Žurnál+

5+2 tipov, ako zvládnuť virózu (bez odpadu)

P
prana6 predaných ks, 2 hodnotenia

Marianna S. » Návody / 2021-10-03 07:00:02 /  5 komentárov / 21 lajkov / 312x zobrazený

Tak, prvý soplík tejto sezóny už navštívil aj nás a to ma motivovalo k tomuto článku :)

 

Pri zvládaní sezónnych prechladnutí a viróz nemám zaužívaný postup, vždy konám intuitívne. Raz viac naparujeme, inokedy využijeme esenciálne oleje, niekedy stačí len krátka hladovka a dostatok spánku. Čo však u nás nikdy nechýba sa dočítate nižšie. 

 

1) Šípkový čaj

-  s prvým prejavom virózy okamžite varím šípkový čaj - ako inak z vlastnoručne nazbieraných šípok. Šípky sú vynikajúcim zdrojom vitamínu C a skôr ako výživový doplnok, využívam práve tento chutný čajík. Šípky zbierame každoročne a je odporúčané ich minúť práve do nasledujúcej sezóny, pretože časom postupne obsah vitamínov klesá. Receptov na prípravu šípkového čaju nájdete veľmi veľa, tu píšem môj zaužívaný postup:

Sušené šípky - 4 PL zalejem 1 l studenej vody a nechám lúhovať aspoň dve hodiny. Následne zohrejem čaj po bod varu a odstavím. Nechám lúhovať cca 30 minút, šípky scedím a čajík je hotový. Keďže výroba je časovo náročnejšia, hneď dávam lúhovať ďalšiu várku :)

 

 

Okrem šípky máme nasušené bylinky vhodné nielen pri prechladnutí - Materinu dúšku, Medovku, Bazový kvet, Šalviu, Harmanček...

 

2) Nádchovník a mastička z neho

 - nádchovník som už predstavovala v inom článku. Ako už z názvu vyplýva, používa sa najmä pri nádche a prechladnutí - už pri prvom príznaku nádchy stačí podrviť čerstvý list nádchovníka a šťavou potrieť nos z vnútornej strany a oblasť medzi obočím. Toto zaberá práve v úvode ochorenia, ak už sliznice opuchnú, môžete pocítiť len mierny účinok. Mastičkou zas potieram nos, vydratý od fúkania, taktiež oblasť medzi obočím, pri kašli potieram hrudník, deťom aj spodné plôšky nôh.

 

 

Úplne čerstvá skúsenosť - aj keď mimo túto tému - mastička veľmi účinne stiahla ľahkú popáleninu na ruke, keď môj drobec skúšal dlaňou teplotu pece. Schladili sme vodou a bolestivé miesto na noc potreli nádchovníkovou mastičkou. Ráno bol bez pľuzgierov a bolesti. Recept na nádchovníkovú mastičku nájtete tu: www.sashe.sk/prana/journal/nadchovnikova-masticka

 

3) Cibuľa a cesnak (kurkuma a škorica)

- asi veľmi nemusím vyzdvihovať účinky týchto ingrediencií. Cibuľový sirup na kašeľ nám robili už naše maminy a dobre vedeli prečo. Cibuľa zbavuje sliznice choroboplodných zárodkov. O cesnaku je známe, že je to prírodné antibiotikum a preto v čase choroby nasadzujeme aj tieto zbrane. Deti cesnak zjedia napríklad v podobe nátierky, polievky, alebo im ním potriem hrianku. Kurkuma a škorica majú výborný protizápalový účinok. Používam ich do varenia celoročne, ale práve v období častých prechladnutí je vhodné myslieť aj na týchto pomocníkov.

 

 

4) Octové ponožky pri teplote

- teplota je prirodzená obrana tela, preto ju nepovažujem za nepriateľa. Pokiaľ je znesiteľná, teda nie je sprevádzaná veľkými bolesťami, zimnicou, atď. tak skôr, ako siahneme po tabletke, skúsime octové ponožky. Do cca pol litra vlažnej vody dám 2 - 3 lyžice octu, namočíme do nej ponožky, ktoré obujeme na nohy, na to suché ponožky a necháme pôsobiť.  Pozor, opatrne s akýmkoľvek zábalom, ak sú studené končatiny a máte zimnicu! 

 

 

5) Kanvička na vyplachovanie nosa

- odkedy vlastníme kanvičku, veru nepamätám, že by sme kupovali nejaký iný sprej alebo kvapky do nosa. Kanvička veľmi účinne pomáha pri upchatom nose a človek by neveril, čo všetko dokáže vyliezť zo zdanlivo vyfúkaného nosa. Naše skúsenosti sú také, že aj farebné sople veľmi rýchlo prejdú a samozrejme klesá spotreba papierových servítok :) Pri kanvičke len pozor na silu fúkania tesne po výplachu a tiež pozor na chlad - nechoďte von, do okna, na balkón tesne po vypláchnutí nosa. Výplach zvládnu aj malé deti, my ju používame cca od 4 rokov, chce to však len trpezlivosť a určite pri deťoch nerobiť výplach nasilu. 

 

 

A ešte 2 bonusy trochu z iného súdka:

 

1) Akupresúrne body po stranách nosa

- uvoľniť upchaté dutiny pomôže aj jemná, krúživá masáž akupresúrnych bodov, ktoré sa nachádzajú pri krídlach nosa - teda tam, kde sú nosné dierky, z vonkajšej strany nosa máte jemné jamky, to budete cítiť. Priložte si končeky ukazovákov na tieto body a jemne, krúživými pohybmi pomasírujte. Uvidíte, že sa nos uvoľní a lepšie vyfúka. Moje deti si už tieto body masírujú samé.

 

 

2) Dýchanie na stimuláciu imunity

- tento bonusový bod je vhodné zaradiť skôr preventívne - teda ešte skôr, ako k nejakej chorobe príde. Nestojí nič, len pár minút denne, ktoré venujete sami sebe. Ideálne zaradiť do každodennej rutiny v náročných, stresujúcich dňoch.

Keď je telo v strese, vzniká nerovnováha medzi sympatickým a parasympatickým nervovým systémom - inak povedané, stresová reakcia tela je pripraviť sa na boj a útek, keď nám ide o život, nie je dôležité riešiť napríklad virózu. Tak to príroda zariadila. Doba, v ktorej žijeme, prináša oveľa viac stresu ako mali naši praprapra..... predkovia a teda sa do takejto nerovnováhy telo dostáva príliš často. Pokiaľ je náš parasympatický systém stresovou reakciou potláčaný, v okolí našich orgánov prúdi menej krvi, zhoršuje sa naše trávenie - a to už isto poznáte, trávenie a imunita idú ruka v ruke. Čo teda môžeme urobiť? Joga má veľmi efektívny nástroj na harmonizáciu nášho nervového systému - Striedavý dych. Ako na to?

- pohodlne sa posaďte - skrížený sed, alebo pokojne aj na stoličku - chrbát však má byť rovný, neprehýbame sa v bedrách, lopatky pri sebe

- spojte palec a ukazovák na ľavej ruke a ruku položte voľne na koleno

- ukazovák a prostredník pravej ruky položte do oblasti medzi obočím, palec pravej ruky ovláda pravú nosnú dierku, prstenník a malíček ovláda ľavú nosnú dierku.

- môžete privrieť oči, palcom zapcháme pravú nosnú dierku a nádych ľavou - pocítime chlad pri nádychu, prstenníkom a malíčkom upchajte ľavú nosnú dierku a vydýchnite pravou - pocítite teplo pri výdychu. 

- nádych pravá nosná dierka, výdych ľavá, sústreďte sa na pocit chladu a tepla pri dýchaní.

- opakujte, kým je to príjemné, vydržte aspoň 1-2 minúty. 

- cvičenie ukončíte vydýchnutím cez ľavú nosnú dierku.

 

 

Tak, zdarne ste dočítali do konca, verím, že niektoré babské rady poznáte a praktizujete, možno ste na niečo nové v článku prišli. Ako ste si mohli všimnúť, nič z toho, čo bolo spomenuté nie je jednorázové, teda okrem papierových vreckoviek, ktoré tiež veľmi významne redukujeme práve spomínanou kanvičkou :)

 

Budem vďačná, ak sa s nami podelíte o vaše recepty na zvládnutie prechladnutia a virózy 

 

Veľa zdravia, Majka

Komentáre

PohladnicePreRadost ... a do šípkového čaju, na 1 hrnček ešte za lyžičku medu ... :)

2021-09-30 15:27:29

prana veru, na medík som pozabudla :) Ďakujem

2021-10-01 09:10:31

Domkasviecky Super článok, ja verím že nevyužijeme ani jednu radu ale ak by náhodou určite sa zídu. :-)

2021-10-03 10:05:221x

noa A čo tak použiť bavlnené vreckovky namiesto papierových, keď už ten soplík príde? :-)

2021-10-03 10:31:031x

prana určite aj bavlnené vreckovky sú jedna z možností :) U nás, hoci látkové vreckovky máme doma, pri viróze ostávame pri tých papierových. Toto "privilégium " som si dovolila ponechať, príde mi to hygienickejšie

2021-10-04 09:32:39
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »