredania zásob, konkurujem partiofke!! :-)

2015-05-25 16:04:43

MattyURBANIC konkurencia je dobra len smelo do toho :-D :-D

2015-05-25 16:13:15

MAJKY_CREATIVE super článoček :-))) škoda že.. škoda, že toto veľa ľudí u nás nevidí, resp. nechce vidieť...

2015-10-07 21:31:18

Nika18 Ďakujem :)

2016-12-30 18:28:47

d-u-1697457430 Ďakujem za článok. Mala by som si ho uložiť a čítať do nemoty, aby som si konečne uvedomila hodnotu mojej práce. Často zlacňujem, keď mi zákazník začne vyplakávať, že je to síce krásne, ale drahé a on toľko peňazí nemá.

2017-02-03 14:50:54

Nika18 Niekde som čítala, že je to tým, že Slovaci sú potomkovia remeselníkov a tak majú pocit, že všetko by si vedeli raz dva spraviť aj samy, preto majú problém oceniť handmade prácu. Ale vy si ju dievčatá vážte. Ste skvelé a nepredávate len výrobky, ale kus seba... raz to pochopia aj zákazníci a budú to vedieť oceniť :)

2017-02-05 22:31:251x

Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

Vecičky nájdete

V žurnáli sú spomínané:

 - Cukrová pivonka - žihľavový šampúch® 60g - 5241139_Cukrová pivonka - žihľavový šampúch® 60g by Ponio
 16 komentárov
 Páči sa 174 ľudom
8,90 €
 - Pomaranč & eukalyptus - masážna kocka 50g - 6649805_Pomaranč & eukalyptus - masážna kocka 50g by Ponio
 10 komentárov
 Páči sa 151 ľudom
5,60 €
 - Venček "pre veselú vílu" - 5242342_Venček "pre veselú vílu" by magaela
 Páči sa 62 ľudom
27 €
 - Jarné lúče - 5298113_Jarné lúče by JaroslavaWurllKocanova
 1 komentárov
 Páči sa 93 ľudom
220 €

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »