Žurnál+

Výťah 2020 - Ako pracovať so svojou značkou na SAShE, 1. diel

P
SAShE.sk994 predaných ks, 545 hodnotení

SAShE s.r.o. . » Rady predajcom / 2021-02-03 12:10:48 /  15 komentárov / 88 lajkov

Pozrite sa na svoju značku očami výhercov súťaže Výťah 2020 a prejdite si spoločne s nami cestu premeny ich značky. Veríme, že v mnohých ich problémoch nájdete aj kúsok zo svojho príbehu s predajom rukodielnej tvorby. V prvej časti tohto seriálu článkov sa budeme venovať téme pretriedenia vašej galérie na SAShE pod heslom "menej je viac" a naopak rozšíreniu vašej ponuky na základe tých najžiadanejších výrobkov.

 

Keď sme v roku 2020 vyhlásili druhé kolo súťaže Výťah, ktorá má za cieľ pomôcť značkám na SAShE vyrásť, tušili sme, že to bude zaujímavá cesta nielen pre víťazné značky, ale aj pre celú komunitu. Zo súťaže nakoniec vzišlo až sedem víťazných značiek a so šiestimi z nich sme cestu premeny značky už prešli. Radi by sme vás pozvali, aby ste si ju prešli s nami a pozreli sa na to, ako sa dá pracovať so svojou galériou na SAShE, ako zrealizovať úspešné produktové fotenie a najmä aká náročná, ale aj kreatívna môže byť snaha o kvalitnú prezentáciu rukodielnej tvorby na internete.

 

Začiatkom leta 2020 sme sa s výhercami jednotlivo stretli u nás v redakcii SAShE. Dali sme si kávu, koláčik a rozhovor o ich tvorbe. Autorov sme požiadali, aby so sebou priniesli aj ukážky svojej tvorby. Keď sme videli, s akou láskou berú svoje výrobky do rúk, všimli sme si detailné prepracovanie, neopozerané nápady a vytušili sme hodiny namáhavej rukodielnej práce. Zároveň sme si však uvedomili, že každá z týchto značiek cíti potrebu pomoci, posunu, že pociťuje nedocenenie. Pochopili sme, že táto cesta bude prínosná nielen pre víťazné značky, ale aj pre iných autorov na SAShE. 

Ak autor bojuje s predajom svojich výrobkov, s pravidelným príjmom, s možnosťou nakúpiť si materiál podľa svojich predstáv, jeho kreativita a motivácia upadá. Spoločným problémom všetkých finalistov Výťahu bolo ako prezentovať svoje výrobky na SAShE tak, aby zabezpečili autorovi finančnú stabilitu aj priestor pre roztiahnutie kreatívnych krídel?

Oporným pilierom pri hľadaní odpovedí bol pre nás návod Tvorím na internete, v ktorom sme zhrnuli naše skúsenosti z 11 rokov práce na SAShE.

Tretia kapitola tohto dokumentu je venovaná konkrétnym stratégiám ako pracovať so svojou značkou, čo zmeniť, ak nie som úplne spokojný so svojím predajom, či priestorom, ktorý dostáva moja značka na SAShE. Často sú to malé, nenáročné kroky, ktoré môžu priniesť veľké zmeny. Poďme si ich prejsť spoločne, možno v niektorých z nich nájdete odpoveď aj vy.

 

Potreba jednej dôležitej zmeny spájala všetkých našich výhercov a je zároveň aj problémom mnohých galérií na SAShE. Pretriediť svoju ponuku výrobkov. Múdra rada hovorí, že ľudia si vás často nezapamätajú podľa tej najlepšej, ale paradoxne podľa tej najhoršej veci (viď článok Zúženie ponuky).

Všetky galérie našich výhercov boli už na začiatku našej spolupráce plné kvalitných a originálnych výrobkov. Medzi nimi však dostávali priestor rôzne staršie pokusy a výrobky, ku ktorým si zákazníci dlhodobo nevedeli nájsť cestu. SAShE je určite miestom, kde môžete takéto pokusy z rôznych období svojej tvorby otestovať, prijímať spätnú väzbu a hľadať si cestu. Pre celkový dojem vašej galérie je však veľmi dôležité priebežne vyhodnocovať úspech, či neúspech svojich diel a výrobky, ktoré nemajú adekvátnu zákaznícku odozvu radšej z ponuky stiahnuť (viď článok Analýza predajov).

Menej je niekedy viac platí aj v tomto prípade. Ukážte zákazníkovi pri návšteve vašej galérie to najlepšie zo svojej tvorby. Doprajte mu súlad, harmóniu a uľahčite mu vnímanie a zapamätanie si vašej značky (viď článok Jednotná ponuka).

 

Značka Moji

Prvou cestou, ktorú sme si teda prešli s každým jedným výhercom bolo "upratanie" ponuky. Postupovali sme tak, že sme po spoločnej dohode zvolili jednu alebo zopár produktových línií, ktoré dávali zmysel samé o sebe a súladili aj navzájom. Napríklad v galérii Moji sme si zadefinovali tri línie tvorby na základe použitej techniky: hračky s tlačeným autorským motívom, hračky bez motívov plnené špaldou a najpredávanejšia línia plyšových zvieratiek.

Autorke Johane sme zároveň navrhli zredukovať alebo naopak rozšíriť niektoré motívy v jej ponuke. Jednoducho sme sa porozprávali o tom, ktoré výrobky sa predávajú najlepšie a naopak, ktoré najhoršie. S niektorými motívmi, ktoré sa skrátka dlhodobo nepredávali sme sa rozhodli rozlúčiť, aby Johana zbytočne nemíňala energiu týmto smerom. Naopak plyšový lišiak je jednoznačný bestseller v jej tvorbe. Johana potrebuje rozviesť tento motív do rôznych verzií a techník, ktoré ovláda. Ponúknuť lišiaka v podobe plyšovej hračky, špaldového mojkáčika, bábätkovského prítulníka, hrkálky, zásterky na pečenie (viď článok Teplé rožky).

Navrhli sme jej, aby obľúbené výrobky spojila do pekne zabalených darčekových sád, ktoré ocenia zákazníci hľadajúci napríklad darček na narodeniny alebo Vianoce.

 

Galéria Moji pred vytriedením ponuky:

 

 

Galéria Moji po vytriedení ponuky:

 

 

Značka Jaborca

Na túto stratégiu sme sa zamerali aj pri práci so značkou Jaborca. Na prvý pohľad veľmi usporiadaná, čistá galéria. Janka svoju tvorbu, podobne ako mnohí z vás, dovádza takmer do dokonalosti. Hrá sa s každým detailom, švíkom, nápadom, pričom nehľadí na čas strávený tvorbou svojich prekrásnych výrobkov. Tie následne ale nedokáže v trhovej konkurencii vyvážiť adekvátnou cenou. Teda aby sa jej zvieratká predávali, ponúka ich za cenu, ktorá neodráža investovanú energiu. Toto je častý problém autorov na SAShE, ktorý ich dovádza do akejsi stagnácie. Nevedia sa finančne odraziť, aby mohli premýšľať a tvoriť s väčšou autorskou ľahkosťou.

Janke sme navrhli zaradiť do svojej ponuky menej technicky náročné kúsky ako hrkálky alebo deky pre bábätká, ktoré ju nebudú stáť toľko námahy a využije pri ich tvorbe svoje obľúbené recyklované zvyšky látok. Dostane tak do svojej galérie lacnejšie kúsky pre zákazníkov, ktorým sa páči jej štýl, ale možno si nemôžu práve dovoliť zainvestovať väčšiu sumu (viď článok Rôzne cenové hladiny). 

A navrhli sme jej zároveň, podobne ako značke Moji, aj opačnú stratégiu (viď článok Rozšírenie ponuky). Ponuku nákladnejších darčekových sád, ktoré oslovia zákazníkov hľadajúcich kvalitný originálny darček napríklad k narodeniu bábätka alebo na narodeniny vnúčatka. A tak vznikla "rastúca sada", ktorá môže sprevádzať dieťatko od narodenia až do 4-5 rokov. Keď sme premýšľali, kam by sa dala Jankina ponuka posunúť ďalej, napadla nám edukačná rovina. Čo tak pomôcť detičkám osvojiť si prostredníctvom zvieratiek nejaký zvyk, ktorý pomôže aj maminám pri výchove? Janke sa nápad veľmi zapáčil, ušila zvieratkám malé pyžamká a ruksačiky, ktoré pomáhajú deťom s návykom prezliekania sa, spoločne sme vymysleli krásne texty, ktoré sprevádzajú "edukačné sady". Niekedy drobný nápad pomôže posunúť tvorbu na ďalšiu úroveň.

 

Galéria Jaborca pred rozšírením ponuky:

 

 

Galéria Jaborca po rozšírení ponuky:

 

 

  • Tip: Zákazníci na SAShE často hľadajú práve originálne darčeky s pridanou hodnotou, pomôžte im rozhodnúť sa pre kúpu. Môžete zabaliť svoje najmilovanejšie kúsky do jednoduchých (ideálne recyklovateľných) krabíc, dať si napríklad vyrobiť peknú pečiatku s textom "Darčeková sada" a priložiť kartičku s venovaním. Takto môžete vnuknúť zákazníkovi myšlienku, že vaše výrobky sú vhodný darček pre jeho blízkych, ktorá by mu inak nenapadla. A takouto formou odprezentuje váš výrobok hneď niekoľkým ľuďom a v tom najlepšom svetle.

 

 

Stratégiám práce s galériou na SAShE spomínaným v tomto článku venujeme v návode Tvorím na internete niekoľko samostatných kapitol, ktoré sa zaoberajú zjednotením galériezúžením ponukyrozšírením ponuky, nájdením svojho bestselleru, či ponúknutím výrobkov v rôznych cenových hladinách.

 

Veríme, že v niektorých riadkoch ste našli kus svojho príbehu a možno aj odpovede na otázky o smerovaní vašej tvorby.

Ďalší článok z tohto seriálu bude venovaný téme fotografovania svojich výrobkov v domácom prostredí. Všetkým šiestim značkám sme nafotili výrobky u nich doma tak, aby to vedeli v budúcnosti zrealizovať aj sami. Čo všetko sme sa spoločne pri tom naučili, zhrnieme s láskou a radosťou aj vám.

Komentáre

Vysivky_od_Ivky Veľmi inšpiratívny a "nakopávajúci" článok, ďakujeme!

2021-02-01 13:42:23

Jaborca Musím potvrdiť, že ozveny toho "nakopnutia" ešte stále cítim. :-) Je skvelé mať možnosť pozrieť sa na svoju prácu inými očami. Ďakujem Výťahu 2020. :-)

2021-02-01 14:11:273x

Momino ahoj, zaujimavy článok, paci sa mi najmä nápad s bestsellerom - no napr. ja nemám niečo, čo sa predalo viac ako raz

2021-02-01 17:37:40

SilviaDesign Ďakujem za poučný článok. Aj ja musím veru poupratovať v mojej galérii...

2021-02-01 19:18:41

helena.chmelova Výborné myšlienky ohľadom práce s galériou. Naozaj je jedna vec čo si o výrobkoch myslí výrobca a čo si myslí kupujúci. Pokukovala som vlani po tom Výťahu a teraz vidím, že takáto pomoc-spolupráca so Sashe je veľmi pozitívny krok pre pradajcu. No - mám čo robiť ....

2021-02-01 22:16:35

babkarstvo čo k tomu dodať...tiež by som privítala reklamu, ktora bola značke Jaborca venovaná posledný štvrťrok pred vianocami na úkor mnohých ďalších predajcov...zial v dnešnej dobe je predaj hlavne o reklame, co vsetci dobre vieme. Znacka Moji má prekrásne zvieratká, pamätám si pôvodne fotky...na terajších fotkach sa nemôžem stotožniť zo žltým az okrovym pozadím. Zvieratka tam celkom zanikajú.

Verím, ze žurnál pomôže predajcom sa pohnúť dalej....preto bol vytvorený. Tesim sa na časť o fotkach.

2021-02-02 08:51:415x

IvkaP Ďakujem za skvelý článok. Skúsim si z neho tiež niečo zobrať. Musím sama uznať, že i mňa zaujala pekná galéria od Jaborca . Sama som už dlhšie rozmýšľala o takejto zmene a dať sa šitie hračiek. Super. Teším sa na pokračovanie.

2021-02-02 23:47:11

ROMANTIC Inšpirujúce, urcite využijem :)

2021-02-03 19:44:12

SAShE.sk  REDAKCIA  Dakujeme za komentare a podporu. Verime, ze ci uz na zaklade tejto serie clankov alebo navodu Tvorim na internete sa da inspirovat pri posunoch v tvorbe a jej prezentacii na internete. Na SAShE to totiz naozaj nie je o nezasluzenej reklame, je to o kombinacii vyrobkov s ich prezentaciou a s poziadavkami zakaznikov. Znacka Jaborca je vitazkou sutaze Vytah na zaklade verjneho hlasovania, dali ste jej sancu posunut svoju tvorbu a dostat priestor, ktory si svojou tvrdou pracou a poctivymi vyrobkami plne zasluzila. Jej tuzba posunut sa v tvorbe a jej prezentacii na internete jej zabezpecila pozornost a vdaka nej dostali mnohi ludia krasni originalny darcek pre radost. Naozaj to nevnimame ako robene "na ukor", ale pre dobru vec, premena jej znacky ma byt inspiraciou, nie naopak :) Pri foteni znacky Moji v domacom prostredi sme neboli schopni obist nadherne hlinene steny, ktore ma Johanka vo svojom pribytku a tak sme sa ich po spolocnej dohode rozhodli priznat a odlisit touto farbou jej galeriu od ostatnych, ktore povacsine prezentuju vyrobky na bielom pozadi (co samozrejme stale odporucame ako idealne riesenie, ktora dava plnu pozornost vyrobkom). Tato galeria, podobne ako Johanka a jej znacka, tym padom tak trosku trci z davu, dufajme ze nie prilis na ukor zvieratiek :)

2021-02-03 20:51:353x

AdharaDecor Dobrý deň, mám otázku, ktorá mi napadla už pri čítaní Vášho návodu, ale tam nebola možnosť diskusie.

Prečo by nejednotná ponuka mala pôsobiť neprofesionálne? Prečo by výrobky mali byť jednotné? Ja v tvorbe nemám rada stereotyp. Výroba niektorých vecí stále dookola ma ubíja, aj keď sa predávajú (najmä tých s náročnejšou výrobou). Najlepšie sa viem na tvorbu sústrediť vtedy, ak ju viem prestriedať aj niečím úplne odlišným. Ale aj medzi predanými výrobkami mám rôznorodé vecičky, takže sa mi nezdá, že by to predaj nejako brzdilo. Navyše uvažujem o rozšírení ponuky o ďalšiu, ešte úplne odlišnú kategóriu, než sú doterajšie...

Čo by ste poradili výrobcovi, ktorý naozaj chce tvoriť a predávať úplne nesúvisiace veci? Viac kont na Sashe?

Nechápte ma zle, s viacerými radami sa stotožňujem, respektíve sama cítim, že niektoré moje „ležiaky“ sú zrejme ležiakmi preto, lebo nie sú dosť dobré... a aj ja mám jednu dominantnú tvorivú líniu (vence zo šišiek), ku ktorej ma to prirodzene tiahne a ktorá má úspech. No nevidím dôvod, prečo sa vzdať tých ostatných.

2021-02-03 22:23:267x

SAShE.sk  REDAKCIA  To je veľmi dobrá otázka, ďakujeme za ňu. pod jednotnosťou ponuky naozaj nemáme na mysli, aby galérie boli uniformné a nudné, to v žiadnom prípade nie je niečo, čo by reprezentovalo SAShE filozofiu :) Náš svet je farebný, tvorivý a pestrý. Ako sme spomínali v článku, SAShE je práve to miesto, kde môžete skúšať, testovať svoju tvorbu, ukazovať zákazníkom rôzne fázy svojej práce, dostávať spätnú väzbu od zákazníkov a rásť. Potreba tvorcu prinášať neustále novinky je tou najdôležitejšou súčasťou kreatívneho procesu a baví každého autora viac, než monotónnejšia výroba napríklad na zákazku. To je niečo, čo plne chápeme a podporujeme. A kvôli čomu sa snažíme pomáhať vám s prezentáciou vašej tvorby, aby ste mali práve šancu roztiahnuť kreatívne krídla a tvoriť, nielen riešiť predaje a financie. Pod jednotnosťou ponuky máme na mysli vizuálnu, nie produktovú jednotnosť. Príkladom je práve galéria Moji, ktorá ponúka niekoľko úplne odlišných produktových radov výrobkov, rôznych techník a štýlov. Pretriedením, jednotným nafotením však pomáha zákazníkom pochopiť svoju ponuku a vybrať si, nakúpiť. Tým pádom zvyšuje svoju šancu zarobiť si peniažky a investovať ich do času, materiálu, energie na kreatívne, nápadite, neopozerané novinky. To je proces, ku ktorému by sme vás veľmi radi inšpirovali v snahe pomôcť vám stabilizovať vašu tvorbu, zarobiť si a môcť tvoriť smelo, bez starostí o financie, so zameraním sa na tvoriaci proces ako taký. Takže smelo do pridávania nových výrobkov, nových kategórií, ale ruka v ruke s pravidelným triedením starších výrobkov, o ktoré dlhodobo nie je záujem, s jednotným štýlom fotenia výrobkov (so zameraním na výrobok, napríklad bez rušivých prvkov v pozadí), zamerali by sme sa aj na vytvorenie vlastných podkategórií v galérii, čo prináša zákazníkom prehľadnejšie pochopenie ponuky... To je spôsob ako pomôcť zákazníkovi zorientovať sa v ponuke a vybrať si. Určite nie návod na stereotypnosť, tú naozaj na SAShE nik nehľadá, tak smelo do pestrého tvorenia vyzbrojeného prehľadnou galériou :)

2021-02-04 11:30:522x

TvoreNina Super!

Pamätám si galériu Jaborky predtým, myslím, že zaradenie hrkálok (veľmi sú milé!) je rozhodne krokom vpred.

Moji som nesledovala, ale stotožňujem sa s tým, čo tu zaznelo-tá farba pozadia na mňa pôsobí veľmi rušivo a výrobky naozaj zanikajú :( Ale pokiaľ je s tým autorka v pohode za cenu originálnosti, tak je to v poriadku.

Ja si všímam, že je lepšie mať biele a jednoduché pozadie kvôli nomináciam na výklady (teda, nie že by mi to pomáhalo :D ), ale hlavne pokiaľ ide aj o umeleckú fotku, kde je produkt obkolesený ďalšími dekoráciami/predmetmi, osobne ma to vždy dosť vyrušuje, je to už akoby preplnené, nie raz to na mňa pôsobilo nasilu, hoci to vidím u predajcov, čo majú tie fotky profi aj výrobky kvalitné. Samozrejme, beriem to tak, že je to každého individuálny vkus, možno som len ja tá čudná a ušiel mi vlak :)

Čo sa týka prezentovania na titulke a väčšieho priestoru pre výherné značky-v tomto si myslím, že je to úplne fér, že dostávajú väčší priestor, veď tá pomoc spočíva aj v tom, že si ich všimne viac ľudí! :)

2021-02-08 14:29:113x

siruparen Ako "prvolezec" na sashe sa veľmi teším z takýchto článkov. Toho, čo sa začiatočník (ale asi nie len on) potrebuje dozvedieť je neúrekom... zhrnuté kompaktné informácie sú výborným pomocníkom, vopred díky za ďalšie :-)

2021-02-08 14:39:26

byNataliaM Ďakujem za inšpiratívne rady :-) Paradoxne som si pred pár dňami sama upratala vecičky v obchodíku, lebo boli "zmixované", takže som sama cítila, že to nie je ono. Potom prišiel tento článok a usmiala som sa. Napríklad také vecičky s vianočnou tematikou tam vo februári zbytočne zaberajú miesto. Prečítala som si komentár AdharaDecor, ktorý presne vystihol aj môj prípad - tvorím "kadečo z kadečoho", na rozdiel od nej o moje vecičky nie je záujem. Nemyslím si, že by boli drahé, ani že by neboli zaujímavé, v každej je kúsok fantázie a baví ma tvoriť veci v stále nových a iných štýloch. Zdá sa, že mojou dominantnou tvorivou líniou (vďaka za pojem :-)) sa stávajú prírodné materiály. Zvyčajne fotím s pozadím v kombinácii bielo-hnedá, záleží od dominantnej farby vecičky, aby s pozadím nesplývala. Ako vidíte moju tvorbu vy? Ďakujem za odpovede a buďte úprimní, prosím. Zvyčajne sa máme učiť z negatívnych feedbackov, tak šup šup, každá spätná väzba je prínosom k zlepšeniu sa ;-)

2021-02-08 14:51:461x

SAShE.sk  REDAKCIA  Ďakujeme za ďalšie zaujímavé otázky a podnety, neváhajte nám prosím napísať pokojne aj cez kontaktný formulár, ak máte chuť sa pozhovárať o svojej tvorbe. Radi vám poskytujeme takéto väčšie všeobecnejšie články, ktoré môžu poradiť širšiemu spektru ľudí, ale radi sa rozprávame o značkách aj individuálne a hľadáme spoločné cesty :) A samozrejme je priestor pýtať sa aj tu v komentároch pod článkami, práve tu môže otázka jedného autora otvoriť problém viacerých, keďže často zápasíte s podobnými skúsenosťami. Natália veľmi správne vnímate, že Vaša tvorba potrebuje zadefinovať nielen cez slová "prírodné materiály", ktoré sú naozaj dominantou Vašej tvorby, ale aj vizuálne cez jednotnosť ponuky galérie. To je niečo, čo často odlišuje úspešnejšie značky. Potrebujeme Vás pochopiť, potrebujeme porozumieť čo je podstatou Vašej tvorby, čo ponúkate a aké máme možnosti výberu. V tomto zmysle je jednoznačnosť ponuky obrovským benefitom. Po podrobnejšom pohľade na Vašu galériu je Vaša tendencia jasná, mandaly sú doménou Vašej tvorby. Ak zákazník vníma, v čom je galéria jednoznačne dobrá, čo je jej typický produkt, silná stránka, skôr sa pozastaví, popremýšľa nad výberom. Nie je to samozrejme všeobecne platná rada a sú na SAShE aj úspešné galérie s veľmi širokou ponukou, v ktorej sú zákazníci zvyknutí dlho listovať a funguje to. Ide však skôr o iné typy všeobecnejších produktov. Vaša galéria je veľmi unikátna a v jej prípade by sme sa zamerali na jedinečnosť typického produktu - mandaly, vyčistili galériu od všetkých ostatných typov výrobkov (potvrdzuje to aj fakt, že sa nepredali) a pri rozširovaní ponuky sa nechali viesť Vašimi predanými výrobkami. Sú to práve tie neutrálnejšie kúsky, praktické kúsky, ktoré skôr nájdu svojho zákazníka. Takže keby to bola naša galéria, ponechali by sme tam na nejaký čas len mandalové výrobky (všetky druhy, vrecká, tašky, ozdoby) a ponúkli v tomto štýle viac farebne neutrálnych praktických výrobkov ako peračníky, vrecká, tašky, taštičky, ruksaky, veľké drevené dekorácie v neutrálnych odtieňoch, ktoré skôr "zapasujú" do interiéru a nájdu si svojho milujúceho majiteľa :) snáď sme trošku pomohli, pokojne nám píšte cez kontaktný formulár ak máte viac otázok.

2021-02-11 12:09:322x
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.