Ako ste si možno všimli, Slovenská pošta v poslednom čase spustila a následne vylepšila službu a k nej prisluchajúcu aplikáciu s názvom Elektronický podací hárok (EPH). Keďže my, ako predajcovia na SAShE sme nútení využívať jej služby, dovolím si predstaviť výhody používania tejto služby:
- cena: zásielky podané cez EPH sú lacnejšie o 10-20 centov v závislosti od typu zásielky
- papierovačky: jediné miesto, kde ručne vypĺňate údaje a adresy je samotná zásielka
- ekológia: odstránilo sa používanie Podacích lístkov a Poštových poukazov (šekov) - zaviedla sa tzv. Bezdokladová dobierka
Postup pri podávaní zásielky cez EPH:
Na začiatok by bolo dobré upozorniť, že aj keď sa jedná o Elektronický podací hárok, tak ľahko splní funkciu aj elektronického podacieho lístku, pretože stačí ak na hárku bude len jedna zásielka. Na stránke pošty najprv vyplníte svoje údaje, následne na to pridáte a uložíte jednotlivé zásielky podacieho hárku, pričom ste povinní vypĺňať len žlto zvýraznené políčka. Ak zadáte hmotnosť zásielky, na konci procesu vám systém zobrazí cenu, ktorú za takto odoslanú zásielku na pošte zaplatíte. Pri dobierke napíšete sumu a vyberiete si typ dobierky - na adresu alebo na účet, v prípade tej druhej zadáte číslo účtu v tvare 1234567890/1234 (číslo účtu/kód banky). Takto vytvorenú zásielku uložíte a po uložení všetkých zásielok EPH odošlete.
Po prijatí EPH sa na vašu e-mailovú adresu odošle mail s vytvoreným EPH a prideleným číslom, podľa ktorého na pošte priradia vašu zásielku. Medzi prijatím mailu a návštevou pošty sa odporúča aspoň 30 minútový interval, a to z dôvodu, aby sa stihol EPH zobraziť v systéme pošty.
Po prijatí zásielky na pošte a následnej uzávierke smeny sa na váš e-mail odošle elektronicky podpísaný podací hárok, ktorý je zároveň aj potvrdením o podaní zásielky. Tento hárok vám ale ako potvrdenie na požiadanie vytlačia aj na pošte pri podávaní zásielky.
Správne označovanie zásielok podaných cez EPH:
Zásielky podané cez EPH sa navonok príliš nelíšia od tých, čo podávate normálne. Rozdielom je len to, že v ľavom hornom rohu pod adresou odosielateľa sa pri dobierke namiesto označenia "Dobierka: =suma eur=" použije označenie
"Dobierka na účet: =suma eur=" alebo "Dobierka na adresu: =suma eur=". Okrem toho samozrejme k zásielke nemusíte pridávať a vypisovať Poštový poukaz na účet/adresu (šek), keďže sa zaviedla vyššie spomenutá Bezdokladová dobierka.
Okrem toho osobne odporúčam, aj keď to nie je definované v podmienkach pošty, aby ste na zásielku napísali aj samotné číslo EPH, pre zjednodušenie manipulácie so zásielkou na pošte.
UPOZORNENIE: Ak by pri prijímaní zásielky na pošte požadovali, aby ste na zásielku napísali aj číslo účtu, zásadne to odmietnite, nakoľko sa jedná o citlivý údaj a pracovníčka pošty nemá právo takéto niečo požadovať, nakoľko to nie je spomenuté v podmienkach pošty.
V prípade daľších otázok sa kľudne pýtajte v komentároch pod Žurnálom alebo kontaktuje Zákaznícky servis Slovenskej pošty na bezplatnej infolinke 0800/122 413 alebo e-mailovej adrese zakaznickyservis@slposta.sk.