Žurnál+

Na návšteve: Navia, sila prírody ukrytá v kozmetike

P
SAShE.sk910 predaných ks, 518 hodnotení

SAShE.sk . » Rozhovory / 2019-06-22 17:24:00 /  6 komentárov / 67 lajkov / 1593x zobrazený

Slovensko je krajina, ktorá sa od nepamäti pýši množstvom ľudových remesiel a ručnej výroby. Rokmi síce upadali a dnes máme pocit, že väčšina výrobkov k nám prichádza z Číny, stále však existujú firmy a jednotlivci, ktorí sa snažia naše tradície postaviť na nohy a dostať ich medzi ľudí. Tých najzaujímavejších vám predstavíme v sérii rozhovorov a portrétov, ktoré vám ukážu, že handmade výroba na Slovensku stále dosahuje nové méty.

 

;

 

Martina začala vyrábať prírodnú kozmetiku ako hobby popri doktorandskom štúdiu chémie. Tajne dúfala, že sa to raz stane jej prácou, no ani vo sne jej nenapadlo, že zamestná nielen seba, ale aj svojho manžela a ďalších dvoch ľudí. Podnikať začala intuitívne, bez biznis plánu, ale s veľkým odhodlaním a heslom "z idúceho vlaku sa nevystupuje". Postupne prekonávala všetky prekážky, vybudovala silnú značku a dnes sa môže pochváliť aj ocenením Podnikateľka Slovenska. Ak sa chcete o Martine Dudovej a jej značke Navia dozvedieť viac, prečítajte si rozhovor. :)

 

 

Ako si sa dostala ku výrobe prírodnej kozmetiky?

Začalo to asi pred piatimi rokmi, keď som ešte študovala na doktorandskom štúdiu chémie a mala som to ako hobby popri škole. V tom čase sme sa začali viac zaujímať o zdravý životný štýl. Sledovali sme zloženia potravín a kozmetiky a nepáčilo sa nám, čo v tých produktoch bolo. Preto som sa rozhodla, že si vyrobím vlastnú kozmetiku.

 

 


0,- €

 

Za tých päť rokov sa toho veľa zmenilo a z koníčka sa stalo podnikanie. Ako to prebiehalo?

Zo začiatku som sa tomu venovala sama pár hodín denne. Práve SAShE bolo pre nás takým odrazovým mostíkom, vďaka ktorému sa tá značka natoľko rozšírila, že som to už sama nezvládala. S Matúšom sme rozmýšľali, ako ďalej. Nakoniec sa rozhodol, že dá výpoveď zo svojej práce, čo bol veľký krok a zároveň aj veľký risk. V tom čase som aj otehotnela, takže som prerušila doktorandské štúdium, lebo v rámci tehotenstva nemôžem pracovať v chemickom laboratóriu. Navii sme sa začali venovať na sto percent obaja. Zmenili sme celkový dizajn a štýl značky a vtedy sa to ešte viac rozbehlo.

 

 

Ako ti v tejto fáze pomohlo SAShE?

Na SAShE bola vytvorená komunita ľudí a zákazníkov, ktorí sa zaujímali o zdravý životný štýl a handmade výrobky, čo nám veľmi pomohlo. Keby nebolo SAShE, tak by vlastne nebola Navia, pretože ak by si mal človek hneď zakladať vlastný e-shop a sám si zháňať zákazníkov, bolo by to veľmi ťažké. Na SAShE už boli zákazníci, ktorí sa zaujímali o to, čo sme ponúkali. Takže to bolo o to jednoduchšie.

 

 

Aké je to pracovať s manželom? Neleziete si občas na nervy?

V práci máme každý svoje úlohy, veci nerobíme spoločne. Čiže vidíme sa, ale reálne nie sme spolu, aby nám to až totálne liezlo na nervy (smiech).

 

 

Okrem Matúša ti s Naviou ešte niekto pomáha?

V súčasnosti sme na plný úväzok štyria. Ja s Matúšom a ešte máme dve pracovníčky. Keďže máme malú dcérku, výrobu postupne presúvam na Matúša. Ostatní pripravujú zákazky, finišujú výrobky, čiže lepia etikety, dávajú výrobky do krabičiek, posielajú zákazky. Ja sa hlavne teraz venujem vývoju nových produktov a tiež vylepšovaniu tých starých, lebo stále je čo vylepšovať. Okrem toho mi veľa času zaberá osobné poradenstvo, ktorému sa intenzívne venujem. A takisto aj ďalej študujem, lebo ja som proste večný študent. Treba na sebe stále pracovať.

 

 

Doktorandské štúdium chémie máš už ukončené, kde študuješ teraz?

Študujem na takej zahraničnej škole prírodnej kozmetiky, kde som absolvovala viacero kurzov, napríklad konzerváciu produktov, výrobu organickej prírodnej kozmetiky a tak ďalej. Pokračujem aj takým samoštúdiom v oblasti aromaterapie, ktorej sa venujem už niekoľko rokov. Aromaterapia je vlastne základom všetkých našich produktov. Esenciálne oleje, ktoré do nich pridávam, tam nie sú len v rámci peknej vône, ale majú najmä svoje pozitívne účinky pre pokožku. Aromaterapia je takým nosným pilierom celej Navie, mám z nej aj certifikát.

 

 


0,- €

 

Sleduješ trendy vo výrobe kozmetiky?

Moderné trendy treba sledovať, lebo to, čo sa robilo niekedy pred dvadsiatimi rokmi, už ľudia nechcú. Väčšina krémov bola na báze vody a ropných derivátov, v ktorých boli konzervanty, aby vydržali aspoň dva roky. Konzervovať sa však dá aj prírodnou cestou, čomu sa pri tvorbe nových produktov tiež venujem a vyvíjam samokonzervačné receptúry.

 

 


0,- €

 

Aké zásady pri používaní produktov treba dodržiavať, aby vydržali čo najdlhšie?

Prírodná kozmetika by sa mala skladovať na chladnom a tmavom mieste, no nemusí to byť v chladničke. Väčšina ľudí skladuje kozmetiku v kúpeľni, čo nie je najvhodnejšie, pretože je tam teplo a hlavne vlhko. Tiež nie je dobré naberať produkt mokrou rukou, lebo v ňom ostane voda a môže sa vytvoriť pleseň. Niektoré rastlinné oleje sú veľmi citlivé na slnečné lúče, preto máme väčšinu produktov balenú v tmavých sklenených fľašiach. Výnimkou sú krémy, ktoré sú na báze vodnej zložky, čiže kvetinových hydrolátov. Tie balíme do špeciálnych airless obalov s aplikátorom, aby nedošlo k nehygienickej kontaminácii rukami.

 

 

Každá pleť je iná, ale je nejaká zásada, ktorá platí univerzálne pri starostlivosti o pleť?

Hlavne si treba uvedomiť, že nielen každá pleť je iná, ale aj každý organizmus je iný. Stav pleti je odrazom vnútorného stavu organizmu. To znamená, že ak niečo vo vnútri nie je v poriadku, často sa to prejaví aj na pleti. Ľudia čakajú od kozmetiky zázraky, no ten zázrak nepríde, kým sa sami nezačnú o seba starať zvnútra. Pri starostlivosti o pleť je podľa mňa najdôležitejší krok čistenie, pretože bez neho žiaden ďalší krok nemá zmysel.

 

 

Akú chybu robia ľudia najčastejšie pri starostlivosti o pleť?

Najviac robia chybu práve v čistení pleti. Zo skúseností viem, že buď si pleť nečistia vôbec, alebo si umyjú tvár vodou, čo tiež nie je veľmi efektívne. Nanášať drahý krém na nevyčistenú pleť je fakt plytvanie. Krém nemá šancu preniknúť tam, kde by mal, pretože póry sú upchaté nečistotami. 

 

 

Aká je tvoja každodenná beauty rutina?

Ja tie beauty rutiny striedam, pretože na sebe testujem nové produkty. Momentálne je však mojím najobľúbenejším produktom hydrofilný odličovací olej, ktorý slúži na čistenie aj odlíčenie pleti. Všetky nečistoty sa rozpustia v oleji a ten sa potom zmýva vodou. Zároveň sa teda odstránia aj nečistoty rozpustné vo vode aj v tukoch. Pleť je potrebné čistiť nielen večer, ale aj ráno. Počas noci sa na pleti nahromadia nečistoty, pretože pleť sa čistí a organizmus detoxikuje. Na odstránenie týchto nečistôt je najlepší olej, ktorý je nielen efektívny, ale aj šetrný.

 

 

Aký váš výrobok je najobľúbenejší medzi zákazníkmi?

Určite sú to tuhé šampóny, ktoré sú trošku netradičné oproti klasickým tekutým šampónom. Potom sú veľmi obľúbené aj dezodoranty a takisto šľahané telové krémy. Najpredávanejšia vôňa telového krému je "Bezstarostné ráno". To chce mať predsa každý (smiech).

 

 


0,- €

 

 


0,- €

 

Názvy produktov vymýšľaš ty?

Áno, väčšinou som to ja. Snažím sa, aby názov zákazníka upútal. Vymýšľam ho buď podľa toho, aký pocit vo mne výrobok zanecháva alebo podľa toho, čo ten produkt má robiť. Napríklad čistiace gély sa volajú "Čistá pleť". Produktov máme už dosť veľa, je to cez stovku.

 

 

Aké suroviny používaš na výrobu?

Na Slovensku sa toho veľa nepestuje, preto máme väčšinu dodávateľov zo zahraničia. Kupujeme suroviny z tých krajín, kde sa rastliny na ich výrobu pestujú. Keď vyvíjam nový produkt, chcem, aby bol naozaj funkčný. Preto sa na cenu vstupných surovín až tak nepozerám. Zameriavam sa hlavne na nerafinované oleja a maslá, lebo tie sa najmenej upravujú. Naša značka získala pred pár týždňami ako prvá slovenská ručne vyrábaná kozmetika medzinárodný certifikát HCS (Humane Cosmetics Standard). Je to jediný celosvetovo platný certifikát pre kozmetické spoločnosti, ktorých výrobky, vrátane jednotlivých zložiek, nie sú testované na zvieratách. Všetky naše produkty a tiež suroviny, ktoré v nich používame, spĺňajú prísne kritériá Cruelty Free International Leaping Bunny programu, zlatého štandardu pre "cruelty free" kozmetiku.

 

 

Okrem kvalitných surovín, čo je pre teba pri vývoji nových produktov dôležité?

Produkt musí byť hlavne funkčný a musí pomáhať zákazníkovi s tým problémom, s ktorým potrebuje pomôcť. Preto sa zameriavam najmä na využitie esenciálnych olejov v rámci aromaterapie a tiež aj na štúdium jednotlivých zložiek. Skúmam, ako s pokožkou spolupracujú a či sa vôbec dostanú tam, kam majú. Tu treba trošku zapojiť aj logiku, lebo ak napríklad obsahujú čistiace produkty drahé oleje, ktoré sa potom zmývajú preč, to je trošku nonsens. Tiež sa vždy snažím, aby suroviny v produkte navzájom ladili a navzájom podporovali svoje účinky.

 

 


0,- €

 

Ako prebieha vývoj nových produktov?

Je to náročný proces, ktorý závisí od toho, aký problém chcem produktom vyriešiť. Najprv si musím zvoliť vhodné suroviny a naštudovať si o nich niečo viac. Suroviny musia byť zvolené tak, aby pôsobili synergicky, teda aby sa navzájom ich účinky podporovali. Produkt tiež nemôže byť "preplácaný", lebo ak obsahuje 30-40 surovín, účinné zložky sú v nízkych koncentráciách a nemajú šancu v tom produkte niečo dokázať.

 

 

To je tá tvorivá fáza a potom nasleduje asi ešte dlhá cesta, kým sa výrobok dostane medzi ľudí.

Áno, keď niečo vymyslím a hodím na papier, to je len začiatok. Ešte to treba poriadne otestovať a ku každej surovine musím pozbierať všetky dokumentácie, ktoré mi poskytuje dodávateľ. Toto všetko spolu s receptúrou a postupom posielam na hodnotenie bezpečnosti do certifikovaných laboratórií v Európe. Tam robia testy stability produktu alebo účinnosti konzervácie, čo trvá niekoľko mesiacov.

 

 

Tento proces je veľmi komplikovaný. Neodrádzalo ťa na začiatku sa do toho pustiť?

Keď vieš, čo za tým je, tak ťa to odradí. Ale keď nevieš... (smiech), tak do toho ideš naslepo, tak ako ja. Trvalo mi trištvrte roka, kým som si vôbec otvorila výrobňu. Nebol to jednoduchý krok, ale povedala som si, že z idúceho vlaku sa nevystupuje, a tak sme tu a ideme ďalej. Stále prichádzajú ďalšie a ďalšie prekážky, ale už to máme zmapované, takže je to jednoduchšie. Ale ak by som na začiatku vedela, do čoho idem, možno by ma to odradilo a možno by som tu ani nebola s Naviou.

 

 

Keďže si nemala predstavu o tom, čo všetko to obnáša, asi si nemala urobený ani biznis plán...

Nie, vôbec som nemala predstavu (smiech). Na začiatku som možno trochu dúfala, že by to mohla byť moja práca po skončení školy, ale určite som sama sebe neverila natoľko, že zamestnám seba, Matúša a ešte ďalších ľudí. Postupom času sa to vyvíjalo, ale biznis plán som na začiatku nemala žiaden.

 

 

K podnikaniu si možno pristúpila intuitívne, ale máš pre to očividne cit. Získala si aj ocenenie Úspešná živnostníčka v súťaži Podnikateľka Slovenska.

Áno, veľmi sa z tohto ocenenia teším. Nedávno som bola ocenená aj ako jedna z piatich víťazov v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ, kde som navyše získala cenu časopisu Profit za najinšpiratívnejší príbeh. Tiež mi urobilo radosť aj ocenenie od mojej alma mater Osobnosť roka za prezentáciu a zviditeľnenie fakulty. Dúfam, že tento rok zviditeľním našu značku a bývajú fakultu ešte viac. Mám veľké plány. Spolupracujem s jednou víťazkou Podnikateľky Slovenska na kyslíkovej kozmetike a tiež pracujem na mojom celoživotnom diele. Je to kozmetika na vyššej úrovni, ktorá bude podznačkou Navie. Táto kozmetika je vyrobená technologickým procesom, ktorý na Slovensku, pokiaľ vieme, zatiaľ nerobí nikto. Tiež plánujeme tento rok trochu pomeniť obaly, lebo chceme postupne prechádzať na zero waste koncept.

 

 

Máš nejakú radu pre začínajúce podnikateľky, ktorá by im mohla pomôcť v ich napredovaní?

Hlavne treba veriť sama sebe, lebo zo začiatku mi ostatní neverili. Dúfam, že som im už dokázala, že sa to dá a že aj žena môže rozbehnúť značku alebo respektíve celkovo podnikanie. Podpora manžela a zvyšku rodiny je tiež veľmi dôležitá. Ak je žena staršia a má dieťa, ten biznis sa nedá tak budovať, ako keď je mladá a bezdetná. Takže by som možno poradila začať čím skôr, keď je ešte na to priestor a čas. A hlavne si nájsť manžela, ktorý ju bude podporovať, tak ako mňa Matúš. Pravdou je, že ani Matúš neveril, že to môže vyjsť, ale napriek tomu ma podporoval. Chodil so mnou na trhy, stál tam so mnou a predával. Dúfam, že teraz už tomu verí (smiech).

 

 

Ako sa dá zosúladiť podnikanie, škola a dieťa?

Ak by mi moja mama nepomáhala strážiť Mišku, nemohli by sme fungovať. Podnikanie nie je jednoduché, boli aj ťažké chvíle. Dva týždne pred pôrodom som sa ocitla nečakane v nemocnici. Matúš ostal na všetko sám, no v tom čase ešte nič nevyrábal. Mali sme síce pripravené nejaké zásoby, ale nečakali sme, že budem preč tak dlho. Takže ak som chcela, aby obchod fungoval ďalej, poobede po návrate z pôrodnice som už bola vo výrobni. Teraz už výrobu postupne preberá Matúš, lebo ak je človek na všetko sám, tak nič nejde. Musia byť na to aspoň dvaja a podporiť sa navzájom.

 

 

Aké sú tvoje obľúbené značky na SAShE?

Mám veľmi rada NoiArt, ktorá nám robila aj drevené logo Navie. Na MDŽ som od Matúša dostala kabelku PURE, ktorá ma veľmi potešila. Veľmi sa mi páči aj Majolika-R. Túto keramiku vyrábajú v chránenej dielni a zakladateľka značky tiež vyhrala Podnikateľku Slovenska. Od MIKAGLASS máme sklenené poháre, karafu na víno a taký veľký džbán. Píšu, že je na pivo, ale ja do toho robím limonádu. A ešte Baškina továreň. Mali sme od nej cibuládu a bola fakt dobrá.

 

 

Martine ďakujeme za rozhovor a už sa nevieme dočkať na všetky plánované novinky. :) Ak sa vám článok páčil, určite nahliadnite aj do obchodíka Navie na SAShE.

 

Komentáre

.danicka Super dokumentácia :)..

2019-06-21 00:52:222x

OARTE Veľmi pekný článok... Navia je skvelá značka, výborné produkty - otestované :)...

2019-06-21 07:20:593x

zaja_jewellery S manželom nakupujeme u Vás tuhé šampóny a odteraz to budú aj deodoranty :-) nech sa darí!

2019-06-22 09:42:341x

MariKlimo Waw nemám slov. Krasny príbeh skvelé foto a ta odvaha. No mám sa čo učiť. Myslím že ste vzorom každej začínajúcej predajkyne

2019-06-22 21:45:391x

Champeriko Moc krásny príbeh. Urobili ste úžasnú prácu. Gratulujem k všetkým oceneniam. A prajem mnoho úspechov. Mám rada Vašu značku. Skúšam rôzne výrobky a som s nimi moc spokojná. Naozaj skvelá práca. ;) P.S. oceňujem odporúčania pre výrobcov :) treba začať a nebáť sa. :-D

2019-06-23 13:44:461x

norika21 Super.Naviu používame a 100-%spokojnosť.nech sa vám darí:-)

2019-06-30 17:10:141x
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

Vecičky nájdete

V žurnáli sú spomínané:

 - Jemný Krémový Dezodorant - Ranná Rosa - 12125990_Jemný Krémový Dezodorant - Ranná Rosa by Kvitok
 2 komentárov
 Páči sa 131 ľudom
6,90 €
 - Šľahaný Telový Krém - Bezstarostné Ráno - 12126115_Šľahaný Telový Krém - Bezstarostné Ráno by Kvitok
 1 komentárov
 Páči sa 93 ľudom
5,- €
 - Vlasové Sérum (Proti VYPADÁVANIU Vlasov) - 12096094_Vlasové Sérum (Proti VYPADÁVANIU Vlasov) by Kvitok
 3 komentárov
 Páči sa 103 ľudom
11,50 €
 - Upokojujúci Olej po Holení - Svieža Pleť - 12117880_Upokojujúci Olej po Holení - Svieža Pleť by Kvitok
 3 komentárov
 Páči sa 43 ľudom
11,90 €
 - Balzam na pery – Sladký Bozk - 12682685_Balzam na pery – Sladký Bozk by Kvitok
 Páči sa 41 ľudom
5,20 €
 - Telový Olej SENSES – Glamorous - 10813924_Telový Olej SENSES – Glamorous by Kvitok
 Páči sa 18 ľudom
15,90 €
 - Šľahaný telový krém SENSES – Fruity - 12096124_Šľahaný telový krém SENSES – Fruity by Kvitok
 Páči sa 21 ľudom
6,- €

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »