Žurnál+

Ako sa pripraviť na trhy- technické info

P
MonikaTomulcova202 predaných ks, 60 hodnotení

Monika T. » Rady predajcom / 2024-11-25 13:00:01 /  5 komentárov / 36 lajkov

Keďže práve začína najdôležitejšia trhová sezóna pre všetkých tvorcov, chcela som si pre vás pripraviť článok o tom, ako sa pripraviť na dizajn markety. Článok však narástol do veľkých rozmerov už pri spisovaní technických otázok, preto som ho rozdelila na viac častí. Dnes sa pozrieme hlavne na technickejšie otázky prípravy na trh.

 

PLATBY

Virtuálna registračná pokladnica – VRP

Ak ste živnostník na trhoch, musíte mať Virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP), ak už nepoužívate iný typ pokladnice. VRP je bezplatná digitálna prenosná pokladnica, ktorú máte v mobile. Požiadať o ňu si môžete na stránke Finančnej správy.

Pozor! Mám skúsenosť, že vybavenie žiadosti trvalo viac ako dva týždne, preto si o pridelenie VRP požiadajte skôr. Aplikácia VRP funguje na zariadeniach s Androidom aj na Apple a môžete ju používať aj bez aplikácie cez webové rozhranie.

Do aplikácie si ručne alebo cez importovanie vopred pripraveného katalógu nahráte všetky svoje produkty aj s cenami. Na sprehľadnenie je fajn vytvoriť si kategórie produktov a nastaviť si obľúbené produkty. Ak máte katalóg produktov naozaj veľký, môžete si pre produkty vytvoriť EAN kódy, ktoré pri platbe zoskenujete priamo z produktu alebo z vopred vytlačeného cenníka. Aplikácia neumožňuje pridať fotku produktu, preto je dôležité mať produkty dobre pomenované. Každý produkt by mal mať v katalógu jedinečné meno a položku, aby ste ho vy a Finančná správa vedeli identifikovať. Prípravu katalógu produktov je dobré vykonať dopredu, na trhoch na to nebude čas.

Z aplikácie sa priamo dajú tlačiť bločky alebo ich posielať na e-mail zákazníka. Pri používaní VRP musíte mať stále prístup na internet. V prípade, že internet nemáte (napríklad na veľkých festivaloch, kde sú siete preťažené), musíte vypisovať paragóny, ktoré neskôr, keď vám internet funguje, dohráte do VRP.

Vo VRP si platbu môžeme rozdeliť na časť platenú kartou a časť v hotovosti. Je tu aj možnosť platby v cudzej mene, čo je užitočné pri predaji v zahraničí. Používanie VRP na dvoch zariadeniach je však problematické – musíte sa na jednom zariadení odhlásiť, aby sa pokladnica dala zapnúť na druhom.

 

Paragón

Paragóny sú papierové doklady o predaji, ktoré sa vypisujú manuálne a slúžia ako alternatíva k elektronicky vystaveným dokladom. Ste povinní vystavovať paragóny na papieri pri výpadku elektronickej registračnej pokladnice (ERP/VRP), napríklad pri výpadku internetu, technickej poruche zariadenia alebo VRP. Po obnovení funkčnosti pokladnice musíte tržby zaevidovať elektronicky do VRP na základe vystavených paragónov. 
 Knižku s paragónmi si môžete kúpiť vo väčšine papierníctiev. Každý paragónový list má kopirák, preto si pri vypisovaní oddelíme dva listy alebo si pod ne dáme podložku. Po vypísaní ide originál zákazníkovi a kópia zostáva v našej evidencii. Táto evidencia by mala byť uskladnená 5 rokov. Paragón je dobré predpripraviť alebo použiť pečiatku, aby vypisovanie pred zákazníkom netrvalo príliš dlho.

Paragón musí obsahovať:

  • Identifikačné údaje predávajúceho: obchodné meno, IČO, DIČ.
  • Popis predaného tovaru/služby: presný názov a cenu každého produktu alebo služby.
  • Celkovú sumu tržby: uvedenú v EUR (alebo v cudzej mene s príslušným kurzom, ak je to relevantné).
  • Dátum a čas predaja.
  • Poradové číslo paragónu.
  • Kód pokladnice VRP, ktorej prevádzka bola prerušená.

*V prípade slobodného umelca, kedy nemusíte mať VRP, vypisujete Prímový pokladničný doklad, nie paragón

Vystavenie faktúry

Doklad v telefóne môžete vystaviť cez Superfaktúru, Kros Fakturáciu a ďalšie služby, ktoré umožňujú online vytvorenie faktúr. Tieto služby nám zároveň umožnia s faktúrou vystaviť QR kód pre platbu. V tomto prípade doklad neevidujeme do VRP.

 

 

PRÍJEM PLATIEB

Terminál v mobile

Existuje mnoho spôsobov, ako prijímať platby kartou. Úplne najjednoduchší spôsob, pre ktorý nepotrebujete ďalšie zariadenie a postačí vám Android telefón, je terminál v mobile. Keď som si zriaďovala terminál ja, existoval iba terminál cez GPTom. Dnes ich je na trhu viac, poskytuje ich skoro každá banka a je potrebné porovnať si podmienky. Zvyčajne sa platí poplatok z transakcie + % z platby, bez mesačných poplatkov. Niektoré terminály môžu mať pevné mesačné poplatky a percentá z predaja sú nižšie. Toto si každý predajca musí vypočítať sám, podľa plánovaných tržieb, ako často plánuje chodiť na trhy a podmienok jednotlivých poskytovateľov.

Pre platbu cez telefón potrebujete novšiu verziu Androidu, NFC čip a pozor – cez Apple zariadenia sa platby v súčasnosti nedajú prijímať, pretože Apple túto funkciu na Slovensku nepodporuje. Musíte si zaobstarať ďalšie zariadenie – terminál.

 

Externý terminál

Veľmi obľúbený terminál medzi príležitostnými predajcami je SumUp, najmä vďaka tomu, že nemá mesačné poplatky. Ich najjednoduchšie zariadenie je čítačka kariet s PIN padom, ale majú aj ďalšie zariadenia a služby, ktoré umožňujú platbu cez zasunutie karty. Stále sú zákazníci, ktorí nepoužívajú bezkontaktné platby. SumUp má aj terminály s vlastnou SIM kartou, za ktorú nemusíte osobitne platiť, a ktoré sa pripájajú na sieť, takže na platbu nepotrebujete mať dáta v mobile.

Ja osobne som zvažovala alternatívu so SIM kartou pre prípady, keď sa neviem pripojiť na sieť cez svoj telefón. SumUp tiež ako jediný má integráciu s VRP, takže suma na termináli by mala naskočiť automaticky, bez potreby manuálneho zadávania. S týmto však nemám osobnú skúsenosť.

Klasické terminály pre príležitostných predajcov neodporúčam, pretože majú mesačné poplatky, poplatky za prenájom alebo sú predražené. Ak však viete, že chcete predávať na trhoch na týždennej báze, môže sa vám to oplatiť, pretože poplatky z každej transakcie budú nižšie.

Pri výbere terminálu si pozorne preštudujte podmienky. Mne sa páčilo jedno zariadenie, ale keď som sa začítala hlbšie do podmienok, zistila som, že ak sa terminál nepoužije aspoň raz za šesť mesiacov, automaticky sa účtuje mesačný poplatok. Pre mňa osobne to bol dôvod, prečo som sa pre tento terminál nerozhodla.

Na vybavenie terminálu si nechajte dostatok času, minimálne dva týždne. Pri niektorých poskytovateľoch musíte vypísať žiadosť, počkať na jej schválenie a podpísať zmluvu, čo nejaký čas trvá. Ak však potrebujete terminál na poslednú chvíľu, počula som, že SumUp terminál môžete mať do pár dní.

 

Platby cez QR kód

Platba cez QR kód je výborný spôsob, ako prijímať peniaze bez terminálu. V aplikácii svojej banky zadáte sumu, vytvoríte QR kód a váš zákazník platbu cez aplikáciu svojej banky oskenuje a zaplatí. Kým sa platba pripíše na účet, môže to chvíľu trvať –do 10 sekúnd. 

Zákazník má doklad o platbe vo svojom internet bankovníctve, takže mu doklad o platbe nemusíte dávať vy. Od roku 2025 by mali všetky slovenské banky podporovať QR platby. V súčasnosti ich podporuje asi 85 % bánk, pričom zaostávajú najmä menšie digitálne banky.
Najväčšou výhodou je, že nepotrebujete žiadne ďalšie zariadenie a nemusíte platiť žiadne kartové poplatky. Dopredu si môžete vytlačiť QR kódy na najbežnejšie sumy, alebo mať jeden QR kód, ktorý si zákazník oskenuje a sám si upraví sumu podľa ceny produktu. Po prijatí platby nezabudnite vytvoriť bloček vo VRP. V kolónke o platbe v súčasnosti uvádzajte „Platba kartou“ alebo „Iné“, keďže možnosť „bankový prevod“ alebo „QR platba“ tam zatiaľ nie je. Je dôležité byť pri zadávaní konzistentný a vždy používať rovnakú možnosť.

 

Hotovosť

Mám skúsenosť, že iba 10 % platieb na trhoch je v hotovosti, ak máte poskytujete možnosť platby kartou. Napriek tomu si pred trhom pripravte hotovosť na vydávanie. Mala by byť v objeme 10–20 % z očakávanej tržby. Peniaze si pripravte podľa toho, ako sú vaše ceny zaokrúhlené. Ak sú ceny násobkami 10 (napr. 50 €, 60 €), nemusíte si pripravovať 5-eurové bankovky atď. Najviac bankoviek si pripravte z najnižšej hodnoty, ktorú potrebujete.
Obnos peňazí v hotovosti musí sedieť so sumou, ktorú máte zaevidovanú vo VRP, ak by vás kontrola vyzvala na preukázanie. Na začiatku dňa zadáte do VRP tzv. „otvárací stav pokladnice“ (napr. 50 € ako počiatočný obnos na vydávanie). Každá prijatá hotovosť sa zaeviduje v VRP a fyzicky pridá do pokladnice (pokladničky, peňaženky). Nemusíte mať vyslovene pokladničku, ale tieto peniaze musíte mať oddelené od osobných peňazí – napríklad mať dve peňaženky.

Na konci dňa v dennej uzávierke musí suma hotovosti zodpovedať stavu hotovosti vo VRP. Denná uzávierka nie je povinná, ale je to dobrá prax, ktorá vám sprehľadní účtovníctvo.

 

TLAČ BLOČKOV

Ak zákazník súhlasí, môžete mu doklad o platbe poslať na e-mail. Vo VRP sa štandardne zobrazí možnosť tlače dokladu, ale namiesto tlače ho môžete odoslať na e-mail, ktorý vám zákazník nadiktuje alebo napíše. Pozor: Podľa zákona však stále musíte mať zariadenie, ktoré umožňuje doklad vytlačiť, pretože nie všetci zákazníci budú chcieť zdieľať svoj e-mail, alebo ho vôbec nemusia mať.

Zákazníkovi ste tiež povinní dať doklad o transakcii, keď platí kartou. Na to môžete využiť e-mail, SMS alebo tlačiareň. Alternatívou je terminál s vlastnou tlačiarňou. Výber tlačiarne je na vás, ale určite odporúčam čo najmenšiu termo tlačiareň, ktorá je nabíjateľná cez USB-C konektor, pripojí sa k telefónu cez Bluetooth a má vyberateľnú batériu. Mne úplne stačí tlačiareň do 20 €, ktorú som našla na Aliexprese.

 

CENOVKY

Ďalším pravidlom, ktoré musíte dodržať, je, že každý tovar musí mať cenovku, na ktorej je jasne a čitateľne uvedená cena. Ak sa na vaše produkty vzťahuje povinnosť uviesť jednotkovú cenu (napr. pri predaji potravín), táto cena musí byť tiež uvedená.

Namiesto jednotlivých cenoviek môžete použiť cenník, ktorý však musí byť ľahko viditeľný, čitateľný a zrozumiteľný. Cenovky nesmú byť skryté pod produktmi alebo inak ťažko dostupné. Spotrebiteľ má právo poznať cenu produktu bez toho, aby musel manipulovať s výrobkom alebo hľadať cenovku.

Dôležité je, aby ceny uvedené na produktoch boli rovnaké ako ceny nahraté vo VRP. Zákazníkovi musíte predať produkt za cenu, ktorá je uvedená na cenovke.

 

DOKLADY

Všetky potrebné doklady by ste mali mať pri sebe v tlačenej podobe. Väčšinou postačí kópia, ale napríklad som sa dočítala, že pri živnostenskom liste je lepšie mať originál alebo úradne overenú kópiu.

 

Základné doklady, ktoré musíte mať pri sebe:

  • Osvedčenie o živnostenskom oprávnení.
  • Doklad o registrácii na daňovom úrade.
  • Povolenie na predaj na trhoch.
  • Doklady o tovare: Faktúry alebo dodacie listy preukazujúce pôvod tovaru, certifikáty a osvedčenia, ak sú potrebné.

 

ĎAĽŠIE INFORMÁCIE DOSTUPNÉ PRE ZÁKAZNÍKOV

Tieto informácie musia byť pre zákazníka viditeľné a ľahko čitateľné najlepšie umiestnené pri pokladni. Môžeme si zvoliť informačnú tabuľu, plagát alebo vytlačenú kartičku. Je dobré aby vám  pekne zapadali do vizuálnej identity vašej značky. 

 

Informácie o podnikateľovi

Na predajnom mieste musíte mať na viditeľnom mieste uvedené:

  • Obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania.
  • Identifikačné číslo organizácie (IČO).
  • Daňové identifikačné číslo (DIČ).
  • Kontaktné údaje (email, tel. číslo).

 

Informácie o reklamáciach

  • Na predajnom mieste by ste tiež mali mať viditeľne umiestnené informácie o reklamáciách.

 

 

 

Špecifické legislatívne požiadavky

Každé odvetvie má svoju vlastnú legislatívu. Pri predaji hračiek musí mať každá hračka svoj atest. Pri predaji potravín a kozmetiky musíte spĺňať hygienické a ďalšie predpisy. Každý predajca si musí zistiť, čo presne sa vzťahuje na jeho tovar.

Osobitne som sa pozrela na požiadavky pre predajcov výrobkov z drahých kovov:

  • Osvedčenie o registrácii na Puncovom úrade.
  • Riadne označenie tovaru puncovými, zodpovednostnými a rýdzostnými značkami podľa platnej legislatívy.
  • Pri produktoch musí byť uvedená hmotnosť a rýdzosť, a to buď priamo na cenovke, alebo na inom jasne viditeľnom mieste v blízkosti produktu. Tieto informácie musia byť uvedené aj na doklade o kúpe.
  • Tovar ponúkaný na predaj musí byť rozlíšený podľa rýdzosti a drahého kovu, z ktorého je vyrobený. Predmety musia byť zreteľne označené a vystavené viditeľne oddelene.
  • Ako predajca výrobkov z drahých kovov ste povinný mať vyobrazenie slovenských puncových značiek umiestnené na prístupnom a viditeľnom mieste.

 

Moje ďalšie tipy

  • Riešenie výpadkov internetu: Na festivaloch býva sieť problematická. Aj keď organizátori zabezpečia Wi-Fi, často sa stáva, že Wi-Fi prestane fungovať. Preto odporúčam mať v telefóne záložnú SIM kartu iného operátora (klasickú alebo virtuálnu), ktorú terminál použije na pripojenie.
  • Newslettery: Ak zákazníkom zasielate bločky na e-mail, spýtajte sa ich, či im môžete posielať newslettery.
  • Pravidlom pri prijímaní platieb je, že produkt vždy vydávajte až s dokladom – nikdy nie pred jeho vytlačením.

Snažila som sa tieto informácie overovať ale je to naozaj veľa info, preto ak ste v článku našli nejaké nejasnosti, nepresnosti alebo niečo, čo by som mala opraviť, určite dajte vedieť!
 

Komentáre

soul.LIGHT Ďakujem za veľmi užitočné čítanie ❤️

2024-11-25 22:51:461x

Domkasviecky Ďakujem za tento článok, avšak ja som mala za to že paragón by predajca ktorý je evidovaný ako slobodný predajca nemal používať. Paragón slúži skutočne iba ako náhrada v prípade technických problémov pokladne. Predajcovia ktorí nemusia mať pokladňu by mali vystavovať tzv. príjmový pokladničný doklad, či sa mýlim? :-D

2024-11-26 15:53:00

MonikaTomulcova Domkasviecky ďakujem pekne za upozornenie, máte pravdu, pri Slobodnom povolaní sa používa príjmový pokladničný doklad, nie paragón. Mala som tieto doklady pomiešané, v článku som to opravila.

2024-11-26 18:10:581x

Gratiola Monika ďakujem za veľmi užitočný článok! ✿ Vždy je dobré si takéto veci pripomenúť, najmä teraz, keď sa blíži trhová sezóna.

2024-11-26 20:57:371x

duvlaska Dakujem za užitocné informácie.

2024-11-28 13:20:371x
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »