Domov » Žurnál+ » Autor: Jana Lepejova

Žurnál+

Tajuplná vodomaľba: Kapitola 20, Akvarelové efekty (časť 2) - VLK

Jana L. » Návody / 2019-04-14 07:00:01 /  6 komentárov / 47 lajkov

Na úvod

Mesiace mi pretekajú pomedzi prsty a ja si denne hovorím, že už treba ALE NAOZAJ dokončiť ďalšiu kapitolu Tajuplnej vodomaľby, lebo čo ak chudáci vodomaliari na SAShE zabudnú maľovať, prípadne medzičasom nechajú deti, aby im pokreslili všetky vzácne akvarelové papiere, ktoré si predtým pracne nahonobili? Viem však, že vaša motivácia a chuť experimentovať s maliarskymi technikami na mne nestojí. Na sociálnych sieťach aj tu na SAShE vidím čím ďalej tým viac krásnych akvarelov a teším sa, že vám učarovali rovnako ako mne. A ak ste doteraz akvarel nevyskúšali, možno môj dnešný vlk bude poslednou kvapkou a pustíte sa do toho :)

♥♥♥

(krásne práce účastníkov z posledného workshopu Základy akvarelu II - maľba vlka)

Predchádzajúce články zo série Tajuplná vodomaľba:

KAPITOLA 1 - Lazúry
KAPITOLA 2 - Základné textúry
KAPITOLA 3 - Paleta
KAPITOLA 4 - Mokré do mokrého
KAPITOLA 5 - Mokré na suché
KAPITOLA 6 - Atramentové rybky
KAPITOLA 7 - Monstera
KAPITOLA 8 - Veľkonočný špeciál
KAPITOLA 9 - Maky
KAPITOLA 10 - Soľ (videonávod)
KAPITOLA 11 - Páv
KAPITOLA 12 - Maskovacia tekutina
KAPITOLA 13 - Akvarelky zo supermarketu
KAPITOLA 14 - Tropické kvety
KAPITOLA 15 - Maľba vo vrstvách
KAPITOLA 16 - Magnólia
KAPITOLA 17 - Figy (videonávod)
KAPITOLA 18 - Výbava chudobného akvarelistu
KAPITOLA 19 - Akvarelové efekty (časť 1)

______________

V poslednej kapitole Tajuplnej vodomaľby som písala o vytváraní efektov pomocou soli, alkoholu, čistej vody atď. Dnes vám ukážem, ako efekty využívam v maľbe.

Moja tvorba je väčšinou figuratívna a efekty zvyknem umiestňovať do pozadia, ako doplnok. V maľbe vlka však využijem efekty naplno - až 90% maľby vytvorím iba pomocou efektov. Využívať budem soľ, granuláciu pigmentov a čistú vodu (viac info k efektom samotným nájdete v spomínanom článku).

  • MATERIÁL:

Papier - nakoľko budeme používať veľmi veľa vody, odporúčam túto techniku skúšať na 100% bavlnený papier. Ideálny je hrubozrnný, táto zrnitá štruktúra vám pomôže vytvoriť efekt srsti (alebo akejkoľvek inej hrubej textúry). 

Štetce - postačia dva, jeden z nich by mal mať prírodný vlas a väčší rozmer, aby udržal dostatočné množstvo vody. Druhý tenučký na detaily, dobrú službu urobí akákoľvek lacná syntetika.

Farby - postačia aj dve (svetlá okrová a tmavo-hnedá). Ja som k tmavo-hnedej pridala tmavo-modrú farbu a k svetlej okrovej pridala granulujúcu hrdzavú farbu na ozvláštnenie. Zvoliť aspoň jednu granulujúcu farbu je dôležité, granulácia pigmentov pomôže vytvoriť textúru srsti. Granulujúce farby vyrába firma Daniel Smith a na Slovensku sa ťažko zháňajú (odporúčam objednať cez Amazon), no postačí vám aj granulujúce médium, ktoré primiešate k svojim farbám. Toto u nás zoženiete a píšem o ňom v predchádzajúcom článku.

Ostatné potrebné záležitosti - podložka, maliarska páska na prilepenie papiera (dnes ho prilepte naozaj pevne a dôkladne!), ceruzka na vytvorenie základnej skice, paleta na prípravu farby (často využijem plastový tanier na namiešanie väčšieho množstva farby), pripravte si aj kuchynskú soľ a pohár vody.

Viac o základných akvarelových materiáloch sa dozviete TU.

______________

  • Jediná vrstva farby - "mokré do mokrého"

Pripravíme si skicu, ktorá zahŕňa len základné informácie - rozmiestnenie a základný tvar očí, nosa a približný tvar a poloha uší. Pripravíme si farby na palete, vodu a soľ. Do ruky, v ktorej nedržíte štetec, vezmite suchý papierový obrúsok, aby ste vedeli rýchlo zachrániť potenciálne nehody či fŕkance.

Budeme maľovať technikou "mokré do mokrého" a celú srsť / telo vlka namaľujeme v jedinej vrstve. Zvyknem začínať najsvetlejšou farbou, v tomto prípade okrovou, ktorú položím na papier na tie miesta, ktoré majú ostať svetlé. Bude to zóna akoby "podbradník", okolo očí a na nose vlka. Nejaká časť (vnútro) uší bude tiež svetlá, farbu nanesiem aj tam. 

  • Takto sa to podarí (tip)

Štetec musí byť naozaj veľmi mokrý, inak vám farba uschne okamžite po položení na papier. Bavlnený papier schne výrazne pomalšie ako študentský celulózový, preto nám pomôže udržať túto vrstvu farby v mokrom stave aj 10 minút. Ak máte pocit, že farba už schne, pridajte na papier čistú vodu a nedovoľte jej uschnúť. Mokrej plávajúcej farby sa nebojte, prebytočné "bazény" farby a vody odsajte štetcom z papiera. 

Po nanesení svetlej farby pokračujem rovnakou technikou, no nanášam tmavšiu na tie miesta, kam patrí - bude to hlava vlka, špičky uší, pravá aj ľavá strana tváre. Tmavá farba pôjde aj do spodnej časti tela, kde vytvára akýsi lem okolo spomínaného svetlého "podbradníka". Pracujem s fotografiou vlka vedľa stolíka, takže zóny vidím na fotke. 

Dôležité - čo najrýchlejšie po nanesení farieb na papier celú maľbu posoľte. Soľ vytvorí kryštalický efekt, ktorý bude pripomínať srsť a dodá maľbe semi-abstraktnú, zaujímavo akvarelovú atmosféru.

  • Zosvetľovanie

Niektoré miesta na maľbe potrebujú ostať svetlejšie, napríklad istá časť uší, okolie očí, vrchná časť hlavy a najsvetlejšie bude okolie nosa / úst. Tu využívam techniku odoberania mokrého pigmentu z papiera čistým, vlhkým štetcom. Kým je farba ešte mokrá, namočte štetec do čistej vody a prejdite ním po mieste, ktoré si želáte zosvetliť. Takto "zdvihnete" časť pigmetu z papiera a odkryjete belobu papiera.

Je to rýchla a efektívna technika vytvorenia svetla, no nečakajte, kým farba uschne. Uschnutý / vsiaknutý pigment už väčšinou nebudete vedieť zdvihnúť. 

  • Detaily

Po nanesení všetkých farieb, posolení a zdvihnutí prebytočného pigmentu nechajte maľbu dôkladne uschnúť. Ak používate fén, odporúčam aspoň 10 minút nechať všetko prirodzene stáť, aby sa soľ stihla rozpustiť, a dosušiť neskôr.

Ako vidíte na fotkách, po prvej vrstve máme obraz skoro hotový, vlkovi chýbajú už len detaily. Je ich málo, no sú dôležité. Detaily maľujeme vždy technikou "mokré na suché" a tenučkým štetcom. Neponáhľajte sa, bude to síce trocha pipľačka, no bude to stáť za to.

  • Najprv dúhovky

Pri detailoch očí vždy najprv namaľujem základ pre dúhovku a nechám uschnúť. Zreničku a akékoľvek čierne drobné čiary treba maľovať až navrch, na úplne suchú podkladovú farbu. Dúhovka je pri vlkovi najsvetlejšia časť očí, snažím sa namiešať veľmi svetlú farbu (veľa vody, málo pigmentu). Zvyšok oka bude čierny, použiť môžete aj tuš, ktorý bude výraznejší ako akvarel. Ak máte problém s kontrolou tenkého štetca, môžete si pomôcť tenšou čiernou fixkou.

  • Nos a fúzy

Nos bude potrebovať tmavší podklad ako dúhovka, nanesiem jednu vrstvu tmavšej čiernej akvarelovej farby a nechám vyschnúť. Navrch potom domaľujem nozdry o stupeň tmavšou čiernou.

Fúzy sú veľmi delikátna záležitosť, rovnako ako mihalnice pri ľudských portrétoch. Mám však tenký spoľahlivý štetec a dám si pozor, aby farba, ktorou maľujem, nebola príliš tmavá. Pritmavé, prihrubé, prisuché (prerušovaná čiara) fúzy pôsobia nereálne a vedia zničiť celý výraz. Odporúčam vyskúšať si pár ťahov na bočnom skúšobnom papieriku, predtým ako pôjdete "naostro". 

Práca je hotová, trvala mi asi 2 hodiny :) Postup lepšie uvidíte na videu nižšie a pevne verím, že sa vám doma podarí vytvoriť niečo pekné. A ak by to skrátka nešlo a radšej by ste si to vyskúšali pod mojim dozorom, je tu pravidelný workshop Základy akvarelu II (maľba vlka).

______________




______________


Veľmi sa poteším, ak článok ohodnotíte komentárom, "lajkom" a položíte akékoľvek otázky, ktoré k téme máte. ♥♥♥

______________
Kapitola 21 - Techniky tieňovania akvarelom sa už pripravuje!

Autorka článku - Jana Lepejová (Jane-Beata), výtvarníčka a lektorka workshopov AKVARELA

Komentáre

FijA Krásny vĺčik:)

2019-04-14 15:44:401x

Jane-Beata Ďakujem :)

2019-04-15 07:56:31

ErikaEro Janka, Tvoje workshopy sú úžasné, škoda že si tak ďaleko :)

2019-04-15 08:02:002x

Harpie Super

2019-04-15 11:07:391x

MirianaOli Veľmi zaujímavé ako vĺčik ožil na papieri:)

2019-04-16 08:07:491x

solais krásny vlk, výborný nápad na srsť, určite to skúsim, ďakujem :-)

2019-04-18 21:32:251x

Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

P
Jane-Beata
Jane-Beata
121 predaných ks, 56 hodnotení

Reaguje do 2 hodín

Vitajte ♥ Volám sa Jana Lepejová a už 9 rokov sa venujem maľbe akvarelom a ilustrácii. Rada sa obklopujem farebnými obrázkami, ktoré podporujú radosť zo života. Od roku 2017 vediem workshopy akvarelovej maľby pod značkou AKVARELA.

Rozvrh plánovaných workshopov APRÍL / MÁJ 2019
ateliér AKVARELA, Šúrska 136, Modra
___________

27. apríla (sobota) - SUKULENTY
28. apríla (nedeľa) - ZÁKLADY AKVARELU II. (maľba vlka) TERMÍN PLNÝ

___
1. mája (streda, štátny sviatok) - MAKY A POĽNÉ KVETY
1.skupina > 9,00 - 12,00 TERMÍN PLNÝ
2.skupina > 15,00 - 18,00 TERMÍN PLNÝ

4. + 5. mája (sobota + nedeľa) - PORTRÉT (TERMÍN PLNÝ)

8. mája (streda, štátny sviatok) - MAKY A POĽNÉ KVETY 15,00 - 18,00 (TERMÍN PLNÝ)

11. mája (sobota) - ÚVODNÝ KURZ (Základy akvarelu I.) TERMÍN PLNÝ
12. mája (nedeľa) - KVETY I. (Magnólia, tulipán)

18. mája (sobota) - ZÁKLADY AKVARELU II. (maľba vlka) TERMÍN PLNÝ
19. mája (nedeľa) - ÚVODNÝ KURZ (Základy akvarelu I.) TERMÍN PLNÝ

25. mája (sobota) - ÚVODNÝ KURZ (Základy akvarelu I.)
26. mája (nedeľa) - MESTSKÉ MOTÍVY

___

1. + 2. júna (sobota + nedeľa) - PORTRÉT

9. júna (nedeľa) > 15:00 - 19:00 SEMINÁR (sociálne siete pre umelcov)

16. júna (nedeľa) - MAKY A POĽNÉ KVETY
1.skupina > 9,00 - 12,00
2.skupina > 15,00 - 18,00

Vecičky nájdete

V žurnáli sú spomínané:

 - Vlk, akvarel výtlačok ( art print) + originál - 10211015_Vlk, akvarel výtlačok ( art print) + originál by Jane-Beata
 1 komentárov
 Páči sa 62 ľudom
10,- €

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »