Domov » Žurnál+ » Autor: Mária Tobiášová Kuzmová

Žurnál+

Celoročná teplotná deka 2019 - návod

Mária T. » Fotopostupy a Návody / 2019-01-06 10:05:35 /  14 komentárov / 31 lajkov / 505x zobrazený

Veľkým hitom sa v poslednom období stávajú dlhodobé projekty, ktoré môžete štrikovať alebo háčkovať niekoľko mesiacov alebo aj celý rok. Takým projektom je aj tzv. teplotná deka, alebo ako ju nazývam ja Celoročná teplotná deka (angl. temperature blanket).

O čo vlastne ide?

Je to dielko (radšej treba povedať veľké dielo), ktoré vytvárame postupne každý deň počas celého roka a to v závislosti od skutočnej vonkajšej teploty. Vytvoriť tak môžete deku, prehoz na posteľ alebo sedačku, behúň a pod., čo určite využijete a na čo si nikdy pri všetkých tých povinnostiach nenájdete čas. Takéto postupné tvorenie vám denne zaberie len veľmi málo času a výsledok bude stáť za to.

Ja som tento rok začala takúto deku háčkovať a ak sa chcete pridať aj vy, pripravila som pre vás návod na háčkovanú teplotnú deku.

Začať môžete kedykoľvek, dôležité je, že budete háčkovať počať 365 dní.

Tak sa poďte pridať a postupne si môžeme deky porovnávať. :-)

1. deň
Ak ste sa rozhodli spolu so mnou vytvoriť krásnu háčkovanú deku, urobili ste prvý krok a aby ste mohli začať, potrebujete sa ešte rozhodnúť aký materiál chcete použiť a v akých farbách by výsledok mal byť.

Ja som sa rozhodla pre háčkovanie veľkej deky, ktorá by mala hriať, ale nechcem ju veľmi robustnú a mala by mať šírku cca 1 m. Pre tento účel je teda ideálna priadza zo skupiny B. Ja budem robiť z priadze DROPS Alpaca dvojmo a použijem háčik č. 5. Môžete ešte použiť napr. DROPS Lima, DROPS Cotton Merino, DROPS Karisma, DROPS Merino Extra Fine alebo DROPS Puna. Všetky klbká kúpite u Žienky domácej.

Vyskladajte si farebnú škálu, ktorú budete používať pri jednotlivých teplotách. Stupnicu teplomera sme rozdelili do 8 častí od najnižšej po najvyššiu nasledovne:

Pre každú časť si určíte farbu, ktorá bude predstavovať danú teplotu. Ja som si vybrala farby tak, aby spolu ladili a aby sa hodili na použitie, ktoré plánujem. Vybrala som tieto (na obrázku teplomera odspodu):

601 - tmavá hnedá, 607 - svetlá hnedá, 2020 - svetlá camel, 0100 - smotanová, 2916 - limetková, 7233 - zlatá olivová, 2925 - hrdzavá, 3650 - gaštanová.

Znamená to, že ak bude napr. teplota -3 st.C, použijem farbu 607 - svetlo hnedú, ak bude teplota 21 st.C, použijem farbu 7233 - zlatú olivovú.

POSTUP

Deku začneme retiazkou s 226 očkami farbou podľa teploty dnešného dňa a urobíme prvý riadok dlhých stĺpikov (DS).

1. riadok - do 4. retiazkového očka (RO) od háčika urobíme 1 DS, 1 DS do každého z nasledujúcich 12 RO (spolu už máme 14 DS), 4 RO vynecháme, 1 DS do každého z nasledujúcich 14 RO, 3 RO, 1 DS do každého z nasledujúcich 14 RO. Farebnú časť opakujeme ešte 5x (spolu túto časť budeme mať 6x), 4 RO vynecháme, 1 DS do každého z posledných 14 RO.

Máme vytvorený prvý cik-cak riadok so 6-timi cípmi. Ja som robila farbou 2020 - svetlá camel, pretože dnes bola teplota 2-3 stupne nad nulou.

2. deň
Nezabudli ste dnes skontrolovať teplotu? Tak už viete, akou farbou idete dnes robiť druhý riadok.

Skôr, ako začneme, by som sa chcela ešte zastaviť pri veľkosti deky. Na začiatku som písala, že ide o veľký projekt a to myslím doslovne. Veď si to predstavte... každý riadok má cca 1,3 cm (môže sa to líšiť podľa vybranej priadze a toho, ako veľmi-málo uťahujete) a vieme, že za rok budeme mať presne 365 riadkov! Počítate? Áno, bude to deka s dĺžkou cca 475 cm!! Vôbec sa toho neľakajte. Nemusíte robiť deku v jednom kuse, môžete si ju rozdeliť a robiť napr. jednu za prvý polrok a druhú za druhý, alebo si urobíte deku za každý mesiac alebo ju necháte v celku ako ja a budete mať deku na celú veľkú sedačku.

Môžete urobiť aj behúň, t.j. úzky dlhý koberec. V takom prípade môžete začať na menší počet očiek, aby ste koberec mali uzší - napr. na 70 alebo 80 cm. Môžete urobiť len 4 alebo 5 cípov. Každý cíp tvorí 32 očiek, takže v 1. deň začnete na 194 alebo na 162 očiek. Postup je stále rovnaký, len počet opakovaní v riadku bude menší.

A teraz už poďme háčkovať. U nás bola teplota pod nulou, takže som použila farbu 607 - svetlá hnedá.

2. riadok - 3 RO (nahrádzajú prvý DS), 1 DS do toho istého očka (rozpletiete 1 DS na 2 DS), 2 DS do nasledujúceho očka (tiež sme 1 DS rozplietli na 2 DS), 1 DS do každého z nasledujúcich 10 očiek, 4 očká vynecháme, 1 DS do každého z nasledujúcich 14 očiek, 2 DS do oblúčika z RO, 3 RO, 2 DS do toho istého oblúčika z RO, 1 DS do každého z nasledujúcich 12 očiek. Farebnú časť opakujeme toľko krát, koľko cípov robíme. 4 očká vynecháme, 1 DS do každého z nasledujúcich 10 očiek, 2 DS do každého z dvoch posledných očiek (2 a 2 - spolu 4 DS).

3. deň
Tretí a každý ďalší deň budeme háčkovať vždy jeden riadok vo farbe podľa teploty úplne rovnakým spôsobom, ako sme robili 2. deň. Takže si to pripomeňme:

3. deň - 3 RO (nahrádzajú prvý DS), 1 DS do toho istého očka (rozpletiete 1 DS na 2 DS), 2 DS do nasledujúceho očka (tiež sme 1 DS rozplietli na 2 DS), 1 DS do každého z nasledujúcich 10 očiek, 4 očká vynecháme, 1 DS do každého z nasledujúcich 14 očiek, 2 DS do oblúčika z RO, 3 RO, 2 DS do toho istého oblúčika z RO, 1 DS do každého z nasledujúcich 12 očiek. Farebnú časť opakujeme toľko krát, koľko cípov robíme. 4 očká vynecháme, 1 DS do každého z nasledujúcich 10 očiek, 2 DS do každého z dvoch posledných očiek (2 a 2 - spolu 4 DS).

Dnes sa ešte zastavíme pri určovaní teploty. Asi ste sa už zamysleli, akú teplotu máte používať. Sú rôzne možnosti. Môžete používať napr. teplotu v rovnakú hodinu dňa, napr. vždy ráno o 8.00 hod., alebo večer o 19.00 hod. Je to len na vás, akú hodinu si vyberiete. Dá sa postupovať aj tak, že budete sledovať priemernú dennú teplotu, ktorú vyhlasuje na Slovensku SHMU pre vaše mesto/obec na svojej internetovej stránke. V tomto prípade si ale musíte uvedomiť, že priemerné denné teploty majú menší rozptyl, ako máme určenú stupnicu teraz, takže odporúčam potom urobiť stupnicu napr. po 3 alebo 4 stupňoch. Budete mať napr. stupnicu od -4 po 20 st.

Ako to robím ja? Ja sa idem riadiť aktuálnou teplotou, ktorá bude v okamihu, keď si sadnem k háčiku a deke. Jednoducho pozriem na teplomer, zoberiem správne klbko do ruky a ide sa na ďalší riadok...

Držím vám palce a budem rada, ak sa pochválite vašimi teplotnými dekami. :-)

Mária

Komentáre

butterka Vyzerá to super, skoda, ze ja viem upliest tak max retiazku.... a toto co pises je pre mna španielska dedina :-D ale dúfam, ze sa na konci roka pochvalis s výsledkom ;-)

2019-01-06 11:00:551x

fanco Ďakujem. Určite dám aj priebežné info a foto. :-) Vybrala som práve taký jednoduchý návod, kde sa používa iba retiazka a dlhý stĺpik. Možno skús pozrieť kurz háčkovania, ktorý som tu písala a je zaradený medzi Sashe článkami Ako začať s klbkami. Na nete je veľa fotografií, ako vyzerajú výsledné deky a je to úžasné!

2019-01-06 11:04:52

SalixAlba Zaujimavy napad:) uz teraz sa tesim na vysledok:)

2019-01-06 11:07:091x

fanco Nápad to nie je môj, je to veľmi populárne hlavne v Austrálii, Kanade, USA a UK. Ja som si len vymyslela svoj projekt a jednoduchý návod pre ostatných. :-)

2019-01-06 11:23:51

SkusimTo držím palčeky, toto veru nie je nič pre mňa,ale som zvedavá, čo ti z toho vyjde....:D

2019-01-06 12:05:451x

OdLubky Tak toto je úžasné... Hm, žeby som skúsila? Držím palce a teším sa na výsledok... ♥️

2019-01-06 13:06:191x

JanaYarn Vyzera to super. Len ja by som nevydrzala cely rok. Ak by som zobrala hacik do ruky, pri jednom riadku by urcite nezostalo :(

Ale mam v plane deku z motivov. Mozno to by mi vydrzalo cely rok.

2019-01-06 13:35:431x

etede Bude to veľmi pekná deka. Vybraný materiál je perfektný, Alpaca je mojim favoritom medzi prírodnými priadzami a každý si môže vybrať farby podľa seba. Nie je to zložité háčkovanie, začiatočníčkam lepšie pomôže nejaká ukážka na youtube, ale chce vytrvalosť. Teším sa na priebežné ukážky, ale najviac na výsledok.

2019-01-06 13:53:531x

uZubka fuuu, toto vyzerá veľmi lákavo :))) , a alpacu od dropsu milujem!!!

2019-01-06 14:51:521x

Erika1957 Super nápad,ale ja by som sa tiež ťažko zastavila pri jednom riadku, ako píše Janka.

2019-01-06 18:02:37

ZetKei Jeeej to je krasny projekt. Dakujem za inspiraciu

2019-01-06 23:06:291x

vo.vlne Perfektný nápad, ale ako sa poznám,u mňa by to asi skončilo tak, že by som si poctivo zapisovala exteriérové teploty a potom by som to za dva dni uhačkovala :-)))

2019-01-08 18:26:211x

inLOVE Prosím Vás, ako to s dekou dopadlo? :)

2021-12-30 21:44:27

fanco Výsledok nájdete na mojej stránke v e-shope Žienka domáca. Tam je celý článok s výsledkom.

2021-12-31 09:26:35

P
fanco
fanco
772 predaných ks, 538 hodnotení

Reaguje do 3 hodín

Volám sa Mária a ak hľadáte niečo VYTVORENÉ Z PRÍRODNÝCH MATERIÁLOV, ste u mňa správne.
Vecičky, ktoré u mňa kúpite, vás budú hriať naozaj, nielen tak naoko. :-)
Vlna, merino, kašmír, hodváb, alpaka, mohér, bavlna, konope alebo odolný ľan.

AK STE NENAŠLI, ČO HĽADÁTE a dá sa to upliesť alebo uháčkovať, napíšte mi cez vnútornú poštu. Niečo spolu vymyslíme, aby ste boli spokojní.

TOP Žurnál - Týždeň

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »