SAShE s.r.o. . » Rady predajcom / 2025-11-09 10:17:00 /
5 komentárov /
25 lajkov
Súťaž Výťah nie je len o výhre niekoľkých značiek, ale aj o snahe nájsť príklady, nápady a praktické rady pre všetkých tvorcov na SAShE. Poďme sa preto spoločne pozrieť, aké skúsenosti finalisti získali, aby sa im podarilo dostať zo šedej zóny do pozornosti zákazníka a ako to môžete použiť v praxi pre vašu značku.

Od vyhlásenie súťaže SAShE Výťah 2025 uplynulo pol roka a my sme počas toho obdobia vybrali 10 finalistiek, ktoré s mentorom Jurajom Kováčom z projektu Rozbehnisa.sk intenzívne pracovali na svojich značkách. Bližšie info o tom, čo absolvovali a aké boli ich osobné zážitky nájdete v tomto článku.
A keďže Juraja naša tvoriaca komunita a špecifické problémy predaja tvorby cez internet veľmi zaujali, rozhodol sa so značkami pracovať o niečo dlhšie. Všetkým 10 finalistkám súťaže Výťah pripravil na základe ich osobnej analýzy trojmesačné zadanie a konkrétne domáce úlohy na praktické zapracovanie zmien.
Úspešné, či menej úspešné zapracovanie zmien sme na začiatku októbra vyhodnotili a tri značky s najväčším posunom odmeníme a motivujeme ďalšou mediálnou podporou v SAShE priestore a konzultačnou podporou od Rozbehnisa.sk. Musíme však skonštatovať, že všetky finalistky na svojom marketingu, analýze predaja a realistickom pohľade na svoju tvorbu intenzívne zapracovali.
Svoje galérie a predaje sa však najlepšie podarilo optimalizovať týmto trom šikovným značkám:
Gratulujeme! :)
Súťaž Výťah však určite nie je len o výhre niekoľkých značiek, ale najmä o snahe nájsť praktické rady pre všetkých tvorcov na SAShE.
Poďme sa preto spoločne pozrieť, aké skúsenosti značky získali, aby sa im podarilo dostať zo šedej zóny do pozornosti zákazníka a ako to môžete použiť v praxi pre vašu značku:
1. Redukcia a sprehľadnenie galérie
Takmer každá z našich 10 finalistiek potrebovala pomoc s redukciou ponuky vo svojej galérii. Poznáte to sami. Tvoríte, tvoríte, neviete sa zastaviť. Každý výrobok sa vám zdá vhodný do ponuky, každé vaše dieťatko, ktoré vyšlo spod vašich rúk chcete ukázať svetu.
Tu je dôležité povedať si, že nie každý výrobok je produkt pripravený na predaj.
Kriticky odsledujte svoju ponuku a nechajte v nej zažiariť tie lepšie výrobky. Ľudia majú tendenciu zapamätať si vás podľa toho najhoršieho, nie najlepšieho :)
Je čas povedať zbohom "ležiakom". Niektoré výrobky sú možno vaše staré začiatočnícke pokusy s rôznymi materiálmi a technikami a sú už dávno pripravené na to, aby ste sa s nimi rozlúčili a dali priestor zažiariť vašim lepším kúskom.
To, že niečo vyrobíte ešte nemusí automaticky znamenať, že si to nájde zákazníka. Niektoré výrobky skrátka patria do kategórie našich dielok pre radosť, pre realizáciu autorskej potreby a invencie. Ale na to, aby sa stretli s dopytom, prebojovali sa konkurenciou a prinútili niekoho zaplatiť za ne svoje peniažky jednoducho nemajú. Zato však zaberajú vo vašej galérii miesto, robia ju neprehľadnou a uberajú pozornosť dobrým výrobkom.
Vieme, že je to ťažké, sú to vaše dielka, ale pomôže to zákazníkom urobiť si dobrý obraz o vašej tvorbe a vyniknúť tým kúskom, ktoré šancu majú.
Prehľadnosti galérie pomôžete tiež drobnými, ale podstatnými zmenami ako napríklad radenie podľa obľúbených, podľa sezóny, podľa noviniek ak máte novú koleckiu. Používanie vlastných kategórií, orezávanie fotografií do štvorca, jednotné fotenie výrobkov (aby galéria pôsôbila prehľadne, čisto a dôveryhodne).
2. Šedá zóna
Tiež to poznáte. Máte plnú galériu výrobkov, ktoré sa nikdy neocitli na hlavnej stránke, nezaujali autorov Výkladov, nezaujali zákazníka a vám je z toho smutno. Pýtate sa "čo robím zle?". Pravdepodobne sa nachádzate v šedej zóne značiek. Tento jav na SAShE nás veľmi zaujíma a dlhodobo sa zaoberáme tým, ako pomôcť. Galérie plné výrobkov, do ktorých ste zainvestovali nemalé peniažky a energiu, ale nedarí sa im nájsť si zákazníkov nás trápia a zaujímajú.
Najčastejšou príčinou, ktorú sme vysledovali je fakt, že podobných výrobkov je v ponuke príliš veľa a zrovna tie vaše ničím nezaujali oko návštevníka. Možno má vaša konkurencia lepšie fotky, či kvalitnejšie prevedenie. Skrátka keď si má zákazník tento typ výrobku kúpiť, nesiahne po vašej značke.
V tomto zmysle úprimne radíme veľmi objektívne sa pozrieť na svoju tvorbu a najmä na svoju priamu konkurenciu. Ako vyzerajú iné látkové kabelky, štrikované čiapky, sezónne dekorácie, či polymérové šperky, ktoré sa dobre predávajú? Čo môžem urobiť preto, aby som sa priblížil k tým výrobkom, ktoré ľudia reálne kupujú?
Tu je na mieste položiť si základnú otázku predaja. Prečo by si mali zákazníci kúpiť to, čo vyrobím? Je to niečo, čo ľudia hľadajú, potrebujú, majú radi, používajú, darujú? Alebo je to len niečo, čo ma baví vyrábať a neviem sa zastaviť, aj keď sa mi to nepredáva.
A určite môžete využiť všetky ostatné rady z tohto článku, možno práve v nich nájdete svoju odpoveď a cestu von. Vieme, že je to ako keby sme vám hovorili "ak nevládzeš, pridaj" - investícia do ďalšieho fotenia, vylepšovanie textov, písanie Žurnálov, sledovanie štatistík predajov... ale ďalším chrlením výrobkov bez akejkoľvek zmeny sa dostanete len do hlbšieho trápenia.
Pokiaľ máte pocit, že vaša značka je prehliadaná redakciou, neváhajte sa nám ozvať! Veľmi radi značku zaradíme na hlavnú stránku a pomôžeme ako budeme vedieť. Skúste však premýšľať aj nad tým, že žiadna propagácia nedonúti zákazníka reálne si výrobok kúpiť, pokiaľ ho naozaj neosloví fotografiou, nápadom, technickým prevedním...

3. Hero produkt/teplý rožok
Čo to znamená v praxi? Hľadáme výrobky s dobrým pomerom nákladov na výrobu a predajnosťou. Sú to kúsky, ktoré vám dajú istotu príjmu. Výrobky, ktoré vás nestoja príliš veľa na nákladoch, ale dobre sa predávajú. Je zbytočné mať v ponuke atraktívny výrobok, ktorého výroba je tak nákladná, že marža z neho sa vám skrátka neoplatí. Nebudete ho stíhať vyrábať alebo bude mať príliš vysokú cenu. V oboch prípadoch vám nebude zarábať. Takéto výrobky samozrejme v ponuke mať môžete, ako doplnkový tovar pre náročnejších.
Tak isto nemá zmysel ponúkať množstvo drobností za nízku cenu, ktoré si nevedia nájsť svojich zákazníkov. Takéto aktivity vás len vyčerpávajú a nie sú dlhodobo udržateľné.
Vy potrebujete zo svojej tvorby pravidelný príjem. A to znamená pravidelný a udržateľný predaj. Vytvorte alebo hľadajte vo svojej ponuky kúsky, ktoré vám ho zabezpečia.
Štatistiky, ktoré vám poskytuje SAShE, vám ľahko prezradia, ktorý produkt majú ľudia vo vašej ponuke najradšej alebo sa najlepšie predáva (pozor na výrobky, ktoré sa síce páčia, ale z nejakého dôvodu nepredávajú, na tie by sme sa pozreli extra zblízka, majú potenciál stať sa bestsellerom, chybou môže byť cena alebo možno slabé praktické využitie, ide o veľmi špecifickú vec).
Do obľúbených výrobkov, ktoré už zaznamenali úspešný predaj investujte svoju pozornosť. Nenechajte sa rozptýliť potrebou tvoriť stále niečo nové a ďalšie, kým nemáte ustabilizovaný predaj, ktorý vašu značku podrží nad vodou. Radšej posilnite svoje bestesellery kvalitnými fotkami, variáciami materiálov, vzorov, techník, personalizovaním, darčekovým balením, Žurnálom venovaným príbehu ako vznikli...
Poporte a rozviňte to, čo sa vám najlepšie predáva.

4. Personalizácia
Prvkov, ktoré odlišujú ručne robené výrobky od komerčných je mnoho. Nápad, lokálnosť, poctivosť, kvalita výroby, jedinečnosť. Je však jeden, ktorému komerčný trh konkuruje len veľmi ťažko. Personalizácia vašich výrobkov. Často ste vy tými jedinými, ktorí vedia vyrobiť danú vec na mieru. V správnej veľkosti, s menom, s iniciálami, s obľúbeným citátom, s dátumom. Toto je vaša zbraň proti konkurencii. Ani najkrajší zápisník z obchodu nebude znamenať pre manžela toľko ako ten, na ktorý mu dáte vygravírovať jeho obľúbený citát. Medvedíka s vyšitým menom si vnúčatko odloží a bude sa k nemu túliť ešte mnoho rokov.
Špecifické kúsky, ktoré vieme vyrobiť ľuďom na mieru a pre radosť veľmi odporúčame zaradiť do ponuky, pokiaľ je to samozrejme vo vašej tvorbe možné.
5. Darčeky
Ľudia na SAShE hľadajú darčeky. Sme s nimi v životných momentoch, ktoré pre nich veľa znamenajú. Na svadbách, krstoch, promóciách, birmovkách, oslavách, kolaudáciách. Práve tam radi darujú niečo iné, jedinečné, zapamätateľné. Niečo, čo sa nevyhodí alebo nezaloží do pivnice. Vy vyrábate darčeky nielen rukami, ale aj svojim srdcom. Mnohí z vás sami viete, aké to je dostať darček zo SAShE. Krásne zabalený, voňavý, s osobným venovaním, usušeným kvietkom a originálnym kúskom vnútri. Pozrite sa na svoje produkty ako na darčeky. Vytvorte darčekové sady. Pomenujte ich tak, aby ste zákazníkom vnukli myšlienku, že môžu slúžiť ako darček. "Set utierok do nového bytu", "Ľanová posteľná sada pre novomanželov", "Darček pre krstniatko", "Pre milovanú sestru". Nejdeme vám hovoriť, ako ich máte zabaliť a že malý lístok s venovaním či darček je obrovskou pridanou hodnotou, vy to už dávno viete a takéto balíčky posielate do sveta robiť radosť nielen zákazníkom, ale aj obdarovaným.
Nie nadarmo hovoríme, že darček zo SAShE robí radosť trikát. Autorovi, kupujúcemu, aj obdarovanému :)

6. Nahliadnutie "do kuchyne"
Aj vy si radi čítate seriál Na návšteve, kde môžete nahliadnuť "do kuchyne" značiek zo SAShE? Nemusíte čakať na SAShE redakciu, kým príde k vám domov. Máte k dispozícii Žurnál, kde môžete zverejňovať články o svojej tvorbe. Priznanie rukodielnosti, miesta, kde výrobky vznikajú, rúk, ktoré ich tvoria, to všetko dodáva vašim výrobkom autenticitu. Pridajte takéto fotky aj ku svojim výrobkom. Často opakujeme, že výrobok by mal mať produktové fotky (na ktorých sú vidieť detaily, materiál a vypracovanie) a atmosferické fotky, ktoré pomôžu zákazníkovi stotožniť sa s výrobkom, predstaviť si ho na sebe alebo pri používaní. Ale aj predstaviť si jeho autora, atmosféru, v akej výrobok vznikol.
Ak by ste sa rozhodovali pre kúpu hračky, pletenej šatky či dreveného podnosu na SAShE, chceli by ste vidieť ruky, ktoré ich vyrobili, miesto kde vznikli a proces, akým sa narodili? :)
7. Pripravenosť na sezónu
Ponuka ručne robených kúskov je špecifická. Nie sú to stovky rovnakých produktov, ktoré ležia v sklade a čakajú na svoj moment. Vznikajú prácne, postupne, rodia sa dlho. Práve preto vám veľmi odporúčame, aby ste sa na sezónne predaje pripravovali vopred. Aj nám v redakcii trvalo dlho, než sme si zvykli, že o Vianociach sa začíname baviť v auguste a tety kvetinárky musíme v októbri prosiť, aby nám zohnali čečinu na fotenie SAShE adventného kalendára. Možno aj vy poznáte ten pocit, keď ste zmeškali sezónu a ako veľmi vám to bolo ľúto. Neváhajte prísť s vianočnými, veľkonočnými, valentýnskymi výrobkami s dostatočným predstihom. Nezabúdajte na zásoby materiálu, dostatočný čas na objednávky, prípadne dočasnú výpomoc.
Ak nemáte vo svojej ponuke sezónne výrobky a práve premýšľate, čím by ste ju obohatili a o aký tip tovaru rozšírili, tak je to výbotný tip práve pre vás.
SAShE sprevádza ľudí nielen životnými udalosťami, ale aj celým rokom. Slávia s nami sviatky, tešia sa na jar, zdobia svoje príbytky a dovolenkujú. Toto všetko pre nich znamenajú vaše výrobky. O to väčšia motivácia, ale aj zodpovednosť.
A na záver pridávame tri tipy priamo od Juraja Kováča z Rozbehnisa.sk:
"1. Meraj, čo sa predáva. Aj etablované značky často nepoznajú svoje konverzie – bez dát sa ťažko rozhoduje, kam investovať energiu.
2. Ceň si vlastnú prácu. Väčšina tvorcov podhodnocuje svoj čas – 5 € za hodinu je naozaj málo.
3. Testuj skôr, než vyrábaš vo veľkom. Intuícia je skvelá, ale malé cielené testovanie pomáha tvoriť produkty, ktoré sa naozaj chytia."
V novom roku chystáme sériu videí s Jurajom Kováčom a ďalšími expertami na rôzne témy od online predaja, marketingu, reklamy až po živý kontakt so zákazníkom, kde budeme riešiť nielen teóriu, ale aj konkrétne situácie a problémy rukodielnych značiek. Veľmi sa tešíme, že vám budeme môcť zadarmo poskytnúť erudované informácie na mieru šité našej komunite!
Veríme, že sme vám týmito praktickými radami pomohli pozrieť sa na svoju tvorbu objektívnejšie a s perspektívou posunu tam, kde ste možno doteraz cestu nevideli. Želáme vám všetkým, aby vás tvorivá práca tešila a postupne čoraz lepšie živila.
Kam ďalej? Prečítajte si aj ďalší článok zo seriálu SAShE Výťah:
Viac článkov zo seriálu SAShE VýťahAgoMagico Veľmi pekne napísané!
soul.LIGHT Skvelý žurnál, ďakujeme a už teraz sa teším na nové videá v budúcom roku.
DRAWINGwithLOVE Veľmi dobré rady a tipy na zlepšenie predaja, ďakujeme!
PETRA_VE Skvele zhrnuté, ďakujeme ❤️
danka01 Vďaka za skvelý článok ♥️