Žurnál+

Na návšteve: Papierológia, nežné svadobné oznámenia, ktoré ťahom štetca kvitnú

P
SAShE.sk990 predaných ks, 545 hodnotení

SAShE s.r.o. . » Rozhovory / 2018-07-22 06:05:00 /  7 komentárov / 94 lajkov / 1518x zobrazený

Slovensko je krajina, ktorá sa od nepamäti pýši množstvom ľudových remesiel a ručnej výroby. Rokmi síce upadali a dnes máme pocit, že väčšina výrobkov k nám prichádza z Číny, stále však existujú firmy a jednotlivci, ktorí sa snažia naše tradície postaviť na nohy a dostať ich medzi ľudí. Tých najzaujímavejších vám predstavíme v sérii rozhovorov a portrétov, ktoré vám ukážu, že handmade výroba na Slovensku stále dosahuje nové méty.

 

 

Svadobné oznámenia, menovky a iné papierové drobnosti sú dôležitou súčasťou jedného z najkrajších dní v živote, toho svadobného. Janko a Maruška Bakalárovci sa rozhodli vo svojej značke spojiť cit ukrytý v ťahoch štetca s vôňou kvetín a vytvárať svadobné oznámenia, ktoré plnia farebné predstavy budúcich neviest. Po svojej svadbe plánovali odísť na Nový Zéland, čo sa však (ne)šťastnou náhodou nepodarilo. Zostali na Slovensku a možno aj vďaka tomu im dnes pod rukami kvitne značka Papierológia. Až donedávna sa na jej chode podieľali obaja ale odkedy sa ich rodina rozrástla o Magdalénku, Maruška sa plne venuje jej. Janko to zatiaľ veľmi šikovne zvláda sám. Magdalénka sa počas rozhovoru rozhodla spoznávať všetko navôkol, takže tentokrát si “pracovné úlohy” vymenili a prevažne sme sa zhovárali s Maruškou. Ak ste zvedaví, ako tento malý rodinný biznis funguje, prečítajte si viac ›

 

 

Aké boli vaše plány pred založením značky?

Maruška: V tom čase sme už boli manželia a mali sme pocit, že práve toto je najlepší čas odísť niekam do sveta na dlhšie, než len na dovolenku. Naším snom bol odchod na Nový Zéland, stala sa však nešťastná alebo šťastná náhoda (smiech)?

Janko: Získanie víz na Nový Zéland je celkom komplikované. Pri žiadosti o víza je potrebné v presne stanovený dátum a čas vyplniť formulár. Otvorí sa brána na udelenie víz a dostane ich len prvých sto žiadateľov. V ten konkrétny večer nám presne o polnoci, v čase otvorenia brány, vypadol internet, takže víza sme nedostali a zostali sme na Slovensku. 

 

 

Kedy ste sa rozhodli založiť Papierológiu? 

Maruška: Prvotná idea je veľmi úzko prepojená so SAShE. Značku sme založili v lete roku 2015. V tom čase panoval veľký “boom” akvarelových ilustrácií. Videla som ich všade, čo ma inšpirovalo k tomu, aby som to sama skúsila. Vytiahla som vodovky zo základnej školy a začala som si kresliť. Krátko na to som si v predaných veciach na SAShE všimla svadobné oznámenia. Bola som veľmi prekvapená, že si niekto svadobné oznámenia kupuje online. Vôbec mi to nenapadlo, keďže my sme si ich vyrobili sami (úsmev). Ukázala som to Jankovi a navrhla mu, aby aj on vytvoril nejaké svadobné oznámenia a zavesil ich na SAShE. Najskôr sa mu zdalo, že je to hlúposť (úsmev), ale keď som mu bližšie opísala svoju predstavu, prehodnotil to. Oznámenia s florálnymi ilustráciami sa začali na internete objavovať stále viac, tak sme si povedali, že by sme to mohli urobiť v tomto duchu. Nakreslila som svoj prvý venček podľa mojej obľúbenej kytičky, Janko ho pretavil do digitálnej podoby, doplnili sme text a svadobné oznámenie bolo na svete. Počas výroby prvého oznámenia som si kúpila ozajstné akvarelové farby, lebo s vodovkami zo základnej školy to nebolo ono (úsmev). 

Janko: Grafike som sa venoval aj v bývalej práci. Prešiel som od hobby fotenia k profesionálnejšiemu a vďaka úprave fotiek som sa naučil pracovať v grafických programoch. Rokmi som nadobudol istú zručnosť a mal som tiež kontakty na tlačiareň, čo nám proces výroby na začiatku veľmi zjednodušilo. 

 

 

Spomínate si na vaše prvé oznámenia?

Maruška: Moje kresbičky neboli profi ani technicky dokonalé. Možno práve to, že mali autentický rukopis bolo na nich zaujímavé a ľuďom sa to páčilo. Boli jednoduché a originálne. Pokropená záhrada a Modrý svet patria k prvým ilustráciám, ktoré máme stále v ponuke. Papierológia vznikla v čase, kedy na SAShE takéto oznámenia nikto neponúkal a našim šťastím bolo aj to, že trendy nahrávali jednoduchým kresbám a nie dokonalým realistickým výtvorom. Hneď na začiatku sme sa rozhodli, že oznámenia v našej ponuke budú niesť naše autorské ilustrácie. 

Keď som pracovala na prvom návrhu, mala som pocit, že táto myšlienka je Božie vnuknutie dané zhora a bude to fungovať. Celé to bolo mimo nás, našich plánov, dovtedajších záľub a smerovania. Napriek tomu som cítila, že je to super nápad aj keď som nechápala, ako sa ku mne dostal (úsmev).

 

Akú škálu tlačovín dokážete pokryť?

Maruška: Ponúkame svadobné oznámenia, obálky, menovky, zasadacie poriadky, menu, ďakovné kartičky, samolepky na fľaše či manžety s monogramom. Radi pripravujeme aj tlačoviny na oslavy, krstiny a iné špeciálne udalosti našich klientov. Neplánovali sme, že to budú prevažne tlačoviny na svadbu, ale tak to momentálne vyzerá (úsmev). Časom by sme sa však chceli venovať aj iným produktom a viac obmieňať ponuku, ale k tomu dospejeme, keď na to bude priestor.

 

 

Ako máte rozdelené úlohy?

Janko: Momentálne robím všetko (smiech), okrem návrhov. Zhmotniť predstavy klienta maľovaním návrhu bola pred narodením Magdalénky Maruškina úloha. Na tvorbu nových návrhov momentálne nie je priestor, takže čerpáme len z tých, ktoré sú v našej ponuke.

Maruška: Janko sa vždy podieľal aj na tvorivej časti. Výsledok je do veľkej miery jeho práca, lebo ja grafické programy neovládam až tak dobre. Po tom ako zdigitalizoval moje ilustrácie sme spoločne tvorili textovú časť, takže výsledok bol tímová tvorivá práca. S príchodom Magdalénky sme pracovne poľavili ale takto nám momentálne vyhovuje viac. Máme kopec plánov na inovácie a veríme že časom, keď naše bábätko trocha povyrastie, podarí sa nám lepšie skĺbiť prácu a rodinný život. 

 

 

Ako prebieha proces objednávky?

Maruška: Sú klienti, ktorým úplne vyhovuje vzorové prevedenie konkrétneho dizajnu a dodajú nám len svoje údaje, iní nám dodajú vlastné znenie textu. Robíme aj úpravy už existujúcich ilustrácií alebo kompletne nový návrh. V zásade na začiatku klient napíše svoju predstavu, na základe ktorej vytvoríme cenovú ponuku. Vyrábame vždy až potom, ako klient odsúhlasí cenu. Na začiatku sme boli flexibilnejší a variabilnejší k požiadavkám, ale s narastajúcim množstvom zákazníkov sme museli veľké vychádzanie v ústrety obmedziť, lebo sme to nestíhali. Veľmi záleží aj od toho, kedy sa nám klienti so svojimi požiadavkami ozvú. V zime, mimo svadobnej sezóny, je väčší priestor pre tvorbu nových návrhov. V čase najväčšej svadobnej sezóny na veľké zmeny často nie je čas, hoci by sme radi vyhoveli.

 

Aké farby používaš pri tvorbe návrhov?

Maruška: Od začiatku používam akvarelové farby, pretože sa mi páči ich farebná paleta. Nie vždy však využívam vlastnosti akvarelu, niekedy jednoducho nanášam hrubú vrstvu farby. Záleží od toho, čo potrebujem v danej chvíli vytvoriť.

 

 

Ako prebieha tvorba návrhu na mieru?

Maruška: Naše zákazníčky sú prevažne ženy. Pokiaľ je to muž, väčšinou bol poverený, čomu rozumiem, nakoľko muži asi netúžia po kvetinkách (úsmev). Na začiatku zväčša prebehne pár správ, aby som sa zoznámila s predstavou klienta. Dohodneme si dátum, do kedy vytvorím návrh podľa požiadaviek a ďalej sa už bavíme o tom, či sa páči alebo nie. Po schválení návrhu klientom máme lehotu na vytvorenie tlačovín, čo sú zväčša ďalšie 2 - 3 týždne. Celý proces od návrhu až po dodanie hotových tlačovín reálne trvá viac ako mesiac.

Sú klienti, ktorí nám pošlú obrázok a chcú presne taký istý výsledok, kópiu. Toto však odmietame, pretože rešpektujeme prácu iných autorov. Často sa nám ozývajú budúce nevesty s predstavou vyskladanou z viacerých inšpirácií, ktoré chcú doplniť o detaily špecifické pre ich svadbu. Väčšinou majú naše zákazníčky veľmi konkrétnu predstavu o svadobnej výzdobe alebo svadobnej kytici a chcú ich mať perfektne zladené s tlačovinami. Ak nenájdeme v ponuke niečo podobné, pošlú napríklad fotku svojej vysnívanej kytice a návrh vzniká podľa nej. 

Niekedy napíšu len veľmi vzletnú predstavu, ktorú potom nosím v hlave, skladám obrazy a následne začínam kresliť. Sedím nad tým, až pokiaľ nie som s výsledkom stotožnená. Som milo prekvapená, že s výsledným návrhom sú klienti väčšinou naozaj spokojní. Vysvetľujem si to tak, že sa nám ozývajú ľudia, ktorým sa naša práca páči.

 

Plníte aj netradičné želania?

Maruška: Ježkov ani turistické rozcestníky nemaľujeme (úsmev). Občas sú aj také požiadavky, ale toto je naozaj mimo náš štýl, takže takéto požiadavky odmietame. Radšej máme nenápadnejšie vizuály, nežné a jemné farby, no v ponuke máme aj veci, ktoré sú pestrejšie.

 

 

Kto má posledné slovo?

Maruška: Ja (úsmev), ale myslím, že je to v tomto prípade logické, nakoľko je to vizuálne viac ženská záležitosť.

Janko: Maruš je človek, ktorému v tomto plne dôverujem. Keď povie, že je to dobré, tak to ide. Raz sme urobili vec, s ktorou bola veľmi spokojná ale zákazníka neoslovila. Naopak iným návrhom si nebola až taká istá a nakoniec je z toho jedno z najpredávanejších oznámení.

 

 

Sledujete svadobné trendy?

Maruška: Prevažne reagujeme na dopyt. Jednak preto, že momentálne nenavrhujeme nové veci na mieru, na druhej strane aj keď sme tvorili, stále sme viac reagovali na dopyt. Vzhľadom k počtu zákaziek sme počas sezóny nemali priestor riešiť ďalšie nové návrhy. Dopyt istým spôsobom odráža trendy u nás. Trendy však sledujeme, hoci nie všetky nás oslovia a naopak. Niekedy nás oslovia veľmi, ale nevidíme v nich väčší potenciál na úspech. 

 

 

Ktorá časť vašej práce je najnáročnejšia? 

Maruška: Najťažšie je striedať rôzne úlohy živnostníka. V jednu chvíľu niečo navrhujeme, v druhú to musíme nafotiť, potom to niekde zverejniť a niečo o tom napísať. Sme schopní tieto úlohy zvládnuť, ale ich striedanie je náročné. Počas sezóny sme úplne ponorení do výroby, možno čiastočne do návrhov, ale to v sezóne tiež nie je úplne jednoduché. Vtedy sa napríklad vôbec nevieme venovať promovaniu našich vecí. Je náročné koncentrovať svoju myseľ na úplne odlišné úlohy, no je to nevyhnutné, každý živnostník ich musí riešiť.

 

 

Kedy prebieha hlavná svadobná sezóna?

Janko: Svadobná sezóna prebieha v prvej polovici roka, od januára do augusta. Minulý rok to bolo divoké, boli dni kedy sme končili aj okolo desiatej večer. Po skončení hlavnej sezóny stále prichádzajú zákazky ale je ich menej, takže tu nemusím byť nonstop a môžem sa viac venovať rodine. Niektorí zákazníci si oznámenia kupujú pol roka až rok dopredu, ale máme aj takých, ktorí sa ozvú dva týždne alebo mesiac pred svadbou (úsmev).

Maruška: Neskoršie letné zákazky sú často pre zákazníkov, ktorým sme robili svadobné oznámenia a žiadajú si ďalšie doplnkové tlačoviny. Keďže svadieb je na jeseň a v zime už menej aj našich zákazníkov je v tomto období prirodzene menej. 

 

 

Aký typ papiera používate pri tlači? 

Maruška: Prvé oznámenie sme vytlačili na úplne obyčajný papier, ktorý mal náš tlačiar. Boli sme nadšení, že naše oznámenia sú na papieri, ale nebolo to úplne ono a preto sme hľadali niečo iné. Nakoniec sme zvolili matný prírodný papier, ktorý je pre slávnostné tlačoviny atypický, nám sa však výsledok veľmi páči. Vyhovuje nám jeho farba i to, ako na ňom vyznievajú farby ilustrácií. Pôsobí to veľmi prirodzene. 

Janko: Zle sa naň tlačí, zle sa reže, ale výsledok je úplne super (smiech). 

 

 

Ktoré vizuály sú najobľúbenejšie?

Maruška: “Ružová pivonka” je topka. Veľmi obľúbené sú aj “Pivónia” a “Ďatelinka”. Tento rok určite tieto tri ružové ilustrácie objednávajú budúce nevesty najviac. Minulý rok bodovali iné návrhy a budúci rok sa to určite opäť zamieša.

 

Oznámenia a iné tlačoviny sú 2D, ako prebieha ich fotenie?

Janko: Fotíme prevažne na stole fotoaparátom, ale nie sme stopercentne spokojní. Naše veci sa nám však veľmi ťažko fotia, pretože nie sú priestorové. Snažíme sa, aby boli na fotkách zachované farby tak ako naživo, aj keď je to náročná úloha. Pri umelom svetle farba vyzerá úplne inak, takže na fotenie je ideálne živé denné svetlo.

 

 

Čo vás odlišuje od konkurencie?

Maruška: Stále vytŕčame z radu tým, že máme vlastné autorské návrhy. Často však uvažujeme nad tým, či to má pre klienta nejakú pridanú hodnotu. Či od nás objednáva, lebo máme vlastné návrhy alebo jednoducho preto, lebo sa mu to páči bez ohľadu na to, či návrh urobíme my alebo ho len kúpime. Rozmýšľame, či je tento model z biznis hľadiska dobrý, pretože by sa to dalo robiť oveľa jednoduchšie. Na druhej strane je to skvelý pocit, že niečo sami vytvoríme, navrhneme a že je o to záujem. Úprimne sa teším z každého zákazníka, ktorý sa pre nás rozhodol. Vážim si, že pre nich môžeme vytvoriť niečo, čo sa často spája so silným emočným zážitkom. Môže sa to zdať sentimentálne, ale často je to pre ženu silný moment, keď vidí svoje meno na svadobnom oznámení. Poznám príbeh za každým jedným oznámením, ktoré sme vytvorili na mieru, pamätám si komunikáciu s každou budúcou nevestou a veľmi si cením, že sa obrátila práve na nás. 

 

 

Je možné sa handmade tvorbou živiť?

Maruška: Určite áno. Hneď ako nastala sezóna, fungovalo to. Na SAShE sme naše veci zavesili začiatkom septembra a vôbec sme nerozmýšľali nad tým, či je nejaká sezónnosť. Urobili sme prvých päť návrhov a dali sme ich na SAShE aj na Facebook. Odozva prišla ihneď. Bolo úžasné, že si to niekto všimol a krátko na to sme dostali prvú objednávku. Spočiatku sme si nepredstavovali, že sa Papierológiou budeme živiť. Dúfali sme, že si takto budeme môcť privyrobiť ale veľmi rýchlo to predčilo naše očakávania.

 

Ako ste si stanovili cenu?

Maruška: Úplne na začiatku sme nemali skutočne žiadnu predstavu o tom, ako reálne by sme mali naceniť ponuku. Kamoška, ktorá robí v tvorivom biznise nám povedala, ako si cenu stanovuje ona. Na základe toho sme si pozreli našu konkurenciu na SAShE, ľudí, ktorí robili oznámenia a vychádzali sme z cien na trhu. Boli tam predajcovia, ktorí mali nižšie aj oveľa vyššie ceny. My sme sa vybrali strednou cestou, pričom sme si povedali, že oproti konkurencii robíme trochu prácu navyše tým, že vytvárame vlastné návrhy. Na základe stanovenej ceny sme si skúsili prerátať, či to je naozaj realizovateľné. Napokon to vyšlo, takže cena, ktorú sme si stanovili bola dobrá.

 

 

Kedy ste sa zviditeľnili na SAShE?

Maruška: Hneď na začiatku si nás všimli nejakí ľudia a napísali nám komentáre, to bolo skutočne milé. Veľmi skoro si nás všimlo aj samotné SAShE. Boli sme vo Výťahu a potom sa nám začali ozývať zákazníci, aj keď sme v ponuke mali len päť návrhov. Už tretia zákazka bola na mieru. Bolo úplne úžasné, že niekto chcel, aby sme mu vytvorili návrh. Odvtedy bola väčšina návrhov v našej ponuke vytvorená na základe požiadaviek našich klientov.

 

Kľúčom k úspechu na SAShE bol teda Výťah? 

Maruška: Vďaka Výťahu si nás vtedy určite všimlo veľa ľudí, ale či si nás všimli aj nevestičky, ktoré nás vtedy oslovovali na základe Výťahu je ťažko povedať. Je možné, že ak poznali SAShE a hľadali tu oznámenia, oslovili nás pretože sme vytŕčali z ponuky. V tom čase tu akvarelové florálne tlačoviny nikto nerobil. Oslovili nás ľudia, ktorí mali záujem o tento štýl, farby, takže asi jedno s druhým. 

V každom prípade si absolútne neviem predstaviť nejakú inú formu vlastnej prezentácie v tom čase, keďže sme nemali veľa návrhov. Neviem ako by sme zo začiatku fungovali bez SAShE. Umožňuje ľuďom začať a podnikať so svojou tvorbou. Môžete sa prezentovať na sociálnych sieťach, urobiť si vlastnú stránku, ale potrebujete mať naozaj veľké portfólio, aby ste mohli niekoho osloviť. Tým, že SAShE má úžasnú návštevnosť, je tu veľká šanca, že niekto, kto vyslovene hľadá niečo konkrétne, si vás tu proste všimne, aj keď práve začínate. Myslím, že toto je veľký fenomén SAShE.

 

 

Vaši obľúbení predajcovia na SAShE?

Maruška: Už dlho obdivujem úžasné hračky od seagull2404. Odkedy máme Magdalénku, zdajú sa mi ešte úžasnejšie. Veľmi na mi tiež páčia vecičky od dreva a frikou. Na SAShE je teraz veľa kvalitných predajcov, výborných dizajnérov a návrhárov. Je to skvelé, lebo sa tu môžeme veľa učiť od ostatných predajcov. Celé sa to rokmi sprofesionalizovalo.

 

Aké sú vaše plány do budúcna?

Janko: Máme plány, papierologické aj nepapierologické. Naše dizajny by sme chceli použiť aj na iné produkty. Už sme s tým pomaličky začali, ale zháňať dodávateľov a všetky veci okolo toho chce svoj čas. Našim cieľom je rozšíriť klientelu hlavne mimo svadobnú sezónu, aby nám objednávky extrémne nevypadli a predaj plynule fungoval počas celého roka. Keďže momentálne som na to sám, snažím sa pokryť to, o čo majú klienti záujem. V závere sezóny by sme postupne chceli pracovať na návrhoch a dať ich reálne vyrobiť. Ak sa to podarí, chceli by stihnúť už túto vianočnú sezónu. 

Jankovi a Maruške držíme palce pri realizácii plánov a ďakujeme za rozhovor. V prípade, že vás zaujala ich tvorba, celú ponuku si môžete pozrieť v ich obchodíku ››

 

Video teaser:

Komentáre

soul.LIGHT Krásny článok! Vďaka za nahliadnutie a nech sa vám darí i naďalej v plnení snov :-)

2018-07-18 15:26:55

adrianabiela Paráda :) Obaja máte šikovné ručičky!

2018-07-18 16:18:44

Vinutko Krásna práca.

2018-07-18 18:24:28

Andaris veľmi vám držím palčeky,krásna ,nádherná tvorba :)) všetko dobré celej rodinke :))

2018-07-18 19:48:07

Lucy-Art Jeeej, konečne vidím aj " behind the scene of Papirologia " :))

To že Papierológiu žeriem, vedia - neraz som im to otvorene písala ale, že je to takáto podarená dvojka ( + baby) Janko & Maruška som netušila ♥

Veľa veľa zdravíčka Magdalénke zasielam :) .. a ten New Zeland, to Vám (ne)klaplo rovnako ako mne Kamčatka :)) Držte sa !

2018-07-19 09:50:53

Papierologia Ďakujeme! :)

..a špeciálne najlepšej fanynke pod slnkom - Lucy-Art ♥

2018-07-19 18:07:281x

5ka.malovane Super článok :-) úžasná tvorba :-) Nech sa darí a nech Vám to tak krásne tvorí aj naďalej :-)

2018-07-20 10:18:37
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »