Domov » Žurnál+ » Autor: Anna Krížová

Žurnál+

Ako ma navštívil starý známy

Anna K. » Fotopostupy a Návody / 2020-12-19 23:04:31 /  Pridaj komentár / 13 lajkov

Milí priatelia, 

dnes som sa s Vami chcela podeliť o jedno milé a pre mňa aj trochu prekvapivé stretnutie. Stretnutie s mojou prácou, obrazom ktorý som namaľovala kedysi pred rokmi. 

Neviem presne koľko obrazov už pod mojimi rukami vzniklo, ale odhadujem to na 5 stoviek. Ak rátam aj školské práce a rôzne študijné pokusy, bolo by ich omnoho viac, čo mi príde skoro neuveriteľné. No zaujímavejšie je, že keď uvidím fotku konkrétneho obrazu, skoro vždy si spomeniem čo ma pri ňom potrápilo. Či to bola nejaká maliarska výzva, alebo technologický problém- a o tom, ako som sa práve s takýmto problémom mala možnosť popasovať, bude tento článok. 

Pred časom som bola na krátkej návšteve u svojho strýka (dlhá byť nemohla, lebo moje vtedy ešte bábätko, malo mrzutú náladu po dlhej ceste a dávalo nám to patrične pocítiť), no v tom hluku som si všimla na stene obraz, ktorý som namaľovala pre tetu k narodeninám asi 10 rokov dozadu. Na prvý pohľad ma upútalo, že obraz mal vychýlený blindrám- drevenú konštrukciu na ktorej je plátno napnuté- a nerovnomerne odstáva od steny (asi sa jedná o profesionálnu deformáciu- tieto veci si jednoducho všímam). Viete si predstaviť že ma to vôbec nepotešilo. Pokrútenie líšt sa síce nestáva nijako často, no drevo je prírodný materiál a má svoje potreby. V tomto prípade sa na probléme zrejme podpísala menšia (teda vraj väčšia) potopa, ktorá zasiahla byt. 

Vravím si, že to nie je problém, plátno nanovo natiahnem na nový rám. Čo ma však zarazilo neskôr keď som sa dostala k úprave, neboli lišty- ale plátno samotné. Bolo totiž pokryté fľakmi z presiaknutej farby a maliarskeho oleja. Iste, ide "len" o zadnú stranu, no takútu vizitku by som nerada zanechala. 

Vidím, že za tie roky sa toho veľa zmenilo. Neviem si predstaviť že by som posielala obraz fľakatý od oleja. Toto totiž nie je iba chybička krásy ktorá dodáva charakter rukodialnej tvorbe. 

No a takto to vyzeralo keď som plátno stiahla z rámu. Žiadne desivé prekvapenie sa však našťastie nekonalo, škvrny sú skutočne iba od presiaknutého oleja a farby. Nie je tu žiadna pleseň, ktorú by som po potope mohla pokojne očakávať. Každopádne som najprv plátno ošetrila dezinfekciou a nechala pár dní postáť. 

A takto vyzerá rám ktorý sa pokrútiť vplyvom vlhka, no uznajte- zostať to v tomto stave nemohlo (samotné lišty mi je ľúto vyhodiť a tak ich možno v budúcnosti po drobných úpravách na niečo použijem).

A teraz už k samotnému plátnu. 

V skutočnosti bude menšími úpravami prechádzať aj povrch maľby, ale to si nechávam až na záver. Plátno po odstatí potieram titánovou belobou a po každej vrstve nechám zopár dní odpočívať. Samotný akryl je v tomto hľadisku celkom zaujímavý, farba je síce suchá už po hodine, no úplne inak preschne napríklad po dni alebo ešte dlhšom čase. A v tomto prípade čas naozaj potrebujem.  

Medzitým som si pripravila nové lišty, ide o klasické drevené lišty s hrúbkou 2cm, ktoré nahradili pôvodný rám, patriaci k plátnu- a mali iba 1,5 cm, čo mi narobilo menšie problémy. 

Lišty pospájam, premerám pravý uhol a skontrolujem či celkový rám pekne zapadá a tvorí rovnú konštrukciu. 

Potom naťahujem plátno s pomocou napínacích klieští, ktoré sa mi medzitým zlomili. Verte či nie, občas sa to stáva. To už boli tuším tretie. Postupovala som štandardne od stredu po kraje plátna, vždy obe protiľahlé strany, až kým sa nedostanem k okrajom. Trochu potiaže mi robí, že plátno je staršie a trhá sa.  

Tým, že sa jedná o olejomaľbu- ktorá je navyše veľmi hutná a pozostáva z mnohých vrstiev, musím pracovať naozaj opatrne aby sa k olejovým farbám dostalo minimum vlhkosti. Postupne zisťujem že z jednoduchej úpravy je práca na niekoľko týždňov. 

Ku konštrukcii pripájam chýbajúce kúsky plátna.

V rohových častiach je potrebné vytvoriť retuš z hrubej vrstvy farby. 

Potom musím celé plátno opatrne podlepiť a pripojiť k blindrámu. Do rohov tiež vkladám drevené kliny, ktoré slúžia na prípadné dodatočné vypnutie plátna. Na záver si ešte povrch maľby vyžiadal novú vrstvu laku, drobné ošetrenie a retuš.

A takto to vyzerá po úprave, pre porovnanie:

Áno, z prednej strany možno nepoznáte rozdiel. Ale ako to už býva, nejde len o to čo je vidieť na prvý pohľad. 

Dúfam, že Vás tento článok bavil a snáď takýto postup ocenia aj nakupujúci. Ono sa niekedy naozaj nezdá, koľko práce je s ručnou výrobou, aké komplikácie môžu nastať a aké množstvo úsilia je potrebné vynaložiť, aby sme dosiahli výsledok s ktorým môžeme byť všetci spokojní. 

Ďakujem za prečítanie 

Komentáre

Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »