Domov » Žurnál+ » Autor: Dominika Voľanská

Žurnál+

Vždy si vyber radosť - potulky po Izraeli/Jordánsku

Dominika V. » Osobné Blogy / 2018-06-20 19:11:23 /  Pridaj komentár / 11 lajkov

Čo pre Teba znamená radosť ? :)

Pre mňa osobne je životnou silou, ktorá ma poháňa vpred. Keď má človek optimistický pohľad na svet, hneď je ten život o niečo jednoduchší a krajší. S úsmevom sa ľahšie kráča a taktiež radosť rozdávaním rastie.

Radosť musíme čerpať zo seba, nie z iných - (Sokrates).

Ja ju nachádzam vo svojom vnútri, keď moje srdce ožíva pri tvorení  nových výrobkov, ako je aj tento nový batôžtek plný radostí. Pár dní pred samotným tripom som rozmýšľala, aký batôžtek si zbalím, keďže okrem hlavného vaku nosím vždy so sebou aj nejaký textilný batôžtek, keď si nechávam veci na hoteli a života potrebné veci beriem na tuláčky mestom. Rozhodla som sa ušiť batôžtek, ktorý zanechá posolstvo všade tam, kam prídem.

Radosť, ktorú si  nesiem v srdci, chcem aby bola odzrkadľovaná aj na mojich výrobkoch a toto je prvý z limitovanej edície.

Okrem čerpania radostí z tvorenia nových vecí, mám radosť, keď si môžem plniť svoje cestovateľské sny.

Jeden z nich bol navštíviť Izrael, ktorý sme spojili aj s návštevou Jordánska. Tieto krajiny sa výrazne od seba extrémne líšia, no sú kolískou ľudstva a vzniku troch veľkých náboženstiev - judaizmu, islamu a kresťanstva.

Prvou zastávkou bol Jeruzalem, ktorý neodmysliteľné patrí medzi najnavštevovanejšie mesto v Izraeli. Prešli sme si všetky sprístupnené historické pamiatky, vrátane Skalného dómu, ktorý je otvorený pre verejnosť iba v nedeľu. Zažili sme situácie a videli veci, ktoré menia pohľad človeka v otázkach náboženstva a nútia ho zamyslieť sa nad životom.

Zažiť atmosféru pouličných trhov je neopísateľné dobrodružstvo, hlavne počas dňa, keď na vás z každej strany vybehnú obchodníci a núkajú vám ich produkty, zjednávajú cenu alebo sa predierate cez stánky, domácich ľudí či pomalých turistov na ploche dva metre a oproti vám ide smetiarsky voz či obchodník s čerstvými bochníkmi chleba a vy musíte zastať, uvoľniť cestu, či obehnúť a silno držať priateľa za ruku, aby ste sa nestratili v dave :D. No zvládli sme aj "10 sekundový" fotoshooting na trhoch, kedy frekvencia ľudí bola v čase dopoludnia prekvapivo nízka. Dobrodružstvo je, keď idete cez trh o 6:00 ráno, kedy je tam veľké ticho, všetko je pozatvárané a prázdne a sem tam stretnete židov, moslimov, ktorí majú namierené do chrámu na modlitbu.

Jeruzalem je mestom kde nájdete na jednej ploche žiť tri veľké náboženské skupiny a je podelený na štvrte  - hlavne na židovskú a moslimskú časť. Vo východnej časti Jeruzalema sa na niektoré štvrte nemusíte dostať, pretože ich strážia vojaci (na každom kroku).

Neodmysliteľnou súčasťou bola aj návšteva pamiatky - Múr nárekov, kde si človek musel vyčkať rady, prejsť cez bezpečnostnú kontrolu, dať si na hlavu pokrývku hlavy a až tak mohol vstúpiť.  Pri tomto mieste sme sa museli s priateľom rozdeliť, pretože Múr nárekov je rozdelený na ženskú a mužskú časť. Každodenne v múre je zastrčených stovky odkazov a prianí, ktoré ľudia napíšu na papier. Je to čarokrásne.

Navštívili sme aj západnu časť Jeruzalema, v ktorom sídli viacero chrámov a kde sa nachádza údajne aj miestnosť Poslednej večere či Hrobka kráľa Dávida

Utiahli sme sa do prázdnych uličiek a užili si foteníčko, aj keď vonku bolo mega horúco a človek namiesto fotenia, by najradšej skočil niekde do mora.  Po tomto fotoshotingu sme sa šli najesť na trhy, kde mali bohatý výber domácich jedál, no cenu sme museli zjednávať, pretože oni automaticky umelo zyšovali ceny, keďže si mysleli, že sme z Nemecka či Holandska.  Je to dosť vtipné pre mňa vždy, keď ľudom poviete odkiaľ ste a oni netušia o tom, že vôbec takáto krajina existuje.:D Akonáhle sme spomenuli Ukrajinu, tak už vedeli lokalizovať odkiaľ sme.

V Izraeli sa dorozumiete inak aj po rusky, čo bolo pre mňa milým prekvapením.

Po výdatnom obede (falafel)  sme sa odobrali na Via Dolorisa, a navštívili miesta kde sídlil Poncius Pilát a kde ukrižovali Ježiša Nazaretského. Dostali sme sa až k Východnej bráne, smerom von, za hradby mesta a namierili si cestu na Olivovú horu cez Getsemanskú záhradu. Cestou na Olivovú horu sme videli najväčší židovský cintorín na svete, keďže je celý oplotený a chráneny kamerovým systémom, vstup nebol možný. Na vrchu Olivovej hory nás čakal nádherný výhľad na celý Jeruzalem, ktorý sa skvel v popoludnajších lúčoch slnka.

Nádherný okamžik. ♥

Jordánsko

Nasledujúci deň sme sa preplneným autobusom ľudí, (medzi nimi aj vojaci so samopaľmi, aby ste mali akú takú predstavu)  premiestnili do Eljatu a prešli jordánske hranice. Bolo to "vzrúšo", pretože takú hraničnú kontrolu som ešte nikde nezažila. Pre istotu si radšej naštudujte vopred čo môžete/nemôžete si priniesť do ich krajiny. Vyhnete sa tak nepríjemnostiam.

V tento deň sme nejako nemali chuť na fotenie,  prešli sme päťhodinovú jazdu autom cez celé Jordánsko smerom na sever k Mŕtvemu moru, kde nás zastavili ťavy pobehujúce po ceste, pastieri so stádom kôz a oviec a policajné hliadky, ktoré na hraničných úsekoch kontrolovali vozidla. Po čase som si na tieto kontroly zvykla.

Vždy to bol môj sen vykúpať sa v mori, v ktorom nie je možné utopiť sa. K moru sme dorazili zrovna, keď zapadalo slnko. Bolo to čarokrásne vznášať sa na hladine a relaxovať. Popritom s vedomím že sa vám lieči a regeneruje vaša koža.

Ďalší deň nás čakala návšteva Petry, slávneho mestečka vytesaného v skalách, ktoré bolo do 19.storočia zahalené rúškom tajomstva. Beduíni tajili o tomto mieste, až kým ho neobjavil jeden švajčiarsky vedec, ktorý sa na svojej ceste do Sýrie a Egypta, prezlečený za araba, prepašoval do Jordánska. O storočie neskôr tu natočili slávny film Indiana Jones a neskôr aj Múmia sa vracia či Posledná križiacká výprava.

Samozrejme aj tu sme si dali fotoshooting. Okrem krásnej architektúry tu človek možnosť zažiť cestu kočom alebo zviesť sa na ťave či oslíkovi. My sme sa zviezli ako praví "kovboji" na koňoch. Na koni to bolo oveľa príjemnejšie, pretože pešky trvá cesta hodinku a pol, pričom pešo obchádzate ťaví trus a výkaly koní na piesočnato-kamenistej cestičke a dodatočne musíte odoháňať od seba dotieravé muchy. Na toto vás nikto neupozorní nikde na internete, preto zadovážte si repelent a nikdy, prosím nikdy si neoblečte dlhé bielé šaty a sandále :D

Táto fotka vznikla pri slávnej Treasury Temple /Faraónová pokladnica/, ktorá sa objavila aj v záberoch filmu Posledná križiacka výprava. Je tesaná do červeného pieskovca a pozreli sme na ňu aj s "nadhľadom", z opačného vrchu, na ktorý vedie náročna túra a bez "zaplateného" sprievodcu (miestného týpka, ktorý zarába ťažké prachy na turistoch) je možné zablúdiť. Bol to pre mňa zážitok, liezť v dlhých šatách hore kopcom po strmých skalach a kameňoch, ale zvládli sme to a výsledok stál za to.

Tak teda toľko z môjho cestovateľského okienka.

Za všetky fotky vďačím môjmu šikovnému fotografovi - Pavel Višňovský

Batôžtek nájdete vpravo hore.