Produktová fotografia
Produktová fotografia znamená v prvom rade čo najvernejšie zachytenie produktu, vačšinou sa jedná o celok, prípadne veľký detail (makro) na jednofarebnom pozadí. Mala by z nej byť zrejmá presná farba produktu, veľkostné pomery, štruktúra materiálu, kvalita vypracovania detailov. Proste presne to, na čo pozeráte v obchode, keď si výrobok chytíte a skúmate ho zblízka.
Vhodné je zachytiť detaily, ktoré prezradia kvalitu materiálu pri rôznom svetle, detaily uchytenia, zapínania, potlače. Čím viac rôznych foto, tým lepšie. Z fotografií by malo byť vidieť čo najviac, vec takú ako v skutočnosti je, nič nezatajovať.
Reklamná fotografia
Doplnkom produktovej fotografie je reklamná alebo umelecká fotografia. Práve tá je dôležitá pre presadenie sa v konkurencii podobných výrobkov. Či je dobre, že ľudia sú z reklamy zmagorení a kúpia aj hovienko, ak je dobre nafotené, to je na inú debatu. Z dlhodobého hľadiska samozrejme nie je ideálne, ak kvalita fotografie presahuje kvalitu výrobku a taký prístup sa výrobcovi vráti.
Jedno je však jasné, vysvetlím to na príklade hodvábnej šatky. Ľudia si za svoje zarobené peniaze nekupujú vec - šatku. Ľudia si kupujú atmosféru, ľudia si kupujú pocity obdivu, ľudia si kupujú závisť nafučaných kolegýň, keď tú prekrásnu šatku v práci vytiahnu. Kupujúci si musí vedieť v momente predstaviť, ako má danú vec na sebe, ako mu pristane. Kupujúci musí po veci zatúžiť. Reklamná fotografia živí po svete tisíce ľudí, odborníkov, ale má aj kontroverznú povesť a je možné, že vy osobne sa nechcete do tohoto kolotoča zamotať. Potom sa však žiaľ nemôžete čudovať, že vám nejde predaj.
Ako sme už spomínali, fotografia, ktorá má atmosféru, vôňu a chuť vám na SAShE pomôže i v druhom pláne. Výklady a kolekcie sú plné práve takýchto fotografií. Na facebookovej stránke propagujeme práve takéto fotografie. Keď vyberáme výrobky, ktoré dáme na billboard siahneme presne po takej fotografii. Nejdeme to obhajovať, takto svet funguje, dobrá fotka predáva a vytvára SAShE atmosféru. Dobrá fotka pritiane pozornosť a to potrebujete.
Ak chcete pôsobiť profi a starostlivo, skôr ako na fotky z viacerých uhlov sa sústreďte na veľké detaily. Odfoťte ako je všitý zips, aká je kvalita stehov, aká je štruktúra látky, akej štruktúry je potlač. Zapôsobíte tak aj na skúsenejších kupujúcich.
Pri fotografii je tiež dôležité aby z nej išli vytušiť rozmerové pomery výrobku. Toto sú veľmi časté pripomienky kupujúcich, že si to predstavovali väčšie/menšie. Ono naozaj sa veľkosť náušníc odhaduje zle len podľa veľkosti háčiku. Kúpili by ste si vy sami náušnice bez možnosti vidieť ako vyzerajú na uchu? Najlepšie je teda produkt odfotiť i v jeho reálnom prostredí, teda na človeku. V prípade náušníc to môže prinášať komplikácie, niekto môže mať problém s háčikmi ktoré mal niekto iný v uchu. Riešením okrem výmenY háčikov môže byť i odfotenie iného vzorku rovnakej veľkosti s poznámkou že ide o fotku pre predstavu veľkosi.
Samozrejme idálne je produktovú a reklamnú fotografiu skombinovať. Vo výsledku sa teda často môže stať, že nafotiť vec je náročnejšie, ako ju vyrobiť, čo môže znieť absurdne, ale funguje to. Do fotografie sa pri internetovom predaji oplatí investovať v prvom rade. Je to jediná pomôcka, na základe ktorej sa ľudia rozhodujú pre alebo proti kúpe vášho výtvoru. Nafotiť napríklad také svadobné šat je nepomerne náročnejšie ako náušnice, ale práve preto, že väčšina z vás má problém kvalitne odfotiť aj drobné veci, chceme vám poradiť ako na to.
A nakoniec vždy sa dá spojiť s fotografom, ktorého štýl vám sedí a nechať si svoje veci nafotiť. Nemusí to byť hneď profesionálny fotograf, stačí človek, čo to má ako koníček a má i techniku. Dohodnúť sa dá napríklad i na nefinančnej odmene v podobe propagácie jeho mena.
Zhrnutie je teda také, že detaily kupujúcich zaujímajú, utrácajú za vaše výrobky svoje ťažko zarobené peniaze. A atmosféra fotografie povzbudzuje ku kúpe viac, než by ste kedy boli ochotní veriť.
Ak ale viete ako na to, stačí pár cvakov i v domácom prostredí a máte fotky tuti fruti. No a presne to si ukážeme v ďalších častich fotoškoly.
Ďalej čítať: 3.časť - Svetlo a tma, odrazy a tiene »