Domov » Žurnál+ » Autor: Barbora Gemmelová

Žurnál+

Rokoko, rokoko, rozmarné rokoko...

Barbora G. » 2011-10-28 21:44:12 /  Pridaj komentár / 10 lajkov

V 18. storočí vystriedalo obdobie baroka rokoko. Bolo známe svojou vyumelkovanosťou a extravaganciou, ktoré dosiahlo až tesne pred začiatkom revolúcie vo Francúzsku. Základná línia odevu bola daná úzkym korzetom a širokou krinolínou, ktorá svoj tvar neustále menila.



Korzet sťahoval dámsky pás na obvod 35-45 cm a tým spôsoboval nemalé zdravotné problémy. Skladal sa z viacerých dielov, aby čo najlepšie formoval ženský postavu , výstuž bola z veľrybích kostí.



Krinolíny boli zhotovované z rôznych materiálov, spočiatku to boli drevené konštrukcie, ktoré neraz vydávali vŕzgajúci zvuk, neskôr ich nahradili železné konštrukcie, a najpoholdnejšou variantou boli krinolíny z veľrybích kostí, ktoré sa spájali voskovými plátmi. Chudobnejšia vrstva si vypomohla slamou alebo prútím. Dámy sa v nich učili správne chodiť, pretože pri nesprávnom pohybe sa krinolína mohla nebezpečne rozhojdať a spraviť svojej majiteľke prehrešok voči etikete.



Tvar krinolíny sa pomerne často menil, približne do polovice 18. storočia sa nosila v podobe kupoly , nazývala sa ,,panier“ a ,,demi-panier“ . Približne v roku 1745 sa objavila jej najmonumentálnejšia podoba ,,panier á coudes“, jej šírka dosahovala 150 cm a spôsobila aj zmenu v nábytkárskom priemysle. Dámy sa totiž v novej krinolíne nezmestili do kresiel a tak sa museli začať vyrábať nové širšie pohovky. O pár rokov sa zrodila aj jej umiernenejšia podoba, tá sa ale pri veľkých dvorských príležitostiach nenosila. Sedemdesiate roky priniesli nový typ a to ,, polonézu“, ktorá zdôrazňovala najmä pozadie nositeľky. Tento typ sa s malými úpravami nosil až do empíru.



Na krinolínu si dámy obliekali niekoľko spodničiek, spodnú sukňu a vrchnú, ktorá bola vpredu rozstrihnutá. V závislosti od práve prebiehajúcej módnej vlny mohla splývať so živôtikom do vlečky alebo sa bohato aranžovala. Živôtik kopíroval tvar úzkeho korzetu, rukávy boli priliehavé, zakončené bohato nariasenou čipkou. Túto dlhotrvajúcu módu zmenila až revolúcia vo Francúzsku. Prejavilo sa to napríklad zmenšenou krinolínou a hlboký dekolt zahaľovala šatka. Začal sa nosiť aj vrchný odev, kabátik, , zvaný caracco. Bizarné doplnky sa vytrácali a nahradili ich jednoduché klobúky. Obľúbenou činnosťou sa stali vychádzky do prírody, pri ktorých bola nepostrádateľná vychádzková palička.


Obľúbeným doplnkom bola taštička, pompadúrka, na drobné kozmetické potreby, vejár, ktorý mal chrániť pred štipľavými klebetami, slnečník, rukavice a rukávnik.



Dámy sa na početných plesoch predháňali, ktorá bude mať krajšiu toaletu a samozrejme, výraznejší účes. Ten dosahoval aj metrovú výšku, zdobili ho vtáčie perá, kvety, ovocie, šišky alebo dokonca aj loď. Tento typ predviedla Mária Antoinetta, loď prestavovala repliku víťaznej fregaty z americkej vojny za nezávislosť, a rozmery účesu boli 60 x 60 cm.



Populárnymi materiálmi boli satén, hodváb, mušelín, batist. Prevládali pastelové odtiene, ktoré dostávali zvláštne mená: pouličná špina, veselá vdova, husí trus, blšie brucho, otrávená opička.



P.S: Raz sa ma jedna slečna spýtala čo bolo v rokoku najbizarnejšie. Nuž, samotné rokoko bolo dosť vyumelkované, ale vyhrali to páni s červenými podpätkami ;-)

Komentáre

Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »