Tento rok oslávilo SAShE sedem rokov svojej existencie. Vyrástli sme z malého e-shopu, na ktorom sa predávali náušnice jednej značky, na najväčší slovenský portál na predaj ručne robených výrobkov a dizajnu. V roku 2016 sa na SAShE registrovalo 5 800 nových predajcov (aktívne predáva okolo 1 200). Čo sa kupujúcich týka, pribudlo nám ich tento rok viac ako 72 000. Sme veľmi radi, že záujem o ručne robené výrobky a slovenský dizajn neklesá, ale stále stúpa a dostáva sa medzi čoraz viac ľudí.
Ak ste jedným z našich nových návštevníkov a zaujíma vás, ako (a prečo) SAShE vzniklo, pozrite si toto video. Ak by ste si chceli pripomenúť, čo sa na SAShE vylepšovalo a budovalo v predchádzajúcich rokoch, prečítajte si aj najdlhšie články roku 2014 a 2015.
Najrýchlejšie rastúci nováčikovia 2016
Radi by sme vám predstavili desať nových značiek, ktoré sa registrovali tento rok a už sa im podarilo vystreliť hore.
Nádherne jemné a prepracované šperky od Idy, ktorá žije a študuje šperkárinu v Miláne, oslovili všetky nežné slečny, ktoré sa tento rok zasnúbili, alebo mali svadbu. Ida vyrába šperky inšpirované prírodou a väčšina jej šperkov má ako predlohu skutočnú vetvičku, alebo lístky.
Druhé dizajnové dieťa šikovnej Zuzany Szabo, ktorá najprv vytvorila značku bytových doplnkov bySue. Počas minuloročného vianočného voľna vymyslela PURE, ultimátne minimalistické kožené kabelky, peňaženky a zápisníky, ktorými spravila do SAShE dieru číslo dva. Ak máte radi čisté línie a kožu, budú sa vám jej výrobky veľmi pozdávať. Rozhovor so Zuzkou nájdete v seriáli Na návšteve.
Veselé nástenné hodiny od slovenskéhou dua, ktoré si hneď našli svoje miesto v obývačkách, spálňach a kuchyniach. Jednoduché drevené hodiny dekorujú rôznymi motívmi a farbami a ponúkajú tak zákazníkom možnosť rozveseliť svoj priestor zaujímavým kúskom.
Slovenská značka ručne vypracovaných doplnkov z bavlny a ľanu od Veroniky Fodorovej, ktorá si dáva záležať na kvalitných materiáloch a detailoch. V ponuke u Blubery nájdete šatky, motýliky, nákrčníky a náušnice, vyrobené z látok príjemných na dotyk a pohľad.
Ručne vyšívané nástenné hodiny od Eli a Maťa ukázali, že prišiel čas dostať výšivku von z truhlíc, rovno na steny obývačiek a spální po celom Slovensku. V ponuke majú okrem hodín aj nežné svadbokruhy, ktoré sú krásnou rekvizitou na fotenie a pripomienkou vášho svadobného dňa.
Voňavá novinka na SAShE je táto značka sójových sviečok. Od svojho začiatku vylepšuje dizajn a pracuje na zaujímavých, nových vôňach. Ku klasike, ako vianočné korenie a levanduľa, pribudlo aj drevo, šampanské, či tabak s kávou.
Drobné drevené náušky s miliónom rôznych motívov od tvorivého tria sa stali populárnymi veľmi rýchlo. Drešperk priniesol jednoduchý výrobok vo vysokom počte variácií za príjemnú cenu a umožnil svojim zákazníkom vybrať si milú drobnosť podľa svojho vkusu.
Ručne šité maňušky na ruky a prsty sú ďalším príkladom dobrého nápadu v rozmanitom prevedení. K zvieracím maňuškám Mary postupne pridáva aj mojkadlá pre najmenších a ľudské maňušky. Verných zákazníkov si získava nielen milými výrobkami, ale aj zákazníckym servisom a komunikáciou.
Betónové šperky z Martininej dielne zaujali na SAShE v tržnici aj na SAShE webe. Betónový minimalizmus si postupne získava kupujúcich, ktorí sledujú trendy. Pod jej značkou nájdete širokú ponuku náhrdelníkov a náušníc rôznych farieb a tvarov.
Spojenie kože a filcu je veľmi žiadaným a príjemným novým trendom. Milada spracováva tieto materiály do rôznych užitočných doplnkov, ako sú obaly na tablet, tašky na denné nosenie, či organizéry na slúchadlá.
Top 10 vyhľadávaných fráz
Najviac vyhľadávané frázy sa v roku 2016 veľmi nelíšia od minuloročných. Pribudla modrotlač a folk, keďže sa trend moderného folklóru dostal medzi širšiu verejnosť. Najhľadanješie frázy na SAShE sú tieto: adventný veniec, svadobné pierka, modrotlač, svadobné oznámenie, hniezdo do postieľky, folk, quiet book, tutu sukňa, anjel a Vianoce.
Čo sa najviac kupovalo?
Najpopulárnejšie kategórie roku 2016 sa veľmi nelíšia od tých minuloročných. Svadba a Bývanie stále silnie a ponúka kupujúcim čoraz viac možností a štýlov. Ponuka nábytku a drogérie sa postupne rozširuje a kupujúci prejavujú záujem o novinky. Toto sú kategórie výrobkov, ktoré sa predávali tento rok najlepšie:
Dekorácie
Kabelky
Nábytok
Úžitkový textil
Papiernictvo
Náušnice
Drogéria
Prstene
Náhrdelníky
Darčeky pre svadobčanov
Ponuka vianočných ozdôb tento rok narástla. Okrem populárnych orieškov, pribudli adventné vecne a ozdoby z dreva. Veľa predajcov zaradilo do svojej ponuky vianočné ozdoby vo vlastnom štýle, aj napriek tomu, že sa ich výrobe štandardne nevenuje.
Moderný folklór sa etabloval ako jeden z najsilnejších trendov a dostal sa do všeobecného povedomia. Ovplyvnil najmä svadby, kabelky, doplnky a bývanie. Tento rok sme zaznamenali zvýšený záujem o výrobky z kože, modrotlače a o výšivku.
SAShE pracovný kalendár
Počas roka sa venujeme práci na malých a veľkých projektoch zároveň. Za rok stihneme niekoľko zásadných projektov, ktoré zmenia SAShE a posunú ho ďalej. Popri nich pracujeme aj na drobných veciach, ktoré uľahčia život predajcom a kupujúcim. Našou snahou je spraviť SAShE jednoduchšie, prehľadnejšie a krajšie.
Tento rok sme chceli najmä:
- Zlepšovať kategorizáciu a triedenie výrobkov. Minulý rok sme rozšírili kategórie a tento rok materiál/spôsob výroby a farbu. V nasledujúcom roku chceme priniesť varianty výrobkov.
- Robiť SAShE prehľadnejším a zlepšiť filtrovanie.
- Rozšíriť náš tím. Prijali sme ďalšieho programátora, Mira, full-time adminku Janku, eventovú manažérku Radku a aj novú obrazovú redaktorku Slávku.
- Aktualizovať dizajn titulky SAShE. Online nakupovanie sa veľmi rýchlo mení, preto neustále potrebujeme hľadať spôsoby, ako robiť SAShE titulku atraktívnou a zaujímavou pre kupujúcich.
- Organizovať live podujatia. Nadviazali sme niekoľko partnerstiev s organizátormi live podujatí v Starej tržnici a Inchebe.
Február
Výťah 2015 - Kolekcia Živý folk a fotenie
Výherkyňa Výťahu 2015, Henrieta Môcová, publikovala svoju kolekciu šperkov Živý folk a zožala úspech. Henrietina nová kolekcia pozostávala zo svadobných obrúčok a šperkov s ručne tepanými folklórnymi motívmi.
Výťah 2015 bola súťaž pre všetky značky na SAShE, ktoré chceli dostať svoju vizuálnu prezentáciu o level vyššie a vyhrať nové logo, produktové fotenie s profesionálnou fotografkou a poriadny balík proma k tomu.
Ak vás zaujíma, ako prebiehalo fotenie a všetko okolo, prečítajte si naše články zo seriálu Výťah 2015.
Marec
Vajcomaľovač - Ako maľujú kraslice programátori
Toto síce nepatrí do zoznamu technických vylepšení portálu, ale bol to jeden z najlajkovanejších žurnálov vôbec. Juraj vyrobil robota, ktorý dokáže maľovať kraslice a zdokumentoval proces výroby a aj výsledné kraslice. Prečítajte si, ako na vajcomaľovači pracoval v jeho článku.
Apríl
Kontrola aktivity predajcu
Prečisťovanie webu s ktorým sme začali pred dvoma rokmi a ktoré stále sprísňujeme dostalo ďalšiu funkciu do svojej mozaiky. Z prieskumu spokojnosti kupujúcich vzišlo ako veľké mínus to, keď predajca nereaguje na objednávku alebo poštu.
Po novom teda ak predajca nepotvrdí alebo nezamietne zákazku, alebo neodpovie na poštu, jeho galéria sa dočasne prepne do režimu dovolenka, aby ďalší kupujúci vedeli, že tento predajca momentálne nemá prístup k SAShE, nech je dôvod akýkoľvek. Predchádzame tak dvadsiatim nepotvrdeným zákazkám jedného predajcu a neistote kupujúcich.
Fashion Revolution deň
Každý rok sa zapájame do tejto kampane, ktorá je nám svojou myšlienkou veľmi blízka. SAShE je jedným z miest, kde môžete nakúpiť oblečenie od lokálnych značiek, dozvedieť sa ich príbeh a mať istotu, že nepodporujete neľudské pracovné podmienky a detskú prácu.
Fashion Revolution mali grátis stánok na SAShE v tržnici a v ich podporovaní plánujeme pokračovať. A samozrejme sme si spravili aj selfie :)
SAShE v tržnici
V apríli predávali SAShE predajci svoje výrobky na hornom poschodí Starej tržnice, počas Sobotného trhu. Tento mini trh mal úspech u predajcov a kupujúcich a preto sme sa rozhodli ho rozvinúť do malého festivalu, ktorý sa konal v septembri.
Máj
Pošta
Pošta takisto prešla kompletnou technickou prerábkou. V databáze je v tejto chvíli 6000867 správ. S objemom pošty sme mali dlhodobejšie problémy, viacerí ste si všimli že dostupná bola napr. len pošta za posledný rok. Pred vianocami sa vždy so správami prethrne vrece, odosielajú sa rýchlosťou jedna správa každé dve sekundy.
Poštu sme preto presunuli na samostatný server, sprístupnili sme kompletnú poštu od vzniku SAShE a prerpracovali sme tiež systém konverzácií, ktorý sprehľadňuje komunikáciu keď si s druhou stranou vymieňate viacero správ. Do pošty tiež pribudla možnosť predpísať si šablóny, takže niektoré často používané odpovede viete napísať jedným klikom.
Jún
Prázdninová výzva s knižkami od vydavateľstva GRADA
Letné prázdniny sme vám spestrili súťažou, na ktorej s nami spolupracovalo vydavateľstvo GRADA. Venovali desať rôznych knižiek o handmade technikách, z ktorých ste si mohli vybrať a jednu a uchádzať sa o ňu. Výherocovia mali za úlohu spracovať jeden tvorivý postup do fotopostupu a publikovať ho v žurnáli.
Nová adminka!
V lete sa k nám pridala Janka, ktorá sa na plný úväzok venuje predajcom a kupujúcim. Odpovedá na otázky ohľadne nákupu a predaja a stará sa aj o poriadok v kategóriach na SAShE.
Júl
Darčekové a zľavové poukážky pre predajcov
Tomuto sme sa v minulosti značne bránili, zľavové poukážky nie sú to, čo radi spájame s handmade tvorbou. Kedysi sa predajci predháňali v zľavách a akciách a nerobilo to o SAShE dobrý obraz. Doba však pokročila a zľavové a darčekové poukážky môžu byť veľmi dobrým marketingovým pomocníkom. Zobraziť viac info o poukážkach >>
Workshop Rozbehni sa so SAShE v Impact Hub
V júli sme v Impact Hub-e zorganizovali workshop, na ktorom sa stretli značky, ktoré majú záujem zlepšiť svoj predaj a posunúť svoju značku ďalej. Workshop viedla Saša Miklášová a radila jednotlivým značkám, ako najlepšie viesť svoj obchod a vyšperkovať svoju ponuku.
Ak ste sa workshopu nemohli zúčastniť a máte záujem o pár dobre mienených rád, prečítajte si oba naše články zo seriálu Ako viac predávať: Správne nastavenie galérie a Rozšírenie ponuky.
Dobrý obchod na Pohode
Dobrý obchod si to tento rok namieril na festival Pohoda! V stánku neziskovej organizácie Dobrá Krajina, ktorá sa o Dobrý obchod stará, ste mohli nájsť ponuku výrobkov od rôznych neziskových organizácií, ktoré predávajú cez SAShE. Návštevníci festivalu tak mali možnosť zoznámiť sa s touto formou podpory. Viac info v článku.
August
Nová eventová manažérka
Do nášho tímu sme pridali Radku, vďaka ktorej sme tento rok zvládli organizáciu SAShE v tržnici, Handmade víkendov v Inchebe a aj našich prosociálnych projektov, ako sú Handmade Aukcia a Dobrý obchod. Tešíme sa, že máme v tíme ďalšiu šikovnú posilu!
September
SAShE v Tržnici
Vďaka našej novej posile Radke, Saši a našich partnerov zo Starej tržnice a Jarmarku, sme zorganizovali prvý ročník SAShE v Tržnici. Počas dvoch dní navštívilo náš festival viac ako 3 500 návštevníkov, vypredali sa všetky vstupenky a nás nesmierne teší, že vám veci tradično- netradičné prirástli k srdcu rovnako, ako nám.
V Starej tržnici v Bratislave ponúklo svoje výrobky okolo 100 predajcov, tvorilo sa na 8 workshopoch, obdivovalo sa 6 ukážok remesla a počúvalo sa na diskusiách. Okrem toho sa samozrejme nakupovalo, ležalo v tulivakoch, zahrali dievčatá z Genius Locci a Lídia Novotná, jedli sa párance a pila sa limonáda, či víno, alebo káva. Jednoducho atmosféra.
Odporúčame vám kliknúť si na fotoreportáž a pozrieť si aj záznamy zo zaujímavých diskusiíí na tému: Moderný folklór a Úspešné značky, ktoré pre vás spracovala Broňa.
Október
Výbery redakcie
Hlavná stránka nás reprezentuje pred novými návštevníkmi, ale má tiež pozornosť tých, čo chodia na SAShE denno denne. Preto sme stále hľadali možnosti, ako ju ešte zatraktívniť. Najskôr sme zrušili zmenu stránky počas dňa, tak aby bola celý deň rovnaká. To samotné umožnilo vrátiť sa k systému, keď výrobky denného výberu k sebe ladili. Odtiaľ už bolo nakrok povýšiť toto ladenie ešte o úroveň vyššie tak, aby výber tvorili vždy výrobky na určitú tému.
Nevyhovoval nám ani pevný dizajn týchto výberov a tak sme celé leto pracovali na novom šablónovom systéme, aby editor úvodnej stránky mal naozaj možnosť vyklikať a vytvoriť úvodnú stránku v skoro až ľubovoľnom dizajne. Môže si meniť rozloženie výrobkov, štýl textov, orez a výrez fotografií, farby nadpisov. Tieto výbery sú tak ucelenou ponukou na určitú tému pre určitú skupinu návštevníkov. Sú tiež podrobne kategorizované, takže sa budú dať neskôr jednoducho filtrovať.
Rozšírenie materiálu/spôsobu výroby
Rozšírili sme počet rôznych materiálov a spôsobov výroby, ktoré predajcovia vedia priradiť svojim výrobkom. Po minuloročnom rozšírení kategórií a podkategórií bol toto ďalší logický krok, ako sprehľadniť rastúci počet výrobkov dostupných na SAShE. Presnejšia kategorizácia a popis výrobkov totiž pomáha spresniť výsledky vyhľadávania. Vďaka týmto postupným zmenám sa nakupovanie na SAShE stáva jednoduchším.
Táto novinka nie je zatiaľ dostupná pre kupujúcich, pretože je nutné, aby väčšina predajcov najprv priradila nový materiál/spôsob výroby svojim výrobkom. Až potom budeme môcť prejsť na nový systém. Preto, ak ste predajca, tak si skontrolujte "Moje veci", či vám tam náhodou nesvieti oznam, že si máte aktualizovať výrobky. Prečítajte si žunrál o tejto zmene.
November
Nový programátor!
V novembri medzi nás pribudol nový programátor Miro, takže sme sa pustili do práce na rôznych technických novinkách, na ktoré sme predtým nemali kapacitu. SAShE rastie ako z vody a má svoje požiadavky, preto potrebujeme viac pomocných rúk.
Nájsť programátora číslo dva bolo dlhšie a náročnejšie, ako sme si na začiatku predstavovali, ale nakoniec sa to podarilo.
December
Nová obrazová redaktorka
Podarilo sa nám nájsť Slávku, ktorá sa čoskoro začne starať o našu hompage a všetky dôležité reklamné plochy, ktorými SAShE disponuje.
Handmade víkendy počas dní Vianoc v Inchebe
Druhý krát obsadili SAShE predajci jednu celú halu počas Dní Vianoc v Inchebe. Priestor, ktorý nám Incheba poskytla bol krásne vyzdobený a ponúkal darčeky a vianočné ozdôbky všeho druhu. Ak by ste sa chceli pozrieť, ako to vyzeralo, kliknite si na fotky z prvého, alebo druhého víkendu na našom facebooku. Možno nájdete niekoho známeho :)
Handmade Aukcia s dakujeme.sk
Piaty ročník Handmade Aukcie vyzbieral tento rok 1 423 Eur. Všetky tieto peniaze poputujú rodinám a ľudom s neľahkým osudom, ktorí žiadajú o finančnú pomoc na kokrétne veci prostredníctvom portálu www.dakujeme.sk. Čoskoro sa môžete tešiť na článok, ktorý vám rozpovie, komu peniaze z dražby tento rok pomôžu.
Pripravujeme:
Nový spôsob filtrovania
Z prieskumu medzi kupujúcimi vzišlo ako častý problém nedostatočné filtrovanie ponuky. Po rozčlenení kategórií a zavedenia tém bol na rade filter podľa použitého materiálu a spôsobu výroby. Pri tej príležitosti sme pristúpili aj k úplnému redizajnu filtra, jeho presunutiu zhora do ľavého stĺpca a tiež kompletnej technickej prerábky. Nové technické riešenie nám poskytlo možnosti, ktoré v minulosti neboli realizovateľné.
Hlavné vlastnosti nového filtra:
- Neobmedzený počet materiálov a spôsobov výroby.
- Dvojúrovňová štruktúra.
- Možnosť priradiť výrobku jeden hlavný a viacero vedľajších materiálov a spôsobov výroby.
- Pri vyhľadávaní možnosť kombinovať viaceré hodnoty filtra do jedných výsledkov vyhľadávania.
- Filter je okamžite viditeľný v ľavom stĺpci, netreba ho klikom zobrazovať. To, že bol starý filter takto schovaný, veľmi komplikovalo jeho použitie, množstvo kupujúcich si ho vôbec nevšimlo.
- Okamžite zobrazený je aj filter podľa farby.
Momentálne je nový filter v štádiu nasadzovania do produkcie. Všetky novo-vložené veci majú už materiál aj spôsob výroby zadaný ponovom. Predajcovia majú k dispozícii aj nový dizajn filtra. Zapnutie filtra aj pre kupujúcich bude nasledovať potom, ako bude mať nové vlastnosti zadané dostatočné množstvo výrobkov.
Podobnosť výrobkov a predajcov
Odporúčanie podobných predajcov a výrobkov ako sa nám páčia, je v systéme, kde je milión položiek, nutnosťou. Používajú ho všetky nám-podobné stránky a značne zjednodušuje prehliadanie tak rozsiahlej databázy. Samozrejme veľmi záleží, ako podobnosť posudzujete.
Podobnosť predajcov, ktorú používame napríklad v sekcii novinky, kde vám odporúča predajcov na základe toho, ktorí iní predajcovia sa vám páčia, používa takzvané kolaboratívne filtrovanie. To používa na výpočet podobnosti čisto aktivitu návštevníkov, teda predpokladá, že predajci, ktorých má uložených ako obľúbených jeden kupujúci, sú si určitým spôsobom podobní. Pri naozaj veľkej vzorke je táto metóda vcelku presná a vie vám odporučiť predajcov, ktorých by ste inak márne hľadali.
Pri odporúčaní podobných vecí, vo výberoch redakcie na úvodnej stránke, používame kombinovanú metódu, kde sa ku kolaboratívnemu filtrovaniu pridáva tiež obsahová podobnosť, ako je kategória, farba či kľúčové slová. Obsahová podobnosť dáva očakávané výsledky, kde podobné k červenej taške so srdcom odporučí červené tašky so srdcom. Oproti tomu podobnosť podľa lajkov kupujúcich vnáša do systému trocha mágie. S podobnosťou máme veľké plány aj do budúcnosti, stále je to viac-menej v štádiu testovania.
-
To bol skrátený prehľad toho, čo sa dialo na SAShE počas roku 2016. Ak ste sa dočítali až na koniec tohto článku, tak si zaslúžite ďalšie vianočné koláčiky :) Vidíme sa na budúci rok!