Zlatníctvo, klenotníctvo a príbuzné odvetvia sa zaoberajú predovšetkým výrobou šperkov. Technológia výroby šperkov bola už v minulosti na veľmi vysokej úrovni, o čom svedčia napríklad šperky z hrobiek egyptských faraónov alebo nálezy z dôb 2500 rokov pred n.l. z Tróje.
Šperk ako taký nebýval výlučne len ozdobou. Ľudia nosili ozdoby a drahokamy ako talizmany a amulety na ochranu proti neviditeľným mocnostiam a kúzlam a pripisovali im nadprirodzenú silu a moc.
V stredoveku bol šperk predovšetkým symbolom určitej úrovne a postavenia. Kráľovské koruny a žezlá patrili k najväčšej pompe a zdôrazňovali vynikajúce spoločenské postavenie panovníka. Na kráľovskom dvore svojimi schopnosťami vynikali tí najlepší zlatníci. V rukách takýchto vznikali kráľovské koruny ako znak svetskej moci, ale i kalichy a slávnostné prstene ako znak cirkevnej moci.
So súčasných velikánov šperkárskeho umenia môžeme spomenúť napríklad značku Cartier. Spoločnosť bola založená v Paríži vo Francúzsku v roku 1847 Louis-François Cartier-om. Do roku 1964 zostala firma pod rodinnou kontrolou a v roku 1972 ju kúpila skupina investorov a dodnes je synonymom pre eleganciu a luxus. Lebo ako hovorí filozofia firmy: "Les Must de Cartier". K najznámejším kúskom patrí náramok "Bestiary" vytvorený pre Wallis Simpson v roku 1952. Tento jemný skvost zdobený diamantmi a smaragdmi sa predal za viac ako 7 miliónov dolárov.
K jedinečným skvostom svetového šperkárskeho umenia sa radia aj veľkonočné vajíčka z dielne klenotníka Carl Peter Fabergé-ho, ktoré vyrábal na zákazku ruskej cárskej rodiny. Pracoval v rodinnej klenotníckej dielni v Petrohrade v rokoch 1885 – 1917. Dodnes sú Fabergého vajíčka celosvetovo uznávaným symbolom najvyššieho klenotníckeho umenia.
Ak sa niekto prehrýzol cez dlhý úvod a baží po ďalších informáciách, poďme sa teda spolu pozrieť do dielne. Budem písať prednostne o materiáloch a náradí, ktoré používam ja.
↓ ↓ ↓ Takto vyzerá zlatnícky stôl taktpovediac v "pohotovostnom režime". ↓ ↓ ↓
Zľava: kyselina, voda, šamotová tehlička, tavivo Borax, spájka, horák, pinzety a dve ruky, i keď niekedy by sa zišla ešte jedna ;-)
Ukážeme si najprv základné materiály.
1. drôty z drahých kovov rôznych priemerov a profilov, 2. plechy z ušľachtilých kovov taktiež rôznych hrúbok, 3. spájka, 4. minerály, polodrahokamy v surovom stave, 5. perly, 6. brúsené minerály, 7. organický a fosílny materiál
↓ ↓ ↓ Nevyhnutnosti vždy po ruke ↓ ↓ ↓
Najzákladnejšie náradie pre tvarovanie, opracovanie, spájanie materiálu.
1. ankňa, 2. vytĺkače k ankni na vyklepávanie kovu, 3. rydlá na zdobenie, 4. kónusy na tvarovanie, 5. nožnice (väčšie na plech, menšie na spájku), 6. rysovacia ihla na značenie, 7. puncové značky, 8. pilníky rôznych profilov, 9. horák s väčšou/menšou hlavicou, 10. pinzety (špicatá a krížová), 11. kliešte rôznych profilov, 12. posuvné meradlo "šubléra", 13. mosadzná kefa na čistenie, 14. rytecké kladivo, 15. drevené kladivo na vyklepávanie
↓ ↓ ↓ Special things ↓ ↓ ↓
Množstvo náradia sa ešte dodnes nazýva pôvodnými názvami pochádzajúcimi z nemčiny.
1. svidring, 2. lupienková pílka, 3. mierka na prsty, 4. mierka na prstene, 5. ramšamľa, 6. (moja obľúbená vecička) fasklóbňa, 7. skoba, 8. fel
Tieto názvy môžu byť samozrejme v každej oblasti, ba v každej dielni zaužívané ináč. ;-)
↓ ↓ ↓ Krátke video s ukážkami základných techník ↓ ↓ ↓
Náročnejšie zlatnícke techniky Vám ukážem na hotových výrobkoch.
Granulácia použitá na týchto náušniciach je jednou z najnáročnejších zlatníckych techník vôbec. Jedná sa o výrobu a následné použitie malých guľôčok ako ozdobovacej techniky. Na tieto náušnice som použila 440 kusov strieborných guličiek s priemerom cca 1 mm. Rozmer náušníc je 35x18 mm a jedná sa o tzv. stĺpikové granulované náušnice z obdobia Veľkej Moravy.
Filigránový oplet na Budhistickom modlitebnom predmete zvanom dorje (vadžra) - pôvodne zbraň boha Indru, ktorý ním vládol hromom a bleskom. Ale o tom som podrobne písala v inom žurnály. Filigránová výzdoba každopádne pôsobí veľmi dekoratívne a s obľubou ju používam aj pri zdobení šperkov.
Cizelovanie je spôsob povrchového tvarovania a zdobenia kovu. Na tomto nezvyčajnom sete s netopiermi vyrobenom na objednávku som cizelovanie využila pri tvarovaní celého prívesku aj náušníc a následne aj pri "vykreslení" chĺpkov. K cizelovaniu je potrebné kladivo a tzv. čakany s rôznymi profilmi.
Rovnako ako staviteľstvo alebo odievanie sa aj šperkárstvo postupne vyvíjalo a podliehalo aktuálnej móde a kultúrnym či slohovým vplyvom.
V súčasnosti je úlohou šperkov, aby svojim dokonalým prevedením dali vyniknúť kráse, pôvabu a vkusu svojho nositeľa/nositeľky, aby v súlade s odevom a doplnkami dosiahli estetický celok.
Práve toto je aj mojím cieľom pri plnení každej objednávky a vo svojej tvorbe, ktorú môžete vidieť v galérii HenrietaMocova.
Kto ešte nezaspal a má pocit, že chýbajú nejaké dôležité informácie z tejto oblasti, má možnosť prečítať si doplňujúci článok s podrobnými info o drahých kovoch používaných v zlatníctve, nech sa páči tu → → →