Časy, keď nám bolo jedno, čo máme na sebe v pohodlí nášho domova, sú dávno preč. Dnes aj medzi štyrmi stenami mnoho z nás hľadá nielen pohodlie, ale aj istú dávku štýlu. A práve takúto módu chce ponúkať značka Lull. Jej produkty nám robia radosť každý deň, keď chceme, aby nám bolo mäkkučko a teplučko. Zakladateľka značky Zuzana Bačkádyová vyštudovala síce Ekonomickú univerzitu, ale ako to býva zvykom, už počas vysokej školy pochopila, že práca v kancelárii nebude pre ňu. Začala rozmýšľať nad tým, čo by mohla robiť. Vzťah ku kancelárskej práci nemala, a pretože ju bavila móda, skúsila to tam. Po rôznych peripetiách, zmenách a skúškach sa usídlila v mestečku Šaštín-Stráže, kde nielen žije, ale má aj dielňu, v ktorej svoje modely vyrába.
Na značku Lull však nie je sama. S partnerom Edom to má spravodlivo rozdelené – každý sa venuje tomu, čo ho baví. Zuzana navrhuje a Edo sa stará o veci praktické. A zjavne im to funguje, pretože okrem značky majú spolu aj utešenú dcérku. Navštívte teda s nami nielen domov Zuzany a Eda, ale aj dielňu, kde všetko okolo značky Lull Loungewear vzniká.
Ako sa to teda celé začalo?
Chcela som župan a poprosila som vtedajšieho priateľa, aby mi nejaký kúpil. To, čo doniesol domov, bolo hrozné. Všetky župany v obchodoch boli na jedno kopyto. Rozhodla som sa teda, že si nejaký navrhnem sama. Pretože som nevedela šiť, našla som si krajčírku, ktorá mi vytvorila strih a následne ušila župan. Všetko teda vzniklo vďaka jednému županu.
Keď však budeme hovoriť o podnikateľských začiatkoch, tie boli celkom ťažké. Takmer nič som nevedela a keď sa na to pozriem spätne, tak to bolo aj dosť amatérske. Mali sme problémy s produkciou, pretože som si veci nechcela šiť sama. Zohnať dielňu, ktorá by nám šila veci kvalitne, bolo celkom umenie. Ďalším zásadným problémom boli látky. Stále som nevedela nájsť tie pravé. Nie je ľahké nájsť materiály, s ktorými človek dokáže na trhu konkurovať. Za posledné roky, ktoré spolupracujem s mojím partnerom Edom, sme si uvedomili, že ideálne bude mať vlastnú dielňu.
K jej vzniku prispela majstrová Zdenka, ktorá pracovala v dielni, s ktorou sme spolupracovali predtým. Tá dielňa však bola už na konci s dychom a Zdenka z nej teda odišla. To nám umožnilo otvoriť si našu dielňu, keďže sme potrebovali niekoho, kto ju bude profesionálne viesť, a to Zdenka zvláda veľmi dobre. Najskôr v nej bola iba ona, neskôr sme prijali ďalšie krajčírky. Tak sa to teda celé začalo.
Koľko odvtedy uplynulo času?
Je to asi päť rokov, čo sa tomuto projektu venujem naplno. Živí nás to a máme svoje zákazníčky, ktoré sa nám vracajú. Za ten čas sa nám podarilo vytvoriť si slušnú základňu. Momentálne som vo fáze, že mám z toho obrovskú radosť. Konečne sa nám podarilo prekonať prvotné problémy a už to ide tak, ako má.
Ako vznikol názov Lull?
Veľmi ťažko, rozmýšľala som nad ním asi mesiac. Oslovila som viacero ľudí, o ktorých viem, že sú kreatívni, ale nič z toho nevzniklo. Potom som sa obrátila na Petra Michalku a ten podľa mojich indícií vymyslel práve LULL. To mi hneď sadlo a bola som s tým spokojná. Znamená to pokoj, oddych a presne na to sú moje veci určené. Nie je to móda určená primárne von ani prehnane štýlová. Moje modely majú byť hlavne pohodlné, nositeľné, ale aj zaujímavé.
Aké boli tvoje dizajnérske začiatky?
Už ako malá som si napríklad navrhla sukňu a mama mi ju potom ušila. Mala som strašnú radosť z toho, keď sa niekomu páčila a pýtal sa ma, odkiaľ ju mám. Keďže mi však chýba technická zručnosť, tak som na veľa vecí prišla pozorovaním, skúmaním. Samozrejme, inšpirovala som sa aj značkami, ktoré sa mi páčili. Pretože som samouk, musela som študovať množstvo knižiek, ktoré sa venovali šitiu.
Ak je potreba, nechám si poradiť, lebo niekedy si nie som istá, či to, čo vymyslím, bude fungovať. Dávam si záležať na tom, aby veci sedeli, aby mali prepracovaný strih. Už odmalička som bola náročná na strihy a materiály. Na druhej strane som však typ človeka, ktorému sa veci veľmi rýchlo zunujú. S odstupom času však môžem povedať, že sú produkty Lull, pri ktorých si poviem, že obstáli skúšku časom.
Akým spôsobom pracuješ?
Všímam si ľudí a to, čo majú na sebe. Keď zbadám niečo zaujímavé, tak si to uložím a neskôr sa tým možno inšpirujem. Svoju predstavu si potom buď nakreslím, alebo popíšem Zdenke, čo by som chcela vytvoriť. Následne vyrobíme prototyp zo skúšobného materiálu. Potom nás čaká výber látok. Teraz to bolo ťažšie, lebo sme boli na veľtrhu a na výber toho bolo neuveriteľne veľa, preto je to skôr selektívny proces.
Treba vždy zvážiť veľa vecí, od ceny, zloženia až po to, že vzorky musím oprať, aby som vedela, ako reagujú. Touto selekciou sa dostanem k nejakému počtu, teraz to bolo, myslím, šesť látok, a potom začnem rozmýšľať, čo z nich vznikne. Navrhnem teda štyri, päť vecí z jedného materiálu a objednajú sa látky. Potom sa priebežne vyrába to, čo najviac ide. Je to super aj v tom, že nemám na sklade kopec vecí, a keď niečo nefunguje, viem aj dodatočne robiť zmeny.
Čo ťa inšpiruje alebo komu by si sa chcela priblížiť?
Už od začiatku ma inšpirovala anglická značka HUSH, ktorá vyrába veci na doma, a oslovila ma nielen svojimi produktmi, ale aj tým, ako boli prezentované. Momentálne však hľadám inšpiráciu všade možne, často aj tam, kde by to človek nečakal.
Máš nejaký produkt, ktorý ťa momentálne naozaj baví?
Teraz sa sústredím na kardigany. Veľa zákazníčok o ne malo záujem a aj nám často chodia reakcie, že veci, ktoré predávame, sú na doma príliš dobré. Tak sme si povedali – prečo to neskúsiť? Zmenili sme aj názov z Lull Homewear na Lull Loungewear, čo znamená nielen veci na doma, ale na voľný čas. V podstate naše modely môžeš nosiť kamkoľvek. Je to možno aj vďaka tomu, že tepláky už nie sú len športový doplnok, ale nosia sa aj bežne.
Aké boli začiatky s predajom?
Začiatky boli slabé. Prihlásili sme sa na český Code Mode a aj keď bola kolekcia podľa mňa z dnešného pohľadu nedotiahnutá, vybrali nás. Veľa ľudí nás tam spoznalo a tým pádom sa to trochu rozbehlo. Na Slovensku to trvalo trochu dlhšie, na SAShE.sk nám to tiež chvíľu trvalo a predajných trhov nebolo u nás až tak veľa. Akcie, ktoré pred rokmi boli, mali veľmi slabú úroveň. Išlo to pomalšie, ale postupne sa to rozbehlo.
Až posledné dva roky však máme aj normálny e-shop a veci sa konečne predávajú bez väčších komplikácií. Za to vďačím hlavne Edovi, ktorý sa o predaj stará. Komunikuje aj so zákazníčkami, ktoré na neho veľmi pozitívne reagujú, lebo je muž a ich to niekedy prekvapí. Vždy však pozitívne! Veľkým kampaniam v televízii alebo bilbordovým sa nevenujeme a ani nechceme. Nikam sa netlačíme a celé je to len o tom, že nás odporučia ďalej spokojné zákazníčky. Tak by sme to chceli aj nechať.
Na čom momentálne pracujete?
Aktuálne pripravujeme kolekciu jeseň/zima. Dokončujem návrhy, prichádzajú nám látky a pripravujeme fotenie. Máme okolo 60 – 70 produktov, takže výber bude bohatý a my sa na to naozaj tešíme.
Kam by si chcela značku LULL posunúť?
Bola by som rada, ak by sme sa rozšírili v rámci Európy. Zatiaľ sme nič také neiniciovali, lebo sme sa na to ešte necítili. Európske veľtrhy sú trochu iný level, ale dúfame, že do piatich rokov sa nám podarí niečoho podobného sa zúčastniť a naše veci sa budú predávať aj inde ako v Čechách a na Slovensku.
Rada by som časom mala svoje veci aj vo vlastnom kamennom obchode alebo showroome, kde by sme sa prezentovali. Tiež by som rada rozšírila svoj tím o ďalších návrhárov, lebo už mám pocit, že na to niekedy nestačím. Nechcela by som stratiť spojenie s mladou generáciou a pokiaľ budeme fungovať, rada by som dala šancu aj niekomu inému. Stále však chceme robiť mäkučké, dobré veci.
--
Nestačilo vám Lull? Prečítajte si o ich procese nákupu a výberu látok, z ktorých šijú. Alebo si pozrite ich novú kolekciu, ktorú nájdete v ich galérii.