Žurnál+

5 tipov pre udržateľný šatník

P
baterkaren3 predané ks, 1 hodnotenie

Janka R. » Blogy / 2021-07-16 07:00:02 /  2 komentáre / 29 lajkov / 941x zobrazený

Aké návyky si osvojiť, aby pri obliekaní netrpela ani planéta, ani vaša peňaženka? V tomto článku vám prezradím 5 tipov pre udržateľný šatník, no najskôr sa pozrime na pár (alarmujúcich) údajov zo sveta textilného priemyslu.

 

Zopár dôležitých faktov a čísel

Módny priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom životného prostredia a množstvo vyprodukovaného oblečenia v EÚ vzrástlo za posledné desaťročia o 40%. Tento nárast je zapríčinený nízkymi cenami a obrovskou rýchlosťou, ktorou je oblečenie vyrábané a „konzumované“. Negatívne dopady sú ako environmentálne, tak spoločenské, pričom, paradoxne, trpia najviac ľudia, ktorí si takéto oblečenie ani nemôžu dovoliť…

Produkcia materiálov, výroba vláken, tkanie, farbenie si vyžadujú veľké množstvo vody a chemikálií vrátane pesticídov, ktoré sú potrebné na pestovanie plodín, z ktorých sa textília vyrába. Napríklad na výrobu jedného bavlneného trička je potrebných 2,700 litrov vody (dostatok vody pre potreby jedného človeka na 2,5 roka). Na produkciu jednej tony bavlny pripadá 450kg chemických postrekov a pri výrobe jedného bavlneného trička sa do ovzdušia uvoľní 4,3kg CO2 (je to rovnaké množstvo, aké sa uvoľní pri 16km jazde autom).

Odevný priemysel produkuje až 10% globálnych skleníkových plynov, pričom na veľkej uhlíkovej stope sa podieľajú aj spotrebitelia. Stačí si predstaviť spotrebu vody, energie a chemických prostriedkov, ktoré sú potrebné na pranie oblečenia (zabúdať nemožno ani na sušenie či žehlenie). Pri praní syntetického oblečenia sa do životného prostredia uvoľní až 0.5 milióna ton mikrovláken ročne a textilná produkcia je zodpovedná až za 20% vodného znečistenia.

Keď nám oblečenie doslúži, len polovica z neho putuje na opätovné použitie či recykláciu, pričom je reálne zrecyklované je len 1% oblečenia (z dôvodu chýbajúcich technológií).

 

 

Fast Fashion a Slow Fashion

Našťastie sa objavujú nové materiály a technológie, vďaka ktorým sa pomaličky mení aj zmýšľanie ľudí. Čoraz viac sa stretávame popri pojme Fast Fashion (rýchla móda) s pojmom Slow Fashion (pomalá móda).

Pod pojmom Fast Fashion rozumieme módu, ktorej cieľom je sústavne ponúkať nové štýly za veľmi nízke ceny. S novým tovarom sa stretávame prakticky sústavne, namiesto 4 kolekcií v rámci 4 ročných období je realitou 52 ročných období.

Produkcia Fast Fashion značiek je vyrábaná v krajinách s lacnou pracovnou silou, v nevhodných pracovných podmienkach. Za naše lacné oblečenie niekto konkrétny „zaplatí“ svojou neprimeranou prácou…Dodávateľský reťazec je často netransparentný, je ťažké dozvedieť sa, kto sú subdodávatelia, čo sa skrýva za výrobou textílií a kto oblečenie vyrobil. Odevy sú často vyrobené zo syntetických a nekvalitných materiálov, ktoré toho veľa nevydržia.

Na druhej strane Slow Fashion značky vytvárajú trvácne kúsky, ktoré sa nám na prvý pohľad môžu zdať drahšie, no v konečnom dôsledku nám jedny šaty od lokálneho dizajnéra za 100€ vydržia dlhšie, ako 5 šiat z reťazca po 20€. V pomalej móde sa využívajú kvalitné a trvácne materiály (napríklad ľan), kúsky sú nadčasové, nepodliehajú trendom, predávajú sa v menších množstvách. Ich kúpou podporíte lokálnych tvorcov, ľudí z mäsa a kostí, ktorí vyznávajú hodnoty v súlade s udržateľnosťou, cirkulárnou ekonomikou a etickými princípmi.

Módny svet je plný najrôznejších značiek a greenwashingových praktík a niekedy je naozaj náročné sa v ňom zorientovať. Spísala som pre vás preto 5 praktických tipov pre udržateľný šatník, vďaka ktorým môžete vykročiť vpred k pozitívnej zmene už dnes.

 

5 praktických tipov pre udržateľný šatník

 

 

Nakupujte menej

Nie, naozaj vám netreba to isté tričko v 4 farbách. Nie, naozaj vám netreba 7. rifle. Nie, naozaj tie šaty nevymažú z vášho života agresívneho a hlúpeho šéfa, ktorý si na vás zasadol a dokonca ani nevyriešia vašu vzťahovú krízu.

Zvykli sme si nakupovať veľa oblečenia, pretože je dostupné, lacné, je ho veľa a pretože nám robí radosť. Prechádzky po obchodoch sú väčším zážitkom ako prechádzky po lesoch a potešenie z nákupu nám kompenzuje negatívne skúsenosti. Zostávame v otravnej práci s toxickými ľuďmi, aby sme si po výplate mohli ísť tieto starosti vykompenzovať…to je trocha „na hlavu“, nemyslíte?

Prvým krokom k zmene je uvedomiť si, že si naozaj nemusíme kúpiť všetko, čo sa nám páči a že už teraz máme dostatok všetkého, čo nám treba. Oblečenie do veľkej miery nakupujeme intenzívne a plytváme pri ňom ako financiami, tak časom a energiou.

Ako spotrebitelia sa potrebujeme „upokojiť“ a nakupovať len vtedy, ak je to treba. Samozrejme, nedokážeme žiť ako askéti, sme spoločenské tvory a obliekanie a „parádenie“ k nášmu životu v spoločnosti patrí. Je však potrebné upustiť najmä od emocionálneho nakupovania či nákupnej terapie a zamyslieť sa nad tým, či nám veci, ktoré doma hromadíme v šatníku skutočne prinášajú radosť a úžitok.

 

Voľte veci z druhej ruky

Ak si potrebujete niečo kúpiť, popozerajte sa po sekáčoch, reuse centrách, na online platformách alebo zbehnite na swap. Kúpením si „obnosenej“ veci ušetríte zdroje aj financie, a často natrafíte na parádne kúsky.

Vedeli ste, že si oblečenie môžete aj požičať? Jasné, že požičiavanie od kamarátok, kamarátov či rodiny je nám všetkým známe, no na Slovensku existuje aj požičovňa oblečenia Šumné, prostredníctvom ktorej si môžete prenajať kvalitné oblečenie od lokálnych dizajnérov a značiek. Ak potrebujete štýlové šaty na jednu príležitosť, alebo zaujímavý kúsok, určite zbehnite obzrieť ich ponuku.

Od roku 2019 som si nekúpila na seba takmer nič, s výnimkou spodnej bielizne (v počte 5 kusov) a zimných topánok. Veci, ktoré nosím sú z Baterkárne, zo sekáčov (tie navštevuje s radosťou moja mama a vždy mi niečo prinesie) alebo od sestry či kamarátok. Takto mi to dáva zmysel, baví ma to a dokážem ušetriť nemalé peniaze. S manželom máme takú excelovskú rozpočtovú tabuľku na každý mesiac, aby sme mali prehľad, kam putujú naše peniaze. Kolónka oblečenie celkom chýba, pretože ide v prípade nás oboch naozaj o ojedinelý výdaj.

 

Vyberajte si

Samozrejme, niektoré kusy oblečenia je potrebné zakúpiť si nové, prípadne sa obnosené v dobrom stave naozaj nedajú zohnať. V tomto prípade pozerajte po transparentných značkách, ideálne lokálnych. Nebojte sa investovať do drahšieho kúsku, vydrží vám celéééé veky. Keď si predstavím, koľko tričiek som ako teenager „podovláčala“ domov z Fast Fashion reťazcov…väčšina z nich bola nenositeľná po 3 praniach. Vyhodené množstvo peňazí za zdanlivo lacné, ale nekvalitné a netrvácne „handry“.

Okrem značiek je dôležité vyberať si aj materiály a hľadať tie, ktoré sú trvácne a majú menší dopad na životné prostredie. Prijateľnejšou voľbou je napríklad ľan, konope či organická bavlna. Prehľad materiálov a ich vlastnosti nájdete napríklad na tejto stránke.

Ak si občas kúpite niečo v bežnom obchode neznamená to, že sa tým treba seba trýzniť. Ak to nebude každý mesiac niečo nové, čo reálne nepotrebujete, je to v poriadku. Najdôležitejšie je nekupovať zbytočne. Nakupovanie nových vecí, ktoré sú potrebné, však závisí do veľkej miery z možností každého z nás. Občasný nákup vo Fast Fashion reťazci je menšie zlo, ako každotýždňové nálety na odchody v rámci psychoterapie.

 

Posuňte, čo nepotrebujete

Často máme v skrini kúsky, ktoré nenosíme a už ani nosiť nebudeme. Zaberajú nám priestor a často nám vytvárajú skreslenú predstavu o obsahu skrine („Nemám tu nič, čo by som si mohla obliecť!“). Je preto potrebné pravidelne skriňu upratovať a vyraďovať kúsky, ktoré nenosíme. Namiesto vyhadzovania je však dôležité nositeľným kúskom predĺžiť život a pomôcť im nájsť niekoho, kto ich bude ľúbiť aspoň tak, ako vy.

Vaše „nechcené“ kúsky môžete skúsiť predať prostredníctvom portálov či sociálnych sietí, darovať cez webové platformy, či vymieňať na pravidelných swapoch.
Oblečenie v dobrom stave môžete kedykoľvek priniesť aj do našej Baterkárne, v ktorej si za symbolický príspevok na naše fungovanie nájde nového majiteľa alebo majiteľku.

 

 

Pozor na greenwashing

V módnom biznise je greenwashing obrovskou témou. Často sa stretávame s „udržateľnými“ kolekciami Fast Fashion značiek. Toto však nie je ani udržateľnosť, ani ohľaduplnosť k prírode. Je to len marketing a zbavenie sa zodpovednosti. Značky takto ukazujú, že robia nevyhnutné minimum a zavádzajú zákazníkov klamlivými praktikami a aktivitami. V skutočnosti je ich jediným cieľom sústavne zvyšovať dopyt a zarábať. O prírodu im naozaj nejde. Ako je na tom vaša obľúbená značka si môžete zistiť napríklad prostredníctvom aplikácie GoodOnYou.

Každý z nás svojím spotrebiteľským správaním „hlasuje“ za produkty, ktoré si vyberá. Ak budeme sústavne kupovať lacné nekvalitné kúsky oblečenia vyrobené v Ázii za otrasných podmienok, ktorých výroba je obrovskou záťažou pre životné prostredie, tieto tričká sa budú vyrábať aj naďalej. Ak ich kupovať prestaneme, dáme výrobcom najavo, že s ich praktikami nesúhlasíme. Myslime na to, prosím, pri najbližšom (nevyhnutnom) nákupe.

Komentáre

amarosk áno, áno, áno.... Vďaka za tento žurnál!

2021-07-20 14:43:44

pastelka97 výborné, presne tak konám

2021-07-25 07:37:08
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »