Rada by som vám sprostredkovala čarovné zážitky, ako im ja hovorím, len tak, pre potešenie oka.
Predtým, než som sa vydala a presťahovala do Anglicka, som pracovala vo firme, kde na našu adresu na meno šéfa chodili rôzne časopisy zadarmo, bez toho, aby ich odoberal. Keďže ja som triedila poštu a vedela som, že o ne nemá záujem, vyhadzovala som ich.
Ale raz ma zaujala obálka jedného časopisu, prelistovala som ho a potom som už nedočkavo čakala, kedy príde ďalšie číslo. Bol to časopis pre potápačov a nahliadla som vďaka nemu do zaujímavých príbehov aj nádherných obrazov podmorského sveta. Bola som všetkými tými miestami našej krásnej Zeme fascinovaná.
Raz sa časopis venoval prevažne súťaži o najkrajšie podmorské fotografie, inokedy preskúmaniu novo objavených jaskýň, ktoré boli pod vodou, potom zasa najznámejším podmorským útesom.
Do pamäte sa mi zvlášť uložilo číslo, ktoré bolo celé o vrakoch lodí, zväčša potopených. Z atmosféry na fotkách som mala na tele zimomriavky, ale zároveň ma tie kolosálne, riasami a koralmi zarastené obludy žijúce vlastným životom a hrajúce tajomnými zvukmi priťahovali ako magnet.
Pred pár dňami som narazila na článok, ktorý mi toto číslo potápačského časopisu pripomenul. Prinášam vám celý článok, ktorý som preložila z angličtiny, aj s fotkami a pridala som k tomu mapu (po kliknutí na ňu sa mapa zväčší), kde sa tieto vraky nachádzajú. Pokochajte sa, dúfam, že budete rovnako ako ja nadšení aj zasnení do príbehov niekdajšej slávy týchto lodí:
Pred časom som čítal o jednej japonskej rybárskej lodi, ktorá bola spláchnutá do mora v roku 2011 vlnou tsunami, a ktorá skončila unášaná vlnami až niekde pri pobreží Britskej Kolumbie, okolo súostrovia Haida Gwaii. Mimochodom, minulý týždeň som navštívil tiež grécky ostrov Zakynthos, ktorého hlavnou atrakciou je pláž Navagio, domov krásneho vraku, ktorý vyzerá úplne fantasticky na bielom piesku s modrou vodou v pozadí.
Podľa odhadov UNESCO, v súčasnej dobe sa po celom svete nachádza viac ako 3 milióny vrakov. A zatiaľ čo väčšina z nich leží na dne oceánov, existujú niektoré, ktoré neboli potopené a dnes vytvárajú v krajine malebné miesta, opradené tajomnými legendami. Pozrime sa na najslávnejšie a najkrajšie z nich:
1. Navagio Shipwreck, Zakynthos, Greece
Začnem s týmto vrakom, pretože sa mi naozaj páčil a myslím, že je to najmalebnejšie miesto zo všetkých. Loď bola nazývaná Pangiotis a bola postavená v roku 1937 v Škótsku. Okolnosti stroskotania lode nie sú jasné, ale najbežnejšie prijímaný príbeh je, že loď bola používaná v neskoršej časti svojho života ako pašerácka a uviazla v roku 1980, zakiaľ bola sledovaná gréckym námorníctvom (vraj viezla pašovaný tovar medzi Tureckom a Talianskom). Potom, čo ju posádka rýchlo opustila, bola tam loď ponechaná gréckym námorníctvom a pláž je teraz nazývaná Navagio, čo je po grésky "vrak". Avšak, špekuluje sa o tom, mnoho miestnych verí, že tam bola zanechaná gréckym ministerstvom cestovného ruchu, aby bol ostrov viac atraktívny pre turistov (nie som si istý, či to bolo nutné, pretože aj bez toho je to úplne úžasné miesto).
2. Eduard Bohlen Shipwreck, Namibia
Snáď najzaujímavejší vrak, súdiac podľa jeho aktuálnej polohy, je Eduard Bohlen. Je to 2272 tonová nákladná loď, ktorá sa potopila pri pobreží zvanom Pobrežie kostier v Namíbii v septembri 1909. Loď bola na ceste z Swakopmund v Namíbii do Table Bay v Južnej Afrike a hustá hmla spôsobila stroskotanie. Čo je zaujímavé, že po viac ako 100 rokoch vrak v súčasnosti leží štvrť míle (takmer 500 metrov) od pobrežia a je čiastočne pokrytý pieskom.
3. La Famille Express, Turks and Caicos Islands
Loď bola postavená v roku 1952 v Poľsku a veľkú časť svojho života slúžila v Sovietskom námorníctve ako "Pevnosť Shevchenko", až do roku 1999, kedy bola predaná a premenovaná na "La Famille Express". Okolnosti stroskotania nie sú jasne známe, s výnimkou, že narazila na plytčinu počas hurikánu Frances v roku 2004. Nikto loď nezachraňoval a mnoho častí padlo za obeť zlodejom. V súčasnosti je loď veľkou miestnou atrakciou pre turistov prichádzajúcich do tejto oblasti.
4. World Discoverer, Solomon Islands
Výletná loď bola postavená v roku 1974 v Nemecku, a slúžila až do apríla 2000, kedy narazila na nezmapovanú skalu v blízkosti Šalamúnovych ostrovov. Potom, čo všetci cestujúci boli prevezení do bezpečia na osobnej prievoznej lodi, kapitán s posádkou doplavili ťažko poškodenú loď do Roderick Bay, kde ešte dnes stojí a pôsobí ako turistická atrakcia pre miestnych obyvateľov i pre výletné lode plávajúce v okolí.
5. Dimitrios Shipwreck, Greece
Nachádza sa na piesočnatej pláži neďaleko mesta Gythio v južnom Grécku. Dimitrios bola postavená v roku 1950 a bola uväznená do jej aktuálnej polohy 23. decembra 1981. Oficiálny príbeh hovorí, že loď narazila na určité finančné a poisťovacie problémy, ako aj problémy so strojom, keď kotvila v Gythio a bola opustená spoločnosťou, ktorá ju vlastnila. Po roku prístavné úrady rozhodli dostať loď z prístavu, ale dočasné ukotvenie sa rýchlo opotrebovalo a loď skončila tam, kde je teraz. Podľa povesti bola loď používaná na pašovanie cigariet medzi Gréckom a Tureckom a po tom, čo bola zajatá Gréckou políciou, bola opustená na piesočnatej pláži, kde bola podpálená, aby požiar skryl dôkazy o pašovaní.
6. Ayrfield Shipwreck, Australia
29 metrový, 1140 tonový parník bol postavený v Spojenom kráľovstve v roku 1911 a registrovaný v Sydney o rok neskôr. Po tom, čo bol kúpený austrálskou vládou, bol používaný ako zásobovacia loď pre amerických vojakov v oblasti Pacifiku počas druhej svetovej vojny. Po vojne loď slúžila ako obchodné plavidlo až do roku 1972, kedy bola vyradená zo služby a bola "pochovaná" v Homebush Bay v blízkosti Auburn, New South Wales.
7. HMAS Protector, Australia
Delový čln bol postavený v roku 1884 pre vládu južnej Austrálie a slúžil v niekoľkých konfliktoch vrátane "boxerského povstania", prvej svetovej vojny aj druhej svetovej vojny. V roku 1943, zatiaľ čo slúžila pre americkú armádu, loď sa zrazila s remorkérom a bola opustená, neskôr ju presťahovali do Heron Island, kde bola zámerne potopená s cieľom pôsobiť ako vlnolam. Dnes je železný trup lode viditeľný z Heron Island a dokonca sa k nemu dá za odlivu dostať pešo.
8. Loullia, Egypt
2479 tonová nákladná loď "Loullia" začala svoju "kariéru" v roku 1952 a v septembri 1981 stroskotala v prielive Tiran keď sa plavila z Jordánska do Suezu. Po neúspešnom pokuse posádky stiahnuť ju z plytčiny, bola opustená a stala sa skvelým miestom na fotografovanie pre ľudí mieriacich do Gordon Reef. Povráva sa, že ešte keď bola v dobrom stave, bola používaná drogovými dílermi pôsobiacimi v tejto oblasti.
9. Vila Nova de Milfontes, Portugal
Rovnako ako mnoho vrakov, aj tento v blízkosti obce Vila Nova de Milfontes v južnom Portugalsku, má neznámy pôvod. To, čo o ňom vieme, pochádza od miestnych obyvateľov, ktorí tvrdia, že to bol holandský remorkér, ktorý bol používaný na pašovanie a ktorý narazil na plytčinu v snahe ukryť sa portugalskej pobrežnej stráži.
10. Olympia Shipwreck, Amargos Island, Greece
Olympia bola komerčná loď, ktorá bola navigovaná na breh (zrejme pirátmi) v roku 1979, zatiaľ čo sa plavila z Cypru a mierila do Grécka. Po neúspešnom pokuse vytiahnuť loď zo zálivu, bola tam opustená a stala sa jedným z najpopulárnejších orientačných bodov ostrova Amargos. Vrak sa tiež vyskytol vo filme Luca Bessona "Magická hlbočina".
11. Gallant Lady Shipwreck, Bahamas
Počas cesty z Belize City nákladná loď "Gallant Lady" narazila pred niekoľkými desaťročiami na breh v severnej časti Bimini, Bahamy. Po čase, čo bola opustená, slaná morská voda si vybrala svoju daň a teraz je kostra lode jedným z najatraktívnejších pamiatok v Bimini.
12. Evangelia Shipwreck, Romania
Jedným z najobľúbenejších pamiatok rumunského pobrežia je vrak lode Evangelia nachádzajúci sa v letovisku Costinesti. Obchodná loď, ktorá patrila slávnemu gréckemu magnátovi Aristotelovi Onassisovi, uviazla v roku 1960 po tom, čo sa v zlom počasí zasekla medzi dvoma veľkými podmorskými skalami.
13. Maheno Shipwreck, Fraser Island, Australia
Postavený ako luxusný parník premávajúci medzi Austráliou a Novým Zélandom Maheno tiež slúžila aj ako nemocničná loď počas prvej svetovej vojny. V roku 1935 bola vyradená zo služby, a mala byť dopravená do Japonska na šrot. Ale ocitla sa v silnej búrke a vyplavilo ju na pláži 75 Mile Beach na ostrove Fraser. Bohužiaľ vrak je v zlom stave, a to najmä po tom, čo bol použitý pre bombovú prax RAAF počas druhej svetovej vojny.
14. Cabo de Santa Maria Shipwreck, Cape Verde
Loď viezla impozantný náklad - dary od španielskej vlády pre ich priaznivcov v priebehu hospodárskej krízy v 60-tych rokoch, vrátane športových áut, oblečenia, strojov, nápojov. Dňa 1. septembra 1968 sa loď plavila okolo ostrovov Cape Verde mieriac do Brazílie a Argentíny, keď narazila na plytčinu. Po tom, čo sa ju snažili za pomoci miestneho remorkéra zachrániť - neúspešne, ju tam opustili. Ale najprv všetok drahocenný náklad opatrne vyniesli. Dnes je symbolom Boa Vista.
Celý článok som prevzala odtiaľto: source of the article. Source of the blank world map.
Ktorý z týchto sa vám páčil najviac? Mne Galland Lady na Bahamách, kvôli tým krásnym farbám :)
Dúfam, že sa vám virtuálna návšteva vrakov a ich cintorínov páčila a že sa podelíte o meno a miesto vášho obľúbeného vraku, ktorý ste možno osobne navštívili, alebo toho, ktorý poznáte. Veď zaspomínať si na leto pri mori nezaškodí :)
Nabudúce možno dám dohromady článok o potopených vrakoch :)