SAShE s.r.o. . » Rozhovory / 2020-09-30 17:00:01 / 12 komentárov /
94 lajkov / 4580x zobrazený
Slovensko je krajina, ktorá sa od nepamäti pýši množstvom ľudových remesiel a ručnej výroby. Rokmi síce upadali a dnes máme pocit, že väčšina výrobkov k nám prichádza z Číny, stále však existujú firmy a jednotlivci, ktorí sa snažia naše tradície postaviť na nohy a dostať ich medzi ľudí. Tých najzaujímavejších vám predstavíme v sérii rozhovorov a portrétov, ktoré vám ukážu, že handmade výroba na Slovensku stále dosahuje nové méty.
Odkedy na Slovensko prišla korona sme, z pochopiteľných dôvodov, na žiadnej návšteve u SAShE predajcu neboli. Táto zvláštna doba na fungovaní a aktivitách SAShE veľa zmenila, no po dlhom zvažovaní sme sa rozhodli, že aspoň túto jednu vec sa pokúsime opäť prinavrátiť do “normálu”. Prečo sme sa tak rozhodli? Povieme vám úprimne, návštevy u predajcov nám už naozaj veľmi chýbali. :) A veríme, že aj vám. Navyše, kedy inokedy by sme sa mali navzájom podporovať a byť súdržní v rámci komunity, ak nie teraz? S veľkou radosťou vám teda po dlhšej odmlke prinášame ďalší diel seriálu Na návšteve, a to u nádhernej značky ľanového oblečenia SIMPLY GREY.
SIMPLY GREY má v Banskej Bystrici krásnu a profesionálne vybavenú dielňu obkolesenú zeleňou. Privítala nás v nej Kamila Bezáková, zakladateľka značky, ktorá je veľmi milá a trochu hanblivá osôbka s výzorom modelky. :) Za tri roky sa jej zo SIMPLY GREY podarilo vybudovať kráľovstvo ľanu, kde sa má človek chuť stratiť a objavovať všetky krásy, ktoré ponúka. A tie krásy ponúka vo viac než 30 farbách! Ak máte radi prírodné ľanové oblečenie, ktoré je kvalitné a eticky vyprodukované v duchu pomalej módy, čítajte ďalej a nechajte sa vtiahnuť do čarovného sveta SIMPLY GREY, ktorý vôbec nie je taký šedý. :)
Na túto návštevu som sa snažila vopred pripraviť a niečo si o tebe prečítať, no na internete som s tebou nenašla žiaden rozhovor, aj keď je tvoja značka už veľmi úspešná a populárna. Je toto tvoj prvý rozhovor? Snažila si sa doteraz držať v ústraní?
Áno, snažila som sa držať v ústraní. (smiech) Ale postupne som nejak dospela do tohto štádia a rozhodla sa to zmeniť. Je to pre mňa veľmi ťažké. Nemôžem povedať, že som introvert, lebo mám rada ľudí, keď ich už poznám. Z rozhovorov mám ale trému, nie som na to zvyknutá. Takže kvôli tomu som veľmi váhala aj pri tomto rozhovore. Nie je to o tom, že by som bola namyslená, ale spôsobuje mi to stres. Ale dnes je to v pohode. (smiech)
Tak sme rady, že tu môžeme byť ako prvé, sme poctené.
Aj ja sa teším.
Toto je naša prvá návšteva odkedy prišla korona. Ako prežívate túto situáciu v SIMPLY GREY? Ako sa vás dotkla? Čo sa zmenilo?
Je to možno prekvapujúce, no na začiatku korony, počas toho najtvrdšieho obdobia, sme v predaji pocítili skôr nárast. Neviem či to súvisí s koronou alebo je to tým, že sme mali v tom čase len dobrú sezónu, no našťastie nás to nijak neovplyvnilo, čo sa týka predaja. Mrzí ma, že nemôžeme ísť na trhy medzi ľudí a tiež sa bojím, aby sa nenakazili moji zamestnanci. Máme nabraté objednávky a výrobu naplánovanú na 2 - 3 týždne dopredu. Ak by sa mi sem nejaká choroba doniesla, bolo by to veľmi ťažké. Preto sme urobili preventívne opatrenia, napríklad som začala voziť autom do práce tých zamestnancov, ktorí chodili autobusom. Ale inak, čo sa týka predaja, nemôžeme sa sťažovať.
Ak by ten nárast teoreticky súvisel s koronou, myslíš, že je to kvôli tomu, že ľudia cítia potrebu podporiť značky, ktoré majú radi?
Na jednej strane možno, ale na druhej strane je to asi aj tým, že ten zákazník nemohol ísť ukojiť svoje túžby do nákupných centier. Ľudia nechodili nakupovať do obchodov a potrebovali to. Aj moje ženy v dielni rozprávali o tom, že už to nevydržia a musia si niečo kúpiť. (smiech) Aj keď tá filozofia mojej firmy je taká, aby ľudia nekupovali zbytočnosti.
Ako by si teda opísala filozofiu značky SIMPLY GREY a značku ako takú?
SIMPLY GREY je protiklad k veľkým fast fashion značkám, ktoré šijú za takých podmienok, za akých šijú… Chcela som ľuďom ponúknuť osobnejší kontakt a tiež aj úpravu oblečenia na mieru. Ja mám vždy predstavu takej starej krajčírskej dielne, kde keď sa otvoria dvere, tak zazvoní zvonček a stojí tam krajčírka s metrom. My to tak máme, ale virtuálne. (úsmev) Zákazník nám pošle miery a my si ho vizualizujeme a snažíme sa urobiť všetko pre to, aby bol spokojný. Takže osobný kontakt je pre nás veľmi dôležitý a tiež, aby to nebolo vyrábané v nejakých mega množstvách. Mottom značky je “All you need is less”, čo v preklade znamená, že menej je viac. To je taká hlavná myšlienka. Veľa slovenských zákazníkov sa ma pýta, prečo je to motto v angličtine. Je to tým, že som začínala v zahraničí a na slovenský trh som sa dostala práve cez SAShE.
Začínala si v zahraničí, pretože u nás po pomalej móde ešte nebol dopyt? Vedia u nás ľudia oceniť kvalitné a eticky vyrobené veci, aj keď si za ne musia priplatiť?
Vedia, aj tento rok som postrehla nárast slovenských objednávok. Možno je to tým, že sa viac nakupovalo cez internet, ale myslím, že sa aj slow fashion dostáva viac do povedomia. Aj keď stále si tu prácu ľudia možno nevážia až tak ako v zahraničí. Napríklad, raz sa mi vrátil z Nemecka balík, v ktorom bola čokoládka a rukou napísaný list, v ktorom mi zákazníčka písala, že ju to veľmi mrzí, ale oblečenie jej nesadlo. Dojalo ma to až k slzám. Pri zahraničných zákazníčkach sa mi to stalo už viackrát, no na Slovensku som sa s tým ešte nestretla, aj keď sa to pomaličky mení aj tu.
Ako sa ti podarilo so SIMPLY GREY uspieť?
V prvom rade musí byť dobrý a kvalitný produkt. Nebolo jednoduché zohnať krajčírky, ktoré by vnímali kvalitu tak, ako ja. Pre niekoho je v poriadku, ak je steh ušitý trošku krivo, ale pre mňa nie. Čiže toto je veľký problém. Zo 60-tich ľudí, ktorí prídu na pohovor je schopný vyhovieť mojim požiadavkám väčšinou len jeden človek. Takže úspech je podľa mňa založený hlavne na produkte a potom taktiež na tom, ako je ponúknutý a nafotený. Preto som hneď na začiatku oslovila zahraničné blogerky na instagrame a facebooku, ktoré majú cit na pekné fotografie. Fotografia predáva, preto musí byť dobrá. Výhodou je, že som začínala v období, keď to bolo ešte také nové a nebolo nás veľa. Teraz sa už postupne tá konkurencia chytá, ale to tak býva vždy, je to normálny priebeh. V textilnom priemysle sa pohybujem už trinásť rokov, ale pôvodne som začínala s niečím úplne iným.
S čím si začínala?
SIMPLY GREY som založila pred tromi rokmi, predtým som tvorila pod značkou detského oblečenia BESS. Keď sa nám narodil syn, zháňala som pre neho nejaké oblečenie, no nenašla som nič, čo by sa mi páčilo. Tak som to sama navrhla a dala to ušiť v takej malej dielni v Banskej Bystrici. Minimálny odber bol však desať kusov. Vtedy som z toho mala hrôzu. Vravím si, jeden až dva kusy budú pre moje dieťa a čo budem robiť s tým zvyškom? Moje obavy boli však zbytočné, nakoniec som to predala na internete za jeden deň. (smiech) Takže to bol taký štart, krabice detského oblečenia sme mali v tom čase uložené doma v obývačke. Postupne sme si našli priestory, zariadili vlastnú dielňu. Mala som veľké šťastie na moje zamestnankyne, ktoré sú tu niektoré doteraz. Ony ma zasvätili do toho procesu, lebo ja som nevedela nič. Mám ekonomickú školu, so šitím so nemala žiadne skúsenosti, nikdy som nešila ani doma. Značka BESS fungovala tak desať rokov a bolo to ešte pred príchodom veľkých značiek ako je ZARA alebo HM-ko na internet. Postupne však začala tá konkurencia rásť a ja som musela začať rozmýšľať, ako naplniť kapacity dielne.
Musela to byť výzva zariadiť dielňu a nájsť dodávateľov, keď si s ničím takým predtým nemala skúsenosti.
Bolo to ťažké. Lebo aj ten zamestnanec niekedy povie, že sa niečo nedá, lebo vie, že ja sa v tom nevyznám. Tak som im ukázala nejaký príklad a opýtala sa, ako to urobili, ak sa to nedá? Keď to dokázali oni, musíme aj my vedieť niečo zalemovať alebo urobiť nejaký detail na oblečení. Možno by som teraz už aj dokázala šiť, musím to skúsiť. (smiech) Ale nie, na to si netrúfam, mám pred tým rešpekt. Keď sa pozerám na moje ženy ako im to ide, tak majú fakt môj obdiv.
Koľko ľudí pracuje pre SIMPLY GREY?
Momentálne šesť, so mnou sedem.
Čiže šesť ľudí vo výrobe a ostatné veci okrem výroby máš na starosti ty?
Áno, dlho som fungovala tak, že som dohliadala na všetko vo výrobe. Žehlila som, kontrolovala tovar, balila objednávky... Dokonca keď mi pred Vianocami raz vypadla strihačka, tak som aj strihala. Dlho som to robila tak, že som sa snažila byť pri všetkom, lebo som chcela všetko vidieť a kontrolovať, no konečne sa mi podarilo zamestnať asistentku, ktorá prebrala určitú časť mojej práce a ja sa môžem venovať viac marketingu, plánovaniu a tak.
Na SAShE si začínala s folklórnym oblečením, potom si prešla na ľan, ktorý pôsobil tak dizajnovo škandinávsky, neskôr tvoja ponuka začala pôsobiť viac farebnejšie, miestami až retro. Ako vnímaš vývoj SIMPLY GREY?
Je to vlastne môj vývoj (smiech). Nie som dizajnér, ani v tomto odbore nie som študovaná, robím to tak, ako to cítim. Moja tvorba je odrazom môjho vnútra. Odjakživa som taká šedá myš a vždy mi hovorili, veď si už prosím ťa konečne kúp niečo farebné. Tak som asi konečne prišla do toho štádia, že sa mi páčia farby. (smiech) Ale začínala som v duchu názvu SIMPLY GREY. Teraz sa od tej šedej odkláňam, ale jednoduchosti sa stále držím.
Čo sa týka materiálu, kedy si sa rozhodla prejsť na ľan? Čo sa ti na tomto materiáli páči?
Začalo to tým folklórom. Mala som folklórnu kolekciu, v rámci ktorej som sa stretla s ľanom a veľmi sa mi zapáčil ako materiál. Bola som vždy taký prírodný typ. Ponuka ľanového oblečenia bola však v tom čase veľmi folklórna a ja som chcela niečo, čo by som mohla nosiť na bežný deň, niečo modernejšie. Tak som sa rozhodla to skúsiť, aj keď to nebolo jednoduché. Materiál sa musí objednať vo veľkom, čo bol risk, lebo som nevedela, či bude dobrý a či sa mi tá kvalita bude páčiť. Ale vyplatilo sa to. Začínali sme asi len na šiestich farbách, teraz máme v ponuke viac než 30 farieb.
Bolo ťažké nájsť si dodávateľa, aby ten ľan bol príjemný na dotyk a ponuka farieb bola široká? Často sa nevidí taký veľký vzorkovník ako je u vás.
Áno, je to taká kľúčová vec a povedala by som, že obchodné tajomstvo. Je to ťažké, ale treba sa len snažiť. Tým, že sa už dlho pohybujem v tomto odvetví, tak už som mala nejaké kontakty. Nepracovala som síce konkrétne s týmto materiálom, ale už som mala podchytených spoľahlivých dodávateľov.
Aký kúsok si ľudia najradšej objednávajú a aký je tvoj najobľúbenejší kúsok, ktorý nosíš najčastejšie?
Najviac sa predávajú sukne na gombíky s vreckami. Mali sme ich pôvodne s pevným pásom, ale potom sme to prehodnotili a urobili dozadu gumičku. Niektoré zákazníčky sa totiž nevedia dobre odmerať, takže gumička je v tomto prípade praktickejšia. Výrobky sa snažíme stále vylepšovať podľa odozvy zákazníkov. Obľúbené sú aj zavinovacie šaty, tie sú aj na SAShE taký top produkt. Veľmi to ale závisí aj od toho, ako sa mi vec podarí odfotiť a odprezentovať. Aj na predajných trhoch si ľudia vždy pýtajú to, čo mám práve na sebe oblečené. Už som si zvykla, že to, čo si oblečiem, musím mať prichystané v rôznych veľkostiach, lebo keď to zákazníčka uvidí oblečené, tak ju to viac osloví. Takže veľa záleží od toho, ako to zákazníčka vidí nafotené a odprezentované. Ja najradšej nosím oversize veci. Nemám rada, keď je oblečenie obtiahnuté.
Nové výrobky vznikajú podľa toho, čo sa tebe páči a čo si chceš zaradiť do šatníka?
Väčšinou tak. Nezvyknem tvoriť podľa nejakej vízie alebo s cieľom vytvoriť kolekciu. Keď u nás výroba nemá naplnené kapacity a zamestnanci prácu potrebujú, vyvíja to na mňa tlak, aby som prišla s niečím novým. Vtedy sa zamýšľam nad tým, čo by som ja chcela a potrebovala. Nové výrobky sa vždy snažím uchopiť iným spôsobom, než ako to na trhu už je. Napríklad teplákový kabátik sa väčšinou predáva v športovej verzii, ale ja som chcela skôr niečo romantickejšie. Aj keď vyberám farby, vždy si vzorky prikladám k sebe a pýtam sa, či by som to chcela nosiť ja. Čiže sa riadim podľa toho, ako to cítim, ale sledujem aj umelcov na pintereste a instagrame. Sledujem, aké farby používajú, ukladám si obrázky a postupne sa mi to dostáva do mysle.
Vidieť, že máš umelecké cítenie aj na fotografiách, tvoj štýl fotenia je taký instagramový - selfie v zrkadle, flat lay zábery… Ako to robíš, že to pôsobí profesionálne? Prezradíš nám viac o tom, ako fotíš, prípadne upravuješ fotografie?
Snažím sa, aby tá fotka bola niečím iná a zároveň, aby to bolo prirodzené. Lebo práve tým, že našou konkurenciou sú veľké značky a tam je to fotené umelo na modelkách, tak sa to snažím priblížiť ľuďom svojím spôsobom. Preto to selfie, lebo je to taká záruka toho, že je to fotené autenticky mobilom. Na úpravu používam filtre, aby to bolo v jednotnom duchu, ale… ja neviem ako to robím. (smiech) Inšpirujem sa tým, čo vidím okolo. Veľakrát ma inšpirujú aj sezónne veci, napríklad jabĺčko, snažím sa do fotiek vložiť trochu prírody.
Aké máš plány do budúcna? Máš rozpracované nejaké nové projekty alebo sny, ktoré by si si chcela splniť?
Ja stále fungujem bezplánovo. Ako neriadená strela. (smiech) A vždy, keď tvorím niečo nové, tak je to o tom, že to takto cítim a chcem. Mala som veľké plány, keď som mala menej rokov a keď sme začínali, tak možno aj preto sa mi podarilo dopracovať tam, kde som. Mala som vízie a vedela som, čo chcem a aj sa mi to myslím celkom podarilo dosiahnuť. Ale teraz som už v takej fáze, že to nesilím. Ľudia mi hovoria, čo všetko by som ešte mohla robiť a ako vo veľkom by som to mohla rozbehnúť a to už nechcem. Viem, čo nechcem a robím to tak, ako to cítim. Hlavne my sme tu v SIMPLY GREY ako taká malá rodinka a to je pre mňa zodpovednosť, dať tú prácu ľuďom, aby sme mohli fungovať ešte dlho.
Aké značky na SAShE sa ti páčia?
Mne sa páči PURE, kožené kabelky, šperky od Wishfish, mám zápisník od Slaninkovej, Mara Bara sa mi páči. S Martinou spolu aj trošku spolupracujeme, odoberá odo mňa látky. Neberiem to tak, že sme konkurentky. Keď som sa ešte venovala mojej prvej značke a boli sme len 2 konkurenčné firmy na Slovensku, tak to bolo úplne iné. Teraz je veľa malých značiek a nemyslím si, že by sme sa mohli navzájom ohroziť. Beriem to tak, že ja už mám niektoré veci za sebou a nepotrebujem byť na ľudí okolo zlá. A karma je zdarma, proste nerobí to dobrotu. Treba sa navzájom podporovať.
Kamile ďakujeme za rozhovor a za možnosť nahliadnuť do jej ľanového kráľovstva. Ak sa vám článok a video páčili, navštívte aj obchodík značky SIMPLY GREY na SAShE a odoberajte náš kanál na Youtube. Chystáme pre vás ďalšie super videá. :)
Kam ďalej? Prečítajte si aj ďalšie články zo seriálu Na návšteve:
Viac článkov zo seriálu Na návštevefemini Krásne všetko na tomto rozhovore, fotografie, aj žiarivá Kamilka. Prajem veľa úspechov celej dielničke, nech sa len darí. ♡
sq_stationery Krásne čítanie, ďakujem za možnosť nahliadnuť do ďalšieho ateliéru, mám to rada:) Kamile držím palce, osobne oblečenie Simply Grey môžem len a len odporučiť!
mina289 Krásne čítanie, krásna tvorba, som rada, že som mohla prostredníctvom tohoto žurnáliku spoznať sympatickú Kamilku a jej úžasnú tvorbu. Držím palce, nech sa darí :-)
k-bbf Na tento rozhovor som cakala a tesila najviac, pretoze SIMPLY GREY je moja najoblubenejsia znacka. Kamilka je uzasna osobka a krasna zienka. Velmi ju mam rada a od kedy mam od nej lanove veci cca 2 roky, neprejde den zeby som nemala na sebe nejaky kusok od nej. Dakujem ❤
SIMPLY_GREY Dievcata, uprimne Vam dakujem :) Verim, ze nesklameme ani v buducnosti! :)
norika21 Pekné čítanie. Máte nádherný obchodík. Nech sa vám darí :-)
Sandante veľmi príjemne strávená chvíľa pri čítaní :))) krásna osôbka, krásne veci, farby, materiál, nech sa darí!:)))
WeAreWind SIMPLY_GREY už sledujem a obdivujem dlho a preto mám veľkú radosť z tohto rozhovoru a z toho, že sme mali možnosť nahliadnuť priamo do dielne :) Takmer pred dvoma rokmi som si na Vianočnom SAShE vyskúšala tmavomodré ľanové šaty. Neodolala som a museli ísť so mnou domov. Bola to super investícia, teším sa z nich dodnes. Nedávno mi pribudli do šatníka ďalšie kúsky v krásnych farbách a nezostáva mi nič iné, len toto pohodlné oblečenie vrelo odporučiť :)
Lu.bi Príjemný rozhovor a veľmi milé video... bolo mi cťou spoznať značku Simply grey. ❤❤❤
duvlaska Velmi rada som si článok prečítala až do konca. Cítiť z neho také milé pracovné povzbudenie. Dakujem, veľa ďalších úspechov prajem.
ATELIER-RADOVAN Skvelú skúsenosť s nimi mám
ATELIER-RADOVAN Skvelú skúsenosť s nimi mám