Domov » Žurnál+ » Autor: Petronela Oravcová

Žurnál+

Brrrr...zima....Prečo ma tá čiapka nehreje? Alebo rozdiel medzi vlnou a "vlnou"

Petronela O. » Blogy / 2016-11-10 14:34:52 /  53 komentárov / 193 lajkov / 6599x zobrazený

Poznáte to?
Vonku zima, vietor duje,
sniežik už tiež poletuje.
Obliekame hrubé pletené čiapky, šály, rukavice, ponožky...
Brrrr....
Nepomáha?

Zima Vám je aj v hrubej čapici?


 

Neviete prečo?

Možno, že máte na hlave miesto čiapky kus plastu....

Že nie - veď máte "pletenú = vlnenú"

Nuž, veru -  nieje vlna ako "vlna" ...

 

 

Priadza -  akryl, polyester, polyamid

 

Akrylové priadze sú vyrobené na ropnej báze. Pochádzajú teda ako väčšina plastov z ropy. Prvýkrát bola priadza vyvinutá v polovici roku 1940, ale na pletenie sa rozšírila až po roku 1950. Vlákno sa vyrába rozpustením polyméru v rozpúšťadle, vzniknutý materiál sa potom vytláča cez otvory zvlákňovacej trysky - v tomto štádiu pripomína tenučké "pavučinky".
Tieto pavučinky sa následne spriadajú podobným spôsobom ako vlnený vlas do priadzí. (farbenie, česanie, stáčanie do priadze, spriadanie do dvoj-troj a viac nitiek)

Proces môžete to vidieť v tomto videu.

Výsledná priadza je nakoniec výzorom veľmi podobná vlneným priadzam.

 

 

Čo si však musíme uvedomiť je, že napriek tomu, že vyzerajú veľmi podobne, nemajú rovnaké vlastnosti.

Nevýhodou umelých priadzí je, že strácajú schopnosť tepelnej izolácie, len čo je umelá priadza vystavená vlhku. Druhým problémom umelých priadzí je, že „nedýchajú“ a neodvádzajú vlhko.

Každý človek neustále pokožkou odparuje vodu a potí sa. Keď sa pot a vlhko neodvádzajú, zrážajú sa na pokožke. V kombinácii s chladným počasím je to veľmi nepríjemné.
Izolácia skombinovaná s neodvádzaním vlhkosti je riziková pre malé deti. Hlavne tie najmenšie, ktoré ešte nemajú správne vyvinutú vlastnú termoreguláciu, môžu mať v takomto oblečení veľké problémy. Ak majú umelé oblečenie vnútri, veľmi rýchlo sa prehrejú a naopak vonku im je zima aj napriek enormne hrubému oblečeniu.

Výhodou umelých priadzí je hlavne cena, ktorá je oproti prírodným priadzam nižšia a dostupnosť - sú ich plné galantérie.

A vraj aj jednoduchšia údržba, pretože väčšinu priadzí možno prať v práčke.Zo skúsenosti však viem, že mnohé pleteniny napriek použitej akrylovej ľahko pratelnej priadzi, nie je možné týmto spôsobom udržiavať a pre zachovanie tvaru výrobku je nutné ich udržiavať podobne ako vlnené výrobky – prať v rukách, sušiť vodorovne, nevešať a pod... Takže tu sú akrylové a prírodné vlnené priadze na tom vlastne rovnako...

Polyesterová priadza sa v súčasnosti čoraz častejšie vyrába recykláciou. Napríklad z plastových fliaš. Znie to super, však?!

 

 

Celý proces recyklácie od odpadovej fľaše až po hotovú mikinu sa dá vidieť na tomto videu.

 

Ále!

Do akej miery  je vlastne  akrylové a polyesterové oblečenie a jeho výroba výhodnáekologická a nezávadná?

hm...

Výhodné  - veľmi (z pohľadu ziskov nadnárodných spoločností...)

ekologická - vôbec

nezávadnosť - veruže diskutabilné

 

Zaujímavé sú články  Polyester and our health (Polyester a naše zdravie) a The Clothes that Kill You Slowly but Surely (Oblečenie, ktoré Vás zabíja pomaly ale isto)

oba poukazujúce na nebezpečenstvá plastov a chemikálií v oblečení, zvýšeného rizika vzniku rakoviny a ďalších závažných ochorení...

 

Priadza VLNA

 

Vlna je prírodné vlákno. Je to napr. klasická vlna, merino vlna (vlna z druhu oviec Merino), vlna z tiav a alpák, z pižmoňov, z králikov - angorská vlna, z kôz - mohérová vlna a pod.
Tieto zvieratá sú prirodzene vystavené rôznym priaznivým i nepriaznivým vonkajším podmienkam - slnku, vetru, horúčave cez deň a chladu v noci, dažďu, snehu, iným živočíchom a mikroorganizmom.

 

 

Týmto podmienkam sa prispôsobili, získali vlastnosti, vďaka ktorým sú pred týmito vplyvmi ochránení. Ich vlna ich ochraňuje. Hreje ich v chlade, chráni ich pred páliacim slnkom, odparuje z nich pot i vlhko po daždi, dokonale udržuje telesné mikroklíma – inými slovami termoreguluje.

 


 

Tieto pozitívne vlastnosti sú to, čo čakáme aj my od zimného oblečenia.

Aby nám bolo teplo, keď sa sype sneh na hlavu, aby nám neodmrzli ruky, keď sa chvíľu poguľujeme:)), aby nám nebolo horúco, keď spoza mraku vykukne slnko, alebo vbehneme na 2 minúty do vykúreného obchodu...

 


 

Veľkou výhodou vlny je, že skvelo izoluje aj za mokra, je schopná prijímať a odvádzať vlhkosť, môže absorbovať až 1/3 svojej hmotnosti vody bez toho, aby bola pocitovo mokrá a vlhkosti sa ľahko zbaví, hneď ako prostredie prestane byť vlhké.

Čiže keď si "nadýchate" do vlneného šálu, ešte stále Vás bude hriať a nebude to taká katastrofa, ako keď si nadýchate do polyesteru....

 


 

Nevýhodou prírodných vlnených priadzí je vyššia cena. Čím jemnejšie vlákno, tým vyššia cena. Čím lepšie sa starajú o zvieratá v chove, tým vyššia cena. Najdrahšia a nejkvalitnejšia vlnka je zo zvierat  z voľného chovu a BIO chovu.

 

 

A ako nevýhodu musím uviesť aj dostupnosť, pretože nájsť dnes v galantérii skutočne vlnenú priadzu býva vopred prehraný boj....Na druhej strane, vlna, vďaka jej jedinečným vlastnostiam a pre jej výhody za to určite stojí!

Aj za  vyššiu cenu a aj za tú námahu ju nájsť!

 

 

Prehľad mínusov a plusov priadzí AKRYL – VLNA

 

 

Chcela som ešte pridať odstavec z etického  pohľadu, ale kým som stihla dohončiť svoj vyčerpávajúci článok, predbehla ma vrisilatek  (ďakujem, super si to napísala!:) so svojím trefným žurnálom Rýchla móda aneb oblečenie ako fast food.

Odporúčam!!! Hovorí mi zo srdca!

 

Treba ozaj podporovať nadnárodné korporácie priživujúce sa na ľuďoch v oboch smeroch - ako spotrebiteľoch, tak robotníkoch....? Je naozaj lepšie mať kooopec nekvalitného lacného oblečka ako pár kvalitných kúskov, nadčasových, nositeľných dlhodobo a z obnoviteľných zdrojov ? Načo budem mať doma 5 umelých čapíc na sezónu, keď mi ani v jednej nebude dobre a teplo?

Skutočne stojí za to prístup: NEVIDíM, NEPOčUJEM, NEPOVIEM.....???A ďalej si plniť skrine kopami umeliny?

 

Komentáre

pletana Na tento článok sa chystám rok,ale ja som na písanie nemožná ,neviem či si ho spotrebitelia všimnú ale ďakujem za námahu.....tento rozdiel dobre vidieť na jarmokoch,kde si zákazníci vedia tovar aj chytiť a odskúšať,žial tu prezentuje len fotografia a tá ,hlavne umelecká je často klamná

2016-11-10 14:52:487x

Lalik Výborne a zrozumiteľne napísané, vďaka :)

2016-11-10 15:58:22

heluska Cely clanok je perfektne napisany. Vsetko perfektne vysvetlene a perfektne vyargumentovane. Urcite budem sirit dalej, s vasim dovolenim. A som rada, ze tam nie je ten eticky zaver, poviem uprimne, pretoze...no, niekedy je niecoho vela uz prilis. A riesenia eticke nie vzdy zohladnuju realne a realizovatelne podmienky v tej ktorej vyrobe a krajine. Ale to je o inom - a preto som rada, ze tento dnes skoro emocne vybicovany kult eko etiky nerusi maximalne presnu argumentaciu vasho clanku. Perfektna praca.

2016-11-10 16:02:425x

Pradenie Klobúk dole, perfektne spracovaná téma, pútavo a zrozumiteľne napísaný článok, ktorého príprava nepochybne zabrala viacero dní. Ďakujem :).

2016-11-10 17:04:113x

Priadka Nuž veru, vznikal dlhšie ako tá "plastová" čiapka na foto:))

2016-11-10 18:08:28

olita Petronela, paradne ste zhrnula vsetky poznatky, ku ktorym som sa tiez dopracovala. Systemom pokus... omyl. Celozivotne sa venujem roznym rucnym pracam (viem, na Sashe portali to moc nevidno, ale snad casom aj to bude. A kym nieco vytvorim, dam si velky pozor, z coho to vytvorim. Pretoze nasa praca, pozornost, ci laska, ktoru vkladame do vyrobkov nemoze byt zdehonestovana nekvalitnym materialom. Stravime hodiny nad pletenymi satami, ktore potom nenosime, lebo je v nich neskutocne teplo, alebo sa zmolkaju alebo natahuju. Hackovane filigranske kusky robim uz len z hodvabu, ktory je velmi narocne zohnat. Veci z prirodnych vlaken na tele ziju, dychaju s nami a su to naozaj kusky, ktorych sa nevieme vzdat. Dakujem ze su u nas damy, ako Vy, ktore sa vracaju k tradicnym remeslam.

2016-11-10 18:21:566x

Gabi69 perfektné napísané...

2016-11-10 18:33:31

ajkava Ja by som len k článku dodala, že nevýhoda vlny je pre dnešných nositeľov. Pri nesprávnom praní sa vlna "zbehne". Stačí dať teplejšiu vodu ako treba a namiesto svetra pre dámu zostane sveter pre pubertiaka. A tiež to, že dnes je dosť alergických ľudí. Osobne som nosievala už od dectva vďaka mojej šikovnej mamine samé štrikované veci. Ale mojej pokožke aj nosu to nesvedčilo. Pokožka bola ekzematická, nos svrbel. Neviem, ako sa dnes vlna spracúva. Ale predpokladám, že rovnako ako kedysi. Síce prírodné je prírodné, no nie pre každého. Ale jasné je, že popísané benefity sú pravdivé. Momentálne som "prerábala" manželovi sveter z ovčej vlny. A veru som si nos často utierala. No nie každý má taký problém. Takže všetko má svoje pre a proti.

2016-11-10 18:36:484x

Priadka ajkava, v tabuľke možno nájdete odpovede ktoré hľadáte. Aj o praní aj o nevhodnosti vlny pre ekzematikov. Náhradou sú iné prírodné vlákna s rovnakým a podobnými vlastnošťami ako má vlna - sú to priadze napríklad z alpaky, ale výborný je i hodváb.

2016-11-10 19:20:585x

fiula Mna vacsina vln velmi picha. Zdielam nadsenie pohladom na krasne pletene veci, ale na dotyk som sa este nestretla s tak jemnuckou vlnou, aby nepichala. Aj ked to vase klbko superklbko biele vyzera jemne hodvabne, skusila by som :) Nemyslim to nijako negativne, ale je to tiez jeden z dovodov, preco niektori nekupujeme vlnene priadze. Proste prilozim klbko k licku, ak mi je to dovolene a cosi sa vo mne zjezi a okamzite viem, ze bohuzial pre mna nie. Mam vo svojom okoli ludi, ktori miluju merinove veci, vratane natelnikov, spodneho pradla. Tvrdia, ze mozno na zaciatku chvilku picha, ale tie jemne vlasky sa nosenim akoby zlahnu a uz je len a len prijemne. A vo mne ten jezko nepodareny kuse: oj nie, paneboze merinove tricko v lete :)

2016-11-11 10:35:535x

danke Ja som si uz zvykla nerozdelovat priadze na umele a prirodne, udajne to je - podla niektorych chemikov u nas doma - uplne nelogicke. Ved ropa je cisto organicky materiál, nachadzajuci sa jedine v prirode:) takze akryl je syntetika a nie umelina... Najradsej mam vlákna zo zmesi materiálov na rastlinno-zivocisnej báze, ale u Teba si raz vyberiem, ked bude viac casu...

2016-11-11 10:48:005x

fanco Super napísané a zhrnuté! Ja nedám dopustiť na prírodné materiály. Aj preto som ich začala predávať. Mám ich odskúšané a nedá sa to porovnať s umelými. Akryl je super na dotyk a ešte aj vyzerá ako vlna, ale presne ako píše "Priadka", nezohreje vás tak, ako vlna.

Nie je pravda, že sa vlna spracováva presne tak, ako dakedy. Sú už lepšie spôsoby a stále sa zlepšujú aj vlastností prírodných priadzí. Príkladom je napr. Super wash - aj 100% merino vlnu môžete prať v práčke. Vždy platí pri praní - nízka teplota a jemné pranie. Ak to zvládne vaša práčka, ani vlnu nemusíte prať v rukách. Ja som vyskúšala jednu priadzu, ktorú ponúkam aj na plstenie (takže je veľmi citlivá na pranie, pretože splstnatie), prať v práčke a náramenník je taký, ako pred tým. Použitý program na ručné pranie a teplota 20.

A s tým pichaním, najlepšia je kombinácia alpaky a hodvábu. Pri tejto zmesi neverím, že niekoho bude pichať. :-)

2016-11-11 11:50:522x

tanilie Výborný žurnál. Som rada, že to niekto takto prehľadne spracoval. Preto vzniká aj také množstvo alergií na pokožke, keď si ľudia nepozerajú zloženie oblečenia, ktoré si kupujú. Je to veľká škoda. S tými pár kvalitnými kúskami namiesto preplnenej skrine úplne súhlasím.

2016-11-11 11:52:15

Gemstones Bombastický žurnál, parádne napísaný, podrobne vysvetlené všetko podstatné. Pochopiteľné každému. Tiež mám skúsenosť, že vlnené veci sú o úplne inom teple, len ich treba nosiť na niečom, lebo kúšu.

2016-11-11 12:27:441x

campanula Bohužiaľ väčšina prírodných priadzí pichá - strižná vlna, alpaka, mohér... výnimkou je iba merino. Vyrábam veci pre deti, aj pre najmenšie bábatká...skúšam rôzne materiály a osvedčili sa mi zmesové priaze. V súčasnoti sú akrylové priadze na vysokéj úrovni a sama nosím výrobky z nich. Už to nie sú tie "vŕzgajúce" materiály, nežmolkujú sa a hrejú. Naozaj hrejú. Keďže nie som odborník, neviem fundovane posúdiť pre a proti, tak aby to malo absolútnu platnosť. Ale, technológie sa menia pri spracovaní prírodných aj umelých materiálov.

2016-11-11 13:27:468x

Jarmila8085 Tento článok sa mi veľmi páči. Kto pozná materiál, jeden i druhý, vie porovnať. Sama s vlnou robím, s merinom. Parádny materiál na nosenie. Vlna môže hrýsť veľmi citlivú pokožku, a ja takú mám. Ale vlna 19 mikrónov a menej, nehryzie. Mám plstené čelenku aj klobúčik z 22 mikrónovej vlny. Akurát je to fajn masáž na prekrvenie pokožky.

2016-11-11 14:12:10

Jarmila8085 hrýzť, ach jaj.

2016-11-11 14:13:13

ebarath Čistá pravda, čo sa týka priadze z umelých vláken. Čo sa týka pichľavosti vlny, aj ja som v minulosti mala problém s tým, že ma vlna pichala, ale po rokoch som si našla geniálnu vlnu, myslím, že je od fínskeho výrobcu, ktorá je spracovaná absolútne dokonale. Nehryzie nielen na líčku, ale ani na krku :) Celkom smelo môžem povedať, že je absolútne vhodná aj pre bábätká. A taktiež nemám problém s údržbou, takže to vyzerá tak, že už technológie spracovania vlny niekde pokročili skutočne ďaleko.

2016-11-11 14:20:211x

Priadka Presne tak:) Nieje vlna ako "vlna ani ako VLNA! Kvalitná jemná vlna nekuše!:)

2016-11-11 15:22:00

pletana Tak isto tvrdím,že nie každá vlna pichá a dnes sú aj kvalitné zmesové priadze....napríklad merino je naozaj super,ste v ňom ako v bavlnke a to doslova,ale ako som písala najlepšie sa to porovnáva na dotyk,alebo ak máte výrobky s akrylu a vlny,používate ich a periete...po viacerých praniach je tiež kvalita a rozdiel viditelný

2016-11-11 15:26:45

Priadka aj niektoré merinky hryzú:( treba si vyberať

2016-11-11 15:32:421x

BioHandmade Pekne a starostlivo spracovaný článok. Ja teraz pracujem s tzv. Virgin Wool a som očarená z dotykov s ňou.

Človek je šťastný, keď z nej niečo tvorí, čo potom ešte, keď ju nosí... ♥ ♥ ♥

Rada by som tento textík prepojila s naším projektom Večný optimista. Môžem?

2016-11-11 19:32:044x

Priadka BioHandmade, jasné!:) teším sa. Krásne a pestrofarebné a prírodné vecičky som u Teba našla.

2016-11-11 20:19:57

norika21 Konečne to niekto zhrnul a napísal.Ja darmo presviedčam zákazníčky aby siahli po kvalitnom materiály.Z desiatich -dve.Pekne ste to napísali dievčatá.Máte môj obdiv.

2016-11-11 20:44:24

tatamo Nuž je to pravda ale čo narobím ked ja som tak veľmi alergická na vlnu, aj ked z nej robím som celá vyhádzaná. Je pravda že ta najjemnejšia mi nerobila tieto problémy ale nič som si z nej pre seba neurobila tak neviem čo by bolo pri nosení.

2016-11-11 21:52:03

taliaa super žurnál.

2016-11-12 05:23:54

SlovAB tak toto je subjektívne pre mňa jeden z najlepších žurnálov, aké som tu čítala... pletiem na stroji. a pletiem tiež z akrylu. viem... pletiem z neho hlavne pre ukážku mojej tvorby... samozrejme sú lepšie vlny a bavlna, ktoré zákazníkovi odporúčam... super, že to takto niekto porovnal. som veľmi za, aby sme sa zdravo obliekali...

2016-11-12 07:53:493x

mravca Suhlasim, skvely zurnal! Mam ponozky z vlny a z "vlny wanna be" a neda sa to porovnat!! V tych pravych vlnenych som nikdy nemala nohy ako cencule :-)

2016-11-12 17:05:521x

ani22 Vlna je úžasný materiál. Zdedila som sveter a ten jediný ma zahreje pri mojej práci v nadmorskej výške 1400 m.n.m . má 30 rokov a stále slúži

2016-11-12 21:18:352x

casanta Tlieskam, ale keď mňa hryzie aj merino:(

2016-11-13 08:57:42

.Kvietok. výborný článok - al eje zaujímavé, koľko ľudí preferuje prírodné materiály a ja som si miunulý týždeň chcela tu zo sashe objednať ponožky a ani jedna predávajúce nemala v ponuke vlnené ponožky - všetko to boli akrylové zmesy- tak som obišla na prázdno. Ja nechápem ako ľudia môžu kupovať ponožky z takéhoto materiálu, ved tam sa len noha potí a je v tom chladno.

2016-11-13 10:02:521x

BubiK Najlepší článok ... 100% súhlasím --- a krásne vysvetlené ďakujem....

2016-11-13 12:32:011x

pletana Kvietok ja mám v ponuke aj s vlny, čistej bavlny a merina a myslím že aj Fanco....robila som anketu pred vyše rokom,čo ľuďom chýba v mojej galérii,napísali a ja som začala viac tvoriť s vlny aj bavlny,je tam aj alpaca a stojí to ľadom,hoci na trhoch sa dosť predalo,lebo tam si môžu kupujúci materiál chytiť a je to rozdiel

2016-11-13 14:38:262x

vlucka čistá pravda...moja pokožka v poslednom čase "štrajkuje" čím ďalej, tým viac, keď dám na seba niečo umelé

2016-11-13 18:56:571x

Labutka Ked som pred styrmi rokmi, ako hackarka - zaciatocnicka vosla do nasej galanterky, mali v nej len zaplavu akrylu. Rychlo som teda vysla von, poradila sa s kamoskou, a ta ma nasmerovala na prirodne materialy. Robim s nimi hned od zaciatku. Umeliny u mna nemaju ziadnu sancu, do menovanej galanterie nakupovat nechodim.

2016-11-13 21:20:121x

fanco Evka (pletana) správne uviedla, ja robím len z prírodných materiálov. :-) Takže .Kvietok, ak budete mať ešte záujem, len nakuknite. Buď u Evky alebo u mňa určite nájdete ponožky, ktoré sa vám budú páčiť a zo skutočnej vlny.

2016-11-14 20:28:301x

.Kvietok. žiaľ, milé dámy neobjavila som nič - Pletana kombinuje merino s akrylom - aspoň tak je v popise a po desiatej ponožke ma to prestalo baviť - hoci výber je fantastický - a fanco má v ponuke až tri páry.

2016-11-14 21:12:52

pletana Teraz to napíšem tak ako to vidím ja a moje skúsenosti....zákazníkov čo hľadajú ponožky s prírodných materiálov je málo...ako som písala robila som anketu a tam sa ľudia vyjadrili k tomu čo im chýba,zaradila som to do ponuky a práve veci s týchto materiálov ležia doteraz skladom....táto vlna nie je práve najlacnejšia záležitosť a nikto s nás nerobí preto,aby mu všetko stálo v sklade...preto má možno Fanco len pár párov a ja to,čo je pre mňa ešte finančne prijatelné....občas stačí napísať predajcovi a spýtať sa či je schopný zohnať prírodný materiál a zhotoviť požadovaný výrobok ,zväčša sa riešenie nájde,veď nás je tu dosť

2016-11-14 21:24:104x

tatamo No čo sa týka ponožiek čím jemnejšie vlákno tým kratšia životnosť. Ja už vôbec nerobím ponožky a ani len pre svojich z jednej priadze, nemám chuť trápiť sa aby sa mi to po dvoch týždňoch zodralo. Robím takzvané farmarské ponožky, je tam vždy aj vlna ale je tam aj bavlna a iná zmesová priadza. Takže určite nie sú také krásne, robím ich pre našich na farmu a s týmito sú spokojní. Ak som urobila iba čisto vlnené predrali sa veľmi rýchlo, ta pevná priadza a bavlna v nich držia a nie sú diery aj ked vlna to už vzdá. Takže čo sa týka ponožiek ja by som si tie merino nekúpila, suseda chcela a tak som jej urobila do postele ponožky z merino jemnej vlny - nevydržali ani len v posteli počas zimy. Ja stále nechapem načo maju byť vyrobené ponožky z drahej vlny ak sú iba týždňové. Inak v tej zmeske vo farmarských ponožkach ta vlna si udržiava svoje vlastnosti a chová sa ako termo.

2016-11-15 07:55:554x

Priadka mám podobnú skúsenosť z jemnými vlnami na ponožky (ja som plietla z jahňacej vlny ponožky) a predrali sa pomerne rýchlo. Teraz skúšam zmesovú 75%vlna 25%polyamid - od Fanco mám ponožkovú priadzu Fabel, a uvidíme koľko vydržia, vlnka vyzerá zatiaľ

super!!!

2016-11-15 08:01:121x

pletana tatamo aj ja súhlasím,preto ich mám najviac s veľmi hrubých vĺn....takú fabel ,alebo ponožkové vlny ani radšej nepoužívam,sú super,ale naozaj sa to rýchlo prederie......no nevyhovieš všetkým....na lazy robím aj ja do gumákov,ale vyfasovala som od nich chemlon a ten tam pridávam....vlastne ich neštrikujem,ale háčkujem,tie vydržia dlhšie

2016-11-15 08:10:511x

DeDe-Jadupka Pozdravujem :) Ja som od maminky pred dvomi mesiacmi dostala ponožky z vlny Love Wool (85%vlna, 15% alpaka), nosím ich ako papuče po byte, takže dostávajú zabrať. :) A po dvoch mesiacoch musím skonštatovať, že nemajú žiadne známky opotrebenia. Takže odporúčam. :)

A blahoželám k žurnálu, je PERFEKTNÝ!!! Tiež na prírodné materiály nedám dopustiť a aj keď som citlivá na pichanie/hryzenie, tak myslím, že sa dá nájsť pomerne veľa priadzí, ktoré sú vhodné aj pre citlivú pokožku.

2016-11-15 08:53:172x

Priadka Ďakujem DeDe, že si sa podelila o vlastnú konkrétnu skúsenosť v ponožkami a za pochvalu:)))veľmi si to cením!

2016-11-15 12:24:56

MyWay Skvelý žurnál, plne súhlasím. Pletiem od "mala" s prestávkami ... ale keď som bola "malá" mama mi kupovala len akrylové priadze, ... čo dala galantéria. Potom dlllho ihlice a háčiky ležali v skrini a v krabici, kým som nazačala tvoriť pre vlastné deti a tam to začalo, hľadanie toho najlepšieho pre pokožku, ... takže som vyskúšala už takmer všetky prírodné materiály na pletenie. Nazaj je to rôzne a nie každému vyhovuje všetko :-) .... u nás je u detí top merino vlna "lebo ich nehryzie", ja mám radšej Alpaku a mužovi je to jedno:-) ... udržba svetrov, čiapok, šálov úplne v pohode.

Takže veľká podpora práci s prírodnými vláknami ...!!!

2016-11-15 13:23:312x

weim Super článok, škoda že sa celkovo o tomto viac nehovorí.. Ja mám alergiu na Lanolín, ale skúsim nájsť tie priadze z alpaky alebo mohéru.. :)

2016-11-17 13:30:281x

marisha tiez mam ovela radsej prirodne materialy. aj ked si kupujem oblecko, snazim sa co najviac vyhybat umeline. ja to umele proste vsade citim. a navliecky do postele a ponozky musia byt len z bavlny. takisto pri hackovani je to sto a jedno, robit s umelinou a prirodnymi vlnami.

2016-11-17 20:47:14

Eva64 Pozdravujem ťa Priadka, veľmi rada chodím do tvojej galérie, už som si aj vyhliadala nejakú lahôdku do mojej ponožkovej galérie.Ja používam väčšinou akryl, je cenovo dostupnejší pre zákazníka, sama ich nosím a nemám problém s ním.Ale veľmi rada používam aj ponožkové priadze, sú naozaj kvalitné ale aj medzi nimi sú tie lepšie a tie sú cenovo drahšie, ale sú úžasné.Musím povedať, že nesúhlasím s tým že nehrejú, naopak sama ich nosím aj v topánkach a držia veľmi dobre.Sú takou lahôdkou, aspoň pre mňa v mojej galérii.Výroba je náročnejšia a aj na čas aj na spracovanie, ale naozaj to stojí za to.Škoda, že zákazník málo kedy siahne naozaj po výrobku drahšom, ale kvalitnejšom.

2016-11-19 18:30:052x

petra.p dalsi aspekt, preco sa vyhybat umelinam aj v obleceni je pekne vysvetleny vo videu https://www.youtube.com/watch?v=BqkekY5t7KY - pri kazdom prani sa uvolnuju mikrovlakna, ktore sa dostavaju do vodneho obehu a zasa naspat do nas

2017-03-04 23:20:382x

Hacu Úžasný článek!!!

2017-10-27 12:25:561x

mina Dobrý článok, dievčatá, ale celkom nesúhlasím - napríklad také ponožky - tam sa priamo žiada kombinovať vlnu s nejakou syntetikou, najlepšie s polyamidom, minimálne na špičke a päte ... ak nechcete mať krásne, drahé (a plne funkčné :) ) ponožky tak na jedno-dve použitia, čisto vlnené sa totiž rýchlo prederavia. Ďalej - máte niektorá nejaký čisto vlnený kostým a nosíte ho spolu s kabelkou prehodenou cez plece ? Pri pravidelnom obtieraní sa na vlnenej látke za krátky čas vytvoria žmolky ... športová spodná bielizeň je tiež ideálna z vlny (používam túto https://www.moraviatex.shop/metraz-uplety/termo-merino-a-funkcni-uplety/oboulic-100-merino-vlna-super-soft-natur-prirodni ), ale vydrží kratšie :) atď ... inak, vlna je na zimu naozaj super materiál, ale pri dnešných technologických možnostiach by som, minimálne pri niektorých druhoch odevov brala radšej tú s prímesami ... najodolnejšie z prírodných vlákien (z hľadiska koncového používateľa) je zrejme bavlna ... ale na zimné veci neodporúčam, rýchlo mokna a pomaly schne :)

2018-10-25 16:50:012x

Priadka @mina máte pravdu. Ale zase i nieje vlna ako vlna, máme jemnejšie a aj odolnejšie vlny a je tam opäť viacero faktorov. Jemné vlny (ako napr. merino, rambouilet) ktoré majú hrúbku vlákna od 12 do 24 micrónov a bohatú kučeravosť budú na príjemné na kožu, pružné, hrejivé - vďaka jemným hustým vláknam, zároveň však budú aj menej odolné (tenšie vlákno sa ľahšie pretrhne). Sú teda výborné na odevy, kde sa očakáva hrejivosť a jemnosť a nie sú namáhané oderom a pod. - čiapky, tielka, topy, svetríky.... Na veci, ktoré sú namáhané a potrebujú byť odolné - ponožky, tašky a podobne, by som použila vlnu z iných plemien - s odolnejším vlasom, v rýchlosti ma napadá suffolk, blue faced leicester, coriedale....majú odolnejšiu a hrubšiu vlnu, vlas je menej kučeravý, dlhší, s hrúbkou v priemere 22-30mikrónov. Potom sú vlny s ešte hrubším vlasom, ktoré sú úplne "nepriestrelné", vhodné na plstené topánky a koberce, vydržia celoživotne a bez prímes.

Ono tie jemnučké sa musia musia miešať, aby sa im pridala odolnosť, ale dá sa ísť aj inou cestou:))

2018-10-25 18:12:471x

Priadka tým myslím vyberať si vhodný materiál pre konkrétne vecičky. Odporúčam sa pýtať, ak máte problém si vybrať alebo si nie ste istá, rada poradím čo s ktorou vlnkou, čo to už mám naskúšané a naštudované :))

2018-10-25 18:28:32

GuliSue Parádny žurnál. ✨

2022-07-12 22:30:09

Pre komentovanie musíš byť prihlásený, nejde to ináč.

Vecičky nájdete

V žurnáli sú spomínané:

 - Pletená čiapka "Handspunka" - 9928327_Pletená čiapka "Handspunka" by Priadka
 1 komentárov
 Páči sa 17 ľudom
22 €

TOP Žurnál - Týždeň

Najlepšie žurnály posledného týždňa TOP žurnál mesiac »

TOP Žurnál Mesiac

Najlepšie žurnály mesiaca

Viac »
Kompletná hitparáda žurnálov »