SAShE
SAShE - slovenský handmade design.




SAShE
Domov » Žurnál+ » Rady predajcom » Rozprava: Živnosť či slobodný umelec ?

Žurnál+

Autor

Dominika V. | dominika.vavrekova
Skončila som Právnickú fakultu UK, a rada pomôžem s Vašimi problémami. ...
Články autora (13) »

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »

Rozprava: Živnosť či slobodný umelec ?

Dominika V. » Rady predajcom / 2012-02-21 19:39:05 /  65 komentárov / 215 lajkov / 3783x zobrazený

Dobrý večer všetkým dobrým ľuďom...

K napísaniu tohto článku ma „inšpirovala“ jedna diskusia pod žurnálom tu na sashe.sk. Pýtam sa, prečo toľko nenávisti k ľuďom, ktorý majú úspech. Prečo ľuďom vyčítať každú jednu maličkosť a považovať vlastný neúspech za chybu systému, trhu, zákazníkov a iných výrobcov? Ja síce netvorím hand made, pohybujem sa skôr v tejto praktickej (a častokrát nudnej) oblasti právnickej, ale ak by som fňukala, lebo niekto urobí niečo viac pre svoje uplatnenie, ako napr. vie namiesto 3 jazykov 10. alebo vyštuduje ďalšiu vysokú školu, asi ma moji kolegovia vysmejú. Metaforicky.

Dosť bolo vylievania si duše, chcela by som sa venovať téme, ktorá tu robí veľmi zlé vody, a ja, človek, ktorý má rád mier a pokoj chcem trošku pomôcť.

Živnosť alebo slobodný umelec ? Je v tom vôbec nejaký rozdiel?
Vopred chcem upozorniť, že žiaden môj žurnál nieje znôška mojich výmyslov či vlastných názorov. Študujem ku každej problematike množstvo odbornej literatúry, komentárov k zákonom a súdnej judikatúry, komunikujem s úradmi. Nestojí to málo času ani námahy.
Ak má aj napriek tomu niekto pocit, že tu kecám do vetra, nech sa páči, nikto ma čítať nemusí, ale posielať mi nenávistné správy o tom, ako tu zavádzam a klamem ľudí si naozaj odpustite. Snažím sa uvádzať paragrafy a podobne, nekopčím tu zákon, lebo ten si môžete prečítať všetci a aj tak by tomu každý nerozumel, teba ho vedieť vyložiť.
Späť k veci.

Keď predávam na sashe.sk musím mať osvedčenie o živnostenskom oprávnení ?

Po celonočnom štúdiu som našla judiktát, ktorý aj elektronický predaj považuje za podnikanie, egro. každý jeden predajca, ktorý predáva veci na sashe.sk podniká. To však samozrejme neznamená, že musíte mať (postarom) živnostenský list (ďalej len ŽL). V paragrafe 3 živnostenského zákona máme uvedené, čo živnosťou NIE JE. Nás zaujíma predovšetkým písmeno b) kde je uvedené že využívanie výsledkov z práv duševného vlastníctva pôvodcom nieje živnosťou. Po slovensky: Ak ste autorom (a nositeľom majetkových práv k dielu) podľa autorského zákona (ďalej AZ) či vynálezcom podľa patentového zákona a iných predpisov upravujúsich priemyselné práva, podnikáte na základe iného režimu a ŽIADNE POVOLENIE NA PODNIKANIE VÁM NETREBA.
Tu si treba uvedomiť kto je autorom podľa AZ. Budeme to logicky odvodzovať od pojmu dielo, uvedeného v AZ. K tomu si pozrite bližšie môj článok :

http://www.sashe.sk/dominika.vavrekova/journal/saga-o-dusevnom-vlastnictve-autorske-prava-cast.1

Čiže, ak tvoríte a predávate diela podľa AZ, netreba Vám ŽL. Dielom však samozrejme nebude úžitkový textil, najmä výroba látok, galantérneho textilu, bytových doplnkov z textilu (vankúše, závesy), kobercov, výroba pracovného textilu, odevná výroba (pokiaľ ju nevieme zaradiť pod dielo alebo ak nejde o módny dizajn) čiže najmä pracovné odevy a podobne. Patrí tu taktiež výroba kožených výrobkov (opasky, tašky) no taktiež iba vtedy, ak nejde o diela. Ak sa venujete takejto výrobe zadovážte si živnostenské oprávnenie, nestojí to ani veľa peňazí ani času. V prípade kontroly Vám živnostenský úrad može uložiť pokutu až do výšky 1659 Eur za neoprávnené podnikanie.

Čiže ak tvoríme ako tzv. slobodný umelci (tento pojem je právne nesprávny ale je tu zaužívaný tak prečo nie), netreba Vám ŽL.

Musím sa ale niekde registrovať ? 

Všimla som si, že viacero z Vás uvádza, že je potrebná registrácia na Štatistickom úrade. Netreba, nehrozí Vám žiadna pokuta a nieje to žiadnou zákonnou povinnosťou. Druhou vecou je registrácia na daňovom úrade. Prídete na daňový úrad BEZPLATNE vyplníte prihlášku, dostanete DIČ a možete zarábať. 

Ako je to s daňami a odvodmi? 

Daň platí umelec z titulu paragrafu 6 ods. 2 zákona o daní z príjmov. Zdaňuje sa však len jeho aktívny príjem a to do roku 2013.  Neaktívny príjem sa nás netýka, keďže tu sa zaradzujú tantiémy, odmeny za ďalší predaj diela výtvarného umenia a podobne. Čiže klasicky, dosahujem príjem, od neho si odrátam (najčastejšie) paušálne výdavky 40% a vyjde mi určitý ročný príjem. Čo sa týka daní, daňové priznanie nemusíte ani podávať, keď ste nedosiahli príjem vyšší ako 1779 Eur. Žiadnu daň neplatíte do príjmu vo výške 3559 Eur, za rok 2011. Inak sa platí daň 19 %.

 S odvodmi sa teraz zákonodarca rozhodol robiť čachre machre, a veľmi komplikovane sa úprava zmenila. Bolo prijaté prechodné ustanovenie, kde je uvedené že slobodný umelci ako SZČO budú platiť odvody z aktívneho prijmu, čiže tak ako sme ho práve uviedli podľa zákona o dani z príjmov. V prípravnom konaní je novela, na základe ktorej sa budú odvody platiť aj z neaktívneho príjmu, rovnako ako dane, nás to zatiaľ trápiť nemusí. Zdravotné poistenie sa taktiež vypočítava z príjmu podľa par. 6 zákona o daní z príjmov, sadzba je buď 14% alebo 7% pri poberateľoch invalidného dôchodku.

Viem že tento žurnál nieje veľmi podrobný ale snáď Vám aspoň trochu pomohol, ako vždy na otázky sa budem snažiť odpovedať keď budem vedieť. 

Vaša Dominika :)

Komentáre

Lilien Palec hore Dominika,rovnako som teraz skončila právo,takže viem,že všetky tieto veci treba vyhľadať a riadne naštudovať a dá to námahu...takže ja ďakujem za tvoje články;) :) Plus-sú napísané zrozumiteľne,takže posielam :* :)
2012-02-21 19:44:221x
LucyHudec ja sa dnes práve o dušu rozčuľujem pretože ako zamestnaný človek platím dvakrát zdravotku (ako zamestnanec aj ako SU) a od júla už aj sociálku. Takže na odvodoch to bude všeho všudy 450€ (neľakať sa prosím,v tom je aj to čo mi strhne zamestnávateľ)...juj!

Ja to tu za chvíľu vzdám. Bude pápá sashe a hor sa do šuplíka.

Domi super článok. Prosím si ešte odporúčanie kam sa presťahovať ...

2012-02-21 19:46:36
dilema áno, jasné, zrozumiteľné, čítam pravidelne :) a oceňujem, že ťa neodradili tie spomínané správy v pošte :)
2012-02-21 19:49:40
nicosia to LucyHudec - podľa mňa Kajmanské ostrovy to istia :-)
2012-02-21 19:55:12
Strapi super výborné dakujeme!!!
2012-02-21 19:57:00
LucyHudec oki,beriem,nech je tam hlavne internet a kopec papieru :o)

Ostatným pevné nervy a odvahu!

2012-02-21 19:57:02
nicosia Lucy budeme sa navštevovať, ja si to potiahnem na Arubu!
2012-02-21 20:00:48
Ridgways super, že vysvetľuješ pojmy, ktoré sú v záplave zákonov neraz nejednoznačné
2012-02-21 20:03:07
molly ďakujem, palček hore za taký žurnál☺
2012-02-21 20:04:30
qwetinka ďakujem
2012-02-21 20:21:26
VERA_IKON opäť dakujem Domi, a nezapodievaj sa somármi.....závidia....
2012-02-21 20:28:23
matko Dominika, palec hore, veľmi erudovaný článok, super :)
2012-02-21 20:41:03
qwetinka matko len či každý pochopí eru čo?:)
2012-02-21 20:47:43
andybasket akurát čítam zákon o daniach, kvôli seminárke na ekonomiku a všimla som si, ten zákon čo spomínaš:

(2) Príjmami z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ak nepatria do príjmov uvedených v § 5, sú príjmy

a) z vytvorenia diela a umeleckého výkonu a z použitia alebo poskytnutia práv z priemyselného alebo iného duševného vlastníctva,

b) z činností, ktoré nie sú živnosťou ani podnikaním

Hneď som sa sem zašla pozrieť (doobeda som čítala tvoje právnické články) a preskúmať to... ak som to správne pochopila, tak jedinou záchranou je nepresiahnuť príjem 3559 Eur z tejto činnosti? A nemá sa to zrátavať ak je ten človek aj reálne zamestnaný, alebo som neporozumela tomu čo ten zákon hovorí o duševnom vlastníctve a neživnosti a nepodnikaní?

2012-02-21 20:49:16
Marabu Dominika dakujem,:)
2012-02-21 20:52:47
matko Kvetka: ja teda nie, ale znie to dobre :D ;)
2012-02-21 20:58:51
dominika.vavrekova k tomu bečku tam su najma znalci, tlmocnici a podobne ...

ak si zamestaná platís dan z kazdej cinnosti, ked som robila danove priznanie normalne tam mas kolonku na kazdy prijem aky dosiahnes a ten sa zratava...cize z pracovneho pomeru, z podnikania, z najmu atd. vsetko....

...dan sa neplati do tym 3559 eura ano spravne....ono si treba uvedomit ze tych 3559 je cisty ZAKLAD DANE ergo mozes zarobit aj 10 tis eur, ak mas danove vydavky (paragraf 19 zakona o dani z prijmov) a ten ti cely prijem znizia na 3559 neplatis dane...

2012-02-21 21:00:42
NELINA obrovská pomoc, ďakujem :))
2012-02-21 21:27:48
DRACO LucyHudec - sociálku až od júla 2013, tí čo tvoria ako autori majú "odklad"
2012-02-21 21:39:58
andybasket ďakujem, veľmi dobré články... :)
2012-02-21 21:43:11
LucyHudec draco nie nie,treba zavolať na sociálku,volala som a tam bohužel nemajú to písomne...teta to videla v telke a tým pádom platí rozhodnutie z minulého roku...plus ja som zamestnaná a tým pádom presahujem 4000€...ak to odložia fajn,očičká zasvietia :)
2012-02-21 21:48:59
dominika.vavrekova LucyHudec: V zakone o socialnom poisteni probudlo ustanovenie paragraf 293ca, kde je uvedene ze za rok 2011 nebudu umelci platit odvody, cize ich budu platit az za rok 2012 v roku 2013...
2012-02-21 21:52:14
vranka Lucy, "teta" nech si pozrie ich domovskú stránku

http://www.socpoist.sk/aktuality-platenie-poistneho-od-1-januara-2012-/48411s50320c

2012-02-21 22:40:03
lenka.pauk dakujeme:)
2012-02-21 22:59:20
Lucina dakujem za články :))) rada som si prečitala

kiež by taketo niečo mali v hlavičkách.....tie hlavičky na úrade...

2012-02-21 23:00:58
dagmi super dominika tlieskam... :)

len by som maličko doplnila, čísla, ktoré dominika uvádzala sú platné pre rok 2011 (každoročne sa menia v závislosti od vývoja priemernej mzdy zverejňovanej štatistickým úradom)

a zároveň upozorňujem nakoľko zákon o sociálnom poistení, zdravotnom poistení ale aj daňový zákon sa často mení (novelizuje) tieto údaje berte ako aktuálne platné...

a doplnam cislo, ak vase prijmy za živnosti za rok 2011 presiahnu sumu 4078,68 Eur vzniká povinnosť platenie odvodov od júl 2012 (ako bolo spomenuté uvedené neplatí pre umlecov)

2012-02-21 23:13:36
LucyHudec heh,"tetušky" na úradoch... možno by mali skúsiť iné povolanie :/
2012-02-22 05:56:35
bobek na 100%suhlasim s lucy! vcera som vdaka mudrym tetuskam prevolala svoj kredit,len aby som zistila,ze platit budem! na kazdom urade, na aky som volala, ta ista odpoved. v snv ma este sprdli, ze ako je mozne, ze podnikam a nemam pokladnu. ja ze ju mam a ci sa mozeme vratit spat k poistnej teme. oni na to, jak ze mam pokladnu, ked nemam zivnost!kto take cosi povolil? ja ze no predsa oni osobne.oni moment, zavolame vam naspat. ja ze fajn, si to overte,ci ma mozete zatvorit. BORDEL!!!!
2012-02-22 06:41:14
Petula myslím, že článok je jasný dosť ... vyplýva z neho, že 99% ľudí tu by živnosť malo mať, pretože opakovanie vzoru milionkrát vymyselného má s autorstvom veľm málo spoločné a spadá to často výlučne pod remeslo ...
2012-02-22 09:05:21
Dazzler Dominika, ďakujem za ďalší skvelý žurnál! Konečne niekto, kto tie zákony chápe a dokáže ich aj vysvetliť nechápavcom ako som ja :D
2012-02-22 09:23:14
rasinn ďakujem!! skvelý, prehľadný článok! :))
2012-02-22 11:03:44
VanillaDream Dominika, teším sa na ďalší žurnál! A ďakujem Ti za čas, ktorý venuješ písaniu týchto článkov, ktoré sú naozaj prehľadné a zrozumiteľné.
2012-02-22 18:46:56
artsablony Skvelý článok, naozaj oceňujem, ja to síce dôverne poznám, ale som rada, že ste sa ujali vysvetlenia aj iným:-)
2012-02-22 20:40:08
femini remeslo je viazana zivnost, cize na vzdelanie, jestvuje volna zivnost kompletizovanie sperkov, treba si pozriet zoznam volnych zivnosti...

autorstvo je skutocne len na autorske diela

2012-02-22 21:01:20
krasakreativna bobek :))) vidíš, kto je veľmi iniciatívny, pápežskejší ako sám pápež a spraví si pokladňu, hoci by nemal, tak dostane tiež po hlave :( ani z voza, ani na voz...

Čo nemáš na papieri, sú len slová tetušiek! Na SOI aj DÚ B.Bystrica sa dá napísať, aj mailová komunikácia sa dá použiť ako dôkaz

2012-02-23 08:32:37
Lauramario rada čítam takéto články k veci, výborne si to napísala, ďakujemDominika a je to tak, ja ako laik ale živnostník, si ten zákon čítam už x k-rát a "treba si ho vedieť vyložiť"

vždy nájdem niečo, čo som si predtým nevšimla, a myslím že sa aj rada k tebe vrátim s otázkami ak môžem:)

2012-02-23 13:50:56
bobek krasakreativna: vsak ja som pokladnu nechcela, zhanala som info o tom kde sa dalo, kazdy tvrdil,ze ak chcem z casu na cas predavat 'vonku', teda nie cez net, ze ju musim mat. bola som aj na danovom a pytala sa kazdeho, kto mi prisiel pod ruku. odpoved: pokladna je povinnost! tak som ju kupila....;(. v tom case som naivne verila, ze na danovom sa predsa nemozu mylit.
2012-02-23 19:46:27
dominika.vavrekova bobek: tak ako pisem v prvom clanku, RP musite mat, ak ste podnikatelka, predavate tovar, a inkasujete platbu v hotovosti....ak niektora z tychto podmienok nieje splnena nemusite ju mat...
2012-02-23 19:51:421x
zdenkavesela .....dobre vysvetlene. ...je ale smutne, ze takto pride sashe skratka o ludi, ktori sem chodili lebo tvorit pre ne bolo radost a hobby a nie zdroj prijmu..hoc to eur extra isto potesilo. Ozaj smutne.....
2012-02-23 20:44:54
STAR_ka_DESIGN Dominka dakujem, mne si vyriesila otazku ktora ma trapila....chcem Ti povedat ze si cenim, ze si si dala tolko prace s tym vsetkym....DAKUJEM
2012-02-24 21:58:49
trinitta juj, tiez ma caka prehryzavanie cez zakony, aby som vedela, co musim a co nemusim, ked tu chcem nieco predavat...
2012-02-24 22:15:47
Calinka Dominika, skvelé články!! Chcem sa ešte spýtať, vlastne si overiť, či dobre chápem :-)

ŽIVNOSTNÍK

- registruje sa na ŽU,

- ak je popri tom zamestnaný, alebo na materskej, dôchodku a pod. neplatí zdravotné,

- do určitého príjmu ani sociálku,

- daň - ak si uplatnil nezdaniteľnú časť v zamestnaní platí z: príjem - paušálne výdavky, ak si ju nikde neuplatnil, tak do jej výšky daň neplatí.

- Pri predaji v hotovosti musí mať RP.

- pri bezhotovostnom predaji musí mať založený zvlášť účet v banke

SLOBODNÝ UMELEC

- registruje sa na DÚ

- má rovnaké podmienky ako živnostník, len nemusí mať RP???

A ešte ma trápi jedna otázka: Kto rozhoduje o tom, či to, čo vyrábam, patrí pod "slobodného umelca", alebo na to musim mať živnosť?

Ešte raz ti moc ďakujem za všetky tvoje príspevky :-) Niekde tu už padlo, že by sme ti mali za tvoje rady dávať provízie, tak ma napadlo, že by sme ich mohli platiť svojimi výrobkami :-)));-)

2012-02-24 22:50:522x
dominika.vavrekova Calinka pozor ak ste SZČO a zaroveň na materskej ci rodicovskej platite preddavky na zdravotne poistenie, tam vyššie miene sa vztahuje len na ludi ktory niesu szco... inak vsetko spravne....a kto rozhoduje kto je szco a kto nie ? nuz zakon, ak sa nevenujete malbe, grafike, ci vyslovene uzitkovemu umeniu, tak na predaj veci na sashe musite mat zivnost...
2012-02-25 11:08:522x
Calinka Takže človek, ktorý nezarobí aspoň na ZP má proste smolu... :-((
2012-02-25 12:05:54
ANKAP Môže byť niekto SZČO aj slobodný umelec zároveň ? Aby mohol predávať niektoré veci -tie umelecké- aj bez RP. A keď je niekto len slobodný umelec nemusí si zriaďovať prevádzkáreň keď tvorí výrobky- napr.šité postavičky, šperky ... ?
2012-02-26 15:37:28
dominika.vavrekova ANKAP: mozne to je, ale treba dost striktne rozlisovat co tvorite v ramci zivnosti a ake diela v ramci autorskeho zakona ako slobodny umelec...vtedy mozete diela na jarmokoch a podobne predavat bez RP, no nezabudajte ze aj prijmy z prav dusevneho vlastnictva podliahaju dani z prijmu a podobne. Prevadzkaren sa viaze na zivnost, ak ste szco a podla povahy vyroby musite mat prevadzkaren tak ju mat kusite, slobodny umelec taku povinnost nema...
2012-02-26 15:44:28
ANKAP Ďakujem :)
2012-02-26 17:10:12
Levandulka Takže ak som SZČO a zároveň by som chcela byť aj Slobodný umelec stačí mi ísť na DU a oznámiť im toto moje rozhodnutie ?

A ešte by som sa chcela opýtať kde nájdem čo spadá pod pojem slobodný umelec v šitej tvorbe napríklad ak sa venujem šitiu kabeliek alebo dekoratívnych doplnkov- bábiky môže to byť SU alebo to je skôr SZČO?

2012-02-26 21:07:50
dominika.vavrekova Levandulka: Ako vo viacerych clankoch pisem, sitie kabeliek a textilnych vyrobkov nepatri pod autorsky zakon, musite byt SZČO/ živnostička....
2012-02-26 21:14:46
Levandulka Ok a ďakujem , viete mi povedať čo tam z textilnej tvorby spadá
2012-02-26 21:25:04
dominika.vavrekova Levandulka: haute couture v rozmeroch ako Dior, musi ist o umelecke dielo...
2012-02-26 21:27:05
dogfairy baby a terza mi vysvetlite, ak robím tašky - kždá z nich je podľa vlastného strihu a exestuje iba jeden kus. To isté šperky, hračky, žiadna sériová výroba ale viem jednoznačne zdokladovať postup od návrhu až po realizáciu - je toto na živnosť alebo na slobdné povolanie? Alebo ak robím odznaky s autorkým motívom?
2012-02-27 03:19:20
Levandulka no mne z toho všetkého čo tu bolo povedane vychádz iba to že tašky, kabelky , bábiky a hračky by boli na živnosť a šperky a obrázky ktoré maľuješ by mohi byť ako SP .???
2012-02-27 12:08:32
dogfairy no hej a ked mániekto vyštudovanú na umeleckej škole textilnú tvorbu alebo šperk? tiež robí kabelky napr. ale je mgr art
2012-02-27 17:04:45
ANKAP Asi keby bola kabelka dotvorená vlastnou maľbou,alebo šperkom,originálnou ručnou čipkou ... mohla by sa považovať za autorské dielo, ale to je môj názor,neviem ako to brané je v praxi
2012-02-27 18:09:05
dogfairy no tak budem robiť kabelky jake svet nevidel :D
2012-02-27 18:26:332x
dominika.vavrekova Dámy, najlepsie na definiciu diela je pozriet si par stranok galerii a muzei...diela musia mat urcitu umelecku hodnotu, cize ak sa vam podari vytvorit nieco podobne moze to spadat pod dielo, no netreba to ustanovenie vykladat velmi zosiroka...
2012-02-29 17:47:16
OurMind well done.a volna si?
2012-03-05 21:11:38
angelina Dominika, dakujem za clanok, precitala som si. Mam umelecke vzdelanie, tvorim odevny dizajn (kusovky - originaly, handmade). Od marca mam zivnost + som zamestnana v skolstve. Predavam ambulantne (v stanku na remeselnych jarmokoch a vo vlastnom e-shope), mam pokladnu. Mam 2 otazky: 1. ak chcem byt v slobodnom povolani, teda vzdat sa zivnosti, potrebujem byt registrovana v nejakej umeleckej organizacii? (daco take som pocula).

2. Kedze v slobodnom povolani nie je potrebna pokladna, ake potvrdenie o zaplateni dam kupujucemu? Mozno o tychto veciach uz bola rec, ale komentarov je tu velmi vela. Dakujem.

2012-06-30 10:41:27
cruella Skvela super scitana babizna. Dakujem za radu,len tak dalek.obdivujem tvoje odhodlanie a snahu takze dvam palcek a zalem ti este mnoho takychto ,,infotucnych" prispeckov.
2012-10-18 16:32:49
Boyzena-art Chcela by so reagovať na skutočnosť o registrácii na DÚ. Keď som si nazbierala v parku na zemi popadané lístie a gaštany, urobila som z toho venčeky a išla som ich predať na tržnicu. Nepustili ma tam, lebo musím mať súhlas mesta. Mesto mi súhlas nedalo, lebo musia ma evidovať na DÚ. Na DÚ pozerali na mňa ako na zjavenie, že o takom niečom nepočuli a prihlášku mi dali po 4 hodinovej konzultácii viacerých pracovníčok spolu. Takto vybavená som išla na MsÚ po to povolenie na tržnicu. Nedali mi ho, lebo registrácia nestačí. Buď prinesiem potvrdenie, kde som zobrala materiál, alebo musím mať ŽL. Na živnostenskom úrade mi povedali, že ŽL nepotrebujem. Mravce ani vtáky mi potvrdenie dať nechceli, že som si u nich nazbierala lístie a gaštany. Čo teda. Predávať načierno, alebo pre mini zárobok zakladať ŽL a kupovať reg. pokladnicu? Napokon mi pri ďalšej návšteve DÚ konečne poradili, že keď som ZŤP tak reg. poklad. nepotrebujem. Sláva! Tak som si teda otvorila ŽL, prestala som s prírodnými dekoráciami a začala som robiť ručné práce. Priznám sa, že ma toto vybavovanie hodne vyčerpalo. Škoda že už vtedy som nenatrafila na nikoho takého, ako je autorka tohoto článku. Dobrých rád a poznatkov nieje nikdy dosť a v predpisoch tohoto štátu sa nevyznajú niekedy ani jeho úradníci.

Ďakujem za tento článok i za námahu, ktorú si vynaložila pri získavaní podkladov. Dominika vďaka!

2013-04-07 13:36:411x
Petra.M no veru zaujímalo by ma čo by ťa spasilo, keby nie si zťp... (to Boyzena...)
2013-06-06 11:45:49
MiaRia Chválim autorku za skvelý článok. Niečím podobným si práve prechádzam ako pani Boyzena-art. Maľujem obrazy a chcem ich vystaviť na verejnom frekventovanom priestranstve, spojené spolu s predajom. Tak som požiadala o povolenie mesta. Tí sa vyjadrili, že nemajú s tým žiadny problém, ale keďže nie som Slobodný umelec, a nie som nikde registrovaná, ani na DÚ, a keďže z každého predaja sa musí odviesť daň, potrebujú písomné vyjadrenie, že mi to povoľujú. Na info linke DÚ v Banskej Bystrici operátorka striktne povedala, že sa musím registrovať na DÚ. Momentálne som nezamestnaná, a neviem, či by to nebol dôvod na vyradenie z evidencie. Už som nemala silu po tom pátrať, a ani platiť ďalšie poplatky do zdravotnej poisťovne v tomto čase. Napísala som na www.drsr.sk, podávanie dopytu, a budem čakať pozitívnu odpoveď. Je ešte nejaká možnosť, ktorú by som mohla využiť, aby som sa vyhla registrácií na DÚ? Ďakujem za odpoveď. Ria
2013-08-05 17:14:07
Ceruzocka Výborný článok... mam otazočku ak by mi niekto vedel odpovedat...potrebujem na internetový predaj mojich obrazov registracnu pokladnu? dakujem za odpoved
2014-04-01 09:46:24
Semty Pre mňa velmi poučné, ešte by som rada vedela ako to funguje pri divadelnom umení. :-D
2014-05-04 18:21:11
Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.