Domov » Žurnál+ » Autor: Adrián Švec

Žurnál+

ABtalks - Bienále Benátky 3/3

Adrián Š. » Osobné Blogy / 2017-11-08 10:42:48 /  Pridaj komentár / 2 lajky

Milí čitatelia,

toto je posledný zo sérií článkov, v ktorých sme sa vám snažili priblížiť výstavu súčasného umenia v Benátkach. Považovali sme za potrebné opísať naše dojmy z týchto troch nami vybraných expozícii. Na jednej strane nám to pomohlo lepšie si ujasniť myšlienky a názory. Nebolo jednoduché po prvých subjektívnych dojmoch, často nie úplne pozitívnych, nájsť objektívne kvality daných diel.

Na druhej strane, hoci takéto články nie sú tu na Sashe až tak časté, kde inde písať o umení, keď nie tam kde sa tvorí? :) Azda si tu takéto články nájdu svojich čitateľov. A bodaj by bolo aj viac tých, čo o umení píšu!

RUSKÝ PAVILÓN v Giardini

Grisha Bruskin - Scene Change (Zmena scény)

A: Hneď po vstupe do pavilónu ma ohromila scéna ako z propagandistického filmu z 20-tych, 30-tych rokov 20. storočia.  Takmer celá miestnosť bola vyplnená anonymnými demonštrujúcimi postavami. Všetky postavy kráčajú rovnakým smerom, s rovnakým gestom. Akoby ich ovládal "moloch".

B: Áno, celá scéna bola veľmi silná. Keď som tam vošla stálo tam plno ľudí. Prišlo mi to jasné, ako facka. Táto inštalácia, ktorá evidentne hovorila o uniformite a moci - a Rusko. Scéna pôsobila veľmi sugestívne. Biele postavy, a to množstvo! To bolo na tom najviac uchvacujúce.

(1)

(2)

A: Myslím, že je to opäť veľmi kritické dielo, no tentoraz sú témou masy a ich kontrolovanie. Mechanický dvojhlavý orol je ako symbol štátu, vlády ktorá ovláda.

B: Ten moloch pôsobí až tak surrealisticky. Bizarný dvojhlavý vták-stroj s čižmami. Ťažko povedať, či je to skutočne kritické dielo, alebo skôr vyrovnávanie sa so svojou minulosťou, myslím v kontexte Ruska, ako krajiny, ktorá bola nositeľom silnej totality. Či možno vyrovnávanie sa so súčasnosťou?

A: Ten vták tiež pôsobí anonymne, akoby bolo jedno koho zobrazuje alebo kto za ním stojí.

B: Áno, je to v podstate abstraktný symbol moci. S tým súhlasím. A rovnako aj ten dav je úplne zbavený identity. Prechádzame do ďalšej miestnosti, kde prebieha multimediálne premietanie.

A: Po všetkých stenách miestnosti sa hýbali postavy, takým mechanickým, groteskným spôsobom. Ako bábky. Akoby ovládaní ozubenými kolieskami a súkoliami. Dojem ešte doplnili kovové zvuky z tovární a neidentifikovateľný ampliónový hlas demonštrantov.


A: Prichádzame do poslednej miestnosti, kde nad postavami poletujú lietadlá, rakety, satelity a drony. Do ovládania postáv sa zapája sledovanie pomocou nových technológií.  Narozdiel od prvej maličkej miestnosti, toto je väčší priestor a na to, aby si si dielo mohol obzrieť celé, musíš prejsť miestnosťou. Po predchádajúcej scéne dojem ešte zosilnel, pretože tu dostávaš možnosť analyzovať.

B: Toto je scéna, na ktorú sa môžeš pozerať dlho a stále máš čo dešifrovať. Myslím si, že je tam ukrytých mnoho symbolov, ktoré ani na druhý či tretí pohľad nerozlúštime. Preto ma to tak zaujalo. Je to ako keby sa pred tebou odohrával nejaký dej, ale pri tom sa nič nehýbe. 

(3)

(4)

A: Umelec jasne vyhradil priestor každej postavičke. Ak by vybočila, asi by ju neminul trest. Zaujímavá je klietka, v ktorej je ohraničená, uväznená masa postavičiek. Myslím si, že celé toto dielo má v Rusku veľký význam. Keďže v minulosti bolo takéto správanie tých "tam hore" bežné, ba až nevyhnutné na udržanie moci.

B: Presne toto ma na tom zaujalo. Všetky postavičky sú úhladne porozkladané. Uvažoval si nad tým, že práve ten poriadok vlastne umožňuje kontrolu? Ale ešte jedna vec ma na tom zaujala. V pozadí sa nachádzajú rôzne stavby - od pyramíd, hradov až po mrakodrapy. Mám pocit, že toto dielo má ambíciu siahať ďalej, ako len do Ruska. Možno by som to interpretovala tak, že moc tu je odjakživa. Vždy bol niekto, kto vládol a niekto kto túto moc musel akceptovať. Tento fenomén presahuje krajiny, hranice, rasy, je to proste univerzálny princíp. 

 

Recycle Group - Blocked Content

B: Veľmi trefná bolo aj dielo skupiny Recycle group. Na rozdiel od Bruskina už boli konkrétnejší. Objektami výstav boli sochy ľudí, ktoré boli akoby "zaliate" do geometrických objektov - do blokov. Popisky vysvetľovali, že boli "zablokovaní", kvôli určitej činnosti, odkazujúc na web, sociálne siete a virtuálny život. 

(5)

(6)

A: Táto výstava sa nachádza v suteréne pavilónu. V anotácii autori píšu, že priestor pre nich symbolizuje aj peklo v zmysle Danteho Božskej komédie. V tomto symbolickom "podsvetí" sa nachádzali "potrestaní", zablokovaní ľudia, zamrznutí vo kryštalovej štruktúre, z ktorej im trčia iba údy.

B: Áno, ale to, čo ma na tejto expozícii skutočne zaujalo bolo, keď som uvidela pani, čo držala v ruke tablet. 

Toto video je super:

https://vimeo.com/217166035

(7)

(8) 

(9)

B: Spôsob, akým sa dal odkryť obsah blokov bol skvelý. Tablet slúžil ako filter, ktorý umožnil prístup k obsahu. 

A: Umelci reagovali na súčasný trend vo virtuálnom webovom svete, kde o tom, či budeš navždy "živý", alebo virtuálne zatratený rozhoduje umelá inteligencia, program. Tak aj vytvorili svet, kde umelá inteligencia rozhoduje o tom, čo uvidíš. 

B: Myslím si, že viem, o čo im išlo. V podstate použili techniku na zobrazenie obsahu, ktorý iná technika zablokovala. Ale je umelá inteligencia dosť inteligentná na to, aby rozhodovala o osudoch ľudí? To máš, ako návštevník výstavy asi preveriť, prehodnotiť to.

A: Ale ten tablet už nemohol nič zmeniť, iba odhalil ukryté obrazy. Dôvody prečo boli tieto osoby zablokované boli rozdielne, napríklad pre nevhodnosť obsahu, násilný obsah, sexuálna orientácia a iné... Otvára to veľmi zaujímavú polemiku. 

Ruský pavilón, ale taktiež celé Bienále a Benátky v nás zanechali veľmi silné dojmy. Naozaj odporúčame navštíviť túto svetovú výstavu, je to krásny výlet a fascinujúca sonda do súčasného umenia, ktoré už dávno nie je len o "krásnej" maľbe. Umenie je v prvom rade o spoznávaní a konfrontácii myšlienok, vlastných a umelcových. Dielo môže byť subjektívne, ale zároveň môže pôsobiť univerzálne. Umenie otvára nové témy, otázky a núti nás pozerať sa na veci iným spôsobom. Je vzorkou a zároveň výskumom spoločnosti.  

Ďakujeme za čítanie!

 

Zdroje:

(1) http://www.manuelpallhuber.com/wp-content/uploads/2017/05/russian-pavilion-giardini-biennale-arte-2017-venice-001.jpg

(2) http://www.biennialroadshow.com/wp-content/uploads/2017/06/russia2-1022x1024.jpg

(3) http://www.theartnewspaper.ru/public/uploads/common/contentlistitem/2017-05/e1b7eec2-f65d-42c8-a37b-b6cfb3be51e6.jpg

(4) https://cdn.rbth.com/all/2017/05/17/Venice-biennale/05-installation-view-grisha-bruskin-scene-change-2016-17-courtesy-of-the-artist-and-the-russian-pavilion-venice-21.jpg

(5) http://recycleartgroup.com/ve-files/cache/0000617_1920x1080_0.jpg

(6) https://data.sashe.sk/journal_items/2017/11/01/315426/b/b-R433498_315426_20171101_73768.jpg

(7) https://data.sashe.sk/journal_items/2017/11/01/315426/b/b-R433499_315426_20171101_82116.jpg

(8) http://recycleartgroup.com/ve-files/cache/0000601_1920x1080_0.jpg

(9) https://media.rbth.com/rbthmedia/images/all/2017/05/17/Venice-biennale/001-installation-view-recyle-group-blocked-content-2017-courtesy-of-the-artists-and-the-russian-pavilion-venice-4-copy.jpg
 

Komentáre

Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

P
Indigowood
Indigowood
237 predaných ks, 54 hodnotení

Reaguje do 2 hodín

Navrhujeme a vyrábame pre Vás drevené doplnky a nábytok s dôrazom na dizajn, materiály a kvalitné remeselné spracovanie.

Každý produkt vyrábame my sami, najprv hlavou, potom rukami. Pretože sa nám páči práca a pretože sa nám páči drevo. A iné.

Vážení zákazníci, momentálne máme dovolenku, žiaľ neprijímame žiadne objednávky.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »