Domov » Žurnál+ » Autor: Daniela Pástorová

Žurnál+

S motorkami na Balkáne #motoblog3

Daniela P. » Osobné Blogy / 2024-05-01 20:37:13 /  4 komentáre / 22 lajkov

Výlet do Albánska bol viac-menej spontánny nápad. Každý vám povie, že sú tam krásne tyrkysové pláže, ceny viac než priateľské, ľudia prívetiví.. no proste druhé Maledivy. Ozaj ? Naším cieľom teda bolo dostať sa do Albánska a popritom vychytať nejaké pekné zastávky, výhľady, hrady a vodopády po ceste. Dva týždne pred nami, zbalení do pár kufrov, môžeme vyraziť.

Prvá zastávka bola v Kranjskej Gore, v alpskom stredisku na úpätí Triglavského národného parku. Nádherná prírodná scenária s jazerom Jasna. V skutočnosti ide o dve prepojené umelé jazerá na miestnych riekach.

Slovinsko má ozaj niečo do seba, cestu nám niekoľkokrát "skrížila" rieka Soča, ktorá je svojou tyrkysovou farbou jednou z najkrajších riek v Európe. Veď posúďte sami, fotiek pri nej mám viac než dosť.

Mangart je so svojou nadmorskou výškou 2 679 m.n.m. štvrtou najvyššou horou Slovinska. Prejazd cestou, ktorú v roku 1938 vybudovali Taliani, siaha až do výšky 2055 m.n.m. Cesta je úzka, vyžaduje obozretnosť, ale tie výhľady stáli za to.

V Chorvátsku sme boli pri Željave, ide o najväčšie podzemné opustené letisko v Európe. Výstavba s pomenovaním "Objekt 505" začala v roku 1948 a trvala 20 rokov. Spolu s ním sa vybudovali aj štyri tunely, z toho jeden špeciálne určený na únik, s celkovou dĺžkou 3,5 kilometra. Armáda tu dokázala ukryť až 58 lietadiel. Željava bola jedným z najutajovanejších objektov niekdajšej Juhoslávie. V 90 rokoch bolo podzemné letovisko aj so základňou zničené.

Bosna a Hercegovina. Krásna krajina, super cesty, nádherné výhľady. Videli sme tu veľa vodopádov, jazier, riek.. jediné, čo môžem vytknúť, je ich káva, ktorá chutila akokeby ju mali predtým najmenej 50 rokov niekde v pivnici. No a ešte preplnené Sarajevo, kde človek nevie ako vyjsť von z mesta. Fotka nižšie je z mesta Konjic.

Jedno z top miest, ktoré sme navštívili na odporúčanie domácich, bola vyhliadka Fortica v Mostare. Išli sme tam skoro ráno, takže tam nikto nebol. Vychutnali sme si raňajky s romantickým výhľadom. Jednoznačne tam odporúčam  vybehnúť.

Navštívili sme aj Prameň Vrelo Bune. Tvorí ho takmer 100 metrová kolmá vápencová stena, z ktorej vyviera prúd vody. Tu bol taký pokoj, žeby som tam kľudne strávila aj celý deň. Čistý vzduch, priehľadná voda, miesto ako stvorené na oddych.

V Bosne sme toho navštívili oveľa viac, ale aby tento článok nemal 10 strán, prejdeme do Čiernej Hory. Tu môžete vidieť opálenie "level motorkár", proste bolo príliš teplo na rukavice. Áno, pálilo to. Áno, aj tak to bolo lepšie ako mať ruky spotené a čierne od motorkárskych rukavíc.

V Čiernej Hore musím vypichnúť polostrov Sveti Stefan, ozaj najfotogenickejšie miesto. V súčasnosti je z celého polostrova luxusný 5* rezort, ktorý navštevuje smotánka z celého sveta. Sveti Stefan je otvorený len pre tých, čo sú na ňom ubytovaní. Nachádzajú sa tam rybárske domy prerobené na luxusné hotely a kostolík z 15. storočia.

(Sem tam sme dokonca dali dole aj bundy, bolo tam takmer 40 stupňov, nečudujte sa. Miestami som si myslela, že odpadnem na tej motorke, vliecť sa 30tkou v kolóne na priamom slnku nie je taká sranda ako sa zdá.)

Vodopády Niagara ležia len 5km od hlavného mesta Podgorica. Medzi turistami ešte nie sú také známe, takže ľudí tu bolo pomenej. Krásne a pokojné miesto, ktoré dotvára reštaurácia s chutným jedlom. Tu keby máme viac času, tak sa určite hodím do vody, troška sa schladiť.

V Čiernej Hore sme si pozreli aj Most na rieke Tara, či Kláštor Ostrog. Cieľ našej cesty je však na dosah a tu ho máme, Albánsko. Cesty tu boli vyslovene hrozné, preplnené, šoféri nerešpektujú ani policajtov, nieto dopravné značenie. Myslím si, že sa riadia zásadou: kto sa skôr pohne, ten ide. Hlavná, vedľajšia cesta nič, všade zápchy, každý na vás trúbi, bliká... No a ešte k tým tyrkysovým plážam, my sme asi nemali šťastie na "druhé Maledivy". Ľudia vedia prehánať.

Dočítali sme sa, že čím ideme južnejšie, tým sú pláže krajšie. No neviem, my sme boli v Durrese, čo je takmer v polovici Albánska. Pláž bola síce príjemná, ale na Maledivy sa to ani len nechytá.

Ale za to jedlo u nich bolo úžasné, "servis" v reštaurácia na jednotku a ľudia pri ubytovaní, či v okolí veľmi priateľskí, prívetiví. Ozaj si nás tam vážili ako turistov (len na cestách im to bolo jedno).

Cestou naspäť sme prechádzali cez Durmitor. Vysoké hory alpského výzoru, hlboké riečne kaňony, ľadovcové plesá a výhľady takmer neopísateľnej krásy. Dajte si však pozor aby vás neoklamali. Zastali sme na jednom mieste pri ceste a ujo od nás pýtal poplatok za prechod pohorím. Niečo nám na tom celom nesedelo, nezaplatili sme a neskôr sme sa dočítali, že takto vedia oklamať ľudí. Nedali sme sa však nachytať falošným preukazom.

Nejako sme sa prepočítali a ostal nám jeden deň voľný. Spontánne sme sa rozhodli, že prejdeme Srbsko a pôjdeme pozrieť Transalpinu do Rumunska. Takže raňajky sme mali v Čiernej Hore, obed v Srbsku a večeru v Rumunsku. Ako by povedali bratia Česi: „Byl to docela záhul, ale dali jsme to.” A tu aha moje obľúbené palacinky s nutellou už na Transalpine, mňam.

Dvojtýždňový výlet po Balkáne, ktorý sa uskutočnil minulý rok (leto 2023), skončil úspešne. Jasne, že boli po ceste nezhody, krízové situácie, ale celkovo to bol obohacujúci výlet, z ktorého máme neskutočné zážitky na celý život.

Aktuálne sa chystáme na ďalší trip do Talianska, vyrážame o pár dní, tak nám držte palce. Dúfam, že sa znova dokopem k napísaniu minicestopisu.