Domov » Žurnál+ » Autor: Andrea Jančiová

Žurnál+

Ecoprinting krok za krokom- návod

Andrea J. » Fotopostupy a Návody / 2018-10-21 15:48:02 /  3 komentáre / 17 lajkov

Ahojte, milovníci ekológie, prírody, hodvábu, milovníci farieb, života a krásy, aj Vy, náhodní návštevníci. 

O technike ecoprinting a ecodyeing už bola reč v minulom žurnáliku.

Kvôli zopakovaniu základných informácii si ho, prosím, prečítajte - žurnál .

Keď máme zopakované, môžeme rozšíriť obzory aj názornou obrazovou pomôckou a samozrejme experimentovať.Týmto spôsobom sa dajú farbiť vlákna rastlinného i živočíšneho pôvodu-ľan, konope, bavlna, vlna, bambus, papier, škrupinky, nie syntetické tkaniny a umelohmotné materiály. 

Ak by ste boli veľmi leniví, existujú už hotové prírodné farby, no v našich končinách sa zohnať nedajú, len objednať zo zahraničia. Nemám s nimi skúsenosť.

Varíte si lahodné zeleninkové jedlo, pripravujete ovocný šalát?

Šupky nevyhadzujte,  dajú sa využiť aj kuchynské rastlinné zvyšky ;)).

Vzor môže vzniknúť aj naparovaním, nielen ponorom do farbiaceho roztoku, taktiež farbiaci roztok sa dá pripraviť aj z bežných kyslých batikovacích farieb, nielen z prírodných ingrediencií. Prírodné farbivá sa získavajú z obnoviteľných zdrojov, neznečisťujú životné prostredie, nie sú toxické.

 Dnes Vám ponúknem  jeden konkrétny postup, z ktorého vzišli dve dielka- šálik a obliečka na vankúš.

Pripravení? Tak poďme na to.

V prvom rade si vyberieme druh hodvábu, odskúšané mám skoro všetky, no tentokrát som siahla po nezošitej hodvábnej obliečke na vankúš v kvalite Habotai 8 a hodvábnom šáliku Krepdešín 8.

Najskôr treba hodváb jemne oprať a zbaviť apretúry. Stačí na to napríklad kryštalická sóda, ocot, sójové mlieko a iné zbavovače mastnoty, v mojom prípade to bola kryštalická sóda a cca 70 °C teplá voda, do ktorej hodváb ponoríme, až kým nevychladne, potom prežehlíme.

Pripravíme si farbiaci roztok, v mojom prípade šlo o vývar z šupiek tekvice hokaido ( 5 kusov), šupky  z 2 veľkých mrkiev, šupky z jednej cvikly, šupky z jednej žltej cibule a 1 gram košenily. Všetko vložíme do hrnca, zalejeme 3 litrami studenej vody a povaríme 20 minút na miernom plameni ( nesmie vrieť). Vývar ocedíme, vychladnuté šupky zkompostujeme a do vývaru nalejeme 1 dcl liehového octu.

 Potom si nazbierame v záhrade čerstvé listy, ja som nazbierala- jabloň, hruška, slivka, škumpa, ríbezľa, malina, buk, vistéria, trúbkovec, heuchera, šalvia, kalina, papraď, jahoda,  pavinič ( plody aj listy). Je potrebné trochu sa orientovať v botanike a poznať bylinky, aby ste si neuvarili jedovatý odvar;), ktorého sa nadýchate a bude Vám zle. Medzi jedovaté určite patrí napr. rododendron, bleduľa jarná, konvalinka, čemerica, narcis, záružlie, veternica, oleander,....... aj mnohé izbové rastliny. 

Zabezpečte vetranie miestnosti a dbajte na bezpečnosť seba, aj okolitých členov rodiny, či zvedavých domácich miláčikov.

Listy som poukladala na polovicu hodvábu ( po dĺžke- obr. 1), prekryla ich druhou polovicou (obr. 2), celé to zakryla ľanovým pruhom textílie ( obr.3). 

Pripravila som si drievko/paličku, na ktoré budem rolovať/navíjať hodváb, tesnejšie, aby styčná plocha listov a hodvábu bola blízka.( obr.4). Prihodila som do rolovania aj jeden hrdzavý klinec, ktorý urobí tmavý efekt. Začneme rolovať ( obr.5) a nakoniec zviažeme motúzikom ( obr.6). Ja som zvolila bavlnený, vpohode sa dá využiť viackrát. 

 Jeden hodvábik je zaviazaný ( obr.7), rovnakým spôsobom si pripravíme druhý. Znovu rozložíme listy (obr.8), prekryjeme, zmotáme (obr.9) a obidve rolky vložíme do pripraveného roztoku(obr.10) a zaťažíme, aby boli plne ponorené.

 Takto som hodváb varila 2 hodiny na slabom plameni, cca v 80 °C horúcom farbiacom roztoku. Vhodné je používať osobitný hrniec, nie taký, v ktorom bežne varíte obed . Hodváb som po 2 hodinách odstavila a nechala do večera vychladnúť. Jemným stlačením som odstredila prebytočnú tekutinu z každej rolky a počujete dobre, aspoň 24 hodín treba nechať rolky zabalené  aby sa proces vydaril čo najintenzívnejšie. Odporúča sa počkať pokojne aj týždeň.

Konečne nasleduje chvíľa prekvapenia. Nezľaknite sa tmavých farieb, po vypláchaní sa zjemnia. Postupne odmotáme povrázok , hodváb strasieme od listov. Neodporúča sa hneď prať, ale ja som to urobila, keďže zaschnuté plody paviniča by sa zle odstraňovali. 

Preto som hodváb prepláchala vo vedierku v teplej vode cca 30°C, s pridaním 1 polievkovej lyžice sódy bikarbóny na neutralizáciu kyslosti. 

Hodváb som prežehlila ( teplota žehličky na stupeň 2- vlna/hodváb) dosucha.

Bilancia? Klinec narobil parádne tmavé pruhy na vankúšovej obliečke. Plody paviniča mi poskytli svoje odtlačky a tmavomodrú farbu. Takisto listy paviniča sa pekne odtlačili. Škumpa, buk, jabloň a heuchera majú ako vždy nádherný odtlačok, takisto ríbezľa. Papraď, šalvia, kalina, vistéria a trúbkovec veľmi jemne pustili farbivo.

     Vyplýva z toho: skúšajte, experimentujte, samozrejme s rozumom, lebo vo Vašich jedinečných podmienkach môžu byť výsledky úplne iné;).

TEŠÍM SA na Vaše úspechy;).

AĎA

Komentáre

danabortlikova Krásne!

2018-10-21 16:09:45

zeiko ♥♥♥

2018-10-21 16:17:35

sacharinova Pani Danka, Ivetka, ďakujem❤

2018-10-21 17:01:01

sacharinova
sacharinova
150 predaných ks, 114 hodnotení

Reaguje do 1 hodiny

Nie všetko sladké je cukor:-) a tiež nie je všetko zlato, čo sa blyští:-).

Vitajte❤. Rada Vám pomôžem dodať Vášmu šatníku jedinečnosť v podobe ručne maľovaných hodvábnych doplnkov, či bižutérnych drobností. Prajem príjemné nakupovanie!:-) Aďa

Pôvodné meno sacharin

Vecičky nájdete

V žurnáli sú spomínané:

 - Nádych flóry-hodvábny ecoprint šál - 10009819_Nádych flóry-hodvábny ecoprint šál by sacharinova
 19 komentárov
 Páči sa 83 ľudom
45,- €
 - Vôňa lístia- hodvábna ecoprinting obliečka na vankúš - 10010557_Vôňa lístia- hodvábna ecoprinting obliečka na vankúš by sacharinova
 16 komentárov
 Páči sa 66 ľudom
20,- €

TOP Žurnál - Týždeň

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »