Vždy, keď dostanem popud napísať žurnál, robím to za horúca, pretože ak by som chcela počkať a vychladnúť, stratili by sa mi všetky myšlienky do nenávratna. Chcem písať o dvoch veciach, ktoré sa tu vyskytujú, niektoré v skrytosti, iné verejne. Rada by som, aby to vyznelo všetko mierne, ale to asi v tejto chvíli nedokážem, tak prepáčte, zhovievaví ľudkovia. Budem písať, ako mi huba narástla.
- Tak najprv "artlíškin syndróm".
Stretla som sa s dvoma prípadmi (no možno ich je viac), keď predajca kontaktoval iného predajcu s tým, že vyrába niečo, čo u neho vykradol, odkukal, skopíroval. Ale šlo o diskutabilné (vlastne absurdné) obvinenia. Budú asi lepšie konkrétne príklady:
V prvom prípade dotyčný predajca kontaktoval iného a obvinil ho, že používa na tvorbu svojich zápisníkov textilnú pásku, kovové priechodky (bežne sa používajú aj v šití) a kovorožky. Proste komponenty voľne dostupné (aj ja by som raz chcela spraviť pár zápisníkov s priechodkami, to budem niekoho vykrádať?). Obvinil ho, že mu vykradol nápady a že on ako prvý začal na sashe túto pásku a kovorožky používať. Aké malicherné. O tom, že textilná páska je jedným zo základných prvkov výroby knihy, som sa učila v škole pred 14-timi rokmi a predo mnou kvantum iných ľudí. Toto je otázka technológie, nie nápadu! Kovorožky okrem funkcie estetického doplnku zase slúžia na ochranu rohov pred poškodením, lebo tie sú na poškodenie najnáchylnejšie. Ako môže niekomu napadnúť, že ako prvý vymyslel niečo, čo tu už dávno existuje z hľadiska nutnosti a praktičnosti?
Druhý prípad je v princípe podobný. Jednému predajcovi nedalo, že druhý predajca od neho "kopíroval nápad". Upozornil ho na to narážkou v komentári pod vecičkou. Šlo o manžetky, ktoré sú žiadané po celom svete (podobne ako shamballa a macramé náramky) a vyrába ich spústa ľudí - na želanie zákazníkov. Tieto boli vyrobené na žiadosť fanúšika obľúbeného seriálu HIMYM, pre ktorý je charakteristická opakujúca sa hláška jedného z hlavných predstaviteľov: hláška "legen - dary". To vážne si myslíte, že biele písmo na čiernom pozadí už nenapadne nikoho iného, iba vás? Nehľadajte strašiaka za každým rohom, zmierte sa s tým, že robíte niečo, čo stovky ďalších ľudí. Treba rozlišovať, čo je kopírovanie, a čo všeobecne používaný motív. (Vľavo "originál", vpravo obvinená "kópia"). Na žiadosť obvinenej - autora vecičky napravo - som linky na vecičky odstránila.
- Druhá časť je na tému "Nie ste až takí nenápadní".
To, že kopírovanie vecičiek existuje aj tu na sashe, je fakt. Veľmi zaujímavé sú názory (alebo výhovorky) kopírujúcich. Kopiranti sa vždycky snažia obhájiť a vyzerať, že sú v práve. Niekedy aj priznajú, že sa inšpirovali. Ale je rozdiel medzi inšpiráciou a kopírovaním. Treba rozlišovať... Príklad inšpirácie: (vľavo etsy, vpravo sashe).
Príklady kópie: (vľavo etsy, vpravo sashe).
Vľavo pinterest, vpravo sashe:
Obhajovacie argumenty, s ktorými som sa stretla, sú spravidla tieto:
* ja som to nekopíroval/a od nikoho tu na sashe, videl/a som to inde, je toho plný internet (čiže skopíroval/a som to od niekoho, kto to skopíroval už predo mnou)
* veď na to je voľne dostupný návod (áno, ale treba uviesť zdroj inšpirácie)
* inšpirujem sa tvorbou tohto autora, ktorú veľmi obdivujem (až tak, že moje inšpirácie už sú na hrane)
* ja som tu nová/ý, ešte neviem, ako to tu funguje (to je vážne argument toto?)
* inšpiroval/a som sa, snáď to pôvodnému autorovi nebude vadiť (jasné, že nie, vecičky sa tu vystavujú preto, aby ich vyrobil niekto iný a potom predával, haha)
* veď o nič nejde, sú aj dôležitejšie veci (to samozrejme sú, ale vo svete kreativity je kopírovanie vážna vec)
* ja som nevedel/a, že sa to nemá, videl/a som návod v žurnáli a myslela som, že je to v poriadku (iste, návody tu vidieť často, ale dávajú sa sem, aby sa ľudia inšpirovali pre svoje potreby (nie kopírovali), už vôbec nie preto, aby ste si vyrobili niečo, čo budete ďalej predávať!)
* požiadal ma o to zákazník, poslal mi link na vecičku, ktorá je preňho drahá a či by som mu nevedel/a vyrobiť takú istú (takého zákazníka diplomaticky odmietnuť s odvôvodnením, že kolegom do kapusty nelezieme, aj keď sú z iného konca zemegule a o nás by sa len ťažko dozvedeli). Zákazníci sa niekedy naozaj nehanbia :)
- Záverom chcem vyjadriť niekoľko dôležitých vecí.
Nie je to tak, ako mnohí radi vykrikujú, že nemáme čo robiť a tak len hľadáme, čo kto skopíroval. Je to tak, že náhodou na tie vecičky narazíme a dávame si to navzájom vedieť. A nie, nerobí nám to radosť. Nevyžívame sa v tom, je nám to trápne na to upozorniť, cítime sa pri tom nepríjemne. Ale vždy po konzultácii s pôvodnými autormi nám je jasné, že robíme dobre. Ak si budujete svoju značku, a len raz niečo skopírujete, riskujete, že niekto si to všimne a už asi na dlhú dobu budete mať na svojej osobe nežiadúcu nálepku, navzdory vašim "argumentom".
Existuje ešte chúlostivá kategória "neúmyselného kopírovania" (prípady rovnakých nápadov u viacerých ľudí) a "nevedomej inšpirácie" (keď si z nás naše podvedomie robí dobrý deň), ale týmto témam sa tento žurnál nevenuje.
Zdroje sú ukryté v obrázkoch, pokiaľ niesú ukryté v slove.
Tento žurnál a fotky v ňom sú zverejnené so súhlasom zainteresovaných (okrem kopírujúcich, ktorí sa netaja tým, že neurobili nič zlé). Úprava žurnálu 4.2.2014 - odstránila som linky na vecičky a predajcov, ponechala som pôvodné zdroje na fotky.
Vlastne neviem, či toto niekomu pomôže, či to niekoho zabrzdí, či uvidí, aké sú vlastne tie obhajovacie argumenty smiešne a priehľadné...
Mnohí majú uvedené vo svojich predajných profiloch, niektorí aj v popisoch výrobkov, že vecičky vyrábajú s láskou. Už je to trošku klišé, asi nikto ich nerobí s odporom. Zakončím to pekným štipľavým postrehom jednej z nás: často sa mi zdá, že je to robené s láskou - k peniazom.
Mariana
*