Ahojte milý kolegovia, kolegynky a všetci zákazníci čo nakupujete tu na Sashe....
Pred nedávnom ( myslím, že nie som jediná čo má takúto skúsenosť)...mala som také obdobie....kedy mi moji zákazníci vracali tovar s tým, že buď nekorešponduje s fotografiou...alebo mali iný problém...či už veľkostne alebo farebne alebo sa niekto nudí a nemá čo robiť....
Tento článoček sa bude týkať hlavne tovaru, čo je vyrobený na zákazku, čiže nanovo a nie je práve v našich galériách SKLADOM....
Myslím, že Sashe je fenomén, kde sa združujú tvorcovia handmade a kde každý jeden z nás sa snaží čo najlepšie predávať svoj tovar. Tým, že tu vyberajú tovar/fotografie do teplých rožkov, výkladov a kolekcii sa všetci snažíme mať čo najlepšie fotografie alebo popis výrobku.. milé a ustretové správanie sa voči spotrebiteľovi je samozrejme na prvom mieste...
A práve preto vznikol tento článok...
Pár krát sa mi stalo (podotýkam vždy iba pri veciach vyrobených na zákazku) že mi zákazník vrátil tovar lebo údajne som to ušila z úplne inej látky (látka bola taká istá akú mal na fotografiách) alebo je to krátke (ušila som to presne na mieru, nemôžem za to že sa dotyčná zle odmerala) alebo dajme tomu kvietok mal inak otočený list/lupeň (čo je vrchol).. vždy som na takýchto zákazkách bola iba stratová a už som rozmýšľala nad odchodom zo Sashe...
Keďže ale zo Sashe som odísť nechcela i keď ma mrzelo že strácam čas nad ľuďmi čo si možno zo mňa robia dobrý deň...alebo vopred nepremyslia/nedomyslia/neodmerajú ja nemôžem za to, že niekomu vadí jeden lístok, nemôžem za to, že sa niekto zle odmeral a nemôžem za to, že ma niekto zle nastavený monitor kvôli farbám a bude sa potom do krvi so mnou hádať že látka má inú farbu ako v skutočnosti vyzerá....pre toto všetko som sa teda rozhodla pátrať po tom aké sú práva a povinnosť medzi kupujúcim a predávajúcim ak si zákazník dá vyrobiť na mieru/nanovo/podľa jeho želania a fantázie výrobok...
Prvé kde som zamierila bolo fórum tu na Sashe...vyhľadávala som články, kde sa táto téma skloňovala... to čo som čítala od predávajúcich (ich skúsenosti/dojmy) ma dvíhalo zo stoličky.......ako si jeden normááááálny človek môže dovoliť sa zahrávať takto s predávajúcim, ktorý sa snaží čo najviac vyhovieť zákazníkovi...do toho ešte tie moje skúsenosti kedy som sa cítila uplne bezmocná....len to vo mne stupňovalo....ale nevzdávala som sa...je mi úplne jasné, že zákon je postavený tak, že má viac práv kupujúci ako predávajúci....
NEVADI....nakontaktovala som sa na mediátorskú kanceláriu Kročka&Partners s.r.o...ktorá poskytuje okrem mediátorstva aj poradenstvo v pracovnoprávnych vzťahoch (HR), záväzkových vzťahoch (obchodné, občianske právo) a ochrana osobných údajov.
...vyrozprávala som im svoj ale aj problém predávajúcich. A opýtala som sa ako nám môžu pomôcť...alebo aký majú na to oni zo strany práva názor...čo hovorí zákon...
Vďaka skvelým ľuďom v tejto firme som dostala nasledovnú odpoveď:
Podmienky predaja:
Treba si vytvoriť podmienky predaja kde sa napíše že nejde o klasický eshop, že veci, ktoré nie sú skladom sú na objednávku a teda sa nanovo vyrábajú pre daného zákazníka a nakoľko ide o tovar, ktorý sa vyrába na zákazku v zmysle § 12 zákona 108/2000 Z.z. v znení neskroších predspisov o ochrane spotrebitela a ak sa predávajuci a spotrebiteľ nedohodnú inak, spotrebiteľ nemôže bez uvedenia pádneho dôvodu odstúpiť od zmluvy, ktorej predmetom je predaj tovaru, ktorý bol zhotovený podľa požiadaviek spotrebiteľa.
Ak sa jedná o zákazku na mieru, ktorá si vyžaduje väčší obnos financií vtedy odporúčajú úplne natvrdo vopred upozorniť spotrebiteľa, že bude musieť podpísať zmluvu o dielo...ak špekuluje nemáte prečo s ním strácať čas...
Iné je ak nechcete stratiť zákazníka alebo ho vyplašiť...vtedy podla mna ak nechránite samých seba nemáte právo sa rozčulovať nad tým, že sa niekomu nepáči váš výtvor
Pochopila som to teda tak, že ak máme tieto veci napísané v obchodných podmienkach, je povinnosťou spotrebiteľa si tieto podmienky prečítať a kúpou od vás čohokoľvek na mieru súhlasí s už spomínanými obchodnými podmienkami....a že napríklad to, že sa niekto zle odmeral nie je môj problém ale problém spotrebiteľa, môžeme tovar vymeniť alebo sa dohodnúť inak ale nemôže trvať na tom, aby som mu vrátila peniaze...takýmto spôsobom by sme to všetci mohli akurát tak zabaliť...
Dúfam, že spotrebitelia ma neukrižovali..napísala som to len pre našu ochranu...zákon spotrebiteľov chráni veľkoplošne a na handmade tvorcov akosi pozabudli...tak aspoň takto sa nás snažím chrániť...
S láskou a úctou
Matty Urbanič ♥♥♥