SAShE - slovenský handmade design.




Žurnál+

P
SAShE.sk850 predaných ks, 495 hodnotení

Na návšteve: Mylo, prírodná kozmetika so zmyslom pre čistý pôvab a udržateľnosť

SAShE.sk . » Rozhovory / 2018-03-18 17:51:25 /  17 komentárov / 130 lajkov / 2292x zobrazený

Slovensko je krajina, ktorá sa od nepamäti pýši množstvom ľudových remesiel a ručnej výroby. Rokmi síce upadali a dnes máme pocit, že väčšina výrobkov k nám prichádza z Číny, stále však existujú firmy a jednotlivci, ktorí sa snažia naše tradície postaviť na nohy a dostať ich medzi ľudí. Tých najzaujímavejších vám predstavíme v sérii rozhovorov a portrétov, ktoré vám ukážu, že handmade výroba na Slovensku stále dosahuje nové méty.

 

 

Naša cesta tentokrát viedla do voňavej výrobne prírodnej kozmetiky Mylo. Privítala nás Barbora Gažová, cieľavedomá žena a mamina, ktorú počas materskej dovolenky pohltila výroba mydla. Dnes jej ponuku tvoria výrobky pre dámy, pánov aj psie labky. Výroba prírodnej kozmetiky ju nielen baví, ale aj živí. Barb sa rozhodla vydať ekologickou a udržateľnou cestou, čo ju priviedlo až do Beninskej republiky, kde sa z poctivej práce rodí jedna z hlavných zložiek jej výrobkov. Začítajte sa do príbehu značky Mylo, bude to osviežujúce :)

 

Ako si sa dostala k výrobe kozmetiky?

Počas materskej dovolenky v roku 2013 som zacítila potrebu realizovať sa, robiť niečo kreatívne. Začala som to skúšať s cupcake-ami a práve v tom období mi kamarátka darovala knihu o výrobe mydla metódou za studena. Celú som ju prečítala a neuveriteľne ma nadchla, to bol prvotný impulz. Po narodení druhého bábätka som vyrobila prvú várku levanduľového mydla. Nevedela som odhadnúť konečné množstvo, takže ho bolo naozaj veľa (smiech). Pár mesiacov dozadu sme minuli posledný kúsok. Bolo uložené niekoľko rokov, ale rovnako voňavé a kvalitné. Mydlo sa mi podarilo na prvý šup, čo ma veľmi nakoplo a začala som experimentovať so zložením. Miešala som rôzne bylinky, esenciálne vône a rastlinné oleje. Vyvrcholilo to tým, že sme sa s kamarátkou rozhodli mydlá ponúknuť na malom lokálnom trhu. Predali sme tam úplne všetky, čo ma priviedlo k otázke, ako ďalej. Mala som tridsať rokov a zvažovala som návrat do ofisu, ale nakoniec som sa rozhodla skúsiť to s kozmetikou. Vyšlo to a ja svoju prácu robím každý deň s radosťou dodnes.

 

 

Čo nasledovalo potom?

Dlho som vyrábala len mydlá, ale časom som nadobudla pocit, že by som chcela ísť ďalej. Uvedomovala som si, že potrebujem získať viac informácií, takže som študovala. Najskôr len z kníh a potom na internete, kde som objavila online školu Formula Botanica. Je to najväčšie akreditované štúdium prírodnej kozmetiky, ktoré sa venuje aj tomu, ako zabezpečiť všetky legislatívne záležitosti pre predaj v Európskej únii. Získala som tu diplom zo všeobecných vied a z konzervovania prírodnej kozmetiky, momentálne študujem vlasovú kozmetiku. Na konferencii, ktorá sa konala v Londýne som stretla spolužiačky z Austrálie, či Nového Zélandu, fičí na tom celý svet. Vyšli odtiaľ uznávané značky ako napríklad Balm kitchen (Singapur), MASLA phyto-aromatic skincare (USA), BYBI beauty (UK), či LHAMOUR (Mongolsko).

 

 

Ako prebieha takáto forma štúdia?

Prednášky aj študijný materiál sú pre nás dostupné online. Na facebook stránke si môžeme vymieňať rady medzi sebou a komunikovať s tútormi. Každá časť kurzu sa končí skúškou a finálnym projektom, kde vyrobíme konkrétny produkt, ktorý je ohodnotený známkou. Popri tom stále čítam kopec kníh a sledujem anglicko-slovenskú zostavu blogeriek Clean Beauty Co. Tieto dve kočky vyvinuli kozmetickú značku BYBI beauty a majú za sebou štúdium prírodnej kozmetiky na Formula Botanica. Sledujem aj blogerku LisaLise, pôvodom z Dánska. Sú pre mňa inšpiráciou aj vzorom.

 

Ako vznikajú tvoje výrobky?

Podnetov je viac. V prvom rade sú to potreby v rodine. Pánske výrobky prišli s pestovaním brady môjho manžela, ponuka pre psíkov vznikla pre potreby nášho psíka. Ďalším zdrojom nápadov sú samotné skúšky v škole prírodnej kozmetiky, kde vyrábam viaceré typy produktov. Ak je výsledný výrobok super, dám ho schváliť a pridám do ponuky. Takto pribudla napríklad micelárna voda. V rámci spolupráce s certifikovanou terapeutkou z Čiech, ktorá má vo svojej oblasti omnoho hlbšie vedomosti ako ja, sme vyvinuli pleťový olej pre zrelú pokožku starších dám, pleťový olej Mladosť a gél na intímnu hygienu. Vo všetkých troch produktoch sme použili výlučne esenciálne oleje značky Florihana, ktoré pochádzajú z Provensálska. Bylinky tu destilujú veľmi šetrnou metódou, ich “destilérka” je umiestnená vysoko v horách a spracováva aj voľne rastúcu divokú levanduľu.

 

 

S akými ingredienciami pracuješ?

Používam certifikované organické byliny od anglického dodávateľa. Z organickej púpavy a mäty priepornej si vyrábam vlastný macerát pre odličovač. Veľmi dlho som hľadala dodávateľa kvalitného bambuckého masla, chcela som organický Fair Trade zdroj. Podarilo sa mi to šťastnou náhodou vďaka spolužiačke zo školy prírodnej kozmetiky. Dozvedela som sa, že spolupracuje s komunitou žien, ktoré zbierajú orechy maslovníka v lese a savanách Beninskej republiky, odkiaľ pochádza. Orechy najskôr varia, potom sušia na slnku, melú a ručne miesia, až pokiaľ nevznikne hnedá hmota. Potom pokračujú v miesení, aby sa oddelil tuk od vody. Takto vzniká ručne vyrábané bambucké maslo, ktoré čerstvé putuje priamo k nám, na Slovensko. Tieto ženy dostávajú výplatu, akú si vyžiadali a zarobené peniaze používajú na jedlo a vzdelanie svojich detí. Je tam vylúčený dlhý reťazec, keď príde obchodník a kúpi kilo masla za euro, odnesie si ho loďou v neprimeraných podmienkach a ďalej ho predáva. Beninské maslo je úplne iné, ako to čo som nakupovala predtým, hoci bolo organické. Je úžasne krémové a má nezameniteľnú divokú vôňu. Je to druhá najpoužívanejšia zložka mojich výrobkov. Som na to naozaj pyšná.

 

 

Ako prebieha proces zavedenia výrobku na trh?

Na začiatku je nápad, potom nasledujú hodiny skúšania a ladenia. Najťažšie je samotný produkt vyvinúť, pretože sa nedá predpokladať, ako dlho to bude trvať. Keď som s výsledkom konečne spokojná, testujem ho ja, členovia rodiny i kamarátky. Ak sa zhodneme, že je hodný predaja, vypracujeme podklady pre certifikované laboratórium a pošleme tam vzorky s dokumentáciou. K jednotlivým zložkám dodáme certifikáty a bezpečnostné karty. Vypracujeme k tomu výrobný postup, pripravíme vzorky a čestné prehlásenia. Celé to odošleme na schválenie do labáku, kde sa podľa typu produktu urobia bezpečnostné karty, mikrobiologické, stabilizačné, oftalmologické a dermatolgické testy. Keď máme kompletnú dokumentáciu schválenú, nahlásime výrobok na európsky portál - CPNP. Potom už len nafotiť a vložiť do ponuky na SAShE.

 

 

Ktoré z tvojich výrobkov sú najobľúbenejšie?

“Nohy bosé”, zmäkčujúci krém na nohy, je v letných obdobiach bestseller. Zákazníci sa dokonca vracajú a kupujú si naraz dve až tri balenia do zásoby, keď sa stretneme na trhoch. Ďalším je "Ako vánok", pleťový olej na problematickú pokožku a “Flóra”, hydratačné sérum na suchú a citlivú pleť, na ktoré mám veľmi dobré odozvy.

 

 

Ako vznikla značka Mylo?

Názov sme vymýšľali s manželom. Vychádzali sme z toho, že nechceme nič dvojjazyčné ani veľmi slovenské. Zo začiatku som robila prevažne mydlá, vychádzali sme preto zo slova mydlo, ktoré sme ohýbali. Našim cieľom bolo, aby vznikol ľahko čitateľný a zapamätateľný názov, ktorý by vedeli vysloviť aj zahraniční zákazníci. Takto vzniklo Mylo, milé mydlo. V okolí Topoľčian je vraj známe porekadlo “Palo mylo zaumyvalo” (pozn. red.: Padlo mydlo za umývadlo), čo sme sa dozvedeli od kamaráta až neskôr, celkom sa to hodí (úsmev).

 

 

Čím je tvoja kozmetika jedinečná?

Našou filozofiou je, aby kozmetika bola čistá, receptúry prírodné a čo najjednoduchšie. Dbáme na udržateľnosť a dodržiavanie ľudských práv. Používame veľa efektívnych ingrediencií a snažíme sa o to, aby naše zložky boli v čo najväčšej možnej miere Fair Trade a z organického ekologického hospodárstva. Cieľom je, aby výrobky nedráždili pleť, boli k nej jemné a rešpektovali jej prirodzenosť.

 

 

Niektoré obaly nesú autorské ilustrácie, koho si vyberáš a prečo?

Milujem hravosť a preto som postupne oslovovala ilustrátorov, aby pre Mylo vyrobili návrhy na darčekové krabičky. Výber som vždy robila intuitívne, ako všetko. Najskôr som spolupracovala s Adriánom Machom z Mellow-Pillow, ktorý pre nás navrhol pánske darčekové krabičky. Kompostovateľné papierové obaly balzamov na pery nám navrhla Jana Spišáková a Puojd pre nás vyrobil kozmetické taštičky.

 

Kedy prišiel zlomový bod v predaji?

Obrovský zlomom boli práve Adriánove ilustrácie. Tesne po uvedení nových obalov do ponuky na SAShE sme odišli na dva týždne do Japonska. Mala som v obchode nastavenú dovolenku, no napriek tomu som vo veľkom na diaľku potvrdzovala prichádzajúce objednávky. Myslím, že ľudí oslovila “krásnosť” týchto krabičiek. Cez internet nie je možné výrobok ovoňať alebo vyskúšať. Zákazníka v prvom rade osloví vizuál - dobrá fotka, ktorú považujem za kľúčový faktor úspešného predaja. Ľudia majú radi krásne veci a túžia ich vyskúšať.

 

 

Prečo si sa rozhodla pre redizajn značky?

Mylo sa prirodzene vyvinulo do dospeláckejšej značky a chceli sme to pretaviť aj do obalového dizajnu. Zároveň je to neustála potreba sa odlišovať, priniesť niečo nové a iné, ako tu je. Neviem do akej miery sa mi to darí, ale snažím sa o to najlepšie ako viem.

Zo začiatku som dizajn vymýšľala sama, mám rada hravosť a chcela som ju vniesť aj do produktov. Momentálne už nestačím na vymýšľanie, výrobu a všetko okolo toho, a tak sme redizajn vložili do rúk grafických dizajnérov. Chceli sme, aby obaly boli ekologickejšie, preto sme zvolili etikety z recyklovaného lepiaceho papiera. Pre krabičky sme vytvorili špeciálny koncept, kde sme ušetrili papier. Nie sú to klasické krabice so šiestimi stenami, ale sú otvorené. Novinkou je aj potlač darčekových krabičiek na risomate. Je to veľmi starý stroj, ktorý pochádza z Japonska a tlačí sójovým olejom a rastlinnými pigmentmi. Farebná škála je tým veľmi obmedzená a preto vyrobí iba niekoľko farieb. Matrice sú z banánovej šupky a nevzniká skoro žiadny odpad, v niektorých prípadoch dokonca nulový. Označuje sa za jedinú ekologickú tlač. Dizajn krabičiek tentokrát navrhla Danka Olejníková, šikovná mladá ilustrátorka. Jej návrhy korešpondujú s jednoduchosťou a minimalizmom nového packaging-u.

 

 

Ako fotíš svoje výrobky?

Fotenie neovládam. Aj v tejto oblasti som sa snažila o pestrosť, preto som od začiatku spolupracovala s viacerými fotografmi. S novým redizajnom prišla aj nová spolupráca s dvojicou Nora a Jakub. Majú zaujímavý rukopis a preto by som s nimi rada fotila dlhodobo.

 

V tvojej ponuke nájdeme aj Loktibradu alebo Dve malé blchy, ako vznikli tieto názvy?

Pri tvorbe názvov som vychádzala z toho, že sme slovenská značka, preto som sa snažila pohybovať v slovenskom umení. Najskôr som čerpala zo slovenských pesničiek, ako napríklad Žienka domáca, Dve malé blchy, čo vošli do sprchy, alebo v slovenských rozprávkach: Soľ nad zlato, O psíčkovi a (mačičke) vaničke alebo Čierna ovca, čo je často používané slovné spojenie. Keď som prišla do fázy, že je to už silené, názov jednoducho vychádzal len zo zloženia produktu. Vymyslieť názov, ktorý neznie ako gýč je niekedy veľmi náročné.

 

 

Ako stanovuješ ceny svojich výrobkov?

Tvorbu ceny produktov orientujem na priame náklady. Spočítam si náklady za suroviny a obal produktu. Réžiu za energie, nájomné a výplaty neviem presne vypočítať, lebo produkcia nie je konštantná. Pripočítam si teda maržu a zohľadňujem aj ceny na trhu.

 

Kedy nastal čas prijať prvú posilu?

Bolo to asi v roku 2016, pretože sama som už nestíhala. Mám dve malé deti a keďže som nechcela stále pracovať, musela som hľadať riešenie. Bolo aj obdobie, kedy som pracovala do štvrtej ráno. Uvedomila som si, že takto fungovať nemôžem a prijala som rovno dvoch ľudí. Vďaka Gabike, ktorá mi pomáha vo výrobni, môžem o tretej skončiť, zatvoriť dvere a mať rodinný život. Oslovili ma aj investori, ale ja nechcem pre niekoho iba generovať zisk. Chcem mať svoj handmade biznis a robiť ho v malom, pre radosť a preto, aby sme sa uživili.

 

 

Ako vyzerá tvoj pracovný deň?

Prichádzam o deviatej a najskôr si pozriem emaily. Keď príde Erika, spolu zistíme čo treba vyrobiť, čo chýba a rozdelíme si robotu. Sklad máme veľmi malý, preto vyrábame hlavne na objednávku a dlhšie sa u nás čaká. Pracujeme tak, že krémy robíme len v konkrétny deň alebo pleťové oleje v iný deň, takže sa stáva, že nevieme všetky produkty urobiť v ten istý deň.

 

 

Čo je pre teba najlepšia a naopak najťažšia vec na podnikaní?

Najťažšie je, že veľkoobchodníci neplatia faktúry a občas ich musím naháňať. Je preto náročné zabezpečiť cash flow, prostriedky na kúpu nových surovín, lebo to čo zarobím, investujem späť. Nájsť dobrého zamestnanca je tiež neľahkou úlohou.

Najlepší je voľný čas, sloboda a motivácia. Môžem si hocikedy odskočiť s kamoškou na obed, na manikúru alebo deťom na vystúpenie. Je to iné, ako keď som bola zamestnancom. Mám oveľa väčšiu chuť do roboty, lebo si ju sama vymyslím a robí mi radosť. Idem na viac percent, keď zarábam na svoj chlebík. Mám však veľkú zodpovednosť za kvalitu výrobkov i zamestnancov, ktorým musím dať každý mesiac výplatu.

 

Akú radu by si dala niekomu, kto zvažuje výrobu kozmetiky?

Nech sa toho nebojí. Baby z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva boli úplne super. Je potrebné mať miestnosť, kde sa bude vyrábať, takže si treba vyhliadnuť vhodné priestory. Na začiatku sú potrebné prvotné investície, ale postupne je možné investovať. To, čo zarobíš investuješ, zarobíš a opäť investuješ. Certifikátov sa taktiež netreba báť, prvý bol stresujúci, ale všetko sú to normálne veci, ktoré zvládne každý.

 

 

Pripravuješ nejaké novinky?

Novinkou bude Lada, gél na intímnu hygienu. Pripravujem aj šampóny, ktoré sa postupne rozrastú o komplexnú starostlivosť o vlasy. O pár mesiacov pribudne masážny olej Nežnosť, pleťový hydratačný krém, olej na telo a letný olej s trblietkami. Pre psíkov ako mopslík alebo buldoček chystám hojivý krémik na záhyby a s Luciou Kováčikovou zo štúdia LKminilab plánujeme výrobu mydelničiek pre Mylo.

 

Ktoré značky na SAShE sú tvoje obľúbené?

K mojim obľúbeným značkám patrí AtelierDeCouture, vydávala som sa v svadobných šatách z jej dielne. Osobne poznám magaelu, je veľmi milá, profesionálna a pracovitá. LKminilab, pretože vyrába najkrajšiu keramiku a Mellow-Pillow, lebo robí prekrásne ilustrácie, naša spolupráca bola výborná. Mám rada aj značku remini, ponúka najpraktickejšie zápisníky a dáva priestor mladým slovenským ilustrátorom.

 

Čo plánuješ do budúcna?

Mám plán postaviť veľkú Mydláreň. Moja výrobňa je vzdialená 30 km od miesta bydliska, takže by som sa veľmi rada presťahovala späť, aby som mohla do práce chodiť na bicykli, nie hodinu autom. Snívam o Mydlárni, kde bude showroom a každému tam bude fajn. Cez veľké okná budú môcť zákazníci sledovať, ako vzniká prípravok, ktorý používajú. Chcela by som prijať viac zamestnancov, ale maximálne päť až šesť a zostať malou lokálnou značkou.

Pokiaľ sa vám rozprávanie Barb páčilo, pozrite si jej ponuku >>

 

Komentáre

slaninkova Skvelé a inšpiratívne čítanie! A držím palce, nech sa všetky sny stanú skutočnosťou! :-)

2018-03-16 15:53:331x

folki Fandím, fandím, fandím! Krásny prístup k podnikaniu.:)

2018-03-16 17:18:111x

mirnix.dirnix U nas (v Piestanoch) sa hovori "Palo mylo vela umyvala" a myslela som ze to je celoslovensky zname, nielen regionalne a ze nazov vznikol z toho :) takze nazov trefny a mydla su skvele! Velmi fandim a tesim sa ked vyskusam aj ine produkty :)

2018-03-16 22:04:331x

Tim_2 Skvelý článok, nech sa Vám darí naďalej :)

2018-03-17 08:09:271x

bizuteriauni Obdivujem a držím palce, nech sa sen stane skutočnosťou! :)

2018-03-17 12:52:161x

Luka_moda Aaaah, nadhera! Velmi velmi lubim, ked sa ludia ucia a maju tvrdu hlavu :) Drzim palce!

Joj a ten poriadok! :D

2018-03-17 14:48:282x

adelhaidis Mylo je jedna z mojich 3 naj slovenských značiek kozmetiky. Moja pleť je citlivá, preto už nemením s čím som spokojná. Chvíľu som mala ťažké srdce na vegánov, lebo z ponuky odišlo mydlo Dočista :) Ale Mylo vrelo doporučujem kamošom, lebo aj oni si zaslúžia len to najlepšie. Dobre veci si robia reklamu samé :)

2018-03-17 14:54:571x

ewitine.pletky Nech sa Vàm darì. Zaujìmavè čìtanie :-)

2018-03-17 19:43:461x

norika21 Super čítanie.Držím palce nech sa darí.

2018-03-18 01:25:031x

Champeriko Výborné čítanue o super značke. Veľmi povzbudzujúce. Držím palec v splnení snov :-)

2018-03-18 07:22:211x

takoy Super, držíme palce v tejto krásnej poctivej práci.

2018-03-18 16:47:431x

konvalinka Toto je krásny článok. Včera si ho čítala Dorka, ktorej snom je vyrábať prírodnú kozemtiku( má 7 r.), z fotiek nemohla ani dýchať; dnes som to rozklikla ja a tiež prečítala na jeden dych, je vidieť, že to nerobíte rutinne, ale naozaj s vášňou. Ja som sa s Mylo prvý raz stretla v Prahe, v obchode s prírodnou kozmetikou a bola to láska na prvý pohľad (doslova, keďže tie obayly sú paráda). A doteraz som si bola "istá", že mylo je od nárečového pallo myllo... a nie je :-D

2018-03-19 08:21:541x

ButterflyHandMade Skvelé, tlieskam! A to porekadlo mi pripomenulo vysokoškolské časy v Nitre, kde som 1.x počula "pallo millo vella umyvalla :-D

2018-03-19 12:58:071x

LuciaStofej Super pribeh :) aj so vsetkymi podrobnostami, co sa skryvaju za vyrobou!

2018-03-21 09:12:421x

Mylo Ďakujeme všetkým za pozitívne komentáre a tešíme sa že Vás rozhovor zaujal. Na facebookovej stranke Sashe.sk najdete aj videjko:) Kraasny den vsetkym. Barb

2018-03-22 13:07:43

PART naj

2018-04-27 21:09:40

SkusimTo super čítanie, nech sa aj ďalej takto krásne darí :D

2018-04-29 19:25:01
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »