Potešila som sa, keď tento týždeň konečne uzreli svetlo sveta výsledky jednej (nie úplne príjemnej a hladkej) spolupráce. Ale koniec dobrý, všetko dobré!
A tak v aktuálnom čísle časopisu Báječná žena nájdete aj príbeh z obdobia začiatkov Modrej púpavy. Hlavnú úlohu v ňom hrám ja (moje ex-pigmentové škvrny :o), nechtík a slimačí sliz ;)
O sile médií vám hovoriť nemusím. Pre človeka, ktorý sa chce uživiť vlastnou tvorbou, je propagácia (nielen na internete) jedna z najdôležitejších vecí. Samozrejme spolu s kvalitnými výrobkami, bez ktorých by to tiež dlhodobo nešlo.
Môj príbeh v Báječnej žene je síce podaný na môj vkus trochu bulvárne (fuu, a to už je tá miernejšia verzia :o), ale o to lepšie sa aspoň číta. A je v týždenníku, ktorý si kupuje takmer štvrť milióna Sloveniek!
Nie je PR ako PR
Pod PR-článkom si asi predstavíte platený článok napísaný z pozície zadávateľa (propagovaného predajcu), ktorý prezentuje jeho stanoviská, výrobky, služby... Tento typ článkov má však tú nevýhodu, že mu čitatelia venujú len malú pozornosť, lebo ho vnímajú ako komerčnú reklamu.
Budovanie povedomia o značke, jej predstaviteľoch, filozofii a produktoch je, samozrejme, veľmi komplexné a ja nie som v tejto oblasti žiaden znalec. Z vlastných skúseností však odporúčam klasické, neplatené, nekomerčné PR, akým je napríklad aj spomínaný článok v Báječnej žene.
Vyžaduje si to síce viac času, námahy, trpezlivosti (niekedy aj fakt pevné nervy - novinári majú totiž veľmi svojskú predstavu o tom, čo a ako napísať :o), ale výsledkom je veľmi prirodzený mediálny výstup podpísaný objektívnym redaktorom (t.j. nie subjektívnym predstaviteľom značky). A taký nevytvára v čitateľoch apriórne bloky, a tým pádom má aj väčšiu silu.
Čo treba pre takéto PR robiť?
V prvom rade je dôležité mať čo povedať - teda mať sformulovanú vlastnú filozofiu, dobre sa orientovať v oblasti svojho pôsobenia a vedieť, aký "odkaz" chcem svojou prácou/tvorbou (okrem praktickej hodnoty) odovzdať.
V druhom rade sa netreba báť ísť s kožou (aj fľakatou ;) na trh a skúšať, lobovať, písať, upravovať, znova lobovať, nenechať sa odradiť prvotným neúspechom... (nie je to tak dávno, čo sme sa začali v tomto smere trošku snažiť a poviem vám, že výsledky sú citeľné).
Aha, a aby som nezabudla, mimoriadnou devízou v tomto pro-mediálnom snažení sú dobré profilové fotky od profesionálneho fotografa.
Fotenie v nechtíku s rebríkom aj bez rebríku ;)
My s bratom na fotenie moc nie sme, preto výsledky fotografických pokusov s nami bežne vyzerajú ako z trestného registra ;) Pri výbere profesionálnej fotografky som však mala šťastnú ruku (srdečná vďaka, Vanda Mesiariková :)
okázala pri práci vytvoriť príjemnú atmosféru, neváhala napríklad s nami behať ani po nechtíkovom poli, liezť na rebrík a stvárať všakovaké kusy a kúsky, len aby sme sa uvoľnili a vyzerali prirodzene, a zároveň pekne.
No výsledok našiel svoje uplatnenie aj v Báječnej žene :)
Verím a dúfam, že niektorým z vás moje skúsenosti s PR-článkom prídu vhod.
Veď nech sa o nás lokálnych ruko-výrobcoch píše v slovenských médiách čo najviac!
Krásne septembrové dni,
srdečne Vaša Eňa.
P.S.: A ak vás zaujíma, ako sa dá VYHRAŤ boj s pigmentovými škvrnami prírodnou cestou, napíšte mi. Rada vám odporučím pár užitočných pomocníkov z našej ponuky ;)