Kedy má spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy?
Podľa § 7 odseku 6 Zákona č. 102/2014 Z. z. Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov ak je predaj tovaru uskutočnený výlučne prostredníctvom internetového elektronického obchodu, je kupujúci - spotrebiteľ oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy do 14-tich dní odo dňa prevzatia tovaru.
Toto právo však nemá kupujúci ak:
- bol zakúpený tovar osobne odobratý na predajnom mieste spoločnosti
- ide o predaj tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa
- ide o predaj tovaru vyrobeného na mieru
- ide o predaj tovaru určeného osobitne pre jedného spotrebiteľa
Tovar zhotovený podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa
Ide o taký tovar, ktorý nemáte bežne v ponuke e-shopu a zákazník vás sám požiada o jeho úpravu či zmenu jeho parametrov alebo vlastností.
Ak v e-shope ponúkate produkt s rôznymi vyobrazenými motívmi a zákazník si vyberie niektorý z ponúknutých motívov, bude môcť takýto produkt vrátiť. Ak vám ale napíše, že by chcel produkt s motívom, ktorý vám sám dodá, už pôjde o tovar vyrobený podľa jeho požiadaviek a takýto tovar nebude môcť vrátiť.
Tovar vyrobený na mieru
Ide o taký tovar, ktorý vyrábate vyslovene podľa požiadavky zákazníka. Môže ísť napríklad o zákazkové šitie, kedy zákazníkovi vyrobíte produkt presne „na mieru“.
Ak máte v e-shope nejakú funkciu, kde si môže zákazník „naklikať“ parametre produktu z ponúkaných možností, nejde o tovar „na mieru“.
Tovar osobitne určený pre jedného spotrebiteľa
Ide o taký tovar, ktorý je prispôsobený konkrétnemu spotrebiteľovi. Môže ísť napríklad o výrobky, ktoré sa nejakým spôsobom upravujú pre zákazníka – napríklad gravírovaním alebo vyšitím mena alebo dátumu, pridaním fotografie na produkt a pod. Takýto tovar je jasne určený len pre konkrétneho zákazníka a preto ho zákazník nemôže vrátiť.