Žurnál+

Mellow, dizajnové výrobky plné príbehov a snov

SAShE.sk . » Rozhovory / 2019-02-13 14:43:00 /  9 komentárov / 103 lajkov / 1629x zobrazený

Slovensko je krajina, ktorá sa od nepamäti pýši množstvom ľudových remesiel a ručnej výroby. Rokmi síce upadali a dnes máme pocit, že väčšina výrobkov k nám prichádza z Číny, stále však existujú firmy a jednotlivci, ktorí sa snažia naše tradície postaviť na nohy a dostať ich medzi ľudí. Tých najzaujímavejších vám predstavíme v sérii rozhovorov a portrétov, ktoré vám ukážu, že handmade výroba na Slovensku stále dosahuje nové méty.

 

 

Za značkou Mellow stoja dvaja kamaráti - ilustrátor Adrián Macho a obchodný manažér Marcel Melicher. Ich výrobky sú veselé, farebné, hravé a majú originálny dizajn. Milujú ich deti, ale chytia za srdce aj nejedného dospeláka. Sú krásnym doplnkom do detskej izbičky, no niekomu môžu poslúžiť napríklad aj ako predloha na tetovanie :)

Prvé vankúše vznikli ako vianočné darčeky, ktoré ušil Adrián vlastnoručne na šijacom stroji. Dnes má značka Mellow vlastnú dielňu, zamestnáva päť krajčírok a okrem vankúšov ponúka aj prikrývky, art printy a dokonca aj knihu. Na SAShE táto značka zaznamenala okamžitý úspech a za rok svojho pôsobenia stihla rýchlo vyrásť. Príbeh značky Mellow pôsobí ako z rozprávkovej knižky či z príručky o podnikaní.

Marcel a Adrián však o sebe hovoria, že nie sú žiadni superhrdinovia a úspechu Mellow predchádzali rôzne pokusy a pády. Majú triezvy pohľad, pokoru, no zároveň sú odvážni a ambiciózni. Chcete vedieť, aké je tajomstvo ich úspechu a v čom im pomohlo SAShE? Čítajte ďalej!

 

 

Ako vznikla značka Mellow?

Adrián: Vymýšľal som darčeky pre svojich kamarátov, blízkych, rodinu a nechcel som sa opakovať a dávať im stále len nejaké plagátiky. Rozmýšľal som, ako to premeniť na niečo úžitkové, tak som sa pokúsil vyrobiť prvý vankúš. A vlastne tak to celé vzniklo. Dal som si potlačiť látku a sám som si to zošil na šijacom stroji. Výplň som si zaobstaral tak, že som nakúpil lacné vankúše a výplň z nich vybral. A ten výsledok - na to, že neviem šiť - vyzeral celkom fajn. To bol pre mňa taký prvotný impulz, keď mi napadlo, že by to mohlo mať nejaký zmysel.

 

 

Kedy sa ku tebe pridal Marcel?

Adrián: Hľadal som a oslovoval rôznych ľudí. Keď som im však povedal, že by som chcel robiť vankúše, tak mi povedali, že mi držia palce, ale nikto nepredpokladal, že by to mohlo mať nejaký úspech. S Marcelom sa poznáme už roky. Robil pre Talianov vo firme, ktorá vyrába rôzne doplnky pre fashion. Pohyboval sa v tej brandži, poznal textil a on sám sa ponúkol, že by do toho išiel.

 

 

Aký bol proces od prvotnej myšlienky až po začiatok predaja?

Adrián: Na Vianoce 2016 som vyrobil prvé darčeky. Počas nasledujúceho roka sa to celé postupne vykryštalizovalo. Keď sme vankúše začali vyrábať, najprv sme to robili externe u jednej pani, ktorá nám to šila. Neskôr sme našli tieto priestory v dedine, v ktorej Marcel býva. Všetky naše zamestnankyne sú z okolia.

 

 

Takže rok prebiehalo testovanie a vyvíjanie produktov a v novembri 2017 ste začali predávať na SAShE. S výrobkami ste mali okamžitý úspech. Aké je vaše tajomstvo?

Marcel: Myslím si, že to bolo dizajnom. Jednoducho prišlo niečo, čo bolo iné. Bolo to v kontraste s veľmi rozšíreným minimalistickým štýlom. Zrazu tu bolo niečo farebné, prepracované, malo to iný tvar... proste bolo to niečo iné. Výrazne nám v začiatkoch pomohlo aj SAShE, pretože sme sa stali súčasťou komunity, ktorá žije dizajnom a handmade výrobkami. SAShE bolo vďaka obrovskému menu a sile u zákazníkov výbornou voľbou a správnym prostredím pre našu značku. Akonáhle sa objavíme na titulke, náš predaj okamžite vystrelí. Ak pridáme nový produkt alebo niečo predáme, tiež sa to zobrazí na titulke a všimne si nás viac ľudí.

 

 

Po úspešnom štarte váš biznis naďalej rástol. Čo považujete za míľniky vo vývoji značky a vášho podnikania, ktoré vás posúvali ďalej?

Marcel: Na začiatku sme plánovali šiť doma v garáži. Chceli sme si prerobiť garáž na takú malú dielničku, kde budeme mať dva stroje a budeme robiť pár vankúšikov a nejaké doplnky. Pretože dopyt bol väčší, než možnosti, ktoré dáva takáto mini dielnička, museli sme okamžite rozmýšľať nad tým, ako ho uspokojiť. Chvalabohu, mal som skúsenosti s väčšou výrobou. Vedel som, ako to zorganizovať a urobiť. Naša okamžitá reakcia nám pomohla udržať záujem zákazníkov. Takýto záujem môže paradoxne projekt aj zničiť, pretože niekto ten nápor nezvládne. Ak zákazníci nedostanú to, čo chcú, možno sa už nevrátia. Začíname cítiť, že náš rast je trochu priveľký. Nechceme to veľmi brzdiť, ale zas ani nechať to ísť úplne voľne, pretože by sme sa zbláznili. Ponúk na spoluprácu je strašne veľa a množstvo z nich musíme odmietať. Niekedy tieto ponuky ani nezapadajú do našej koncepcie. Poviem jeden príklad za všetky - nechceme mať veľrybu na plienkach. Máme nejakú predstavu o tom, kam by tá značka mala ísť a aké produkty by mala reprezentovať.

 

 

Posúva vás ďalej aj rozširovanie produktového radu? Myslíte, že ak by ste ostali iba pri vankúšoch, nezaznamenali by ste taký veľký rast?

Marcel: Určite, ale stále je pre nás nosným produktom dizajnový vankúš, ktorý má sprostredkovávať nejaké príbehy, fantáziu a podobne. V ponuke máme však aj iné produkty, napríklad knihu o veľrybe Gerde. Jej vydanie bolo pre nás jednoznačne veľkým míľnikom. Ak by sme sa pozreli na čísla, tak predaj z mesiaca na mesiac postupne rástol a zrazu veľmi vyskočil. A ten veľký skok, to bolo vydanie knihy. Veľmi nám aj pomohlo, že sme online predaj cez SAShE spojili s offline predajom na predajných akciách. Na trhoch sa môžeme so zákazníkom porozprávať a vidieť jeho okamžitú reakciu na produkt, vidieť emóciu toho človeka.

 

 

Nakoľko sa riadite reakciami a požiadavkami ľudí?

Marcel: Ľudia sa nás často pýtajú, prečo v ponuke nemáme, napríklad, zajaca, veveričku, slimáka... ale nemôžeme mať všetko. Niekedy sa však stane, že sa nám nápad alebo odporúčanie zákazníka zapáči. Napríklad, keď sme prišli s prikrývkami, najprv sme ich vyrobili len s tromi motívmi ako doplnok k bestsellerom, ktoré sme mali medzi vankúšmi. Všetky ostatné motívy prišli až na žiadosť zákazníkov. Odvtedy sme začali už viac-menej týmto spôsobom rozmýšľať stále a motív, ktorý urobíme napríklad na vankúši, hneď ponúkneme aj na iných produktoch. Zistili sme, že naši zákazníci si robia doma zbierky - ak sa im páči nejaký motív, tak si kúpia nielen vankúš, ale aj prikrývku alebo art print.

 

 

Ktoré motívy sú najobľúbenejšie?

Adrián: Líšky a veľryby, to ide stále.

 

 

Vaše výrobky majú charakteristický rukopis. Je to niečo, čo bude s vašou značkou spojené stále, alebo plánujete aj nejaké zmeny v štýle?

Adrián: Mne sa páči aj minimalizmus, jednoduchšie veci, prepracovanie tvarov a čisté línie. Možno by som to aj rád robil, ale ľudia sú už zvyknutí na môj štýl. Začínal som s ilustráciami námorníkov a dlho mi trvalo, kým som sa z toho vyslobodil. Ešte doteraz ma stále niekto volá "námorník". Podľa mňa by to bola hlúposť, keby sme teraz začali robiť nejaké jednoduché a minimalistické grafiky. Ľudia sú na naše výrobky naučení a vidia môj rukopis, takže nie je jednoduché prísť s niečím iným.

 

 

Rozmýšľali ste nad tým, že by ste na iný typ výrobkov založili novú značku?

Marcel: Môžeme prezradiť, že pomaličky vytvárame ďalšiu značku. Pôjde o viac-menej tie isté produkty, no nebude to o ilustráciách, ale skôr o materiáloch a spracovaní. Výrobky budú moderné a minimalistické a keď sa na ne človek pozrie, vôbec si to nespojí so značkou Mellow.

Adrián: V budúcnosti plánujeme vyrábať aj tričká, ktoré budú jednofarebné, veľmi jednoduché a budú mať našité potlačené vrecká. Rozmýšľal som, že by som tomu dal nejaký iný názov, ale asi to necháme pod značkou Mellow. Je lepšie veci nekomplikovať.

Marcel: Uvedomujeme si, že Adriánov rukopis je veľmi špecifický, ale napriek tomu sa snažíme vyjsť v ústrety aj zákazníkom, ktorých neoslovujú super farebné veci. Preto sme začali naše existujúce produkty vyrábať v tlmenejších farbách. Vďaka tomu sme rozšíril záber zákazníkov aj o takých, ktorým sa páči dizajn výrobku, ale farebne je to pre nich príliš výrazné. Tieto motívy však nebude možné navždy rozvíjať. Raz príde moment, keď tých nápadov už nebude tak veľa. Uvažovali sme, že by sme v budúcnosti začali spolupracovať s inými ilustrátormi, ktorí majú iný rukopis a vidia svet inými očami.

 

 

Ako prebieha tvorba a výroba produktov od prvotnej myšlienky až po hotovú vec?

Adrián: Všetko kreslím digitálne vo Photoshope a na tablete. Kreslím rukou, ale je to digitálna kresba. Napriek tomu sa snažím, aby pôsobila analógovo, ako keby bola kreslená klasickými technikami, takže to tieňujem, škrkám, prskám a tak ďalej, aby to nepôsobilo príliš umelo. Potom je dôležité vymyslieť strih, aby bol vankúš aj funkčný a praktický. Keď to zošijeme a vyplníme, motív sa deformuje, takže to treba dobre premyslieť, čo dá asi najviac zabrať. Nasleduje testovacia fáza. Spravíme prvý výrobok, pri ktorom sa ukáže, čo ešte treba doladiť.

 

 

Látky si dávate potláčať na Slovensku? Akú látku používate?

Marcel: Je to bavlnený satén. Na Slovensku je jedna firma, ktorá tlačí na takýto typ látky. Viac-menej všetci, čo používame potlačenú bavlnu, pracujeme asi s nimi, nie je to žiadne tajomstvo. Od konkurencie sa odlišujeme hlavne dizajnom.

 

 

Všetky výrobky následne šijete vo vlastnej dielni?

Marcel: Áno. Úplne na začiatku sme mysleli, že budeme robiť len dizajn a výroba produktov bude externá. Po prvých skúsenostiach sme však zistili, že nás to strašne obmedzuje. Keď sme chceli zmeniť čo i len malú vec, museli sme cestovať, zdĺhavo s nimi komunikovať, bolo to príliš komplikované. Keď to máme doma, vieme reagovať okamžite a všetko vyladiť na mieste.

 

 

Za veľmi krátky čas ste sa dostali od šitia doma k vlastnej dielni s piatimi krajčírkami. Ako sa vám to podarilo?

Marcel: Síce som nemal skúsenosť so šitím, ale vedel som si zistiť a vyhľadať, čo na to potrebujem, kde to kúpim, koľko to bude stáť a aké sú vlastne možnosti. V istom bode však príde ďalšia výzva, ktorú treba prekonať, a to je investícia. Veľa ľudí sa vtedy zastaví a povie si "uf, to nie".

 

 

Urobili ste si na začiatku biznis plán?

Marcel: Áno, urobili sme si biznis plán a finančný plán. Do podnikania a investovania by som nešiel bez toho, aby som si bol istý, koľko tých investícií potrebujem a kedy sa mi to asi vráti. S vytvorením biznis plánu som už mal predtým skúsenosti, keďže som desať rokov menežoval výrobnú firmu.

 

 

Veľa začínajúcich predajcov nemá problém len s investíciami, ale taktiež nevedia, aké kroky je potrebné podniknúť a kde vôbec začať.

Adrián: Keď to robí niekto sám, tak je toho veľa. Jeden človek možno nemá ani šancu všetko sám zmenežovať. Musí to byť spolupráca niekoľkých ľudí. Ja sa napríklad starám len o sociálne siete a robím dizajny, kreatívnu prácu. Máme ešte jedného kolegu, ktorý nám tiež pomáha. Máme to podelené. Plus máme ešte krajčírky. Keby som to mal všetko riešiť sám, tak to by ma... (smiech)

 

 

Kedy sa váš tím začal rozširovať?

Marcel: Najprv sme mali jednu krajčírku, to trvalo asi tak trištvrte roka, teraz ich už máme päť. Celé to bolo veľmi rýchle, ale zároveň to bolo stále postupné. Na začiatku sme mali iba dve miestnosti, jeden šijací stroj, dvoch ľudí v dielni a postupne sa to rozširovalo. Napriek tomu, že sa to všetko udialo v rámci jedného roka, tak stále to malo nejakú postupnosť, nebolo to "hŕŕŕ, ideme na to".

 

 

Ako máte v tíme rozdelené úlohy?

Marcel: Adrián sa od začiatku venoval tomuto projektu naplno. Ja o pár dní končím v mojej hlavnej práci, doteraz som sa tomuto projektu venoval vo voľnom čase poobede, večer, v noci, cez víkend... Adrián má na starosti tú kreatívnu a marketingovú časť a ja zas robím všetky tie organizačné a administratívne veci - od plánovania, cez obchod, vybavovanie objednávok a kuriérov. Náš tretí človek, ktorý tu momentálne nie je, nám na začiatku pomáhal finančne, ale postupne do tímu nejak vkĺzol a dnes ho považujeme za jeho súčasť. On sa venuje takým praktickým a technickým záležitostiam, ktoré dielňa prináša a zároveň sa stará o ďalší trh, ktorý pomaličky rozbiehame. Je ním Maďarsko.

 

 

Čo je v celom tom procese najobtiažnejšie a ako sa výzvy menia, keď značka rastie?

Adrián: Minulý rok sme išli úplne na hranu, venovali sme tomu všetok voľný čas. Absolvovali sme všetky možné trhy v Čechách a na Slovensku, čo nám zabralo aj víkendy. Vďaka tomu sme si vytvorili predstavu, ako dané trhy fungujú a tiež sme videli aj reakcie ľudí. Bolo to pre nás také zbieranie informácií a vytvorenie si názoru na to celé. Je dôležité mať triezvy pohľad, nemať príliš veľké očakávania, no zároveň byť pripravený.

Marcel: Nemať veľké očakávania a zároveň ich mať. Treba nájsť takú tú strednú cestu - byť pripravený na to, že to môže byť sklamanie, ale zároveň chcieť niečo dosiahnuť. Nejaký cieľ človek musí mať. Vždy treba mať ambíciu, ale zároveň byť nohami na zemi.

Adrián: Treba mať triezvy pohľad, pokoru, ale zároveň byť aj odvážny.

 

 

Aj vďaka trhom sa vám určite podarilo spoznať vášho zákazníka. Kto je vaša cieľová skupina?

Adrián: Je to rôzne. Raz mi napríklad jeden chalan zo Švajčiarska poslal fotku, že si dal urobiť kerky podľa potetovaného námorníka, ktorého si u nás kúpil. Pôvodne značka Mellow nebola vyslovene určená pre deti. Naše výrobky pôsobia naivne, veselo a farebne a preto ich tak ľudia asi vnímajú. Napríklad líšky si kupujú aj dospeláci. Často mi píšu, že seba vnímajú ako veľké deti a aj keď vec kúpia svojim deťom, tak z toho majú možno ešte väčšiu radosť ako oni.

Marcel: To bol taký pohľad na vec z reakcií ľudí a keď to mám povedať štatisticky, tak našou zákazníčkou je žena, ktorá má rodinu, deti alebo ju plánuje. Naše výrobky kupuje primárne pre svoje deti, ale preto, že sa páčia jej. 95% našich zákazníkov sú ženy a 5% muž. Väčšinou nakupujú pre deti, ale niekedy aj pre seba.

 

 

Tričká, ktoré v budúcnosti plánujete, budú pre deti alebo pre dospelých?

Adrián: Chceli by sme spraviť takú sériu pre deti aj pre dospelých, aby sa mohli rovnako obliecť.

Okrem týchto tričiek, je ešte nejaký sen, ktorý by si si ako umelec chcel splniť?

Adrián: Určite. Zatiaľ fungujeme len jeden rok, takže celé to ešte len spracovávame a vyhodnocujeme. Marcel hovoril o tej spolupráci s rôznymi dizajnérmi. Páčilo by sa mi osloviť nejaké väčšie mená a vytvoriť s nimi kolekcie výrobkov. Na instagrame a facebooku sledujem rôznych ilustrátorov z celého sveta a niektorých z nich by som rád oslovil. Teším sa, že som konečne v takom štádiu, keď si môžem robiť to, čo si sám vymyslím a nemusím spĺňať nejaké zadania cudzích ľudí.

 

 

Čomu ste sa venovali pred Mellow?

Adrián: Ja som predtým robil grafiku, DTP-čko, zalamoval som letáky a také veci. Strašne ma to nebavilo, lebo od rána do večera chrlíš nejaký vizuálny smog. Keď to človek robí desať rokov... Vždy som bol kreatívny a tvoril som len tak pre radosť, aby som mal nejakú formu sebarealizácie a ventiloval kreatívne pretlaky.

Marcel: Ja som viedol desať rokov výrobnú firmu.

Adrián: Marcel bol riaditeľom talianskej firmy a mal 80 zamestnancov.

 

 

Čo by ste poradili začínajúcim značkám na SAShE?

Adrián: Mali by si spraviť prieskum, zistiť si, čo funguje a čo nie. Lebo učiť sa z vlastných chýb, to je také klišé. Dôležitý je aj odstup a pozrieť sa na veci z nadhľadu.

Marcel: Nerobiť n-tú verziu niečoho, čo sa dobre predáva, ale skúsiť prísť s niečím novým. Pozrieť sa na bežné veci z iného uhlu pohľadu a robiť ich inak. Tiež by som všetkým odporúčal, aby išli na veľké svetové výstavy, kde uvidia, čo sa vo svete robí. Človek tam za jeden deň dostane toľko nápadov, že je to až neuveriteľné. S Adriánom sme boli vo Frankfurte na najväčšej výstave bytového textilu a odišli sme odtiaľ nabití inšpiráciami. Treba však povedať, aby sme nevyzneli ako nejakí superhrdinovia, že úspechu Mellow predchádzalo veľa iných pokusov a pádov. Skúšali sme všeličo, ja som v minulosti chcel ísť do módneho biznisu a nevyšlo mi to. Adrián predtým tiež možno niečo skúšal, takže zas nebolo to všetko také ružové.

 

 

Ktoré značky na SAShE sa vám páčia?

Marcel: Mňa zaujali rôzni šikovní ľudia, ktorí vedia pracovať s drevom. Vedia robiť neuveriteľné veci - moderné, krásne spracované, kvalitné a objavil som ich práve na SAShE.

Adrián: To sa aj mne páči. Napríklad 50 ARCHES alebo Stolárstvo Konrád. Tiež sa mi páči Mini Artist.

Marcel: Ešte spomeniem našu vernú zákazníčku Blubery. Veľmi sa mi páči jej štýl, výrobky aj prezentácia.

 

 

Adriánovi a Marcelovi ďakujeme za rozhovor :) Ak si chcete prečítať viac rozhovorov zo seriálu Na návšteve, kliknite sem a ak si chcete pozrieť ponuku značky Mellow na SAShE, kliknite sem. Na záver pre vás máme ešte čerešničku na torte v podobe krátkeho videa! Mimochodom, už nás sledujete na YouTube? ;)

 

Komentáre

Blubery Juj chlapci, veľmi som sa tešila na "návštevu" u vás :-) Áno, priznám sa, som vašou vernou fanynkou aj stálou spokojnou zákazníčkou, nielen kvôli deťom ;-) Prvé vankúšiky som kúpila ako doplnok do ich izby, lenže decká si ich natoľko obľúbili, že s nami cestovali autom k moru, sú súčasťou každodenného uspávacieho rituálu a menší si občas berie vankúšik do škôlky :-) Čo k tomu dodať? Na Vianoce som si na poslednú chvíľu u vás kúpila prikrývky, aj keď som ich mala pár mesiacov vyhliadnuté. Bola to znova trefa do čierneho...apropo, viete aké skvelé bunkre sa z nich stávajú? :-)))

Po prečítaní článku ( aj s deťmi ) ich najviac zaujala veľryba Marny, a zisťovali, ktorý z nich bude mať skôr narodky, aby ju mohol dostať :-)

Držím vám veľmi palce a je skvelé, že sa vďaka vašej tvorbe môžeme aj my dospelí cítiť (doma) ako deti ;-)

2019-02-11 17:29:442x

Blubery to označenie "chlapci" som troška prepískla. Ste PÁNI profíci ;-)

2019-02-11 17:48:22

Rozpravkovy_zivot Nádhera, dakujem za žurnálik. Nakopol. Teším sa. A prajem vela úspechov autorom nádhernej značky.

2019-02-11 23:09:331x

LUKYKUKI jeeeej, tak táto návšteva ma veľmi potešila. Mellow sú úžasnííí

2019-02-12 09:09:561x

Lucy-Art Och, moja srdcovka ❤ najprv prišla taška, potom vankúš, potom Gerda a potom ďalší vankúš a už je to jednoducho "Mellow závislosť" :)) moc - moc držím palce a teším sa na novinky :)

2019-02-12 10:52:101x

Kamadizajn Výborný článok, zaujal ma od začiatku až do konca. Ďakujem :-)

2019-02-12 18:34:151x

TinaaK Sledujem Vás od príchodu na Sashe, Vaše výrobky ma oslovujú svojím dizajnom a hravosťou. Prajem nech sa darí!

2019-02-13 10:14:051x

sacharinova Parádny článoček❤ Pánom všetka česť, veľmi inšpirujúci a zaujímavý príbeh sa skrýva za ich tvorbou.Fandím❤

2019-02-13 11:13:521x

danke A pán Macho akoby námorníkovi z oka vypadol! Alebo vypadol námorník z oka jemu? Jedno z tých dvoch :-)

2019-02-13 14:52:402x
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »