Anna K. » Návody / 2021-01-06 17:00:01 / 8 komentárov / 66 lajkov
Ako začať? a Kedy skončiť?
Vraj sú to tie najzásadnejšie otázky pri procese maľby - a ako to už býva, odpovedať sa nedá ľahko ani jednoznačne. No v tomto článku sa s Vami rada podelím o to, ako postupujem ja.
Počuli ste už o fóbii z čistého plátna? Je to pocit, pri ktorom človek nechce narušiť čisté biele plátno. V skutočnosti sa dostavuje obvykle vtedy, keď je autor neistý a má strach, aby niečo nepokazil.
Rovnako zásadnou otázkou je - ako budem vedieť či je obraz hotový. A opäť pritom ide o viac-menej intuitívne rozhodnutie - na racionálnom základe :D Podstatné totiž nie je iba to, ako to vidí autor, ale aj to, komu je obraz určený. Vždy treba zvážiť aká miera detailov je tá správna, aby obraz nebol nejasný a nevyzeral nedokončene a zároveň nepôsobil uťahane a poskytoval divákovi stále dostatok priestoru pre dokončenie obrazu prostredníctvom mysle. V tomto prípade obvykle skúsenosť hovorí, že čím viac opráv, tým viac nedokonalostí sa ukáže. Neznamená to však, že jednoduché kompozície si nevyžadujú skúsenú ruku i oko.
Aby som Vám ukázala ako pri práci postupujem, nafotila som niekoľko fáz pri tvorbe obrazu, ktorý pred časom pribudol do mojej galérie.
1. Podmaľba - podklad, ja osobne naň využívam zbytky farieb z maľby iných obrazov - nechcem ich totiž zbytočne vylievať do odpadu. Pri tomto obraze som mala jasnú predstavu do čoho idem, a tak sa stačilo približne držať zvolenej farebnej palety.
2. Vyplnenie plochy plátna základnou škálou farieb. V tejto fáze postupne zapĺňam celú plochu farbou - veľmi ma hnevá, keď je na niektorých častiach plátna nerovnomerná, slabá vrstva, cez ktorú by presvitalo plátno - ak to nie je vyložene zámer, pripadá mi to dosť neprofesionálne.
3. Rozdelenie plochy na základné zóny. V tomto prípade si viem predstaviť dokončený obraz a tak si plochu plátna rozdelím na tri základné časti, ktoré ale musia zostať čo najviac prepojené a nadväzovať na seba.
4. Budovanie kompozície, vznikajú prvé konkrétne obrysy objektov. Na tomto plátne toho nebude veľa a tak postupujem relatívne rýchlo. Stále sa držím vybranej palety.
5. Vrstvenie, ukladanie farebných vrstiev a budovanie celku prostredníctvom farebných a lineárnych hodnôt. Na obraze vznikajú prvé zaujímavejšie štruktúry ktoré budú tvoriť centrálne body obrazu.
6. Budovanie celku. Dôkladnejšie sa zameriavam na pozadie, ukladám na seba jemné lazúrnejšie vrstvy farieb a postupujem ku okrajom obrazu.
7. Vykreslenie konkrétnych prvkov - maľujem obrysy stromov. Kedže námetom je prírodná scenéria - stromy vynárajúce sa z hmlistého oparu, ktoré sa zároveň jemne zrkadlia na hladine. Nasleduje niekoľko rýchlejších jasných ťahov.
8. Dokončovanie pozadia - teraz je na to posledná príležitosť. Keď vybudujem popredie obrazu, práca s pozadím už bude veľmi neefektívna a nebude pôsobiť prirodzene.
9. Ďalšie detaily, pomaly dokončujem každú plôšku, sústredím sa na celok. Snažím sa venovať celej kompozícii rovnomerne. Konkrétne realistické prvky už cielene vykresľujem.
10. Posledné farebné lazúry a detaily. Je to tu - ideme do finále. A ide to už veľmi rýchlo. Na okrajoch obrazu pridávam niekoľko vrstiev lazúr a ďalších detailov, ktoré uzavrú celok.
Tento obraz bol dobrým podnetom na zamýšľanie sa nad dokončovaním maľby. Prišla som do fázy, kedy mám pocit, že ďalšie detaily by pôsobili rušivo a nepotrebne. Hoci mi vyhovuje prevažne minimalistickejšia estetika, neznamená to, že sa k výsledku dopracujem úplne jednoducho.
Ďakujem za prečítanie.
Kam ďalej? Prečítajte si aj ďalšie články zo Žurnál+
fullsewingleather Skvelo vysvetlené☺☺
AtelierChevrette ďakujem, tak nejako z môjho pohľadu a praxe :)
SpiHli Vďaka za vysvetlenie. Vždy ma zaujímalo, ako taký obraz vzniká :)
vtacatko.usilo úžasné, ďakujeme za možnosť nahliadnuť
AtelierChevrette za máličko ;) ono ide podľa mňa hlavne o to nebáť sa začať a rovnako ani skončiť- a zbytočne tak akékoľvek dielko "neuťahať" :)
PayaArt Nádhera!
SYNAE Krááásne!
lubacreate Intuitívne rozhodnutie na racionálnym základe :) dobré rozhodnutie.
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.
Tvorba profesionálnej slovenskej maliarky.
Na všetky obrazy sa vzťahujú autorské práva.
Najlepšie žurnály mesiaca
Viac »