Žurnál+

Láskovo - Spodné prádlo pre každú z nás

P
SAShE.sk990 predaných ks, 545 hodnotení

SAShE s.r.o. . » Rozhovory / 2024-01-28 14:10:13 /  7 komentárov / 52 lajkov

Slovensko je krajina, ktorá sa od nepamäti pýši množstvom ľudových remesiel a ručnej výroby. Rokmi síce upadali a dnes máme pocit, že väčšina výrobkov k nám prichádza z Číny, stále však existujú firmy a jednotlivci, ktorí sa snažia naše tradície postaviť na nohy a dostať ich medzi ľudí. Tých najzaujímavejších vám predstavíme v sérii rozhovorov, ktoré vám ukážu, že handmade výroba na Slovensku stále dosahuje nové méty.

 

 

Značka Láskovo predstavuje lásku k telu a k prírode. Stoja za ňou pani Eliška Kučíková s dcérou Zuzanou Kóci, vďaka ktorým vzniká slovenská spodná bielizeň z tých najjemnejších materiálov. A nielen bielizeň, okrem pohodlných nohavičiek a podprseniek svoju ponuku rozšírili už aj o mäkučké pyžamká a mikiny, či plavky z ekologického Econylu.

Nachádzame sa v ich krajčírskej dielni v Podunajských Biskupiciach. A hoci vonku prší, v milej ženskej spoločnosti nám je príjemne. Hladkáme látky, nakúkame do regálov, obdivujeme priemyselné šijacie stroje a prezeráme staré fotky kolekcií z čias, keď ešte Láskovo neexistovalo. Ale spodná bielizeň od pani Elišky áno. Usadili sme sa do kuchynky, kde mi dámy vyrozprávali svoj príbeh:

 

 

Pani Eliška, Zuzka – ako by ste charakterizovali svoju značku Láskovo? Aké sú jej hlavné hodnoty?

Z: Sme malá, lokálna značka spodného prádla, ktorá sa snaží všetko tvoriť tak, aby po nej niečo zostalo. Sme značka, ktorá si okolo seba vytvára skvelú komunitu zákazníčok.

E: A sme zodpovedná značka, pretože materiály vyberáme naozaj zodpovedne. V prvom rade musia byť naše materiály dobré, preverené, kvalitné – to je základ. Našou hodnotou je určite aj, že vždy si vypočujeme predstavy našich zákazníčok a zákazníkov a snažíme sa robiť to, čo skutočne potrebujú a čo by sa im páčilo.

Z: Sme veľmi inkluzívne vo veľkostiach a dokážeme šiť na mieru. A aj opravujeme veci na mieru, ak príde z reklamácie niečo poškodené – stáva sa. Snažíme sa všetko zachrániť, aby to zákazníčky mohli nosiť ďalej. Opravujeme a nezahadzujeme, čo tiež vnímame ako našu pridanú hodnotu.

 

 

Pani Eliška, viem, že vy sa výrobe spodného prádla venujete desiatky rokov. Aká je história prádla na Slovensku a kedy ste začali písať svoju históriu značky?

E: Na toto som sa špeciálne pripravila. (smiech) Popravde, na Slovensku nie je až tak veľmi silná história spodnej bielizne. Za socializmu tu nikto taký veľký nebol. Hlavní výrobcovia spodného prádla boli hlavne v Čechách a celá výroba sa tomu prispôsobovala. Hlavným ťahúňom bola firma Triola, ktorá funguje dodnes. Oni podľa mňa vedia o podprsenkách úplne všetko. To my sa na ich výrobu nechytáme, oni sú machri. Na Slovensku vznikli neskôr dve veľké značky, ktoré sa zaoberali textilnou výrobou a to sú: Slovenka – Banská Bystrica a Trikota - Vrbové. Trikota mala v najlepších dobách (70.-80.roky) skoro 3000 zamestnancov. Sústredili sa ale na syntetické materiály a nevedeli veľmi spracovávať čistú bavlnu alebo bavlnu s elastanom. Kvôli tomuto začali upadať. Aj vtedy, počas socializmu, už nebol taký záujem o syntetiku. Boli to veci na pohľad krásne a nezničiteľné, ale neboli veľmi nositeľné. Celá Trikota preto skončila a rovnako aj Slovenka. Tí začali niekedy na začiatku 50. rokov – a ich produktmi boli práve tepláky, tielka, pyžamá. Slovenku by som však už v dnešnej dobe nenazvala Slovenkou, keďže časť ich výroby sa presunula do Turecka. Obe firmy sme poznali preto, lebo sme chodili a zháňali materiál.

Z: Mami, ale ty si nepovedala, kedy a ako si začala ty!

E: Aha, áno! Začala som v roku 1991. So susedou sme boli na materskej a vymysleli sme si, že začneme podnikať – vyrábať spodné prádlo, lebo na to bolo potrebné najmenej látky (smiech). Áno, takto sme na to išli, zdalo sa nám to veľmi výhodné – že kúpime pol metra látky a ušijeme štvoro nohavičiek. Nemali sme ani poriadne šijacie stroje – ja som mala šliapaciu Singer-ku. Neskôr som si požičala od svokry Veritas-ku a dostala som sa o level vyššie. To bol taký „handmade“ v pravom slova zmysle! Mnohé veci sme došívali aj ručne. Na začiatku sme všade možne zháňali materiál a tak sme išli kúpiť do Tylexu krajku. Tam nás zrušili s tým, že minimálny odber je 2000 metrov, čo bolo pre nás neskutočné množstvo! Neskôr nám o dva roky volali, že predávajú už aj po 50. (smiech) Materiál bol vždy najväčší problém. Dopyt bol neskutočný, veď tu nič v obchodoch nebolo! Všetko, čo sme na tej Singerke vyrobili, tak nám v obchode trhali z rúk. Mám jeden krásny zážitok z Laurinskej, kde bola predajňa, kam sme dodávali spodné prádlo. Ráno som tam odniesla tovar a keďže my sme v tej dobe nemali ani telefón, s pani sme sa dohodli, že o týždeň sa prídem pozrieť, že čo a ako. Ona to ale všetko ešte v ten deň do večera predala a keďže mi nemala ako dať vedieť, tak mi napísala telegram: „Zastavte sa hneď zajtra, všetko je predané.“ (smiech)

 

 

A ako sa vaša značka volala?

E: My sme mali každá vlastnú značku a tá moja sa volala Ellis. Ale ako to býva, povadili sme sa. Stále fungujú, majú veľmi pekné veci a musím povedať, že som hrdá, že sme spolu začínali. My dve sme boli naozaj prvé dve, ktoré začali vyrábať spodné prádlo v 90. rokoch. Tým, že sme potrebovali krajčírky, fungovali sme tak, že sme im to nastrihali a ony to doma šili. Tie šikovnejšie si to samozrejme pokopírovali a vytvorili si vlastné značky. Takže všetky značky, ktoré začali šiť spodné prádlo, pochádzajú z Vrakune (smiech). Potom nastala taká zdravá konkurencia. Vznikli značky ako Estetik, Lamark, Šarm, Amore, či Admiral. Všetci sme o sebe vedeli, niekto si robil natruc a niekto si pomáhal.

Z: Kedysi to fungovalo tak, že od nás butiky odkupovali tovar. Dokonca mamina mala vlastných dílerov, jedného pre Slovensko, jedného pre Čechy. Ja si to pamätám tak, že tu sa šilo na stovky kusov, díler prišiel raz za dva týždne, zobral 4 mechy spodného prádla a išiel rozvážať. Časom ale tieto butiky zanikli a už sme nemali komu dodávať. Preto aj značka Ellis zanikla.

E: Áno, to bolo tak pred 15 rokmi. Mnohé butiky mali problémy aj zaplatiť predavačku, preto tam predávala už len pani majiteľka. Všetky mizli podľa toho, v ktorom meste začali otvárať Tescá. Supermarkety jednoducho vytlačili slovenských podnikateľov. Ale tie 90. roky boli úžasné. Mali sme 12 zamestnancov a zamestnankýň a dokázali sme spraviť aj 120 kusov podprseniek a 200 kusov nohavičiek za deň.

 

 

Ako potom vznikla značka Láskovo?

E: Ellis postupne zanikal a šili sme už len pre iné značky. Ale stále sme plánovali začať niečo iné, vlastné.

Z: Ja som nikdy nechcela robiť s maminou, išla som si vlastnou cestou. Ale vedela som, že nás tá firma živí, budovali ju obaja moji rodičia. Preto mi bolo ľúto, že to upadá a bolo vidno na mamine, že to nie je ono, keď musí šiť pre iných. Rozhodli sme sa preto založiť vlastnú značku, ale tentokrát rozhodne s e-shopom. Hoci ešte skôr ako bol e-shop, sme na zúčastnili SAShE trhov, odkiaľ prišli prvé objednávky. Následne sme zorganizovali prvé fotenie a museli sme si určiť, aká bude naša cesta, keďže mamina má veľa skúseností a možností, akými cestami ísť. Dokáže ušiť naozaj množstvo vecí.

E: Prvá idea bola detské veci a podprsenky pre dojčiace maminy, také setíky z organických a bio materiálov. Pridali sme k tomu pár nohavičiek a zistili sme, že tie idú najlepšie.

Z: Vznikli sme teda v roku 2018, ja som bola na materskej a myslela som si, že si ju idem užiť. To ma za 4 mesiace prešlo. Zistila som, že sa nudím a tak som začala hľadať dodávateľov. Je to len 5 rokov a je to obrovský rozdiel, aká bola ponuka vtedy a aká je dnes. Myslím v ponuke organických látok. Vtedy to bolo niečo špeciálne, ak dodávateľ mal nejakú biobavlnu alebo nebodaj GOTS. Ale našli sme krásnu organickú bavlnu a vznikla prvá kolekcia Bodky. A to sme teda začali riadne zhurta – farbami. Červené, žlté, zelené, úplne mimo toho zaužívaného, že nohavičky majú byť biele, čierne, telové. Teraz v decembri to bolo 5 rokov, čo sme spustili e-shop. Mysleli sme si, že ako to spustíme, tak si už len vyložíme nohy. A prvá reálna objednávka prišla až v januári (smiech). Tak to bola facka reality. Ale vďaka tomu, že sme fungovali na SAShE a následne na trhoch, tak sme sa mohli ďalej rozvíjať.

 

 

 

 

Vaše produkty sú z organických a udržateľných materiálov. Prečo práve tieto materiály a ktoré konkrétne to sú?

Z: Nám je blízka téma ekológie a preto sme začali aj s biobavlnou, aj s certifikovanou GOTS bavlnou. Neskôr sme k tomu pridali bambus. Čipka, žiaľ, nie je bio, to je stále veľmi náročné zohnať ju v prírodnej verzii. Ja som veľmi chcela ísť čo najprírodnejšou cestou. Ale veľké vytriezvenie bolo pre mňa v tom, že funkčná gumička vždy bude syntetická a je potrebná pre kvalitu nohavičiek aj podprseniek. A že aj ten elastan je potrebný, aby bielizeň niečo vydržala. V tom je pre nás udržateľnosť, že sa to nerozgajdá po prvom nosení, ale je to nositeľné aj 5 rokov. A ešte Econyl! To je úžasný materiál. Je udržateľný, dlhotrvácny, nemení tvar, ani farbu a naozaj dobre schne. Keď sme ho objavili, bolo jasné, že do plaviek ideme, aj keď ja som bola veľmi proti. Občas som tu taký brzdič. Vzniklo to tak, že plavky si pýtali ženy, keď videli tie naše farebné podprsenky. A vždy sme odmietali. Ale stále pýtali a pýtali, asi 2 roky. Keď sme sa dostali k Econylu, bolo rozhodnuté, že plavky budú. Veľmi sa nám osvedčil a tento rok sme ich odskúšali konečne v mori aj my a musím povedať, že po tom týždni v slanej vode vyzerali úplne ako nové. Pokojne by som ich mohla predať a nikto by si nič nevšimol.

 

 

Začínali ste minimalistickými a jednoduchými strihmi, ale dnes u vás vidíme aj rafinované a aj čipkované kúsky. Ako sa vyvíjala vaša ponuka?

E: Naša ponuka je dosť intuitívna a často sa riadime aj dopytom od zákazníčok.

Z: K nám sa vždy ako prvé dostane materiál. Vždy sa nás dodávateľ opýta, či by sme nechceli ešte toto alebo tamto. Takto sme sa dostali aj k čipke. Keď sme ju prvýkrát zbadali a ohmatali, aká je jemná a mäkučká, bolo jasné, že musíme ísť do toho.

E: Ale pravdou je, že aj zákazníčky si to pýtali. Povedali sme si, že vyskúšame pár modelov a uvidíme. Bála som sa, aby sme už nešli do takej komercie a či vôbec to bude spĺňať to, čo naše zákazníčky u nás hľadajú. Ale priznávam, že sme ich úplne podcenili a čipka sa veľmi zapáčila. Chcú byť krásne!

 

 

 

Ja myslím, že vďaka tomu si každý môže vybrať. Dokonca si pamätám vašu kolekciu Špania, tá bola naozaj krásna. Na dizajne sa podieľala Dominika Lehotská a spolupracovali ste spolu ešte niekoľkokrát. Malo u vás úspech aj spodné prádlo s autorskou potlačou?

E: Špania mala veľký úspech, úplne sa vypredala. Celé to bolo super, lebo Dominika presne trafila, čo sme chceli. Išli sme do toho s celý srdcom. Kolekciu sme nafotili v Španej doline, priamo tam, kde sa tá krajka z potlače vyrába. V chalúpke, kde som ako ja malá chodila s rodinou. Vlastne, ono to vzniklo tak, že ja som zdedila obrus po starej mame môjho bratranca. Bola na ňom čipka, ktorú sama klepnovala (v preklade: paličkovala). S týmto obrusom sme išli za viacerými umelcami, či by vedeli splniť našu predstavu, aby na látke vyzerala 3D.

Z: Jediná Dominika to vedela a spravila to úžasne! Fotili sme v novembri, bola zima, ráno námraza, kúrili sme, lebo veď modelka holá, chalupa neobývaná. Fotky sa veľmi vydarili, fotografka Tinka Bodková to úžasne zachytila. Celá atmosféra Španej je v tých fotkách. S Dominikou sme urobili ešte kolekciu Včely, spravili sme tri vzory. Chceli sme poukázať na to, ako potrebujeme včielky v našom živote.

E: S týmito kolekciami sme skončili z dôvodu, lebo sme na to už nemali nervy a nedalo sa to vyrobiť v takej kvalite, ako sme chceli. Mali sme problém s potlačou, vtedy ešte nebolo toľko tých firiem, čo potláčajú látku. V prípade tejto kolekcie sme museli vrátiť celú várku, lebo ju vytlačili zle, nesedeli farby a látka bola tuhá.

Z: A teraz už aj máme tlačiareň – volá sa Needles, je z Banskej Bystrice, ktorá je veľmi dobrá, aj je s nimi skvelá komunikácia. Ale ak chceme látky s GOTS certifikátom, je to veľmi, veľmi drahé a celý produkt by sa predražil. Čo mi je naozaj ľúto, lebo raz by som tú Španiu chcela vrátiť do ponuky. A myslím, že obe to stále nosíme v hlave. Ale je to náročný proces.

 

 

Je jasné, že vašou cieľovkou sú ženy - v akej sú vekovej kategórii?

Z: Sú to ženy vo veku 24 až 50 rokov. Mamina má svoju cieľovku, to sú tie dámy, čo telefonujú a nepoužívajú e-shop (smiech).

 

Aký je najpredávanejší strih a farba nohavičiek? A plaviek?

Z: Začnem plavkami – jednoznačne Rio a prvenstvo si striedajú ešte s jednými volánikovými s názvom Hawaii. Toto bolo tiež veľmi vtipná situácia. Keď mamina začal tvoriť strihy a uvidela som tú volánikovú Rio, skríkla som: „To v žiadnom prípade! Volániky? Na plavky? To kde sme došli?“. (smiech)

E: A ja som jej povedala: Ale to je pre Katku – La Floritu. (smiech ešte väčší)

Z: Tak som povedala, že dobre, poďme ich skúsiť. A oni išli ako teplé rožky! Máme ich už tretiu sezónu a stále sú to najpredávanejšie plavky. Moje názory tu nie vždy prejdú. Mamina má na to proste nos. Z ostatných vecí sú aktuálne najobľúbenejšie čipkované nohavičky Ala a čipkovaná braletka Anne.

E: Z toho mi stále vychádza, keď už máme niečo urobiť, tak to musí byť niečím zvláštne a jedinečné. Aj keď ľudia si radi kúpia aj tie klasické strihy, ale hlavne ich zaujme to, čo je iné.

 

 

Čo ďalšie produkty – pyžamká, šortky, mikiny... aký majú ohlas u vašich zákazníkov? Nebol to risk ísť do iného typu odevu? Cítili ste už, že potrebujete rozšíriť ponuku aj o niečo iné?

Z: Ja si myslím, že tie pyžamá prirodzene patria k spodnej bielizni. A hlavne je to veľmi dobrý vianočný tovar. Cez Vianoce nám to funguje veľmi dobre a tento rok to začalo fungovať už aj mimo Vianoc. Ľudia si nás s tým už začali spájať a máme ich už tretiu sezónu. Ono to totižto dlho trvá, kým sa taká informácia dostane do povedomia. S mikinami sme ešte len začali, tak je to ťažko hodnotiť, ale prvá várka sa vypredala, tak to vyzerá sľubne. Museli sme vymyslieť niečo špeciálne, lebo mikiny robí veľa značiek. Moja mamina je ale kúzelníčka a vždy príde s takými nápadmi! Vďaka nej tam máme to špeciálne vrecko na mobil.

E: Lebo som si tak predstavila, čo by mňa potešilo, čo na žiadnej inej mikine nie je. A viem, že sa stáva, že keď si dáte do tej klokanky mobil, tak z tadiaľ môže vypadnúť. Došlo mi, že je tam potrebné extra vrecko.

Z: A ja už teraz žiadnu inú mikinu, ako našu, nenosím. Tak som si zvykla, že mobil mám v tom vrecku, že už ho hľadám na každej inej mikine.

E: Mikiny mi ale napadli tak, že nám prišiel kotúč bambusu z Moravy a bol zaviazaný takou krásnou farbou teplákoviny. A ja na to pozerám, že z tohto by bola taká krásna mikina! Vďaka tomu sme si pozreli vzorkovník a rozhodli sa, že ideme do toho. Ten kúsok látky bol inak v dymovej ružovej, ktorá sa teraz aj najviac predáva. Tak takto sa u nás plánuje (smiech).

Z: U nás keď chcú marketéri nejaký plán, tak ja vždy hovorím, že v žiadnom prípade, to je úplne zbytočné. U nás to chodí takto, že potrebujeme nápad. A keď už máme materiál a strih, to je už potom rýchly proces. Je pravda, že takto k nám vlastne prišla aj plavkovina, aj čipky, aj mikinky. Našli si nás. S materiálom prišli ale aj naše bambusové šortky. Tie sú aj vďaka Deniske Vyšňovskej, ktorá nám dala tento nápad.

E: Denisa nám presvedčila, že je to skvelé pod šaty, aby si bola istejšia, keď podfúkne. A ja si ešte hovorím, že kto by to chcel, také bombarďáky. My sme mali už ušitý jeden prototyp, ale z iného bambusu. Ten nebol taký vhodný a myslím, že keby sme išli do neho, nemalo by to taký úspech.

Z: Áno, lebo ten bambus, ktorý máme teraz, ten je pre tie šortky ako stvorený. Zase sa stretol nápad s perfektným materiálom a sú tu dokonalé šortky, ktoré nosia stovky žien a milujú ich. Sú hlavne letný produkt a tentoraz sme sa dopredu predzásobili dostatkom materiálu. Problém bol ten, že sme nestíhali kvôli nedostatku látky. Nepredpokladali sme taký záujem.

 

 

 

Je o vás známe, že tvárami vašim fotokampaní sú krásne ženy rôznych tvarov. Najviac mi však zarezonovala kampaň SVOJA, ktorá ukázala, že ste značka pre všetky ženy a všetky typy postáv. Akú niesla myšlienku?

Z: Myšlienka je taká, ako vyzerá aj celá kampaň. Že každá žena sa v bielizni môže cítiť dobre. Hoc ako vyzerá, hoc akú má veľkosť, hoc akú má dispozíciu tela, farbu pleti.. každá je svoja.

E: Ja by som k tomu chcela dodať, že všetky baby z tejto kampane, ani jedna nie je profesionálna modelka. Všetky sú to naše reálne zákazníčky. Ktoré prišli v našom spodné prádle, my sme im ani nemuseli nič nosiť. (smiech). Celé to fotenie bolo krásne.

Z: Bola tam úžasná ženská energia a v tej miestnosti sa nazbieralo toľko ženskosti! Túto kampaň som chcela zrealizovať už rok predtým, ale kvôli covidu sa to nepodarilo. Tento rok sa to podarilo. Fotila to Veronika Selepková, ktorá ma extrémne vycibrený cit pre fotenie žien. Našla som priestory a na našich sociálnych sieťach sme vyhlásili, že hľadáme nie modelky, ale ženy na fotenie. Prihlásilo sa nám strašne veľa záujemkýň, čo bolo veľmi náročné vybrať a odmietnuť, aby sme nikoho neurazili. Vyberali sme ženy tak, aby boli čo najviac odlišné, aby bola jedna štíhla, jedna plnšia, blondína, brunetka... aby to bolo presne také ako v realite. Úplne sa mi týmto splnil môj sen.

 

 

Vnímate, že ste ukázali ženám tú reálnu krásu?

Z: Celý čas ako fungujeme, tak skoro na každom fotení bola nejaká naša zákazníčka ako modelka. Samé zákazníčky si to pýtajú, že chcú vidieť, ako to vyzerá na reálnych ženách, nie iba na modelkách. Pokiaľ sa to dá zrealizovať, vždy to takto robíme. Toto fotenie bolo vyvrcholenie toho všetkého, že aha. Takto ženy vyzeráte krásne a je jedno akú máte veľkosť. A takú to malo aj odozvu.

E: Musím povedať, že naozaj to väčšina ľudí ocenila, okrem pár klasických hejterov, ktorý si zgustnú na všetkom.

Z: Áno, hejterov milujeme, zdvíhajú nám dosahy na sociálnych sieťach. (smiech)

E: S tým som sa ja musela vyrovnať. Keď som sa prvýkrát stretla s tým, že hejtovali naše modelky, bolo mi veľmi ťažko. Stalo sa to na Facebooku SAShE, kde zverejnili fotku našich plaviek. Boli odfotené na Drew, krásnej žene, čerstvej mamine, ktorá vtedy mala veľkosť M. Ľudia písali tak hnusné komentáre, že SAShE muselo vypnúť možnosť komentovanie. To ma tak veľmi zasiahlo, že ako môže niekto na pekné baby, pekné fotky vypisovať také sprostosti.

 

 

Mne sa veľmi páči, že ukazujete práve tie reálne postavy. Je ťažké nájsť na fotenie ženy – povedzme kyprejších tvarov alebo v staršom veku – ktoré sú ochotné ukázať svoje telo? Lebo ja sa priznám, že mne ste veľmi posunuli hranicu mojej komfortnej zóny, čo mi nesmierne pomohlo v sebavnímaní.

Z: Každá žena, či je XXS a má 40 kíl alebo naopak má 100 kíl a veľkosť XXL, môže vyzerať krásne. A sú ženy, ktoré sa hanbia, ktoré nechcú ukázať svoje telo a sú ženy, ktoré s tým nemajú absolútne žiadny problém. Ale spomeniem napríklad našu modelku Lady Vivian. To sebavedomie, s akým prišla na fotenie, ja som zostala hotová a bez slov. Je pre mňa veľmi inšpirujúce, ako dokáže prezentovať svoje krásne telo. A to naozaj máme za sebou milión fotení. Mali sme modelky, ktoré mali proporčne dokonalú postavu a mali väčší problém so svojim telom ako Vivian alebo naša zákazníčka a kamarátka Kristínka Zelisková. Veľmi tieto ženy obdivujem. Vôbec to nie je o veľkosti. Ale je v poriadku, ak žena s tým v pohode je, aj keď s tým v pohode nie je.

E: Na nedávnom fotení sme fotili s modelkou, ktorej všetky fotky nám jej otec komentuje so slovami: „Moja krásna dcéra“. To je úžasné. A ja som najprv tak podozrievavo na to pozerala, či si nerobí srandu. A on je skutočne na ňu hrdý v tom našom krásnom krajkovom spodnom prádle.

Z: My sa veľmi snažíme, aby každá jedna fotka bola na pohľad krásna a estetická. Nie vulgárna. Rovnako tak komunikujeme aj naše spolupráce, aby bolo na samotnej tvorkyni, koľko bude chcieť ukázať a ako sa v tom bude cítiť.

 

 

Čo všetko je za tvorbou novej kolekcie? Od plánovania, tvorby nových strihov, cez nafotenie kolekcie, marketingu a tvorby postov...

E: Na začiatku je šnúrka (smiech). Najskôr to musíme vymyslieť a vyrobiť. V mojom prípade je to tak, že sa snažím kreatívne spojiť strihy s materiálom. Niekde niečo vylepším, či vymením. Napíšem si zoznam a potom to ukážem Zuzke. Vždy popri tom ale vznikne aj niečo viac.

Z: To sa určite teraz bavíme o plavkách. Tento rok sme sa s maminou dohodli, že dáme malú kolekciu, pár strihov. A pani Kučíková príde so siedmymi podprsenkami a trinástimi nohavičkami! (smiech)

E: Ja na všetko prichádzam, keď to reálne tvorím. Vtedy prichádzam na to, čo najlepšie kde sedí. A tak to rôzne skúšam.

Z: Sú produkty, ktoré sa vyvíjajú, že sa spraví prototyp a vylepšuje sa a sú produkty, ako napríklad podprsenka Jane, ktorú mamina ušila a perfektne sadla na prvú. Potom ideme fotiť. Fotografku už máme dva roky tú istú – Barborku Balúchovú, úžasná žienka, s ktorou som si veľmi sadla. Následne hľadáme priestor a modelky. Zladiť to všetko je častokrát náročné, ale ja ten proces milujem. Aj celý fotografický deň. Po fotení prichádza riešenie e-shopu, nahadzovanie produktov a následne nekonečné maily, príprava fotiek na siete, komunikácia na sociálnych sieťach. Už máme za sebou aj profi marketingový tím, ktorý nám rieši marketing. Musím spomenúť aj našu Barbaru, ktorá sa nám stará o sociálne siete a robí vizuály do reklám. A robí to perfektne. Mne zostala komunikácia so zákazníkmi, pretože Instagram je pre mňa veľká srdcovka. Bez akýchkoľvek reklám sme dosiahli prvých 10 tisíc, čo je pre značku veľká vec. Teraz si už ale musíme pomáhať aj reklamou. Kedysi, keď sme zazdieľali kolekciu Špania alebo Eukalyptus, hneď sme mali objednávky.

E: Kolekcia Eukalyptus - to bolo aj vďaka SAShE. SAShE nás dalo na celú titulku a za deň sa vypredala. A ja som s hrôzou ešte počítala, či budeme mať dostatok látky a koľko nohavičiek na ňu vyjde.

Z: Ale mamina má takú super schopnosť a často si z nej robíme srandu. Ona má takýto malý kúsoček látky a my s Mášou, že: „No, to ešte také štyri z toho strihne“ (smiech). Keď už máme málo materiálu, strihá vždy mamina a začína jej „tetris“. Ona dokáže z jedného metra vystrihnúť aj 10 kusov nohavičiek.

 

 

Riadite sa aj tým, že koľko času a úsilia vkladáte do tvorby, toľko aj do reklamy?

Z: Ja mám taký pocit, že to už začína prevyšovať. Lebo reklama je to, čo nás predáva. Je to náročné. Ale sme skvelý tím. Tiež to bolo niečo, čo sme sa museli naučiť, ako so všetkým. Keď sme mali prvé stretnutie s marketingovou agentúrou, ja som nevedela o čom ten človek rozpráva. Vôbec som mu nerozumela. Ale vedeli sme, že do toho musíme ísť. Už je to asi rok a pol, čo spolupracujeme a funguje nám to. Vďaka tomu sme si vytvorili vlastnú identitu – svoje farby, svoj font, svoj rukopis a ukazuje nám to, aké je to dôležité.

 

Čo je podľa vás najťažšie na celej tvorbe?

Dlhá chvíľka ticha.

E: Najťažšie sú tie obdobia, keď sa málo predáva. Lebo keď je veľa roboty s tým sa dá popasovať. Človek má vďaka tomu veľa energie a dobre sa pracuje, keď sa darí. Ale keď sú hluché obdobia, kedy sa málo predáva, tak to je nepríjemné. Vtedy si kladieme otázky: A bude sa zase? A čo ďalej? A čo vymyslíme? Veď my z toho žijeme, nikto za nás tie faktúry nezaplatí.

Z: Áno, my si navzájom prehadzujeme „depky“ jedna na druhú. Minulý rok na jeseň sme mali také náročnejšie obdobie a riadne sme si nakladali. Nakoniec sme zistili, že sme cez to obdobie nič nespravili. Tak veľmi sme sa s tým zožierali, že nás to úplne vcuclo. Povedali sme si, že toto už nikdy nemôžeme spraviť a nabudúce ten čas radšej využijeme na niečo iné.

 

 

 

V čom je výroba spodného prádla špecifická a prečo na ňu treba špeciálne stroje a zručnosti? Prečo to nie je také jednoduché?

E: Špeciálne je to tým, že je to elastický materiál a dávame ho dohromady s gumičkou. Výsledok musí byť aj pevný, aj elastický. Dá sa to spraviť aj na bežnom stroji, ale ani to tak dobre nevyzerá a ani to nie je také funkčné. Práve preto musíme používať špeciálne stroje a najlepšie je mať na každý úkon iný stroj.

 

Koľko trvá vyrobiť napr. klasické nohavičky – podprsenku?

E: To je veľmi individuálne a záleží od strihu. Také jedny nohavičky, keď si ich vystrihnem, navliečiem všetky stroje, môžu trvať aj polhodniku, hodinku. My sa to ale snažíme robiť efektívne a šiť napríklad z nej danej farby toho viac, vďaka tomu sa ten čas skracuje. A keď si niekto myslí, že tých 14,50€ je strašná cena, tak... nech si to skúsi! (smiech)

 

 

 

Kto všetko šije Láskovo kúsky? A aké sú príbehy týchto ľudí?

E: Tak, hlavne ja! (smiech) A máme tu kolegyňu Sonku, ktorá to so mnou bojuje už 30 rokov. My sme snáď aj viac ako rodina, vieme o sebe všetko. Potom máme Ukrajinku Mášu, ktorá je veľmi šikovná krajčírka, dobrý človek a veľmi nám sem zapadla. Dve krajčírky máme na materskej, lebo my sme firma, do ktorej keď sa nastúpi, tak po mesiaci zistíme, že krajčírka je tehotná. A ešte máme výpomoc – Mirku, ktorá sa nám vypomáha so strihaním a Olenu, tiež z Ukrajiny, ktorá je módna návrhárka, perfektne šije a pozerať sa na ňu ako šije je zážitok. Aktuálne je ale doma, pretože študuje a žiaľ, nemôže si tu kresliť a počúvať prednášky cez pracovnú dobu (smiech).

 

Nachádzame sa u vás v dielničke v Podunajských Biskupiciach. Ale predsa, spodné prádlo je produkt, ktoré sa najlepšie kupuje, keď si ho človek vyskúša. Neuvažujete nad kamennou predajňou, showroomom alebo distribúciou vášho tovaru do malých lokálnych obchodíkov?
Stačí vám kontakt so zákazníkmi na trhoch?

Z: Ale my sme v kamenných predajniach! V detskom obchodíku Ratolesť v Prievidzi a vo Viedni, kde máme pyžamká - je to obchodík s pomalou a udržateľnou módou. A máme ešte jednu spoluprácu rozrobenú. Je fajn sa takýmto spôsobom posúvať, ale určite by sme nešli do vlastnej predajne.

E: To sme si už zažili, ešte ako značka Ellis sme mali obchod v Dunaji. Bolo to veľmi náročné, lebo v meste sa už vtedy málo predávalo. Skončilo to tak, že Dunaj nám dal všetkým výpovede kvôli prerábke.

Z: Osvedčuje sa nám, že máme iba túto našu dielňu, kam rovnako môžu zákazníčky prísť, poskúšať si a vybrať si veci, ktoré ešte nie sú v ponuke. Dobre nám to funguje. Máme zákazníčky, ktoré fungujú iba takto, že obídu celý objednávkový systém a prídu rovno sem, akoby do obchodu. Zatiaľ nás nič nevedie k tomu, aby sme si otvorili vlastný obchod v Bratislave.

 

 

 

Čo nové pripravujete? Ste o krok dopredu a mysľou už pri jarnej kolekcii?

E: My už máme dokonca termín na fotenie plaviek na jar, pri mori!

Z: Viacej ale už nebudeme prezrádzať. Máme už zásoby plavkoviny na budúcu kolekciu a ako skončia Vianoce, ideme na to!

E: Katka a bude ďalšia limitovaná kolekcia Flower Power! Priprav sa!

K: No, môžem povedať nie? Dámy, ďakujem za úžasný rozhovor. Prajem vám len tie najspokojnejšie zákazníčky. Robíte nás krásne.

 

Komentáre

Heavenly Úžasné, ste majsterky svojho remesla. Pozdravujem! ♥

2024-01-22 15:44:28

elendicant Krásna návšteva! Nádherné, milé ženy! Držím palce, nech sa vám veľmi darí!

2024-01-23 08:13:21

SolidoArt Odmakané. Vedia o čom hovoria. Držíme palce.

2024-01-24 09:26:20

danculienka Žienky...povedané a napísané tak od srdca,pravdivo ako to chodí no zo života.Máte môj obdiv a idem vás"presnoriť".inak zasmiala som sa,že poslala telegram-dnešné 30-ky ani nevedia čo to je..

2024-01-24 18:32:20

PETRA_VE Skvelé. Krásny rozhovor ❤️

2024-01-24 22:27:24

mimymajtslaskou Milujem tieto ženy ♥️

2024-01-25 19:41:08

SusanRosy krásny článok ❤️ a úžasná značka

2024-02-14 14:30:59
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

Vecičky nájdete

V žurnáli sú spomínané:

 - Nohavičky Dita prírodná bio bavlna - 12666182_Nohavičky Dita prírodná bio bavlna by laskovo
 Páči sa 12 ľudom
15,50 €
 - Bambusová nočná košeľa Ela - 15091249_Bambusová nočná košeľa Ela by laskovo
 Páči sa 14 ľudom
61 €
 - Nohavičky Adel - 15092177_Nohavičky Adel by laskovo
 Páči sa 18 ľudom
16 €
 - Podprsenka Suzane – terrazzo mauve - 15535424_Podprsenka Suzane – terrazzo mauve by laskovo
 Páči sa 16 ľudom
39 €
 - Mikina Gentle s vreckom na mobil - 15916149_Mikina Gentle s vreckom na mobil by laskovo
 Páči sa 19 ľudom
84 €
 - Dámske pyžamové tričko Margaret  - 16073381_Dámske pyžamové tričko Margaret by laskovo
 Páči sa 10 ľudom
24 €

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »