Domov » Žurnál+ » Autor: Matty Urbanić

Žurnál+

Predávajúci vs. Kupujúci práva a povinnosti

Matty Urbanić . » Rady a info / 2016-07-07 10:38:47 /  15 komentárov / 35 lajkov / 211x zobrazený

Ahojte milý kolegovia, kolegynky a všetci zákazníci čo nakupujete tu na Sashe....

Pred nedávnom ( myslím, že nie som jediná čo má takúto skúsenosť)...mala som také obdobie....kedy mi moji zákazníci vracali tovar s tým, že buď nekorešponduje s fotografiou...alebo mali iný problém...či už veľkostne alebo farebne alebo sa niekto nudí a nemá čo robiť....

Tento článoček sa bude týkať hlavne tovaru, čo je vyrobený na zákazku, čiže nanovo a nie je práve v našich galériách SKLADOM....

Myslím, že Sashe je fenomén, kde sa združujú tvorcovia handmade a kde každý jeden z nás sa snaží čo najlepšie predávať svoj tovar. Tým, že tu vyberajú tovar/fotografie do teplých rožkov, výkladov a kolekcii sa všetci snažíme mať čo najlepšie fotografie alebo popis výrobku.. milé a ustretové správanie sa voči spotrebiteľovi je samozrejme na prvom mieste...

A práve preto vznikol tento článok...
Pár krát sa mi stalo (podotýkam vždy iba pri veciach vyrobených na zákazku) že mi zákazník vrátil tovar lebo údajne som to ušila z úplne inej látky (látka bola taká istá akú mal na fotografiách) alebo je to krátke (ušila som to presne na mieru, nemôžem za to že sa dotyčná zle odmerala) alebo dajme tomu kvietok mal inak otočený list/lupeň (čo je vrchol).. vždy som na takýchto zákazkách bola iba stratová a už som rozmýšľala nad odchodom zo Sashe...

Keďže ale zo Sashe som odísť nechcela i keď ma mrzelo že strácam čas nad ľuďmi čo si možno zo mňa robia dobrý deň...alebo vopred nepremyslia/nedomyslia/neodmerajú ja nemôžem za to, že niekomu vadí jeden lístok, nemôžem za to, že sa niekto zle odmeral a nemôžem za to, že ma niekto zle nastavený monitor kvôli farbám a bude sa potom do krvi so mnou hádať že látka má inú farbu ako v skutočnosti vyzerá....pre toto všetko som sa teda rozhodla pátrať po tom aké sú práva a povinnosť medzi kupujúcim a predávajúcim ak si zákazník dá vyrobiť na mieru/nanovo/podľa jeho želania a fantázie výrobok...

Prvé kde som zamierila bolo fórum tu na Sashe...vyhľadávala som články, kde sa táto téma skloňovala... to čo som čítala od predávajúcich (ich skúsenosti/dojmy) ma dvíhalo zo stoličky.......ako si jeden normááááálny človek môže dovoliť sa zahrávať takto s predávajúcim, ktorý sa snaží čo najviac vyhovieť zákazníkovi...do toho ešte tie moje skúsenosti kedy som sa cítila uplne bezmocná....len to vo mne stupňovalo....ale nevzdávala som sa...je mi úplne jasné, že zákon je postavený tak, že má viac práv kupujúci ako predávajúci....

NEVADI....nakontaktovala som sa na mediátorskú kanceláriu Kročka&Partners s.r.o...ktorá poskytuje okrem mediátorstva aj poradenstvo v pracovnoprávnych vzťahoch (HR), záväzkových vzťahoch (obchodné, občianske právo) a ochrana osobných údajov.

...vyrozprávala som im svoj ale aj problém predávajúcich. A opýtala som sa ako nám môžu pomôcť...alebo aký majú na to oni zo strany práva názor...čo hovorí zákon...
Vďaka skvelým ľuďom v tejto firme som dostala nasledovnú odpoveď:


Podmienky predaja:
Treba si vytvoriť podmienky predaja kde sa napíše že nejde o klasický eshop, že veci, ktoré nie sú skladom sú na objednávku a teda sa nanovo vyrábajú pre daného zákazníka a nakoľko ide o tovar, ktorý sa vyrába na zákazku v zmysle § 12 zákona 108/2000 Z.z. v znení neskroších predspisov o ochrane spotrebitela a ak sa predávajuci a spotrebiteľ nedohodnú inak, spotrebiteľ nemôže bez uvedenia pádneho dôvodu odstúpiť od zmluvy, ktorej predmetom je predaj tovaru, ktorý bol zhotovený podľa požiadaviek spotrebiteľa.
Ak sa jedná o zákazku na mieru, ktorá si vyžaduje väčší obnos financií vtedy odporúčajú úplne natvrdo vopred upozorniť spotrebiteľa, že bude musieť podpísať zmluvu o dielo...ak špekuluje nemáte prečo s ním strácať čas...

Iné je ak nechcete stratiť zákazníka alebo ho vyplašiť...vtedy podla mna ak nechránite samých seba nemáte právo sa rozčulovať nad tým, že sa niekomu nepáči váš výtvor

Pochopila som to teda tak, že ak máme tieto veci napísané v obchodných podmienkach, je povinnosťou spotrebiteľa si tieto podmienky prečítať a kúpou od vás čohokoľvek na mieru súhlasí s už spomínanými obchodnými podmienkami....a že napríklad to, že sa niekto zle odmeral nie je môj problém ale problém spotrebiteľa, môžeme tovar vymeniť alebo sa dohodnúť inak ale nemôže trvať na tom, aby som mu vrátila peniaze...takýmto spôsobom by sme to všetci mohli akurát tak zabaliť...

Dúfam, že spotrebitelia ma neukrižovali..napísala som to len pre našu ochranu...zákon spotrebiteľov chráni veľkoplošne a na handmade tvorcov akosi pozabudli...tak aspoň takto sa nás snažím chrániť...

S láskou a úctou

Matty Urbanič ♥♥♥
 

Komentáre

remix tiež mám skúsenosti...nedávno vecička vyrábaná na zákazku vrátená bez závažného dôvodu...kupujúca si to rozmyslela a už TO nechce...vzala som TO späť, lebo už som o TO mala iného záujemcu o ...takže som to posunula ďalej, inak by by ma to naštvalo ešte viac, keby mi to teraz zostalo...som rada, že si sa tomuto problému venovala hlbšie - VĎAKA som poučená, múdrejšia a "vyzbrojená" zákonom

2016-07-07 11:21:411x

rozmarina Skvelé zhrnutie! Žurnál som zhltla na jeden raz ;) Veru, zákazník si často myslí, že požral všetku múdrosť sveta. Špekulanti nad špekulantov, ale našťastie (klop klop) vážnejšie problémy som zatiaľ so zákazníčkami nemala. Aj keď som už musela riešiť nejaké problémy, 95% neviest bola vždy spokojná.

Pri tvojich príkladoch mi napadlo, že či nie sú niektoré ozaj také špekulantky, že si kúpia šaty/sukňu, proste oblečenie, použijú ho a následne ho vrátia, lebo ho už nevyužijú. Lebo nech sa na mňa nikto nehnevá, ale dôvod na vrátenie tovaru nie je inak otočený lístok.. Ale to je už asi prílišná konšpiračná teória :D

2016-07-07 14:46:201x

MattyURBANIC Biba presne toto isté ma vždy napadlo....už som občas mala pocit, ze som požičovna....ale žial...my niesme klasicky espon a na nas sa nevztahuju zákony ako pri eshope s bielou alebo ciernou technikou...len kupujuci si myslí pravý opak...preto v najbližších dnoch si doplnim obchodne podmienky a prisaham ze radsej pridem o klientku spekulantku ako o oklientku, ktorá má skutocne zaujem nosit moje modely alebo ine vyrobky ♥

2016-07-07 15:16:282x

fanco Super zhrnuté, skúsim iba doplniť:

- Toto je klasický eshop. Aj handmade výrobky sa predávajú cez eshop. Eshop znamená, že ide o predaj na diaľku, t.j. predávajúci a kupujúci sa nestretnú a kupujúci nemá možnosť tovar alebo výrobok vidieť na vlastné oči. Toto spĺňame.

- Práve preto, že toto je eshop, vzťahujú na naň všetky paragrafy zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku t.j. č. 102/2014 Z.z. OKREM IŇÉHO aj to, že zákazník NEMÁ právo vrátiť výrobok, ak mu bol robený na zákazku, t.j. podľa jeho zadania. Pre istotu citujem:

§7

(6) Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je

.....

c) predaj tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa, tovaru vyrobeného na mieru alebo tovaru určeného osobitne pre jedného spotrebiteľa,

- Všetko toto platí za podmienky, že predávajúci poskytol všetky informácie o výrobku a to buď priamo v popise alebo v obchodných podmienkach - čo musí poskytnúť, je uvedené v §3.

Ja vidím ako hlavný problém práve tento posledný bod. Len si pozrime, koľko predávajúcich popisuje svoje výrobky a koľko z nich má obchodné podmienky. Aj keď je to všetko povinnosť zo zákona, nerobia to. Niekedy ma až udivuje, že si danú vec niekto kúpi, keď o nej vôbec nič nevie.

Takže, ak je vecička popísaná - je tam uvedený materiál, farba, rozmery a pod. nemôže zákazník výrobok vrátiť. To, že bol lístok otočený na inú stranu, by bol dôvod na vrátenie len v prípade, že by zákazník vyslovene napísal, že chce, aby bol otočený vľavo a v skutočnosti by bol otočený vpravo. :-)

Ešte k tej zmluve. Musím nesúhlasiť s oslovenými právnikmi. :-) Nie je potrebná žiadna ďalšia zmluva. Podľa uvedeného zákona sa potvrdením objednávky automaticky uzatvára tzv. zmluva na diaľku, ktorá je úplne rovnocenná, ako akákoľvek iná zmluva. Takže žiadna iná zmluva nie je potrebná. Rozumiem právnikom, že oni majú radšej papier v ruke. :-)), ale pri takomto predaji je to absolútne neefektívne. Neviem si predstaviť, že napr. na sukňu za 100 € by niekto robil niekoľkostranovú zmluvu o dielo.

Som sa nejako rozpísala... sorry. :-)

2016-07-07 16:31:129x

fanco A aký nový slovenský výraz som vymyslela - IŇÉHO. :-)))

2016-07-07 16:34:072x

maa dovolím si pridať ešte jednu podstatnú náležitosť: vyššie uvedený zákon rieši osoby podnikajúce v zmysle Obchodného zákonníka a nie nepodnikateľov :)

2016-07-07 21:17:00

MattyURBANIC Ano presne tak....ak niekto podnika nacierno ten by radsej mal byt tichucko a neobracat sa na ziaden zakon ;) ...to je pravda

2016-07-07 21:29:05

sacharinova Výborný žurnálik, vďaka:-)

2016-07-08 09:40:511x

fanco maa, nie je to pravda. Tento zákon rieši akúkoľvek podnikateľskú činnosť, nie len podľa Obchodného zákonníka - aj živnostníkov a tých, ktorí podnikajú podľa iných zákonov. Jednoducho všetkých, ktorí napr. tu na SAShE predávajú svoje výrobky. Ak to niektorí robia načierno, to je už ich riziko, ale spotrebiteľ musí byť chránený.

To, že "čierni" predajcovia to robia tichúčko, je jedna strana, ale na tento zákon sa práve môžu obrátiť kupujúci, ktorí už tichúčko nemusia byť. :-) Spotrebiteľ automaticky predpokladá, že na takomto portáli predávajú "riadni" predajcovia a teda si je vedomý svojich práv podľa zákona.

V tomto žurnále sa ale jedná o tú druhú stranu - predajcov a ich ochranu. Takže predpokladáme, že ide o ochranu "riadnych" predajcov. :-)

2016-07-08 10:06:50

MattyURBANIC Tak tak...ochrana "riadnych" predajcov

2016-07-08 10:18:09

maa milá fanco, dovolím si upriamiť pozornosť na §2/2 ObchZ, kde je taxatívne vymenované, čo podnikanie je. z väčšej perspektívy sú základné právne normy upravujúce podnikanie Obchodný zákonník, Občiansky zákonník a Zákon o živnostenskom podnikaní. s ohľadom na to, že som si opäť preverila súvislosti medzi §1/1 z.č. 102/2014 Z.z. v z.n.p. a § 2/b z.č. 250/2007 Z.z. v z.n.p., nerozumiem výroku, že zákony o ochrane spotrebiteľa chránia spotrebiteľa aj pred neoprávnene "podnikajúcimi"; nemožno ich pred nimi chrániť nakoľko zákon nepredpokladá existenciu takýchto subjektov.

2016-07-08 15:09:20

fanco Áno, presne takto som to myslela - nie je to len Obch. zák., ale aj Obč. zák. a Zákon o živn. podnikaní. Takže nie len podnikatelia podľa Obch. zákonníka.

A tá ochrana spotrebiteľa je práve preto, že zákon nepredpokladá takéto "správanie" predávajúceho. Ak je teda napr. na tomto portáli uvedené, za akých podmienok tu môžu predávať ľudia a subjekty, tak kupujúci predpokladá, že ten, od koho nakupuje, tieto podmienky spĺňa. Preto, ak tu nakúpi spotrebiteľ niečo, čo si dá urobiť na mieru, nemôže to bezdôvodne vrátiť, pretože sa na neho vzťahuje práve zákon 102/2014 Z.z. Myslím, že to chápeme rovnako :-) a určite by sa dalo o tom diskutovať dlho, pretože je tam veľmi veľa .. ale.

2016-07-08 15:18:501x

maa opäť si dovolím nesúhlasiť. práveže je to ObchZ, kde je základná definícia podnikania, pretože OZ a ŽZ riešia už jej konkrétne formy a nie že "nielen podnikatelia podľa ObchZ.", ale iba podnikatelia podľa ObchZ a je mi to ľúto, ale žiaľ, nedá sa o tomto diskutovať, pretože základný zákon o ochrane spotrebiteľa je napísaný jednoznačne, kde sú striktne zadefinované pojmy, kto je predávajúci a kto spotrebiteľ; tento zákon nepozná neoprávnené podnikanie, a preto spotrebiteľovi nemôže poskytnúť žiadnu ochranu. v prípade spotrebiteľa, ktorý si dá niečo vyhotoviť od neoprávnene podnikajúceho, nemožno aplikovať postup podľa § 7/6/c z.č. 102/2014 Z.z. v z.n.p.. ten, ktorý neoprávnene podniká a je mu vrátený tovar, môže byť rád, ak sa poškodený, či už reálne alebo fiktívne, neobráti na najbližší živnostenský úrad.

2016-07-08 15:47:06

San-Tia Luxury Day, odkedy si toto zahrnula do svojich "Obchodných podmienok" už sa Ti to nedeje? Teda, že vracajú Ti tovar bezdôvodne? :)

2016-09-14 18:54:12

MattyURBANIC San-Tia...odkedy ludi upozornujem na tuto obchodnu podmienku nevracaju mi tovar bezdovodne ;)

2016-09-14 19:21:101x

Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »