Žurnál+

Na návšteve: Ručičkovo, ručne razené príbehy

P
SAShE.sk994 predaných ks, 545 hodnotení

SAShE s.r.o. . » Rozhovory / 2018-06-13 10:00:00 /  4 komentáre / 91 lajkov

Slovensko je krajina, ktorá sa od nepamäti pýši množstvom ľudových remesiel a ručnej výroby. Rokmi síce upadali a dnes máme pocit, že väčšina výrobkov k nám prichádza z Číny, stále však existujú firmy a jednotlivci, ktorí sa snažia naše tradície postaviť na nohy a dostať ich medzi ľudí. Tých najzaujímavejších vám predstavíme v sérii rozhovorov a portrétov, ktoré vám ukážu, že handmade výroba na Slovensku stále dosahuje nové méty.

 

 

V značke Ručičkovo, ktorú tvoria Veronika a Tibor Pastirákovci, sa snúbi sila s citom a príbehom. Sila potrebná pri spracovaní kovu sa stretáva s citom pri razení jedinečného príbehu. Títo milí hostitelia nás srdečne privítali a spoločne sme nazreli do dvoch dielní, kde každý tvorí svoju časť práce. Prezradili nám, v čom spočíva kumšt ručne razených náramkov a lyžičiek, ktoré sú na SAShE veľmi obľúbené. Mali sme dokonca možnosť výrobky otestovať spolu s chutným koláčom. Tentokrát vznikol aj prvý video príbeh zo seriálu “Na návšteve”. Ak vás zaujíma viac podrobností, prečítajte si príbeh značky Ručičkovo.

 

 

Ako vzniklo Ručičkovo?

Tibor: Celé to začalo pri tvorbe brmbolcového koberca, pričom sme strávili veľmi veľa času a zistili sme, že handmade tvorba nás oboch baví, takisto aj práca spolu. To bol základ na našej ceste za Ručičkovom.

Veronika: Našej značke predchádzala moja prvá značka VeronicaU, pod ktorou som na SAShE predávala sedem rokov predtým. Moja ponuka bola zameraná na papierové čelenky vyrobené technikou ecoist (pozn. red.: pletenie z papiera). Ručičkovo vzniklo na začiatku roka 2017, keď sme sa s Tiborom rozhodli vytvoriť spoločnú značku.

 

 

Od čeleniek ku kovu, to je to relatívne veľká zmena, ako to prebiehalo?

Veronika: Technika ecoist bola v čase, keď som sa jej začala venovať trendy. Bola to silná vlna, ktorá však rokmi prirodzene utíchla.

V tom období sme spoločne vycestovali na výlet do mestečka Drač v Albánsku. Tam na nás zapôsobil výklad obchodíka so starožitnými vecami. Boli tam nádherné dobové nádoby z mosadze a medi i väčšie náušnice. Najviac nás zaujal materiál, to ako vyzeral, jeho farba. V daný okamih a v danej situácii na nás zapôsobil tak veľmi, že sme po návrate začali hľadať informácie o kovoch a procese ich spracovania. Po intenzívnom hľadaní a štúdiu sme si povedali, že to skúsime a tak sme prešli od papiera ku kovu.

Tibor: Nikine čelenky slúžili ako ozdoba pre ľudí. Hrnčeky s ručne maľovanou tabuľovou plochou, kde majú zákazníci možnosť napísať nejaký odkaz, zase ako personalizovaný darček. V náramkoch sme kvázi spojili tieto dva produkty, čiže možnosť ozdobiť sa a “napísať si” vlastný odkaz.

 

 

Ako ste sa dopracovali k názvu Ručičkovo?


Veronika: Vychádzali sme z myšlienky, že sme dva páry rúk, ktoré rady tvoria, teda sme ručičky zahrnuli do nášho názvu a zároveň aj do loga.

Tibor: Súvisí to aj s pojmom handmade tvorba. Je to jej slovenský preklad - ručne robené. Názov dopĺňa aj veta “Vyrobené s láskou”, lebo to je to, o čo sa snažíme. Nika mala so značkou VeronicaU vybudovanú silnú základňu sledovateľov s množstvom pozitívnych reakcií, preto sme sa rozhodli, že “obetujeme” jej značku pre našu spoločnú a premenovali sme ju na Ručičkovo. Náš začiatok na SAShE bol o to jednoduchší, pretože sme mali na čom stavať.

 

 

Práca s kovom nie je jednoduchá, ako sa vám podarilo podmaniť si ho?

Tibor: Do práce s kovom ma zasvätil švagor Miro. Dal mi veľa cenných rád, ako ho spracovať, nastrihať do požadovaného tvaru, ako ho správne zohnúť a vyleštiť. Aj vďaka nemu sme sa mohli od prvých pokusov o náramok dostať až k výslednému produktu, ktorý sme sa odvážili darovať ďalej a nakoniec aj predávať. Doteraz sa s ním radíme ohľadom technických vecí.

 

Radil ti aj s razením do kovu?

Tibor: S razením mi žiaľ nevedel pomôcť, takže začiatky sa niesli v štýle pokus - omyl. Pokusov bolo nesmierne veľa a omylov ešte viac. Naše prvé náramky boli strašidelné (úsmev). Občas som mal chuť to vzdať, ale v noci som nad tým premýšľal a ráno som danú vec vyskúšal znova. Takto sme sa postupne približovali k nášmu cieľu, až pokiaľ sme s výsledkom neboli spokojní. S každým ďalším pokusom som išiel za Nikou a a ukazoval jej ako náramok vyzerá. Ona dookola odpovedala nie, ešte nie (smiech). Keď povedala: “tento by som rada nosila”, boli sme vo finále.

 

 

Ako prebieha proces razenia?

Tibor: Po dohode so zákazníkom ohľadom textu na náramku idem do dielne, kde si pripravím želaný materiál a pomôcky k práci. Nasleduje razenie, ktoré je najmä pri oceli fyzicky náročné. Je veľmi dôležité zachovať presnosť rozloženia textu. K veľkým výzvam patrí razenie textu na obe strany náramku, keďže pri razení dochádza k deformácii materiálu. Nám sa však podarilo nájsť spôsob, ako s tým úspešne bojovať. Po ručnom vyrazení textu nasleduje niekoľkonásobné leštenie materiálu a ohnutie do výslednej podoby. Po očistení čerstvo vyrobeného náramku nasleduje zvýraznenie razeného textu vymaľovaním.

 

 

Čo všetko sa nachádza vo vašej ponuke?

Tibor: Aktuálne sú to mosadzné a oceľové náramky rôznych šírok, na ktoré zákazníkom razíme ich vlastný text podľa želania alebo sa môžu inšpirovať textami, ktoré máme v ponuke. Novinkou sú vidličky a lyžičky s razeným textom pre obdarovaného. V ponuke máme naďalej aj brmbolcové koberce, je to naša srdcovka. Výroba jedného koberca nám trvá aj niekoľko mesiacov. Nie však preto, že by sme sa flákali (úsmev). Nájdete u nás aj hrnčeky s ručne maľovanou tabuľovou plochou, na ktoré si zákazníci môžu písať každý deň iné odkazy. Ponúkame aj svadobné drobnosti, ako pierka a ručne razené svadobné menovky.

 

 

Ako ste sa dostali k svadobnej ponuke?

Veronika: Prednedávnom sme mali svadbu (úsmev). Snažili sme sa veľa vecí robiť inak, pretože sme chceli, aby bola podľa našich predstáv. Naša svadba bola jutová, prírodná a drevená. Vo výsledku sme teda spojili jutu s drevenými srdiečkami a vznikli pierka, aké dnes vidíte v našej ponuke.

Tibor: Pierka sa páčili aj našim známym a pýtali sa na ne. Keďže sme im nemohli dať naše, lebo svadobčania si ich zobrali (smiech), Nika vyrobila nové a po svadbe ich vložila do ponuky na SAShE. Prípravou našej svadby sme postrehli, že je tu priestor. To, čo sme nevedeli nájsť, sme sa pokúsili ponúknuť našim zákazníkom a stretlo sa to s veľkou obľubou.

Menovky boli veľkou témou, ktorú sme dlho riešili. Snažili sme sa ich vymyslieť tak, aby si ich naši hostia mohli vziať domov. Skúšali sme rôzne techniky, vypaľovanie, tlač či ručné písanie. Nakoniec sme našli riešenie ale škoda, že sme v tom období ešte nerazili. Všetci naši svadobčania by určite mali aj ručne razené menovky (úsmev), ktoré nám prídu osobnejšie.

 

 

Čo robí vaše výrobky špeciálnymi? 

Veronika: Myslím, že sú to texty. Zo začiatku sme ich vymýšľali sami, ale časom sa to preklopilo do roviny, kedy väčšinu z nich tvoria samotní zákazníci. Majú svoje predstavy a to každý náramok robí osobným a jedinečným. Ich nápady sú niekedy naozaj úžasné a vtipné, veľa sa nasmejeme. Razili sme napríklad "ľúbim ťa ako rezeň" (smiech).

Tibor: Často sú to slová alebo názvy, ktoré nám nehovoria nič, ale pre danú osobu je to niečo jedinečné. To je na našej práci naozaj pekné.

 

 

Ako ste si rozdelili pracovné úlohy?

Tibor: O razenie výrobkov sa starám ja. Môže sa zdať, že razenie nie je až také náročné, ale raziť do ocele nezvládne každá ruka. Po vyrazení textov nasleduje úprava výrobku, vyčistenie a leštenie až k dokonalosti, aby zákazník dostal poctivý produkt príjemný na nosenie.

Veronika: Ja dokončujem razenie finálnym náterom, ktorý texty zvýrazní. Okrem toho vyrábam tabuľové hrnčeky, svadobné pierka a balím zásielky. Komunikáciu so zákazníkmi riešime obaja.

Tibor: Nika robí ešte jednu veľmi dôležitú vec a tou sú fotky. Môže tak spojiť svoje druhé povolanie s našou značkou a to je pre nás skutočne veľká výhoda a pomoc. Myslím si, že fotky spolu s popismi sú veľmi dôležitou súčasťou produktu, aby bolo zreteľné a jasné, čo zákazník dostane, ak si daný výrobok zakúpi.

 

 

Nika, v čom spočíva dobrá produktová fotka?

Veronika: Odporúčam fotenie v prirodzenom svetle. Snažte sa vyhnúť foteniu pod lampou alebo s bleskom. Najlepšie miesto na fotenie je niekde pri okne na čistom povrchu, aby na fotke nebolo príliš veľa rušivých elementov. Na záver je určite vhodná základná úprava v grafickom programe, to fotke veľmi pomôže.

 

 

Kto je tu šéf?

Veronika: Myslím, že sa dopĺňame (úsmev).

Tibor: Sú tu dvaja šéfovia. Radíme sa veľa a často do noci. Či už hľadáme nové balenie pre naše výrobky alebo vymýšľame texty, či námety pre nové fotky. Je to časovo náročné, keďže jednej aktivite sa venujeme dvaja ale sme potom istejší, že to bude dobré.

 

 

Ako prebieha objednávka?

Tibor: Občas sa stane sa, že zákazníci napíšu, že by chceli gravírovať. Vtedy sa im snažíme vysvetliť, že nepracujeme s laserom ale razíme ručne. Keď pochopia, že to nie je vyrábané strojom, sú radšej a viac si to vážia.

Pri objednávke posielame zákazníkom ilustračný návrh, aby si svoj výrobok vedeli predstaviť s daným písmom. Na základe toho nás môžu dopredu upozorniť, že chcú väčšiu alebo menšiu medzeru, či posunúť písmená. Pokiaľ to nie je možné, snažíme sa im vysvetliť, že dané texty sa razia ručne a isté nedokonalosti k tomu patria, pretože im dodávajú ten správny šmrnc. Veľakrát dostaneme správu, že náramky sú v skutočnosti krajšie ako na fotkách. Veľmi nás teší, že zákazníci sa k nám vracajú. 

 

 

Čo je momentálne váš bestseller?

Tibor: Sú to oceľové náramky. Náramky momentálne vyrábame z dvoch materiálov, mosadz a oceľ. Mosadz je krásnej zlatej farby, ale časom môže stmavnúť. Samozrejme, aj mosadz je možné vyčistiť rôznymi prípravkami a znovu jej prinavrátiť lesk, načo zákazníkov dopredu upozorňujeme.

Oceľ je stála, dobre drží tvar a má lesklú striebornú farbu. Našli sme veľmi kvalitnú oceľ, ktorá veľa vydrží, nezohýba sa, ale je ohybná do takej miery, aby si ju daný zákazník prispôsobil na ruke. Tieto vlastnosti ju posunuli na prvú priečku obľúbenosti u našich zákazníkov.

 

 

Ako si stanovujete cenu?

Veronika: Vo výslednej cene výrobkov sú zahrnuté všetky náklady spojené s objednávkou. Čas strávený komunikáciou so zákazníkom, náklady na fotenie, fototechniku, materiál, výrobu, balenie i čas, ktorý si vyžaduje propagácia výrobku. Financie získané z predaja sa snažíme investovať do ďalších materiálov, strojov, lepšej techniky. Snažíme sa posunúť výrobu i ponuku ďalej.

Tibor: Stanoviť si cenu bolo ťažkou úlohou, keďže cenu našich výrobkov tvorí hlavne práca spojená s výrobou. Pri obojstrannom razení náramkov dochádza k častému poškodeniu materiálu. Pri vidličkách a lyžičkách sa taktiež stáva, že len jedno písmenko vyrazím nesprávne a daný produkt je už nepoužiteľný. Máme preto veľa odpadu, takže máme doma veľmi veľa lyžičiek (smiech). Teda isté percento zisku ide do strát.

 

Dokáže vás handmade tvorba uživiť?

Veronika: Rucickovo je našim tretím zamestnaním. Pracujem ako fotografka na voľnej nohe, ale fotila som aj pred Ručičkovom popri značke VeronicaU.

Tibor: Ja stále pracujem vo firme, kde sedím 8 hodín za počítačom v open ofise. Po návrate z práce vymieňam notebook za kladivo. Prezliekam sa do pracovného odevu a premieňam sa na človeka, ktorý pracuje do neskorých hodín a po večeroch vybíja texty pre našich zákazníkov. Veľmi sa mi však páči myšlienka venovať sa iba handmade tvorbe.

 

 

Kedy ste sa rozhodli založiť si živnosť?

Veronika: V postate úplne na začiatku. Chceli sme to mať ošetrené a neposielať výrobky bez faktúr.

Tibor: Počas Vianoc 2016 sme vylepšené prototypy porozdávali našim blízkym a známym. Tí boli z týchto darčekov veľmi nadšení a pýtali sa odkiaľ ich máme, lebo také niečo ešte nevideli. Ich reakcie boli veľmi milé a presvedčili nás, že je správne pustiť sa do toho naplno a založiť si živnosť. Bolo to presne 2. januára 2017 a bol som prvý na živnostenskom úrade, lebo som sa už nevedel dočkať (smiech).

 

 

Ako sa dá zviditeľniť v takom množstve predajcov?

Veronika: Často vytváram výklady alebo kolekcie, kde sa snažím skombinovať naše výrobky s inými peknými výrobkami, čo nám citeľne pomáha. Takto sme mali možnosť dostať sa na hlavnú stránku, kde oslovíme návštevníkov, ktorí prídu prvýkrát a môžu vidieť náš produkt. Určite nám pomáhajú aj kvalitné fotky, na ktoré sme dbali od začiatku a mali sme dobrú odozvu, čo nás podporovalo v ďalšom vymýšľaní a tvorbe.

Tibor: Zaregistrovali sme, že pre veľké percento našich zákazníkov to bol prvý nákup na SAShE, čo nás veľmi teší. Chodí sem stále viac ľudí, dostáva sa to do povedomia, čo pomáha všetkým predajcom. Keď daný človek raz nakúpi a je spokojný, je veľká šanca, že sa vráti aj nabudúce a možno si objedná aj ďalšiu vec.

 

 

Kto patrí k vašim obľúbeným predajcom?

Veronika: Máme veľa obľúbených predajcov. Magaela, s ktorou som spolupracovala aj ako fotografka vytvára nádherné vílovské čelenky a venčeky. Máme radi značku ololo, ktorá vyrába nápadité šité kľúčenky a púzdra, prírodnú kozmetiku mylo i maľované vecičky od rosemarine. Veľmi kvalitné sú kožené výrobky od 5005 Leather, obdivujeme jednoduchú ľanovú módu od SIMPLY_GREY a krásne prírodné vence od Veniecodsestier. Takto by som mohla menovať ešte veľmi dlho.

Tibor: Sami radi nakupujeme a podporujeme iných, takže keby ste sa poprechádzali po našom dome, našli by ste veľa výrobkov od predajcov zo SAShE.

 

 

Čo by ste poradili niekomu, kto začína s predajom?

Tibor: Výrobky nových predajcov si často pozeráme a vidíme, že ich fotky nie sú dostatočné na vhodnú prezentáciu online. Produkt nie je na fotke jasne ostro vidno, alebo zaniká medzi inými predmetmi, ktoré sú súčasťou fotky. Dôležité sú aj popisy produktov, ktoré doplnia to, čo z fotky nie je jasné. Človek si fakt musí sadnúť a stráviť nad tým niekoľko hodín.

Veronika: Od začiatku som kládla veľký dôraz na fotografie, keďže sa fotografovaniu venujem. Myslím, že mi to pomohlo zviditeľniť sa na SAShE. Kvalitná fotografia má väčšiu šancu dostať sa do výberu redakcie či výkladu, preto by som určite odporúčala dbať na kvalitu produktových fotiek. Radila by som nebáť sa, skúšať a skúšať (úsmev).

Tibor: Človek sa nemusí báť, že musí investovať veľké množstvo peňazí do fototechniky. Aktuálne si vie aj s mobilom strednej kategórie urobiť pekný záber, ak si výrobok dobre nasvieti. Nepotrebuje na to drahú fototechniku, dá sa to zvládnuť aj po domácky.

 

 

V čom je pre vás SAShE nápomocné?

Veronika: SAShE nám ponúka obrovský priestor na prezentovanie našej tvorby. Je tu naozaj veľké množstvo tvorivých ľudí, ktorí sa stretli na jednom mieste. Sme veľmi vďační, že môžeme našu tvorbu ponúknuť veľkému publiku ľudí a robiť tak to, čo nás baví.

Tibor: Na SAShE je obrovská konkurencia medzi výrobcami, čo považujeme za pozitívum, lebo nás to núti, aby sme sa nezastavili ale stále hľadali niečo nové, vylepšovali produkt aj fotografiu. Toto predbiehanie pomáha predajcom a v konečnom dôsledku i zákazníkom. Publikum, ktoré príde na SAShE uprednostňuje slovenské výrobky, ktoré sú kvalitnejšie v porovnaní s masovou zahraničnou výrobou.

SAShE podľa nás veľa ľudí presvedčilo a pritiahlo k tomu, aby sa nebáli handmade tvorby a skúsili to. Veľa ľuďom zmenilo život a umožnilo splniť ich sny. Náš život SAShE ovplyvnilo veľmi pozitívne.

 

Veronike a Tiborovi ďakujeme za príjemný rozhovor. Ak vás zaujalo ich rozprávanie a tvorba, nahliadnite do ich obchodu ››

 

Komentáre

Matilda Ďakujem za inšpiratívnu návštevu vo vašej dielničke a prajem veľa spokojných zákazníkov.

2018-06-11 14:56:40

rucickovo @Matilda ďakujeme krásne ! :) Vám taktiež prajeme veľa veľa skvelých zákazníkov

2018-06-12 20:59:20

Softwille nádhera:D

2018-06-14 17:50:13

Majolika-R Pekný žurnál , klobúk dolu

2024-01-13 19:40:58
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »